Kan en skärm/sladd förstöra grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Kan en skärm/sladd förstöra grafikkortet?

Hallå där

Nu har både mitt och brorsans grafikkort gått sönder och jag försöker komma på vad som kan ha orsakat det och då kom jag på att både han och jag har använt samma skärm och skärmsladd vid olika tillfällen den senaste tiden så jag undrar bara om något av dessa kan vara anledningen till att korten är trasiga? Får hem mitt kort om någon dag från lagning och vill ju inte att det ska gå sönder direkt igen. Har kollat runt lite men inte hittat nåt svar.

Skrivet från telefonen så ledsen om det blivit stavfel eller så.

Tack på förhand, J

Permalänk
Medlem

Teoretiskt,ja.

Svårt o säga exakt vad det kan vara. Kortslutning, överspänning.. öhh. .m.m. Men det är svårt att kolla upp antar jag.

Vad sa dom när de fixade grafikkortet? om vad som var fel??

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Grafikfel var det enda dom skrev

Permalänk
Medlem

Japp, om det är stor skillnad i potential mellan grafikkort och skärm kan det gå illa om man drar ur och stoppar i sladden medan båda är igång (eller tillochmed ikopplade). Bränt HDMI-portarna på en TV så. Slog gnistor ur kontakten när jag stoppade i sladden.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Så om den sätts i eller dras ur när det inte är nån ström så är det alltså inget som kan gå sönder?

Permalänk
Medlem

Det bör inte kunna hända då, nej.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600