Permalänk
Medlem

Köpa en dator eller bygga en dator?

Hejsan jag har haft det väldigt svårt med min gamla dator på sistone så jag bestämde mig att köpa en helt ny Gaming dator, efter att jag sökt runt lite , frågat runt lite så säger alla att jag ska bygga en dator, men jag har ingen kunskap alls om hur man bygger en dator! så därför vill jag helst köpa dator från butik eller något liknande en hel dator som redan är byggd. Jag har 11 000 kr att köpa för. Finns det kanske någon butik eller liknande som kanske bygger ihop datorn åt mig ifall jag nu ska köpa en dator, Vilken dator är bra för 11000 (Köpa hel) osv... Behöver verkligen hjälp! här kommer det lite saker jag vill att den ska ha och att den ska klara.

Dem här datorerna har jag hittat villken av dem är bäst?

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Intel Core i7
Ett grafik kort som klarar BF3 GTA IV MW3 m.m
Helst en stor hårdisk och att den inte är seg när jag kör med flera program samtidigt.

Kort Sammanfattning:
Hahaha typiskt. Alla jag frågat har sagt Bygg en egen,
Alltså jag skulle haft en pro gaming dator för länge sedan,
Ifall jag kunde bygga ihop en dator hehe inte riktigt den bästa på att bygga datorer.
Finns det inte nån som kan bygga ihop den åt mig? :$

Uppskattar all hjälp!

// Makan

Permalänk
Medlem

Prestandan i dom datorerna kan du få för 5-6 om du bygger själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldyz:

Prestandan i dom datorerna kan du få för 5-6 om du bygger själv.

This! Ett tips är att du får hjälp här via forumet med vilka delar som lirar bäst, och sedan kanske ber inet bygga ihop den åt dig? Kostar självklart litegrann men är värt det om du inte vill själv

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Inet bygger ihop datorn åt dig för 799kr om jag inte kommer ihåg fel
Du får då en bra mycket bättre dator för pengarna...

Kan fixa en kundvagn som du kan ta en titt på!
Ska du bara använda din dator till att spela? För i såna fall så tycker jag att det går lika bra med en i5 och då kan man lägga en tusenlapp extra på grafikkortet tex.

Visa signatur

Var trevliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av grubbluck:

Inet bygger ihop datorn åt dig för 799kr om jag inte kommer ihåg fel
Du får då en bra mycket bättre dator för pengarna...

Kan fixa en kundvagn som du kan ta en titt på!
Ska du bara använda din dator till att spela? För i såna fall så tycker jag att det går lika bra med en i5 och då kan man lägga en tusenlapp extra på grafikkortet tex.

Skulle Uppskatta ifall du kunde fixa en liten korg åt mig! Alltså jag hade tänkt mig spel och typ Photoshop,Cinema 4D,Sony Vegas. Bara så att datorn klarar av kanske 3 st av dem på samtidigt. Men visst Lägg till någon 1000 kr på Graffe. Och helst så den håller sig iallafall i 3-4 år !

// Makan

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga nått i denna stil, dock "bara" en 120gb SSD. HDDs är såååååå fruktansvärt dyra just nu att det inte är värt att lägga ner pengar på skiten och SSDs är grymt mycket snabbare än HDDs. Idag får du punga ut ca 1500kr för en 1TB HDD och för bara nån vecka sedan kostade det ca 450kr. Allt pga översvämningarna i Thailand och det verkar komma att hålla i sig

http://www.sweclockers.com/nyhet/14744-seagate-varnar-for-bri...

http://www.nordichardware.se/nyheter/86-storage/44688-seagate...

Mina förslag är iaf följande

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1134315/2011-11-18

eller

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1134321/2

Kom gärna med kritik etc, ska sova nu iaf, återkommer väl imorgon

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Makan747:

Skulle Uppskatta ifall du kunde fixa en liten korg åt mig! Alltså jag hade tänkt mig spel och typ Photoshop,Cinema 4D,Sony Vegas. Bara så att datorn klarar av kanske 3 st av dem på samtidigt. Men visst Lägg till någon 1000 kr på Graffe. Och helst så den håller sig iallafall i 3-4 år !

// Makan

Hade nog kört på något liknande det här: Klicka här

Visste dock inte om du har Windows redan? Annars om du inte har det blir det något sånt här istället: Klicka här

Någon annan kanske har något att tillägga om denna kundvagn, börjar vara lite trött så kan ha gjort någon tabbe (A) men förhoppningsvis är allt som det ska.

Visa signatur

Var trevliga

Permalänk
Medlem

Du har inte en Hårddisk från gamla datorn? Isåfall är ett smart drag att ta den och köpa en SSD!

Edit: Alltså köpa en SSD som systemdisk, för att Hdds är sjukt dyra just nu, och ett bra tag framöver tyvärr..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

Skulle Uppskatta ifall du kunde fixa en liten korg åt mig! Alltså jag hade tänkt mig spel och typ Photoshop,Cinema 4D,Sony Vegas. Bara så att datorn klarar av kanske 3 st av dem på samtidigt. Men visst Lägg till någon 1000 kr på Graffe. Och helst så den håller sig iallafall i 3-4 år !

// Makan

Om renderingen är viktig för dig tycker jag att du ska köra på 2600k istället för 2500k. Enda gången de 1000 kr är ett vettigt kliv upp enligt mig. Om du tar spel framför rendering så kör på ett 2500k.

Här är mitt förslag med en Ht-cpu.

Klarar alla dagens spel med god marginal (medium/high i bf3 skulle jag tippa) och när grafikkortet väl ger vika så är det bara slänga in ett till likadant. Det sköna med SLI/CFX.. Det blir en billig uppgradering när grafikkortet inte längre orkar!

EDIT: Antar att du har OS och hårdisk redan. Ganska ovanligt att man inte har detta.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Om renderingen är viktig för dig tycker jag att du ska köra på 2600k istället för 2500k. Enda gången de 1000 kr är ett vettigt kliv upp enligt mig. Om du tar spel framför rendering så kör på ett 2500k.

Här är mitt förslag med en Ht-cpu.

Klarar alla dagens spel med god marginal (medium/high i bf3 skulle jag tippa) och när grafikkortet väl ger vika så är det bara slänga in ett till likadant. Det sköna med SLI/CFX.. Det blir en billig uppgradering när grafikkortet inte längre orkar!

Tror du glömde SSD/HDD, montering, OS

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Tror du glömde SSD/HDD, montering, OS

Glömde inte hddn eller OS. (se min edit)

Ville han ha det monterat? Såg inte det i så fall.. Ögonen sluter sig snart. ^^

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grubbluck:

Hade nog kört på något liknande det här: Klicka här

Visste dock inte om du har Windows redan? Annars om du inte har det blir det något sånt här istället: Klicka här

Någon annan kanske har något att tillägga om denna kundvagn, börjar vara lite trött så kan ha gjort någon tabbe (A) men förhoppningsvis är allt som det ska.

Tack så sjukt mycket! Så är det där en hel dator nu? är det bara att beställa eller? Jag tar detta eftersom jag inte har Windows 7, Bara pirat

Hur går det till? Skickar dem datorn hel eller?

// Makan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

Tack så sjukt mycket! Så är det där en hel dator nu? är det bara att beställa eller? Jag tar detta eftersom jag inte har Windows 7, Bara pirat

Hur går det till? Skickar dem datorn hel eller?

// Makan

Yes, datorn skickas hel. Skulle dock rekommendera att slänga med en SSD också, om du är villig att spräcka budgeten lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fevolas:

Yes, datorn skickas hel. Skulle dock rekommendera att slänga med en SSD också, om du är villig att spräcka budgeten lite.

Spräcka med hur mycket?

// Makan

Permalänk
Medlem
Skrivet av grubbluck:

Hade nog kört på något liknande det här: Klicka här

Visste dock inte om du har Windows redan? Annars om du inte har det blir det något sånt här istället: Klicka här

Någon annan kanske har något att tillägga om denna kundvagn, börjar vara lite trött så kan ha gjort någon tabbe (A) men förhoppningsvis är allt som det ska.

Jag höjer ett litet varningens finger för det där moderkortet bara. Jag har en hel del problem med det och även en del andra här på forumet. Dessutom finns det hur mycket forumtrådar som helst runt om på nätet om det här moderkortet och problemen med det. Asus P8P67 B3 alltså.

Däremot OM du får ett fungerande exemplar så är det ett bra moderkort. Troligtvis fungerar större delen av dom bra men eftersom det är en av deras storsäljare så blir det så klart många fler som har problem även om det är en liten procent av totalen.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Jag höjer ett litet varningens finger för det där moderkortet bara. Jag har en hel del problem med det och även en del andra här på forumet. Dessutom finns det hur mycket forumtrådar som helst runt om på nätet om det här moderkortet och problemen med det. Asus P8P67 B3 alltså.

Däremot OM du får ett fungerande exemplar så är det ett bra moderkort. Troligtvis fungerar större delen av dom bra men eftersom det är en av deras storsäljare så blir det så klart många fler som har problem även om det är en liten procent av totalen.

Vad ska man annars ha för moderkort som man kan " Lita " på? Jag vill inte behöva byta moderkortet eftersom jag inte alls kan nånting om det?

Hur ska jag göra? Sk jag välja annat Moderkort?

// Makan

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Tack så sjukt mycket! Så är det där en hel dator nu? är det bara att beställa eller? Jag tar detta eftersom jag inte har Windows 7, Bara pirat

Hur går det till? Skickar dem datorn hel eller?

// Makan

Ser väl bra ut, fast jag förstår inte vad du ska ha en 2500k till om du tänker köra med stockkylare, då kan man lika gärna köpa en vanlig 2500.

Kommer inte kunna klocka den långt med stockkylare menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einhaerjar:

Ser väl bra ut, fast jag förstår inte vad du ska ha en 2500k till om du tänker köra med stockkylare, då kan man lika gärna köpa en vanlig 2500.

Kommer inte kunna klocka den långt med stockkylare menar jag.

Men gör om kundvagnen och skicka till mig om hur du tycker!

// Makan

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1112780/2011-11-12

Där har du vad jag skulle köpa, alternativt ta 1 annat grafikkort och slänga in en SSD

(OBS! Är helt lost på Intel så vet inte om jag gjort rätt val på tex moderkort)

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Men gör om kundvagnen och skicka till mig om hur du tycker!

// Makan

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1135432/2011-11-18

Så kan du köpa ett till 6970 innan 7000 serien kommer så kör du crossfire då ditt moderkort inte stödjer SLI.

Slängde med en kylare också, och lägre ramminnen och ett annat nätagg, möjligt att ett 750w räcker, om så är fallet är det ju lätt att ändra i listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einhaerjar:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1135432/2011-11-18

Så kan du köpa ett till 6970 innan 7000 serien kommer så kör du crossfire då ditt moderkort inte stödjer SLI.

Slängde med en kylare också, och lägre ramminnen och ett annat nätagg, möjligt att ett 750w räcker, om så är fallet är det ju lätt att ändra i listan.

Är den där bra då? Varför lägre ram?

// Makan

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Är den där bra då? Varför lägre ram?

// Makan

Då har man inte problem med stora kylare som går över ramstickorna.

Det är så drygt om man köper en stor kylare så får man inte dit den pga att ens ramminnen är för höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einhaerjar:

Då har man inte problem med stora kylare som går över ramstickorna.

Det är så drygt om man köper en stor kylare så får man inte dit den pga att ens ramminnen är för höga.

Jag tror du glömde en Hårdisk?

// Makan

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Jag tror du glömde en Hårdisk?

// Makan

Om jag öppnar min länk så finns det en snordyr 500 gigare där.

Denna: http://www.inet.se/artikel/4303590/500gb-samsung-spinpoint-f3...

EDIT: Hade hellre köpt en SSD än den där iaf, kollade igenom lite betyg på den och verkar inte vara speciellt bra om man ska tro på vad folk säger...

Du kan köpa en mekanisk nästa år istället.

Permalänk
Medlem

Men om jag inte vill maxa på grafik bara vill jämna ut Grafik och Kraft. Vad ska jag ta då?

// Makan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einhaerjar:

Om jag öppnar min länk så finns det en snordyr 500 gigare där.

Denna: http://www.inet.se/artikel/4303590/500gb-samsung-spinpoint-f3...

EDIT: Hade hellre köpt en SSD än den där iaf, kollade igenom lite betyg på den och verkar inte vara speciellt bra om man ska tro på vad folk säger...

Du kan köpa en mekanisk nästa år istället.

Alltså nu fattade jag inte vad du menar alls? Fixa det som är bäst SSD Mekansisk nåting! Fixa bara så den blir bra!

// Makan