Vad använder ni era Surfplattor till?

Permalänk
Medlem

Vad använder ni era Surfplattor till?

Hey peeps'

Jag går i tankarna om jag verkligen behöver en tablet eller om jag bara känner ett "ha-begär".
Så undrar kort och gott, vad ni använder era för?

Jag pendlar dagligen till jobbet, så där kan jag se att den blir väll använd.
Även i hemmet kan de vara gött att inte varje gång springa till datorn om man måste titta nåt osv.

Så det är inte en ska jag eller inte köpa direkt, men in-direkt blir det en sån tråd

Ska bli spännande att se svaren!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

kolla väder, allmänt surf i soffan och mail. Kan rekommendera ipaden då den har sjukt bra batteri tid och tunn är den med.

Visa signatur

i5 750 3,7ghz,xfx hd 6870(snart ett till), gigabyte mobbo,corsair 60gb ssd,1250gb hdd, lian Li k62, 4gb ram, corsair agg 550w.

Permalänk
Medlem

Har en iPad. Kollar mail, surfar, spelar diverse spel, kollar värdet, skriver lite dokument när jag inte har tillgång till dator, kollar på film.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Har ingen men tänker köpa en och använda den när jag åker till sommarstugan som surf tillgång när jag ändå inte ska använda en dator till att spela till så varför inte köra en platta som är smidigare (om man bara nu ska surfa och utföra lättare uppgifter)

Permalänk
Medlem

Just nu är det mest lite twitter, spel och slösurf hemma, ska skaffa ett surf-abonemang till den när jag bestämt mig för vilket. Då blir det väl det mesta när jag är ute och flänger. Har tänkt använda den till att redigera foton på "fält" också, får se hur det går. Har "bara" 16GB-modellen av iPad 2.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en iPad2 32gb. Kommer att ha den till att styra min HTPC samt allmänt slösurf påväg till och från jobbet, i sängen och övriga resor.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Funderar på att skaffa mig en tablet!
Är mest ute efter att kunna läsa böcker utan att det blir jobbigt i ögonen, alltså helst "matt" skärm, IPS panel?
Sen vill jag gärna kunna surfa, 3G är inget måste, wifi är dock!
Om man kan kolla på film så är ju det ett +.

Kan Kindle Fire vara något för mig?
Eller tipsar ni om något annat?

Permalänk
Medlem

Surfar och spelar lite, tittar på film, svtplay och tv4play, youtube. Nån gång även bankärenden.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Surf,spel,film,arbetsjoxx.

Ersatt min laptop med ipaden

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Lite småspel, surfar framför tvn och på toan m.m ångrar verkligen inte att jag skaffade en surfplatta

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Wifi iPad.

På tunnelbanan; titta på podcaster, läsa Wired, surfa (med hjälp av telefonens 3G), spela dumma små spel och maila.
Hemma: Spela dumma spel, surfa i tv-soffan, läsa Wired, maila.

När det gäller mail så är det i princip bara iPaden (och telefonen i lite mindre utsträckning) jag använder. Det kan ju ha med lathet att göra att jag inte orkar skaffa en vettig klient till datorn dock... Men jag tycker att den funkar bra om man får relativt lite mail. Det är ju inget man skriver en uppsats på liksom...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Allt som man inte måste ha en PC till e bättre på platta. Min favorit är dock att titta på film medan man lagar mat

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Sköter mail (om det inte är mycket text att skriva), gör meningslösa facebookuppdateringar, läser forum och rss-strömmar, gör bankärenden, browsar aliexpress, blocket och hemnet, läser böcker, lagrar recept, visar bilder (för andra, inget vidare att fotografera med platta), spelar vissa spel men mycket är lämpligare till iPhone faktiskt. Något mer, ja jag strömmar film från hemmaservern såklart - det är riktigt fint. En del webb-tv, youtube och porr blir det väl också.

(har sync mellan iPad, iphone och mac mini och det fungerar helt fläckfritt)

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Skrivet av rapparsven:

Funderar på att skaffa mig en tablet!
Är mest ute efter att kunna läsa böcker utan att det blir jobbigt i ögonen, alltså helst "matt" skärm, IPS panel?
Sen vill jag gärna kunna surfa, 3G är inget måste, wifi är dock!
Om man kan kolla på film så är ju det ett +.

Kan Kindle Fire vara något för mig?
Eller tipsar ni om något annat?

Kindle Fire låter helt klart som en vinnare för dina behov och själv har jag en Kindle 3 WIFI som fungerar riktigt bra. Både läser böcker och surfar på den, även om det nu inte är en surfplatta vi pratar om. Vad jag ville ha sagt är att Amazons tjänst för att köpa böcker online är riktigt bra! Du skapar samtidigt en profil som du sedan kan använda för att dela med information om favoritböcker mm till andra. Nackdelen som jag ser det är att böcker endast finns på engelska för tillfället, men programet Calibre kan kovnertera PDF-filer till bättre läsbart format för Kindle. Går säkert att läsa PDF-filer bättre på Amazon Fire dock

Permalänk
Medlem

Har haft en Ipod touch 3G i ett par år. Det är i det här formatet surfplattor ska vara. Det går ju ändå inte att skriva vettigt på surfplattor så ingen mening med större format än så för mer seriös surfning. Annars måste man ju ha ryggsäck med sig konstant.

