Permalänk
Medlem

Regmodda NES

Tjenare igen.

Jag har sedan ca 4-5 år ägt ett Nintendo 8 bit (NES) av Europeiskt slag. Jag har däremot importerat spel som är av annat slag (UKV) och är därför inte kompatibel med min modell. Finns det möjligheter att "regmodda" ett NES och om så, hur?

De spel vi talar om är ett Shadowgate med originalbox och spel (tyvärr ingen manual) och Super Mario World 3 (samma här) och dessa vägrar tyvärr fungera =(
Har även ca 10 andra spel som är europeiskt kompatibla och vill i fortsättningen kunna spela dessa också.

Har kollat på denna videon

som bilden visar så ska ben 4 klippas av och 12-15 vara agerande ground för det benet.
Hur detta påverkar mitt spelande har jag ingen aning :/

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk

Absolut, det är väldigt enkelt:

http://www.mmmonkey.co.uk/console/nintendo/nes-lockout.htm

Du kommer att kunna spela både amerikanska och europeiska spel på din maskin, men de amerikanska spelen kommer att lira i 50 Hz vilket inte är optimalt då de egentligen ska lira i 60 Hz - de kommer alltså att kännas slöare, musiken kommer gå långsammare osv. Men i t ex Shadowgate kommer det inte spela någon större roll.

Edit: Eller vänta nu, UKV är väl spel från Storbritannien.. då kommer frekvensen att vara som den ska.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Absolut, det är väldigt enkelt:

http://www.mmmonkey.co.uk/console/nintendo/nes-lockout.htm

Du kommer att kunna spela både amerikanska och europeiska spel på din maskin, men de amerikanska spelen kommer att lira i 50 Hz vilket inte är optimalt då de egentligen ska lira i 60 Hz - de kommer alltså att kännas slöare, musiken kommer gå långsammare osv. Men i t ex Shadowgate kommer det inte spela någon större roll.

Edit: Eller vänta nu, UKV är väl spel från Storbritannien.. då kommer frekvensen att vara som den ska.

Men om musiken spelas slöare, kommer man ju lätt märka det i Shadowgate Men kommer verkligen 10 Hz i skillnad spela så stor roll *tänker*
funderar på att snart köpa ett amerikanskt och modda kabeln istället fast antar att det ska finnas någon Hz modd också >_>

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Men om musiken spelas slöare, kommer man ju lätt märka det i Shadowgate Men kommer verkligen 10 Hz i skillnad spela så stor roll *tänker*
funderar på att snart köpa ett amerikanskt och modda kabeln istället fast antar att det ska finnas någon Hz modd också >_>

Jo, du kommer att märka det i Shadowgate men det kommer inte att vara särskilt irriterande för själva spelet. Däremot spel som ska gå lite snabbare känns riktigt slöa och trötta .. Megaman t ex

Men alltså, du har ett svenskt NES och vill spela UKV-märkta spel? Då är frekvensen samma, och om du knipsar benet på regions-chippet så borde det vara lugnt antar jag. Ett amerikanskt NES är att föredra till amerikanska spel, men kör du europeiska spel på det får du det omvända problemet, de körs i 60 Hz i stället för 50 Hz vilket också är rätt irriterande.

Det går inte att modda frekvensen tyvärr. Ska du ha en amerikansk NES får du köpa en spänningsomvandlare bara.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Jo, du kommer att märka det i Shadowgate men det kommer inte att vara särskilt irriterande för själva spelet. Däremot spel som ska gå lite snabbare känns riktigt slöa och trötta .. Megaman t ex

Men alltså, du har ett svenskt NES och vill spela UKV-märkta spel? Då är frekvensen samma, och om du knipsar benet på regions-chippet så borde det vara lugnt antar jag. Ett amerikanskt NES är att föredra till amerikanska spel, men kör du europeiska spel på det får du det omvända problemet, de körs i 60 Hz i stället för 50 Hz vilket också är rätt irriterande.

Det går inte att modda frekvensen tyvärr. Ska du ha en amerikansk NES får du köpa en spänningsomvandlare bara.

Så det vore alltså smartare att beställa ett Amerikanskt (UKV) kompatibelt NES istället för att enbart modda?
Vore inte en europeisk laddare kompatibel med den amerikanske? Eller har de olika input? Och måste jag inte bara modda änden till vägguttaget till ett svenskt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Så det vore alltså smartare att beställa ett Amerikanskt (UKV) kompatibelt NES istället för att enbart modda?
Vore inte en europeisk laddare kompatibel med den amerikanske? Eller har de olika input? Och måste jag inte bara modda änden till vägguttaget till ett svenskt?

Du har ju missat det här, UKV är Storbritannien och Italien. Det kör samma frekvens som ett svensk nes men har olika lockout chip.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Nej, ska du spela med ett amerikanskt NES måste du omvandla våra 220/230V till 110V. Men som P-NILZ skriver så behöver du inte köpa något amerikanskt NES, det bör räcka med att fimpa chippet enligt instruktionerna.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Hade ingen nämnt det hade du säkert inte märkt det.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch