Permalänk

BSOD, i5, nybygge.

Hej Sweclockers, har äntligen bestämt mig för att bygga ihop en ny dator, och fått som många andra lite problem på vägen,(BSOD efter BSOD) har försökt googla en hel del samt sökt igenom forumet, men har fortfarande inte hittat en lösning på mina problem ännu, hoppas nu på att få lite hjälp ifrån Swec istället. Så först lite information om riggen:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 med dom senaste drivrutinerna
Processor: Intel 15 2500K
Processorkylare: Stock kylare i väntan på ny.
Moderkort: Asrock z68 extreme4 gen 3.
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance 1600Mhz 1.5v
Grafikkort: Zotac Geforce GT 440, i väntan på ny GPU.
Hårddisk: Western Digital Caviar 1TB 7200rpm 64MB
Nätaggregat: Corsair AX 850w
Övrig kylning: 2x140mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Noname dvd brännare, fick billig, väntar på ny.
Temperaturer: 45C till 47C processor med full belastning, kring 25C i lådan

Läste precis "Krånglar din dator? Läs detta först" Såg länken till fuskbugg ang. att ladda upp minidumpar, men fuskbugg är nere,så förslag på andra ställen att uploada dessa filer är välkomna.

Har kört memtest under natten (6 passes) så det verkar inte som att minnen strular, testat par gånger att köra prime95, men får lite olika errors kan skriva mer ingående info om prime95 om det skulle behövas.

Som sagt försöker felsöka en del, men blir inte smartare av detta för tillfället, all hjälp uppskattas.

Minidumps: http://www.gamefront.com/files/20962576/minidumps.rar

Permalänk
Medlem

Vilken volt är det på dina RAM?

Sandy Bridge gillar inte volt över 1.5

Permalänk

Kör minnen i original utförande dvs 1.5v

Permalänk
Inaktiv

Senaste biosen till moderkortet?

Senaste drivrutinerna till allt?

Permalänk

Senaste drivrutiner till allt, utom BIOS, har inte tagit mig mod att uppdatera detta än, då jag aldrig gjort det tidigare. Försöker hitta en readme el liknande på asrock's hemsida på BIOS om det är några större ändringar som skett från 1.0 till 1.1.

Permalänk
Medlem

Pröva öka vcore lite då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 89johannes:

Senaste drivrutiner till allt, utom BIOS, har inte tagit mig mod att uppdatera detta än, då jag aldrig gjort det tidigare. Försöker hitta en readme el liknande på asrock's hemsida på BIOS om det är några större ändringar som skett från 1.0 till 1.1.

Du kan uppdatera i windows med deras egna program, hämta ner windows alternativet
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=Z68 Extreme4 Gen3&o=BIOS

Permalänk
Medlem

Ser att du kör med en Asrock extreme bräda, använder du dig av Norton antivirus som medföljer drivrutinerna till Mobo?
Fick själv massa BSOD av Norton och även av dom nya Nvidia Drivrutinerna. (285.62)

Avinstallerade Norton och installerade om 285.62 och vips så slutade BSOD dyka upp

Edit:
Har för mig att det finns ett forum/inlägg på Norton egna hemsida som förklarar problemet med BSOD.

Permalänk

Har inte Norton, har haft problem med Nortons produkter tidigare, och har nu mer el mindre bojkottat dom helt och hållet, men har ju dock samma drivrutiner som dig till GPU,4 av 5 BSOD har jag fått under tiden jag har spelat bf3 om det skulle göra någon skillnad, men igår kväll fick jag första BSOD när datorn va idle.

Permalänk
Medlem

Testa Ladda ner Whocrashed 3.02: http://www.resplendence.com/downloads

Installera och öppna whocrashed, tryck sedan på (Analyze).

