Intel Core i7 3930K och 3960X – Sandy Bridge?E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Spontan kommentar - Plötsligt ser inte Bulldozer så strömslukande ut sett till watt. Skiljer runt 40-50w vid 4,85 GHz vad jag kan se hos de flesta siterna. Och drar nästan det dubbla jämnfört med 2600K.

Känns precis som vanligt inte som om det är värt pengarna att köpa toppmodellen om man inte är riktig benchare.

Man blir sugen att köpa en benchburk men då måste jag investera i vattenkylning också och då är vi uppe i 12-14K för bara CPU och kylning. Om man bara var gjord av pengar.

du får ju kolla oxå vart hamnar fx i listan nånstans?..ja i botten för det mesta..o intels nya?.,i toppen..det säger väl en hel del om prestanda per watt?. så bulldozer är fortfarande jätteströmslukande. o nej nya processorn är inte värt o köpa om du bara spelar o inte kör tunga program som det framkom under recensionen.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

i7 2600K får 8 kärnor med HT, inte 6.

Men prestanda mässigt motsvarar det två kärnor extra

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Gäsp.
Presterar som förväntat, och som TomsHardwares några månader gamla test av engineering sample, helt ointressant för majoriteten av dator användarna även här på Sweclockers. Det var väll igentligen X79 som hade potential med Intel verkar ha problem med att få ordning på sina styrkretsar, X79 skulle ju ryktesvisa vara riktigt fullsmetad men nu fick vi svindyr P67.

Största skrällen är väll att 3930K får en rekommendation men vist det är ju kul med "onödigt" snabb hårdvara.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Datavetare

Testet visar precis vad man kunde förvänta sig. En slutsats är t.ex. att dagens spel har ett så pass litet "working-set" att inte ens den 3MB L3 cache som Core i5 2500 är ett problem.

Man ser också att i princip inget av det som testades har bandbredd mot RAM som en flaskhals, 39xx serien har dubbelt så hög bandbredd mot RAM jämfört med 2500/2600 och 50% högre jämfört med 9x0X. Denna högre bandbredd ger mer eller mindre noll i utdelning i dessa benchmarks. Det finns däremot arbetslaster där RAM-bandbredd är en flaskhals, dessa är dock extremt ovanliga i desktop-programvara.

Edit: är lite för inkörd på laptop-varianterna av CPUer
En desktop Core i5 har 6MB L3 cache, det är laptop-varianten av i5 som har 3MB. Dock tvivlar jag på att ens 3MB L3 skulle vara en flaskhals på dagens spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att köpa skiten alltså. de rika barn som får allt de vill ha har antagligen beställt redan. Vad menade ni med "nackdelar - Löjeväckande pris"? menade ni inte löLJEväckande?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Undrar om man kommer kunna låsa upp kärnor på dessa som på t.ex en Phenom X3?

Skulle faktiskt kännas aningen prisvärt i så fall för att få en 8-kärnig Sandy Bridge-EP. TDP på 150W skulle iaf jag kunna leva med (och även sämre klockegenskaper).

Tror du verkligen intel är så dumma att de släpper en prolle där man kan kanske låsa upp kärnonr utan att ta Catshing för det? haha. bara amd som varit så snälla.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Är väldigt glad att jag inte panik köpte en i7 innan bf3
Min Q9550 håller fortfarande toppklass

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av femkantig:

kunde de inte bara väntat med att släppa dessa i ivy bridge upplaga istället? ser inte vem som skulle lägga så mkt pengar på en cpu när man om ett par månader kan få mkt högre prestanda...

Intels kommande 22nm cpu för socket 1155 fokuserar framförallt på bättre grafikprestanda. Som är möjligt i samma TDP-nivå pga lägre strömförbrukning som följd av tri-gate och 22nm. Man ska inte ha för stora förväntningar på S1155 med 22nm cpu om man tänkt köra separat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Helt onödigt att köpa skiten alltså. de rika barn som får allt de vill ha har antagligen beställt redan. Vad menade ni med "nackdelar - Löjeväckande pris"? menade ni inte löLJEväckande?

Förmodligen inte eftersom det heter "löjeväckande."

Permalänk
Skrivet av femkantig:

kunde de inte bara väntat med att släppa dessa i ivy bridge upplaga istället? ser inte vem som skulle lägga så mkt pengar på en cpu när man om ett par månader kan få mkt högre prestanda...

Kan man?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Är det bara jag som har märkt att det ser ut att vara två inaktiverade kärnor på processorarkitektursbilden?
Står ingenting på de två delarna, men de ser exakt likadana ut som de övriga kärnorna.

http://img40.imageshack.us/img40/3431/lockcore.png

japp. en av servervarianterna har 8 kärnor.

tråkigt att behöva betala för oanvänt kisel, blir intressant att se om någon lyckas låsa upp eller om intel frivilligt släpper en 8kärnig.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Vad har den svenska avundsjukan med detta att göra? Om du tycker att det är onödig att köpa, då borde du ju garva åt de stackars föräldrarna åt de rika barnen som "redan har beställt". Ta den här attityden nånannanstans, typ Fragbite eller dyl.

Nej, löjeväckande stämmer: http://synonymordbok.com/l%C3%B6jev%C3%A4ckande . Brukar du se skrivfel i Sweclockers artiklar/recensioner? Själv ser jag bara skrivfel bland forummedlemmarna, men det är kanske bara jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Skrivet av kinc:

Intels kommande 22nm cpu för socket 1155 fokuserar framförallt på bättre grafikprestanda. Som är möjligt i samma TDP-nivå pga lägre strömförbrukning som följd av tri-gate och 22nm. Man ska inte ha för stora förväntningar på S1155 med 22nm cpu om man tänkt köra separat grafikkort.

Skrivet av haapppoooo:

Nej som Kinc sa så vet inte Femkantig riktigt vad han pratar om...
Det handlar mest om en krympning som ja kommer att minska värmen och strömförbrukningen, men utöver det så är det Grafikkretsen som dom piffar upp.

Sen kommer inte IVY till LGA2011 fören om tidigast 8-10 månader..

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av XFTality:

Är det bara jag som har märkt att det ser ut att vara två inaktiverade kärnor på processorarkitektursbilden?
Står ingenting på de två delarna, men de ser exakt likadana ut som de övriga kärnorna.

http://img40.imageshack.us/img40/3431/lockcore.png

Saxat från recensionen:

Samtidigt ser vi även att transistorantalet hos Sandy Bridge-E är mer än det dubbla i jämförelse med Sandy Bridge och då saknas dessutom GPU-delen hos nykomlingen. Den stora kretsytan i kombination med bilden ovan gör oss även lite misstänksamma att de sexkärniga modeller som lanseras idag i själva verket är åttakärniga Xeon-modeller med två kärnor avaktiverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

japp. en av servervarianterna har 8 kärnor.

tråkigt att behöva betala för oanvänt kisel, blir intressant att se om någon lyckas låsa upp eller om intel frivilligt släpper en 8kärnig.

Tror faktiskt att det blir billigare just för att det är en "defekt" 8 kärnig CPU.
Detta är väldigt vanligt att man gör för att slippa kassera CPUer som inte lever upp till en viss nivå.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av beatles-3122:

Tog mig friheten att slänga upp ett "prestanda per watt"-diagram eftersom det var snack om sådant.

Tog siffrorna från prestandaindex i recensionen, multiplicerade med 1000 och delade med uppmätt strömförbrukning vid maxload. Kanske inte 100% vetenskapligt fastställt men borde väl ge en hyfsad fingervisning.

http://img194.imageshack.us/img194/8762/prestandaperwatt.png

Kul att du tog dig tid att göra ett diagram över prestanda per watt!

Tyvärr blir resultaten lite missvisande om man använder sig av prestandaindexet som mall för uträkningen. Problemet är att spelresultaten är inbakade i indexet och i princip inget av de spel vi testade kunde belasta Sandy Bridge-E till 100%. Då strömförbrukningssiffrorna är vid absolut högsta last är det därför lämpligare att använda sig av de flertrådade testerna (i princip samtliga program-tester) som mall, då dessa belastar processorerna fullt ut.

Permalänk
Medlem

Ett försök att ta betalt för samma produkt två gånger kanske? Man inaktiverar två kärnor hos en processor som är utvecklad som 8-kärnig. Sedan gör man ett minimalt ingrepp och vips har man tillgån till en "ny" 8-kärnig processor. Jag står över tills samtliga kärnor finns tillgängliga.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Lyckades inte hitta det någon stans i texten så jag frågar här.

Kör Sandy Bridge-E med trigate transistorer? Om nej, någon som vet i vilken arkitektur det kommer?

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av NorteX:

Lyckades inte hitta det någon stans i texten så jag frågar här.

Kör Sandy Bridge-E med trigate transistorer? Om nej, någon som vet i vilken arkitektur det kommer?

Nej, det kommer med Ivy Bridge i vår.

Permalänk
Medlem

En sån här processor är ungefär lika intressant som en concept-bil.
Den visar vart framtiden är på väg och är extrem på många sätt, men inget man köper.

För 99% av användarna på detta forum skulle de där 3000:- prisskillnad från en vettig SB göra större nytta i form av ett till 6970 motsv.
Ungefär samma ökning i effektförbrukning med...

Det som är mest skrämmande dock är att se att denna processor är marginellt större än Bulldozer, innehåller lika många "kärnor" (även om två är avstängda) men presterar världar bättre. Undrar vad kislet i Bulldozer sysslar med...
/Besviken aktieägare i AMD

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Tror faktiskt att det blir billigare just för att det är en "defekt" 8 kärnig CPU.
Detta är väldigt vanligt att man gör för att slippa kassera CPUer som inte lever upp till en viss nivå.

oftast så att man kör en arkitektur för hela serien , som man kan klippa lite i när man vill ha ut budgetmodellerna.

alternativet är att designa nytt för varje modell , och då blir det svårare att återanvända halvdöda kretsar till modeller som ligger lägre ner i segmentet.

kika på amds processorer t.ex , en väldans massa klarar att låsas upp , visst stöter folk på exemplar som tvär vägrar också.
men jag skulle nog påstå att de i de flesta fallen är helt fungerande chip som blivit strypta.

andra exempel är ju nvidias 6800 serie och amd's 6950/6970.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Sånna här tester gör ju bara att man ångrar att man ens gick från LGA 1366 Core i7 920 till LGA 1155 SB 2500K.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

En sån här processor är ungefär lika intressant som en concept-bil.
Den visar vart framtiden är på väg och är extrem på många sätt, men inget man köper.

För 99% av användarna på detta forum skulle de där 3000:- prisskillnad från en vettig SB göra större nytta i form av ett till 6970 motsv.
Ungefär samma ökning i effektförbrukning med...

Det som är mest skrämmande dock är att se att denna processor är marginellt större än Bulldozer, innehåller lika många "kärnor" (även om två är avstängda) men presterar världar bättre. Undrar vad kislet i Bulldozer sysslar med...
/Besviken aktieägare i AMD

Den fysiska storleken på processorn beror inte i detta fall på att själva CPUn är väldigt stor utan att sockeln kräver den storleken för att få platts med alla sina 2011 pinnar.

Permalänk
Medlem

Njae tack. Jag väntar till Ivy tror jag. Känns som att prispåslaget är för stort, till och med för värstingsegmentet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag frågar nu och jag vet att svaret nog finns med i texten, men jag har lite svårt att förstå.
Det finns ju moderkort med styrkretsen x79 ( t.ex. Asrock Extreme-7) där det står att de har PCI-e 3.0, samt USB 3.0, men nu förstår jag ur recensionen att det INTE finns USB 3.0 och jag såg inte hur det var med PCI-e 3.0.
Så vad är slutresultatet? Finns dessa eller inte?

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Men helt värdelöst test eftersom de fortfarande inte testar det enda som drar nytta av farten - folding, kom igen - det är så 2005 att INTE ange ppd i ett test. Spel vet vi alla att det inte finns något mer att hämta (annat än lite på marginalen) med snabbare propp och fler kärnor, men folding drar nytta av all kraft så testa då det!

Håller med. Foldingtester åt folket tack.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Mycket besviken på speltesterna. Det är ju ett CPU test, så GPUn borde egentligen tas bort som faktor helt genom att stoppa in 3 6970/580 eller 2 6990/590 så att man kan se vad processorerna själva klarar, vilket ju då hjälper till att avgöra hur de kommer klara sig i framtiden och hur mycket man kan få ut om man kör värstinglösningarna för grafik. Det är ju bara personer som redan lägger extrema mängder pengar på grafik som skulle vara intresserade av att skaffa en av de här processorerna för att köra spel, så att göra testerna med ett enda 6970 gör ju att testerna är totalt irrelevanta för alla. Kunde lika gärna ha struntat i dem i nuläget.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogs:

Jag frågar nu och jag vet att svaret nog finns med i texten, men jag har lite svårt att förstå.
Det finns ju moderkort med styrkretsen x79 ( t.ex. Asrock Extreme-7) där det står att de har PCI-e 3.0, samt USB 3.0, men nu förstår jag ur recensionen att det INTE finns USB 3.0 och jag såg inte hur det var med PCI-e 3.0.
Så vad är slutresultatet? Finns dessa eller inte?

Som dom skriver så finns inte USB 3 inbyggt i X79 chipsettet MEN detta kan moderkorts-tillverkarna lägga in själva på moderkortet och detta går alldeles utmärkt.
Angående PCI-E 3.0 så har det inte med X79 att göra utan den processorn du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Mycket besviken på speltesterna. Det är ju ett CPU test, så GPUn borde egentligen tas bort som faktor helt genom att stoppa in 3 6970/580 eller 2 6990/590 så att man kan se vad processorerna själva klarar, vilket ju då hjälper till att avgöra hur de kommer klara sig i framtiden och hur mycket man kan få ut om man kör värstinglösningarna för grafik. Det är ju bara personer som redan lägger extrema mängder pengar på grafik som skulle vara intresserade av att skaffa en av de här processorerna för att köra spel, så att göra testerna med ett enda 6970 gör ju att testerna är totalt irrelevanta för alla. Kunde lika gärna ha struntat i dem i nuläget.

Måste faktiskt hålla med lite där!
För den som köper en LGA-2011 CPU för att spela så "borde" man anpassa grafiken efter det!

Men samtidigt vill jag ge Sweclockers beröm föra att de tagit in renderingsprogram och 3D program i sina tester uppskattas verkligen!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Som dom skriver så finns inte USB 3 inbyggt i X79 chipsettet MEN detta kan moderkorts-tillverkarna lägga in själva på moderkortet och detta går alldeles utmärkt.
Angående PCI-E 3.0 så har det inte med X79 att göra utan den processorn du har.

Tack för svaret, men om vi då tittar på PCI-E 3.0 i samband med dessa två processorer hur ser det då ut?