Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Plasma eller LED?

Ska köpa ny tv och kan tänka mig att lägga upp till 9000kr.Är inte speciellt insatt så undrar om vad som är bäst, plasma eller LED ?
Några rekommendationer?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

LED är en bakgrundsbelysning. Det du menar är LCD eller Plasma.

Plasma för rörliga bilder, LCD vid mycket statiska bilder.

Även om inbränningar på plasma är väldigt ovanligt numera.

Permalänk
Medlem

Idag är väl inte frågan om vilken teknik som är bäst plasma eller LCD, idag är väl frågan ska man ha aktiv eller passiv 3D

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag är med inne på att köpa en ny tv till jul, för ungefär samma peng.

Är det inget snack om vilken tv som är bäst på marknaden? På samma sätt som folk säger att bf3 är bästa spelet ute just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag är med inne på att köpa en ny tv till jul, för ungefär samma peng.

Är det inget snack om vilken tv som är bäst på marknaden? På samma sätt som folk säger att bf3 är bästa spelet ute just nu.

Kör du mycket film så är nog plasma bäst, vill du koppla till datorn och spela och kanske en del windows jobb kanske LCD är vettigare.

I övrigt så är dom flesta TV bra, dyrare har mer lull lull, mer processorkraft, mer ingångar, mer internet tjänster, kan koda av mer format om man stremar över nätverket, har digitala HD mottagare, kanske bättre 3D verkan, osv
Sen detta med 3D vilket fortfarande håller på att utvecklas för fullt, förra året fanns bara Aktiv sådan = inte specielt populärt och dyra klumpiga glasögon
nu sent i år håller det på att snabbt svänga till passiv 3D med ungefär samma system som biograferna kör med.

Så det är inte bara längre plasma kontra LCD man ska grunna på, utan många mer saker så man får en TV som passar en bäst

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Kolla upp vilken sorts bild du gillar bäst..

Har själv en LG 60 tums plasma..
Riktigt bra bild men svärtan är väl inte den bästa.
Spelar ps3 varje kväll.
Aldrig haft några problem med ghostning/ir/inbränningar eller vad man vill kalla det...

Dock förekommer det än för vissa.

Plasma är inte lika lämplig att surfa med.
Bilden är oroligare och man får inte samma tryck i det vita som en lcd.

Överhuvudtaget så tycker jag bilden känns mjukare och lite oroligare än lcd.
Nästa tv blir lcd led med nån sorts local dimming.

Panasonic är annars bäst när de gäller IR och svärta och även inputlag.
Om man ser till plasma.

Viktigt att läsa på om inputlag innan man köper en ny tv om man spelar mycket eller är känslig