Gå sedan till (Dumpfiles) och Ladda sedan upp printscreen på (Bugcheck name/bug check code/Probably caused by)

Så ska jag försöka hjälpa dig ;D

Edit:
Du kan även göra en lista med alla olika (Bugcheck name/bug check code/Probably caused by)
Tex:
1.(Bugcheck name/bug check code/Probably caused by)
2.(Bugcheck name/bug check code/Probably caused by)
3.(Bugcheck name/bug check code/Probably caused by)

Edit 2: Du kan även läsa dom olika problemen på första sidan (Report) i Whocrashed.

Permalänk
Medlem

Om du inte gillar gratis antivirus och har en ny burk så testa Vipre. Vipre drar lite systemresurser samt att man kan köpa uppgraderingar för datorns livstid. Man kan även köpa site license för alla datorer man har och det är rejält mycket billigare än Norton och liknande. De har testversion av Vipre att ladda ner.

Permalänk
Skrivet av TNordmark:

Testa Ladda ner Whocrashed 3.02: http://www.resplendence.com/downloads

Installera och öppna whocrashed, tryck sedan på (Analyze).

Gå sedan till (Dumpfiles) och Ladda sedan upp printscreen på (Bugcheck name/bug check code/Probably caused by)

Så ska jag försöka hjälpa dig ;D

Edit:
Du kan även göra en lista med alla olika (Bugcheck name/bug check code/Probably caused by)
Tex:
1.(Bugcheck name/bug check code/Probably caused by)
2.(Bugcheck name/bug check code/Probably caused by)
3.(Bugcheck name/bug check code/Probably caused by)

Edit 2: Du kan även läsa dom olika problemen på första sidan (Report) i Whocrashed.

BSOD_1:
Bug Check String: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Bug Check Code: 0x0000003b
Caused By driver: dxgkrnl.sys
Caused By Adress: dxgkrnl.sys+313f
Crash Adress: ntoskrnl.exe+71f00

BSOD_2:
Bug Check String: MEMORY_MANAGEMENT
Bug Check Code: 0x0000001a
Caused By driver: ntoskrnl.exe
Caused By Adress: ntoskrnl.exe+71f00

BSOD_3:
Bug Check String: MEMORY_MANAGEMENT
Bug Check Code: 0x0000001a

BSOD_4:
Bug Check String: NTFS_FILE_SYSTEM
Bug Check Code: 0x00000024
Caused By driver: Ntfs.sys
Caused By Adress: Ntfs.sys+c6173

BSOD_5:
Bug Check String: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Bug Check Code: 0x00000050

Något sådant ?

Edit:
Använder mig utav BlueScreenView, men kan testa WhoChrashed ifall det är bättre på något sätt.

Permalänk
Medlem

Ska kika lite mera på dina BSOD´s

Har du läst igenom (report) sidan/Första sidan?
Där står det vad som orsakat crashen och längst ner på sidan finns (Conclusion - Lösningar)

Tag gärna printscreen på Conclusion delen, för att underlätta sökandet.

Edit:
Verkar vara drivrutinerna till grafikkortet som crashar.
Testa kör (driver sweeper) och installera 280.-- drivsen istället.

Permalänk
Skrivet av TNordmark:

Ska kika lite mera på dina BSOD´s

Har du läst igenom (report) sidan/Första sidan?
Där står det vad som orsakat crashen och längst ner på sidan finns (Conclusion - Lösningar)

Tag gärna printscreen på Conclusion delen, för att underlätta sökandet.

"Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

6 crash dumps have been found and analyzed.
Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is actually responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further."

Och på alla "Bug check description" står det mer el mindre samma sak:

"Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time. "

Permalänk
Medlem

Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

6 crash dumps have been found and analyzed. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

--------nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 285.62 , NVIDIA Corporation) ------

Ladda hem dina minidumps och som jag påpekade innan, du verkar ha problem med dina drivrutiner till grafikkortet.
Avinstallera 285.62 och installera dom äldre

Alternativ 2: Installera om 285.62 drivsen.

Permalänk

Håller på att ominstalllerar drivisar nu, återkommer om problemen kvarstår.

+1 för all hjälp so far, mycket uppskattat.