SVårt rättfärdiga surfplatta för 4000 när du får bärbara datorer i liknande format som kan bra mycket mer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Läser böcker på den ibland. surfar runt lite när man sitter i soffan. Kanske inte det mest nödvändiga köpet men eftersom att jag fick min Transformer genom jobbet för 3,5k så var det ändå värt det. Spelar ju lite gamla nintendo spel på den också

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Läser rätt mycket böcker faktiskt på plattan. Har en "riktig" 6" e-ink läsplatta (BeBook) också men har insett att en android platta ger så mycket mer. Har turen att låna en HTC Flyer och använder den till att läsa e-böcker, surfa och spela någon gång ibland. Oslagbart att ha bredvid sängen och läsa lite, surfa etc innan man går och lägger sig.

Visserligen tycker jag nu att HTC Flyer med 7" skärm är för liten så min "sweet spot" för en platta är nog 8"-9" skärm. Blir nog ett privatköp i den storleken vid lämpligt tillfälle.

Kindle appen är ganska bra. Läser man tex en bok på plattan och har kindle appen + boken även på android telefonen så synkar den vilken sida man är på. Bara att fortsätta läsa samma bok från rätt sida på en annan enhet. Praktiskt!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ni som läser böcker och tidningar på plattan?

Har ni prövat läsa en riktig bok eller tidning istället?

Permalänk
Medlem

Något jag letat efter men ej hittat ännu är Metro till iPad. Är jag dålig på att googla och inte hittar eller finns det inte?
Skulle vilja ha det till Newsstand appen helst men en egen app hade vart godkänt också.

tcntad: pfft, det är så 1800-tal att använda papper. Miljöförstörande också. Plattor är bättre

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Något jag letat efter men ej hittat ännu är Metro till iPad. Är jag dålig på att googla och inte hittar eller finns det inte?
Skulle vilja ha det till Newsstand appen helst men en egen app hade vart godkänt också.

tcntad: pfft, det är så 1800-tal att använda papper. Miljöförstörande också. Plattor är bättre

Är det inte sämre för ögonen att läsa med iPad?

Permalänk
Medlem

Ni som säger kollar vädret wth? Känns som ett bra sälj argument ja men du vet man kan kolla vädret.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ni som läser böcker och tidningar på plattan?

Har ni prövat läsa en riktig bok eller tidning istället?

...varför? Vad är det en tidning har som inte en platta har? Det enda jag kan komma på är avsaknaden av live-uppdatering samt ett dåligt format, men dessa talar ju knappast för tidningen.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anden12:

...varför? Vad är det en tidning har som inte en platta har? Det enda jag kan komma på är avsaknaden av live-uppdatering samt ett dåligt format, men dessa talar ju knappast för tidningen.

Kan göras mindre och stoppas ner i bakfickan t.ex, försök det med en iPadda.
Pocketböcker kan få plats i jackfickan om man vill det + att det är mycket trevligare och läsa en riktig bok istället för att läsa en fil på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

+ att det är mycket trevligare och läsa en riktig bok istället för att läsa en fil på skärmen.

+1. Dock såg jag en Kindle för inte så länge sedan, och lite frestad blev jag. Läser dock inte tillräckligt mycket för att det ska vara rättfärdigat. Plöjde dock igenom Liftarens Guide till Galaxen på min 3.2"-mobil, vilket kanske inte var den trevligaste upplevelsen. Så för min del är det antingen en riktigt bok eller en E-ink platta.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

ang. att böcker är bekvämare att läsa...

Men det är väl för fasiken ändå subjektivt? ;-P

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Är det inte sämre för ögonen att läsa med iPad?

Mycket möjligt att det är så med ipad, men köper du en riktigt surfplatta som till exempel Samsung Galaxy tab, så är det väldigt bra att läsa på den.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Jag har en iPad 64GB 3G med telenor och det fungerar super bra! Har inte nytta av min dator längre, den bara ligger och skäms i ett hörn.
Det jag använder den till är ALLT! Allt som jag gjorde på min dator gör jag nu på min iPad:) den fungerar super bra i skolan dessutom.

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Mycket möjligt att det är så med ipad, men köper du en riktigt surfplatta som till exempel Samsung Galaxy tab, så är det väldigt bra att läsa på den.

Jag tror ej att det stämmer jag ser ingen som helst skillnad när jag änvänder en galaxy tab eller en iPad!

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repsax:

Jag tror ej att det stämmer jag ser ingen som helst skillnad när jag änvänder en galaxy tab eller en iPad!

Svaret var kanske inte helt seriöst, men frågan var ju speciellt ställt när man läser på ipad, och inte surfplattor i allmänhet.
Men hur som helst, så tycker jag det är väldigt bra att läsa på en galaxy, vet inte hur det är på ipad, och bryr mig inte heller, eftersom jag aldrig skulle köpa ipad.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Har en Nook Color.

Tycker den är väldigt bra till att ha med sig utan att använda.
Seriöst, jag använder den nästan aldrig.

Hade jag en iPad hade det nog varit lite mer annorlunda, men att ha en Android platta och Android telefon är bara tråkigt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug