SVT svarar om kritiserat Gamex-reportage

Permalänk
Medlem

Hmm, är det bara jag som vägrar svälja detta? Göra en skitreportage och sen skriva några vackra meningar om hur nån typ på SVT håller med vissa av oss... nej, jag köper inte det =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Gillar en kommentar från rakkaka.se:
"Så, om man spelar dator spel så blir man våldsam? Då borde vi kunna dra liknande slutsatser, minecraft så blir man en samlare.
Spelar man farmville så blir man bonde.
Lika borde då vara TV och flickvänn gillar matlagnings program men inte fan lagar hon mat för det."

Låter inte som en bra flickvän ;);)

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Jag tycker att Svt har en poäng ändå i att gå ut med dessa inslag i TV.
Jag kan tycka att de vinklade det lite fel, men ändå bra att de tar upp det.

Nu har jag inte sett alla inslag som gjorts denna gång så jag yttarar mej inte så mycket över det. Men...

Jag tror att det är skadligt förra vissa att spela våldsamma spel, med vissa menar jag 0,0001% eller så. De som har en skev verklighetsuppfattning och är utan disstans till spel och verklighet. Den som förmodligen har en mental rubbning.
Spel kan ju vara ganska "riktade", T ex. att man spelar ju allt som oftast som USA och alla andra länder ses ju som fiende eller "de som gör fel". Personer kan ju faktiskt påverkas av sådant. Speciellt om man är för ung.

Då jag var på mässan nu i Kista, så reagerade jag faktiskt på att det var väldigt många små barn som stod och spelade Battlefield 3 på alla de olika consolerana som var utplacerade. Men jag knappt någon förälder som stod med. Är man kring 10års åldern så tycker inte jag att man ska få spela vad som helst, utan uppsyn och stöd från vuxen person. Att man sedan är nära de utsatta åldersgränserna tycker jag inte spelar någon roll, då de också kan vara en del överdrivna, så som t ex 18år....

Nu var det här ganska kluddrigt känns det som, då jag lägger till extra i vissa rader. Så uräkta för min stav och gramatik fel

Visa signatur

[ Fractal Design Defíne R2 ]-[ Corsair HX 850W ]-[ Gigabyte 790FXTA-UD5 ]-[ AMD Phenom ll X4 965 BE ]-[ Patriot Gaming BE DDR3 4 GB 1600Mhz ]-[ HIS HD5870 1GB ]-[ WD CB 500GB 32MB ]-[ SONY DVDRW ]-[ Win 7 Pro 64bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killers:

Mina barn är hittills bara 4 och 2 och dom har inte någon uppfattning idag om vad som händer i ett spel om jag eller min sambo spelar nåt i samband med att dom precis vaknat eller så (annars spelar vi inte när barnen är vakna, om det inte handlar om något som spelas tillsammans med barnen, säg Kalle Kunskap, Eyepet eller liknande), men om jag som förälder finns med den dagen då mina barn vill sätta sig ner med ett spel som har våldsamt innehåll och kan vara ett stöd för frågor, ge förklaringar och hela tiden se till att mitt barn förstår att verkligheten inte ser ut som i spel, precis som det är i hollywood-filmer med våld, så ser jag inget dåligt med att spela de våldsamma spelen även om barnet är flertalet år under åldersmärkningen. Allt handlar ändå att som förälder ha en förståelse för vad som spelas, hur det spelas och att man känner sitt barn tillräckligt och förstår att han/hon kan skilja på vad som är verkligt och vad som inte är det.

Under Gamex har jag nog inte hört en enda person under 16 som pratat om våldsamma spel som något annat än något som bara är väldigt svagt verklighetsbaserat i de flesta fall, alternativt inte har något med verkligheten att göra, så känns det som att de flesta föräldrarna är medvetna och har gjort ett bra jobb...

Notera: Detta är halvt feber/förkylningssvammel så jag kan inte garantera att det jag försöker få sagt faktiskt blir sagt...

Ett mycket moget ställningstagande till spel, eller uppfostran i allmänhet!

Skrivet av skruvis:

Min son är 19 & min dotter är 23, kan inte påstå att dom påverkats till att bli våldsamma av diverse "action" spel som dom lirat genom åren.. däremot är dom starkt påverkade av hur samhället har blivit!

Jo, eftersom vi är socio-kulturellt skapade varelser är detta ganska självklart. Det handlar väl alltid om att omgivningen visar var gränsen går under uppväxten. Vet barnen om att det de ser på tv eller datorskärmen inte är äkta utan bara massa ettor och nollor i samverkan löper de väl ingen större risk att skadas av det de ser. Sen ska det väl tilläggas att att filmer jag tittade på när jag var liten (typen skräck) har påverkat mig mer än de skräckfilmer jag ser nu som vuxen. Så någon form av åverkan har scenerna på barnen, frågan är bara vilken? Visar föräldrarna var gränserna går ser jag heller inga problem med att barn spelar spel av typen BF eller COD. Det märks ganska ofta dock att barn får spela utan föräldrars uppsyn, speciellt online då många kan sitta och skrika profaniteter och obscena saker åt mot/medspelare om något inte går deras väg. Vilken tur att mute other players finns Å andra sidan är detta något jag möter dagligen i mitt jobb som lärare, kan någon snälla uppfinna en mute-knapp för verkligheten?

(Btw, mitt inlägg är inte menat som kritik mot någon..)

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det är jag också lite fundersam över.

citerar svt en liten pojke som källa i frågan om hjärnaktivitet minskar när man spelar "vålds-spel"
är han något underbarn som precis doktorerat i psykologi eller? hur fan tänkte svt där?

förstår verkligen inte varför svt's egen spel-Thomas påpekade att det bara var ett litet barn som sagt det , ingen vetenskaplig studie .

Det är just det. Personen tog upp det med hjärnaktivitet som en tolvårig pojke sa och om spelexperten skulle säga att han bara är ett barn skulle det bli ännu mer prat om det. Du vet ju hur kvällstidningar fungerar. Det skulle bli en massa snack om att alla har rätt till sin åsikt och att han kanske var mobbad för att han inte spelade krigsspel och att det kan skada hans framtid och så vidare.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Som tidigare redan nämnt, det var ett bra svar, det gav svar på både vad SVT ville visa och belysa samtidigt som han visade lite förståelse för de av oss som tröttnat på våldsdiskussionerna.

Tycker framför allt att detta visar på respekt, både för sweclockers som media och för våra engagerade läsare, sådana här uttalanden/svar vill jag gärna se mer av, senaste var väl CopySwede om jag inte missminner mig? Det blir direkta svar på ett annat sätt även om man får leta lite bland de diplomatiska fraserna.

Bra SVT, Sweclockers och väldigt bra gjort av de engagerade medlemmar som drev detta, hoppas ni känner er uppskattade!

EDIT: Därmed inte sagt att SVT:s ursprungliga repotage var bra, det var helt enkelt FÖR mycket vinklat på småbarnsföräldrarnas problematik i vardagen.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Bra att han bemöter kritiken, men grundproblemet kvarstår.

Det är föräldrarna, inte datorspelsutvecklare, film, och tv-producenter och så vidare som skall uppfostra sina barn.

Hela den här skiten rotar sig i att föräldrarna av idag förväntar sig att tv'n och datorn skall uppfostra barnen, vilket de alltså inte skall göra, utan det är föräldrarnas uppgift.

Jag blir så jävla förbannad! Om du tycker att ett visst spel ör för våldsamt för ditt barn så gnäll FÖR I HELVETE inte på speltillverkaren utan se istället dig själv i spegeln. Det är upp till DIG vad ditt barn gör!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZeR_PLuPP:

Jag tycker att Svt har en poäng ändå i att gå ut med dessa inslag i TV.
Jag kan tycka att de vinklade det lite fel, men ändå bra att de tar upp det.

Nu har jag inte sett alla inslag som gjorts denna gång så jag yttarar mej inte så mycket över det. Men...

Jag tror att det är skadligt förra vissa att spela våldsamma spel, med vissa menar jag 0,0001% eller så. De som har en skev verklighetsuppfattning och är utan disstans till spel och verklighet. Den som förmodligen har en mental rubbning.
Spel kan ju vara ganska "riktade", T ex. att man spelar ju allt som oftast som USA och alla andra länder ses ju som fiende eller "de som gör fel". Personer kan ju faktiskt påverkas av sådant. Speciellt om man är för ung.

Då jag var på mässan nu i Kista, så reagerade jag faktiskt på att det var väldigt många små barn som stod och spelade Battlefield 3 på alla de olika consolerana som var utplacerade. Men jag knappt någon förälder som stod med. Är man kring 10års åldern så tycker inte jag att man ska få spela vad som helst, utan uppsyn och stöd från vuxen person. Att man sedan är nära de utsatta åldersgränserna tycker jag inte spelar någon roll, då de också kan vara en del överdrivna, så som t ex 18år....

Nu var det här ganska kluddrigt känns det som, då jag lägger till extra i vissa rader. Så uräkta för min stav och gramatik fel

Ypperligt!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra att han bemöter kritiken, men grundproblemet kvarstår.

Det är föräldrarna, inte datorspelsutvecklare, film, och tv-producenter och så vidare som skall uppfostra sina barn.

Hela den här skiten rotar sig i att föräldrarna av idag förväntar sig att tv'n och datorn skall uppfostra barnen, vilket de alltså inte skall göra, utan det är föräldrarnas uppgift.

Jag blir så jävla förbannad! Om du tycker att ett visst spel ör för våldsamt för ditt barn så gnäll FÖR I HELVETE inte på speltillverkaren utan se istället dig själv i spegeln. Det är upp till DIG vad ditt barn gör!

Sant men det är ju bra att SVT upplyser föräldrarna lite, hur många föräldrar har liksom ens en aning om vad ungarna gör vid datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av misiler:

Som tidigare redan nämnt, det var ett bra svar, det gav svar på både vad SVT ville visa och belysa samtidigt som han visade lite förståelse för de av oss som tröttnat på våldsdiskussionerna.

Tycker framför allt att detta visar på respekt, både för sweclockers som media och för våra engagerade läsare, sådana här uttalanden/svar vill jag gärna se mer av, senaste var väl CopySwede om jag inte missminner mig? Det blir direkta svar på ett annat sätt även om man får leta lite bland de diplomatiska fraserna.

Bra SVT, Sweclockers och väldigt bra gjort av de engagerade medlemmar som drev detta, hoppas ni känner er uppskattade!

EDIT: Därmed inte sagt att SVT:s ursprungliga repotage var bra, det var helt enkelt FÖR mycket vinklat på småbarnsföräldrarnas problematik i vardagen.

This!
Håller med till fullo!

Permalänk
Citat:

Han gav tydligt uttryck åt att Gamexmässan också innehåll mkt mer än våldsspel.

Bara jag som noterade den aningen lite oprofessionella förkortningen?

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem

Tycker det var ett värdelöst svar som inte gav någon ordentlig förklaring till varför dom upprepar sig ang. våldsamma spel ex.
Ingen förklaring till varför dom frågar 12 åringar(!!) om deras datorspel och vad dom tycker om det och det.
Det har sett precis likadant ut sedan Doom 2 kom ut, ok kanske Quake. Ett bra tag iallafall.

Han skriver sådant som låter bra i vissa öron och hoppas på det bästa. Det lyckades uppenbarligen.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

våldsspel sänker hjärnaktivitet, det sa ungen på svt, så det måste stämma.
förövrigt om det nu sänker hjärnaktivitet borde det väl även betyda att hjärnan inte tolkar eller är lika aktiv i det som händer?
(inte för att det finns någon fakta bakom detta när det kommer från en kille på 9-11år)
Det som jag tyckte va roligt va när lennart säger att "dom säger på mässan att datorspel sänker hjärnaktivitet" när det är EN liten unge som säger det, källkritik?

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

själv lirade jag duke nukem 3D när det kom , då var man väl 7-8. jag har inte utfört några skolskjutningar än

Den här synen på hur människor påverkas är under alla kritik och något jag ser hos för många medlemmar på swec. Det är ju som att säga att tobak är ofarligt för att farfar rökt hela sitt liv och han är minsann 90 bast. Ni måste ju inse att hos vissa människor triggar våldsamma spel/filmer/böcker/whatever mer våldsamt betéende och bara för att ni haft en viss upplevelse betyder det inte att det är något man kan grunda någon uppfattning på. Skulle ni själva argumentera utifrån en statistisk undersökning med en deltagande?

Det är inte slutsatserna jag kritiserar, jag tror inte på nåt förbud av våldsamma spel/whatever men det är en argumentation som inte håller.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

föräldrar tar inte tillräkligt stor del i spel

största problemet bland föräldrar är att dom inte, ibland näst intill inget alls spelar med sina barn, utan låter barnen spela lita vad som helst utan uppsyn.
vissa barn tar inte upp lika mycket medan andra barn kan ta upp mycket fel från video spel.
farsans bror hade en 8år gammal sån som blev mycket aggressive och sa att han skulle döda och liknande men tack vare att hans far spela mycket med honom, ändra dom om lite på spel och hur ofta han fick spela. tog inte många dagar innan han sluta med hoten och blev mycket lugnare. medan hans äldre sån som han spela samma spel med inte tog illa alls av spelen vid samma ålder. och nej det var inte cod och liknande dom spelade det var mer barn vänligare spel men ungar har sett att snappa upp dåliga vanor från ganska barnvänliga spel om man inte tar ett intresse att spela med dom.

i vilket fall är detta något jag tycker ;b

Permalänk
Medlem

SVT blir ju alltid kritiserat av alla geeks som vet bäst..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Den här synen på hur människor påverkas är under alla kritik och något jag ser hos för många medlemmar på swec. Det är ju som att säga att tobak är ofarligt för att farfar rökt hela sitt liv och han är minsann 90 bast. Ni måste ju inse att hos vissa människor triggar våldsamma spel/filmer/böcker/whatever mer våldsamt betéende och bara för att ni haft en viss upplevelse betyder det inte att det är något man kan grunda någon uppfattning på. Skulle ni själva argumentera utifrån en statistisk undersökning med en deltagande?

Det är inte slutsatserna jag kritiserar, jag tror inte på nåt förbud av våldsamma spel/whatever men det är en argumentation som inte håller.

uppenbarligen så verkar merparten klara av att hantera dessa våldsamma spel,filmer och musik.

så om en kille som lyssnar på marilyn manson i finland mejjar ner hela sin skola så kanske det nödvändigtvis måste vara marilyn mansons fel.

jag tror det är detta som den sortens retorik försöker belysa, att en normal välanpassad människa klarar av detta.

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

jo just sånna personer som blir galna och har ihjäl sina föräldrar , eller skjuter upp en skola , men bara för att det finns en handfull sådanna kan man inte förbjuda alla barn i världen från att spela sköna spel.

det är bra att det bara är åldersrekommendationer , och inte åldersgränser.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det som gäller är ung hjärna/vuxen hjärna.
Jag minns när jag såg The Shining första gången. Alldeles för liten, och hade svårt att sova i flera månader efteråt.
Minns också första gången jag spelade doom 3 och f.e.a.r. Blev ju jätterädd såklart. Men det försvann ju samma sekund man stängt av datorn.
Såklart jag är jättearg på att bli utpekat som värsta psykfallet som älskar våldsamma/läskiga spel. Men debatten gäller alltså inte oss vuxna som spelar, utan att det är för lätt för små barn att få tag på hemska spel.

(tänker fan ännu på Shining ibland asså haha, sick...)

Rensning
Permalänk
Medlem

Jag har sett flera bra svar här i tråden. Det är kanon att de svarar på kritiken. Dock som flera andra tagit upp saknar jag fortfarande svar på många signifikanta frågor.

1. Varför intervjuades en viss åldersgrupp, d.v.s. 12 och neråt?

2. Varför presenterade man svar från dessa småttingar som inte är relevanta? (Tänker främst på hjärnaktiviteten som sänks, som också togs upp i studion)

3. Varför har inte reportern ifrågasatts och förklaring getts till de ledande frågorna? Är det reportern som ansvarat för vilka som ska intervjuas? Hon ska nog inte hoppas på en hög löneökning efter detta inslag i så fall.

4. Varför blandar man bilder från spel och verklighet, dessutom från flera olika spel när rapporteringen mestadels handlar om Battlefield 3?

5. Om de nu vill informera föräldrar, hur kan de försvara detta inslag som är rena skrämsel propagandan? Om ni vill informera, gör en ordentlig dokumentär baserat på forskning.

6. Jag vill se den forskning som påvisar att barn blir våldsamma p.g.a. spel. Jag har sett forskning som påvisat en fruktansvärt massa positivt men mycket lite negativt. Samband har dessutom funnits till barn med svaga föräldrar, dåliga socioekonomiska förutsättningar, en störning i hjärnan.

7. Hur kommer ni framtiden hantera liknande rapportering? Inte b ara gällande spel, vi kommer alla ihåg Sivert Öholm som gick hårt mot Anders Tegner och tidningen OKEJ.

8. Kommer ni beakta flera synvinklar innan ni sänder ett inslag? D.v.s. kommer ni granska er själva innan ni beslutar att sända?

Dessa punkter vill jag gärna ha svar på. Om någon ifrågasätter så ja, detta är viktigt för mig. Nu får vi se om fler än jag vill ha svar på just dessa frågor och om Anders Sundkvist är benägen att svara.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

[QUOTE="sj6;11571197"]Jag har sett flera bra svar här i tråden. Det är kanon att de svarar på kritiken. Dock som flera andra tagit upp saknar jag fortfarande svar på många signifikanta frågor.

5. Om de nu vill informera föräldrar, hur kan de försvara detta inslag som är rena skrämsel propagandan? Om ni vill informera, gör en ordentlig dokumentär baserat på forskning.

Men kom igen! ska alla nyheter delas in i olika dokumentärer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG|ISbit:

varför hakar ni upp er på data/dator-spel??!? Moderatorerna orkar inte rensa hur mycket som helst hörni.

Det som gäller är ung hjärna/vuxen hjärna.
Jag minns när jag såg The Shining första gången. Alldeles för liten, och hade svårt att sova i flera månader efteråt.
Minns också första gången jag spelade doom 3 och f.e.a.r. Blev ju jätterädd såklart. Men det försvann ju samma sekund man stängt av datorn.
Såklart jag är jättearg på att bli utpekat som värsta psykfallet som älskar våldsamma/läskiga spel. Men debatten gäller alltså inte oss vuxna som spelar, utan att det är för lätt för små barn att få tag på hemska spel.

(tänker fan ännu på Shining ibland asså haha, sick...)

Håller med, har samma känsla, kändes sjukt när jag såg doom för första gången på typ 5 år efteråt.
asgarvade åt något som såg ut som 5 pixlar, men som gett mig men i 5 år!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blev positivt överraskad över att SVT valde att svara - jag trodde aldrig att vi kunde förvänta oss en reaktion från dem. Dock måste jag rikta viss kritik mot språket som används i uttalandet. Nu är det ju förvisso inget pressmeddelande, men likväl ett meddelande till gemene man från SVT, och man kan ju då tycka att förkortningar som "mkt" samt särskrivningar och andra grammatiska fel inte ska förekomma.

Men som jag sa; bra av SVT!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Ni måste ju inse att hos vissa människor triggar våldsamma spel/filmer/böcker/whatever mer våldsamt betéende och bara för att ni haft en viss upplevelse betyder det inte att det är något man kan grunda någon uppfattning på.

Jo fast om man säger så här: Viss mat triggar alergiska reaktioner på vissa människor. Vi måste stoppa all försäljning av ägg/laktosprodukter/etc även fast du och majoriteten inte är överkännsliga.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Självklart slår SVT ifrån sig all kritik, det är därför de är så totalt värdelösa. De tror helt enkelt att de är superbra och inte gör några fel, det är VI som har fel helt enkelt.

Du har inte sett programmet i sin HELHET!
Du förstår inte hur farligt det är med TV-spel.

Självklart har SVT floppat totalt igen, men jag är inte oroligt. Så länge det finns pengar att tjäna på tv-spel kommer de fortsätta tillverkas oavsett, inga politiker kommer ens våga tänka tanken på att förbjuda tv-spel. Det är politiskt självmord att gå emot penga-strömmen

Permalänk
Avstängd

folk pratar bara om att spel i vissa fall kanske kan trigga våldsamt beteende. Lägg detta mot alla som inte är ute och super och slåss på kvällarna och jämför vilken del som är störst

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

folk pratar bara om att spel i vissa fall kanske kan trigga våldsamt beteende. Lägg detta mot alla som inte är ute och super och slåss på kvällarna och jämför vilken del som är störst

Att man super och slåss betyder inte att man inte spelar/spelat våldsspel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker reporten faktiskt vinklade och styrde sin fakta för eget intresse. Detta är i min mening väldigt "aftonbladigt" och visar på dålig journalistik. Sen att oansvariga föräldrar låter barn under 18 lira battlefield och andra våldsbenägna spel är en annan sak och är väl knappats något som speltillverkarna kan göra något åt. Sen kanske 18 inte bör vara helt satt i sten utan det är upp till föräldrarna själva att bestämma när deras tonåring är mogen nog att spela "våldsspel" dvs om föräldrarna själva har intelligens nog att fatta ett sådant beslut...

OffT men i samma anda: Det är allt för enkelt att skylla ifrån sig i dag som förälder vilket resulterar till en slapp attityd och beskyllningar på tex skola m.m. när det i själva verket är dåliga föräldrar/barnens umgänge som man bör ta tag i istället.

Permalänk

Äh hela den här debatten är skit löjlig. Man blir ju knappast psykfall för att man spelar våldsamma datorspel, handlar ju snarare om uppfostran. Att föräldrarna visar vad som är rätt/fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jo just sånna personer som blir galna och har ihjäl sina föräldrar , eller skjuter upp en skola , men bara för att det finns en handfull sådanna kan man inte förbjuda alla barn i världen från att spela sköna spel.

det är bra att det bara är åldersrekommendationer , och inte åldersgränser.

Läs vad jag skrev en gång till. "Det är inte slutsatserna jag kritiserar, jag tror inte på nåt förbud av våldsamma spel/whatever"

Skrivet av Atlas Tasume:

Jo fast om man säger så här: Viss mat triggar alergiska reaktioner på vissa människor. Vi måste stoppa all försäljning av ägg/laktosprodukter/etc även fast du och majoriteten inte är överkännsliga.

Läs vad jag skrev en gång till. "Det är inte slutsatserna jag kritiserar, jag tror inte på nåt förbud av våldsamma spel/whatever"

Skrivet av danboffe:

uppenbarligen så verkar merparten klara av att hantera dessa våldsamma spel,filmer och musik.

så om en kille som lyssnar på marilyn manson i finland mejjar ner hela sin skola så kanske det nödvändigtvis måste vara marilyn mansons fel.

jag tror det är detta som den sortens retorik försöker belysa, att en normal välanpassad människa klarar av detta.

Synd att inte alla människor är normala och välanpassade då. Såklart är det inte Marilyn Mansons fel, ansvaret att handla rätt ligger på varje individ. Däremot kanske Marilyn Manson var en bidragande faktor till att han handlade som han gjorde. Jag tycker fortfarande inte att vi ska förbjuda någonting men vi måste kunna se att det kan påverka. Debatten blir löjlig annars med gamers på sitt hörn som "minsann inte har mejjat ner någon" och anser att inget vi tar in påverkar oss, varken stridsutbildning eller datorspel, och oroliga föräldrar på sitt hörn som ser en gubbe i tv som ropar om hur otroligt farligt det är. Vi måste se att "andra sidan" har en poäng för att kunna få en vettig debatt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD