Forskare tar fram kontaktlinser med integrerad display

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag tror inte att kaniner tänker på det sättet över huvud taget

Enligt mig är inte djur lika mycket värda som människor. Jag känner inte att jag har dödat någon om jag smäller en fluga. Man testar inte på människor för att det kanske skulle kunna vara farligt och de riskerar hellre en kanin än en människa. Det är stor skillnad på människor och djur. Ungefär som att det är skillnad på växter och djur. Växter lever väl också? Än så länge finns inga växträttsorganisationer men det kommer väl med tiden... Fabler där djur tänker och känner som människor är bara sagor.

Jo då det finns. Inget nytt under solen.

Intressant teknik. Väntat på detta länge.
Självklart skall all ny forskning djurtestas. Hade gärna låtit forskarna göra människotester på livstidsdömda men då hade det blivit vind i seglen i dessa debatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Fast då skulle dem ju kunna testa på människor istället? Om det inte är hemskt för kaninerna, varför inte testa på människor? Allt är lika mycket värt. Oavsett om det är djur eller människa.(Som är ett slags "djur".)

1. De väljer att testa linsen på kaniner först av praktiska, ekonomiska och moraliska skäl.
2. De vet inte ifall det är "hemskt" för kaniner förrän de har utfört tester på kaniner. När de väl har en produkt som är säker för kaniner så kommer de mest troligt att utföra tester på människor.
3. Ifall du nu anser att allt är lika mycket värt, djur som människa, så får du för konsekvensens skull heller inte reagera kraftigare ifall de skulle börja göra "djurtester" på människor. Klarar du av att uppfylla kriterierna för detta?

Skrivet av MonKey^sWe^:

Och varför tycker du att dom ska de för? Dom tjänar inget på de..eller? Tycker människor att VI ska fram med teknologin, så ska ju självklart vi testa skiten me! Dom kan ju inte slå dig på käften om du försöker sätta in nåt i ögat på dom, men de kan du!!
Så, är de något/någon som ska utföra test på olika saker så är det människan själv!!

1. För att testa ifall produkten är säker för människor.
2. De får fri bostad, skydd mot rovdjur, och mat.
3. Människor testar "skiten", i det här fallet på kaniner.
4. Att kaniner inte slår folk på käften vid testtillfällen är faktiskt ett bättre argument för djurtester jämfört med emot.
5. Det är i det här fallet "människan själv" som utför tester på "något/någon", i det här fallet på kaniner.

Skrivet av ronnylov:

Jättebra, men vilken nytta får kaninerna av denna tekniken?

Tekniken är skapad av människor för människor.

Skrivet av MonKey^sWe^:

Om jag nu skulle sätta in en lins på dig som jag har gjort själv med kemikalier, så skulle du självklart fråga "vad får jag för de" människan ska alltid ha nånting för jobbet dom gör! Kaninen får knappt en större bur att bo i. Och om de nu skulle varit en person som skulle göra dom här testen o de går fel, så får han läkarvård! Kaninen går direkt till avlivning! Tycker inte de är rätt för fem äckliga ören
Tycker fortfarande att vi människor ska testa skiten för det är vi som ska använda det till slut, o inte kaninerna!

Människor och djur är samma sak!

1. Att "människan ska alltid ha nånting för jobbet dom gör" är ett skäl att först testa på djur.
2. Kaninen får mat och skydd från rovdjur. Sedan är det även så att ett fritt liv ute i naturen inte heller är en dans på rosor för en varelse som kaninen.
3. Att människor får läkarvård och inte försöksdjur är en tydlig indikation på att människor värderar deras liv högre.
4. Är du beredd att lägga ner alla djurförsök ifall det innebär en en kraftig inbromsning av utvecklingstakten eller att produkter åsamkar otrevliga biverkningar på människor?
5. Hur långt tror du att forskningen kring läkemedel och botemedel mot cancer, alzheimers, och HIV skulle ha kommit utan djurtester? Ska människor även utgöra försöksobjekten vid experimentell genterapi?

Skrivet av landahl:

Jag vill bara tala om för er att allt liv som har känslor, strävar efter att överleva etc är lika mycket värt. Alltså är kaniner lika mycket värda som människor, varför skulle dem inte vara det?, dem lever ju också eller hur?

1. Ifall du nu anser att allt är lika mycket värt, djur som människa, så får du för konsekvensens skull heller inte reagera kraftigare ifall de skulle börja göra "djurtester" på människor. Klarar du av att uppfylla kriterierna för detta?
2. Då livsformernas relativa värden i det här fallet har sin utgångspunkt i människans känslomässiga värderingar så är det i dagsläget fullkomligt uppenbart att kaninen inte är lika mycket värd som människan.
3. Ditt argument är ett cirkelresonemang och därmed tämligen irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

1. De väljer att testa linsen på kaniner först av praktiska, ekonomiska och moraliska skäl.
2. De vet inte ifall det är "hemskt" för kaniner förrän de har utfört tester på kaniner. När de väl har en produkt som är säker för kaniner så kommer de mest troligt att utföra tester på människor.
3. Ifall du nu anser att allt är lika mycket värt, djur som människa, så får du för konsekvensens skull heller inte reagera kraftigare ifall de skulle börja göra "djurtester" på människor. Klarar du av att uppfylla kriterierna för detta?

1. För att testa ifall produkten är säker för människor.
2. De får fri bostad, skydd mot rovdjur, och mat.
3. Människor testar "skiten", i det här fallet på kaniner.
4. Att kaniner inte slår folk på käften vid testtillfällen är faktiskt ett bättre argument för djurtester jämfört med emot.
5. Det är i det här fallet "människan själv" som utför tester på "något/någon", i det här fallet på kaniner.

Tekniken är skapad av människor för människor.

1. Att "människan ska alltid ha nånting för jobbet dom gör" är ett skäl att först testa på djur.
2. Kaninen får mat och skydd från rovdjur. Sedan är det även så att ett fritt liv ute i naturen inte heller är en dans på rosor för en varelse som kaninen.
3. Att människor får läkarvård och inte försöksdjur är en tydlig indikation på att människor värderar deras liv högre.
4. Är du beredd att lägga ner alla djurförsök ifall det innebär en en kraftig inbromsning av utvecklingstakten eller att produkter åsamkar otrevliga biverkningar på människor?
5. Hur långt tror du att forskningen kring läkemedel och botemedel mot cancer, alzheimers, och HIV skulle ha kommit utan djurtester? Ska människor även utgöra försöksobjekten vid experimentell genterapi?

1. Ifall du nu anser att allt är lika mycket värt, djur som människa, så får du för konsekvensens skull heller inte reagera kraftigare ifall de skulle börja göra "djurtester" på människor. Klarar du av att uppfylla kriterierna för detta?
2. Då livsformernas relativa värden i det här fallet har sin utgångspunkt i människans känslomässiga värderingar så är det i dagsläget fullkomligt uppenbart att kaninen inte är lika mycket värd som människan.
3. Ditt argument är ett cirkelresonemang och därmed tämligen irrelevant.

Skitsnack!!!!! Allt levande är lika mycket värt, varför skulle det inte vara det??? Delfiner tex tror nu många forskare är intelligentare än människan.
Med ditt resonemang kan man ju utföra tester på förståndshandikappade eller utvecklingsstörda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Han som skrev om att det kan komma varelser från en annan planet till jorden har en poäng. Hur ställer ni er till det om utomjordingar kommer hit som är miljontals år före oss i utvecklingen och börjar utföra grymma experiment på oss eftersom vi är på en bakteries intelligensnivå jämfört med dem? Och ja det kryllar av intelligent liv i rymden som är tusentals kanske miljontals år före oss i teknikutveckling.

Skillnaden mellan oss och kaniner är vår utvecklade intelligens och verklighetsuppfattning. En livsvarelse med en intelligens så hög som 2 x människa - bakterie lär inte ha några som helst problem att förstå att människan de tänker undersöka försöker att kommunicera.

Skrivet av MrAdde:

Sant, men en fluga är inte samma som en kanin, dessutom experimenterar man nog inte så mkt på flugor

Bananflugan betraktas av vissa som människans bästa vän just på grund av dess lämplighet för vetenskapliga experiment. Bananflugor är för övrigt tekniskt sett det första djuret i rymden.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="_NsMs_;11634572"]

Skrivet av landahl:

Skitsnack!!!!! Allt levande är lika mycket värt, varför skulle det inte vara det??? Delfiner tex tror nu många forskare är intelligentare än människan.
Med ditt resonemang kan man ju utföra tester på förståndshandikappade eller utvecklingsstörda.

Jaha! Så det är därför de simmar runt i sina undervattenstäder och löser andragradsekvationer?

För mig personligen så hade jag gärna sett att vi hade försök på människor som vi sedan disponerade på bästa sätt som gjort sig förtjänta av detta. Vidare hade vi gärna kunnat sterilisera 95% av jordens befolkning för att skapa en framtid som faktiskt går att leva i.

Varför hänger folk alltid upp sig på de små problemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Skitsnack!!!!!

Jaså?

Skrivet av landahl:

Allt levande är lika mycket värt, varför skulle det inte vara det???

'

Intressant att du inte motsätter dig mina argument, utan enbart slutsatsen, och det genom att enbart upprepa samma mantra än en gång. Läs mitt svar en gång till, svara på min fråga, och bemöt sedan mina argument med konkreta resonemang.

Skrivet av landahl:

Delfiner tex tror nu många forskare är intelligentare än människan.

Fanns det någon speciell anledning till att du nämnde detta?

Skrivet av landahl:

Man kan utföra tester på djur, människor och förståndshandikappade människor oberoende av hur denna diskussion fortlöper. Enligt "mitt resonemang" så utför människor dessa initiala tester på just djur eftersom de anses vara mindre värda.

Såvida du inte väljer att förtydliga ditt resonemang så kommer jag avfärda det som en simpel halmdocka.

Permalänk
Medlem

Hade de haft lite fler pixlar hade de kunnat verifiera linsens funktion också under kaninförsöket. Bara att smälla upp en räv på linsen, sen kan kaninen försöka gömma sig bäst han vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur blev det med forskningen som DARPA finansierade om neurologiskt interface då, med fjärrstyrda råttor och annat intressant?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Jäklar vad kul man kan ha när man läser kommentarerna till en nyhet.
OnTopic;
Det verkar riktigt intressant, och jag hoppas på att det kommer att förbättras och nå konsumenter inom 10 år.

Offtopic;
Det roliga var dock att folk diskuterar faktumet att linserna har testats på djur. Det folk inte verkar förstå är att;

1. Det har väldigt lite nyhetsvärde på en teknologisida

2. Det har nästan garanterat inga negativa effekter på testdjuren

3. Människor och (icke-mänskliga) djur är inte lika värda

Den sista punkten kan man argumentera om, men inga andra djur visar samma nivåer av förståelse som människor, och att människor kan stå över evolutionen, och hjälpa andra djur stå över evolutionen är om någonting ett bra bevis på det. Man kan på samma sätt argumentera över att människor är olika värda (det era föräldrar och dagislärare lärde er var skitsnack), i de allra flesta fall så spelar många fler variabler än om man är mänsklig in i ens relativa värde.

Utan tester på djur så skulle vi vara långt bak i utvecklingen, och därför är djurtester bra.
Edit: Och att tester ska ske på den art som produkten är ämnad för är rentav efterblivet, fysiologiska likheter mellan arter när det gäller de sakerna som testas brukar vara tillräckliga. Det är ganska mycket svårare att hitta människor att testa på än vita möss (som är lika människor i hjärnstruktur).

Permalänk
Medlem

Rent spontant tycker jag inte att det borde vara så otroligt svårt att simulera en bild som kommer i fokus på lämpligt virtuellt avstånd (eller helt enkelt alltid är i fokus, realtidsanpassat efter ögat) - det handlar ju "bara" om en grafisk transform.

Man skulle då kunna få samma visuella upplevelse som om man har en projektor på skallen, som blixtsnabbt autofokuserar synkroniserat med ögats fokus. Skillnaden med linsen vore då bara att ljusstyrkan inte skulle variera med (det virtuella) avståndet som det gör för en projektor. Dvs, som en projektor, fast mycket bättre.

Denna lösning skulle alltså inte kräva någon optik - bara transformering av pixlarna på linsskärmen.

Om sådana linser kommer ut på marknaden, som dessutom korrigerar synfel, så kan jag tänka mig att skiljas från en redig summa pengar.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2012--BANG:

Sweclockers ni som whinade på svt som bara gav den dåliga sidan av spelandet. Ska ni inte skriva något om att det är synd om kaninerna. Herregud särriöst.

jag tycker synd om dig..verkligen

När vi ändå håller på, SERIÖST är antagligen ordet du letar efter. Istället för att gnälla på andra, så gå till skolan och lär dig skriva

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Synd bara att kontaktlinser inte är det bästa för ögonen.

Visst, man kan åka på otrevliga infektioner om man är VÄLDIGT oförsiktig och ignorerar alla instruktioner, alternativt har sanslös otur (det finns alltid specialfall), men normalt är det riskfritt.

Man vänjer sig dessutom snabbt vid linser, och att peta direkt på ögat utan att blinka.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Sant, men en fluga är inte samma som en kanin, dessutom experimenterar man nog inte så mkt på flugor
Jag har bland annat två katter, bryr mig oerhört mycket om dem, och de som säger att djur inte förstår osv, är antingen korkade eller har aldrig haft något djur och ser bara alla korkade byrackor som jagar barn i nyheterna.

De som tror att djur är som människor har antagligen bara sett sina två katter hemma i lägenheten. Bryr du dig lika mycket om dina katter som om dina föräldrar? Jag känner folk som har katter som jag också gillar väldigt mycket och jag skulle aldrig komma på tanken att döda en katt som jag smällen en fluga, men husdjur har ett värde för människor. Dör din ena katt sörjer inte den andra katten. Den som sörjer är du som har fäst dig vid djuret.

Jag "har" inget djur men jag bor i ett hus några meter från skogen, och tro det eller ej, men här på landet finns det vilda djur. Dessutom har båda mina föräldrar växt upp som bönder och mina morföräldrar är fortfarande bönder.

Djurplågeri är hemskt, men det handlar inte om det. Det är större skillnad mellan en människa och en katt än mellan en katt och en fluga. Jag tror inte att du ser katter och människor som lika mycket värda. Inte om du tvingas välja mellan att döda en katt och döda en människa. Och vad skulle hända om djur plötsligt var människor? Antingen skulle man sluta äta kött eller så skulle man börja äta människor.

Jag har sett många djur, och jag älskar katter och hundar, men några människor är de inte, och jag vet efter erfarenhet att djur inte sörjer om någon "nära" går bort eller tycker att det är orättvist att de inte har samma rätt som människor. För deras hjärnor funkar inte på det sättet. De blir glada om man ger dem mat och leker med dem och de kan bli ledsna/besvikna på sitt eget sätt när de blir avvisade, men att tänka på saker som har hänt eller på framtiden är människor ensamma om att göra. Jag håller med om att djur inte ska ses som växter eller robotar, men människor är de inte.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Å herre... här sitter man på Sveriges största IT-forum.

Såg denna mycket intressanta uppfinning och förväntade mig med tanke på alla kompetenta och insatta användare här att det skulle finnas fullt med reflektioner och kanske även lite mer fakta kring linsen i denna tråd. Så var de tyvärr inte utan i princip alla sitter och diskuterar om djurförsök!?! Tycker inte riktigt det är det vi borde diskutera i denna IT-tidning/forum.

Permalänk

Tycker det ser rätt harmlöst ut. Uppfinnaren själv borde vara först att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonKey^sWe^:

Om jag nu skulle sätta in en lins på dig som jag har gjort själv med kemikalier, så skulle du självklart fråga "vad får jag för de" människan ska alltid ha nånting för jobbet dom gör! Kaninen får knappt en större bur att bo i. Och om de nu skulle varit en person som skulle göra dom här testen o de går fel, så får han läkarvård! Kaninen går direkt till avlivning! Tycker inte de är rätt för fem äckliga ören
Tycker fortfarande att vi människor ska testa skiten för det är vi som ska använda det till slut, o inte kaninerna!

Människor och djur är samma sak!

Vänligen upphör att använda i princip alla moderna läkemedel som existera och kom tillbaka sen... Den dagen du kan komma tillbaka med en kanin som har konstruerat en satellit som den skjutit upp, eller för den skrivit filosofisk avhandling ala Sokrates kan du återkomma med påståendet att djur och människor är samma sak.

Permalänk
Medlem

Herregud vilken moralkaka man får i käften av "vissa" här.
1. Man kan inte logiskt sett dra slutsatsen att människor och djur är lika mycket värda.
2. Jag tvivlar starkt på att kaninen lider av en lins.
3. Djurplågeri är hemsk, om ni bryr ordentligt, håll mun och gå ut i verkligheten och hjälp till att stoppa sådant.

NU ÄNTLIGEN ON TOPIC: Verkar vara en enormt häftig teknink.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Till alla moralpredikare! Som tjafsar om Djurens rättigheter Välkommen till verkligheten. Nästa gång du tvättar håret så tänk vad dom stackars hundarna har fått utstå!

Detta är ett ställe för teknik, vi pratat teknik, vi älskar teknik och vi lever teknik!

Ta er åsikt till djurensratt.se istället o bli medlem där, så kan ni kanske förändra det ni vill! Här går det inte hem! Helt enkelt fel ställe att ta det på.

Bara lägg ner och inse att ni är på fel ställe, och att ni inte kommer någonstans!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av holin59:

Hoppas de inte får problem med döda pixlar! Irriterande som fan att ha en grön fläck framför ögat! ;D

windows blåskärm hehe.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _NsMs_:

De som tror att djur är som människor har antagligen bara sett sina två katter hemma i lägenheten. Bryr du dig lika mycket om dina katter som om dina föräldrar? Jag känner folk som har katter som jag också gillar väldigt mycket och jag skulle aldrig komma på tanken att döda en katt som jag smällen en fluga, men husdjur har ett värde för människor. Dör din ena katt sörjer inte den andra katten. Den som sörjer är du som har fäst dig vid djuret.

Jag "har" inget djur men jag bor i ett hus några meter från skogen, och tro det eller ej, men här på landet finns det vilda djur. Dessutom har båda mina föräldrar växt upp som bönder och mina morföräldrar är fortfarande bönder.

Djurplågeri är hemskt, men det handlar inte om det. Det är större skillnad mellan en människa och en katt än mellan en katt och en fluga. Jag tror inte att du ser katter och människor som lika mycket värda. Inte om du tvingas välja mellan att döda en katt och döda en människa. Och vad skulle hända om djur plötsligt var människor? Antingen skulle man sluta äta kött eller så skulle man börja äta människor.

Jag har sett många djur, och jag älskar katter och hundar, men några människor är de inte, och jag vet efter erfarenhet att djur inte sörjer om någon "nära" går bort eller tycker att det är orättvist att de inte har samma rätt som människor. För deras hjärnor funkar inte på det sättet. De blir glada om man ger dem mat och leker med dem och de kan bli ledsna/besvikna på sitt eget sätt när de blir avvisade, men att tänka på saker som har hänt eller på framtiden är människor ensamma om att göra. Jag håller med om att djur inte ska ses som växter eller robotar, men människor är de inte.

Jaså menar du att det finns vilda djur ?
Vad konstiga antaganden du gör, du har ingen aning om vart jag bor, men tro det eller ej, jag bor också i skogen, och har sett många vilda djur, som om det skulle vara något speciellt ? Har även sett min beskärda del av skabb-rävar och annat "hemskt", men det är dock naturens lag, det är så det ska vara.
Sen står jag för vad jag säger, har inga som helst problem med att äta kött, och har varit med min farfar flera gånger när vi jagat rådjur och sedan gjorde vi i ordning det för att ätas, tog bort skinn, hängde upp köttet osv.
Har själv två katter, men hade tidigare en till som dock dog förra året, båda katterna var till synes "ledsna" över att den tredje aldrig kom tillbaka från veterinären ( Dock begravde vi katten i skogen bredvid en ek, så den kom tillbaka, men inte till katterna.)
Förresten fungerar din beskrivning bra på hundar, katter är en annan historia.
Tycker du gör väldigt skumma antaganden som sagt, men sen finns det många människor jag anser vara mindre "värda" än "mina" katter, men det är massmördare såsom Stalin och Hitler, samt dagens kriminella, som inte är värda ett piss i mina ögon.
Självklart skulle jag ändå inte kunna döda en människa, lika lite som jag skulle kunna döda en katt, dock skulle det senare vara möjligt, men då får det vara av en jävligt bra anledning, för vem fan äter katter till middag ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Självklart skulle jag ändå inte kunna döda en människa, lika lite som jag skulle kunna döda en katt, dock skulle det senare vara möjligt, men då får det vara av en jävligt bra anledning, för vem fan äter katter till middag ?

Tydligen i delar av Kina och Schweiz så är det en delikatess nu när du frågar

http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_meat

Citat:

"Swiss culinary traditions include puppies and kittens. Private consumption of cat and dog is permissible

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kras:

Skillnaden mellan oss och kaniner är vår utvecklade intelligens och verklighetsuppfattning. En livsvarelse med en intelligens så hög som 2 x människa - bakterie lär inte ha några som helst problem att förstå att människan de tänker undersöka försöker att kommunicera.

Bananflugan betraktas av vissa som människans bästa vän just på grund av dess lämplighet för vetenskapliga experiment. Bananflugor är för övrigt tekniskt sett det första djuret i rymden.

Förövrigt är du väldigt korkad, precis som jag är.
Varför skulle en "rymdvarelse" som är så långt före oss i utvecklingen förstå oss ?
Människan är extremt trångsynt, försök att tänka utanför ramarna ska du se vad som händer, försök att tänka på en ny geometrisk figur, som ingen sett tidigare, och som inte bara är det kaos du kommer få i huvudet när du försöker klura ut det.
Vad händer när de kommer hit och tycker vi snackar grott-människo mumbo jumbo, och tycker att cirklar är en avancerad geometrisk figur, eller använder ett så korkat räknesystem ?
Eller som bara det att vi faktiskt utrotar oss själva, kanske kan säga ett och annat om våran intelligens, dock är jag inte ett dugg bättre, jag är ju trots allt en människa som inte förstår bättre.
Nej du om en så pass avancerad ras kom hit skulle vi fan betraktas som perfekta försökskaniner, om de inte nu är fredliga och ser på mindre utvecklade raser med respekt, istället för att pissa på dem, som vi människor faktiskt i stort sett gör på lägre stående raser..
Nu vet jag dock inte hur vi kom in på det här konstiga ämnet, när vi egentligen ska diskutera de fantastiska möjligheterna denna teknik ger oss.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iwillroflmao:

Å herre... här sitter man på Sveriges största IT-forum.

Såg denna mycket intressanta uppfinning och förväntade mig med tanke på alla kompetenta och insatta användare här att det skulle finnas fullt med reflektioner och kanske även lite mer fakta kring linsen i denna tråd. Så var de tyvärr inte utan i princip alla sitter och diskuterar om djurförsök!?! Tycker inte riktigt det är det vi borde diskutera i denna IT-tidning/forum.

Jag kan hålla med om att det inte är ett optimalt forum att diskutera de förvisso mycket intressanta etiska och moraliska avväganden som djurförsök innebär. Detta är ett teknikforum och bör, enligt min ringa mening, främst vara inriktat på att diskutera just det men jag kommer trots det att lägga in ett inlägg i debatten i och med att det engagerar mig - för er som önskar argumentera/diskutera med mig angående "Of topic" (se nedan) så kanske vi dock skall ta det via privata meddelande för att inte störa det huvudsakliga syftet med forumet.

On topic: Den tekniska utvecklingen är mycket intressant och spännande samtidigt som jag kan se både positiva och negativa konsekvenser som kan uppstå genom användandet av så kallad "augmented reality" samt avancerade proteser och i förlängningen kanske till och med cyborg/hjärnan uppkopplad direkt till ett "nät" etc. Om historien och det mänskliga beteendet tas i beaktning så tror jag dock inte att det i det långa loppet kommer leda till så mycket positivt utan troligtvis så kommer det uppfinnas sätt att använda dylika "hjälpmedel" som tortyrredskap, maktredskap, kontrollredskap etc. - den som lever får dock se...

Of topic: Angående djurrätt och djurförsök så är det sorgliga sanningen i det hela att vi med all sannolikhet inte kommit lika långt i diverse forskningsfält utan det men jag finner det problematiskt att många (jag upplever det som en betydande majoritet av befolkningen i vår västerländska kultur) ger uttryck för ett tänkande i motsatspar. Vad detta innebär är att man (i denna kontext såklart) upprättar så kallade motsatspar där ena parten ges i princip uteslutande positiva egenskaper såsom intelligent, driftig, nobel, ädel, vacker m.m. medan den andra parten endast får negativa såsom dum, lat, lägre stående, ful, opålitlig etc. Detta är en mekanism som sker mellan olika grupper av människor oavbrutet och har sannolikt en överlevnadsfunktion men leder också till, vad jag anser vara, vidriga företeelser såsom rasism, nazism, etniska rensningar osv. Det finns otaliga exempel genom historien men för att ge några extremt talande exempel (i ingen speciell ordning) så kan Nazityskland, Belgiska Kongo, Rowanda, Amerika i dag och historiskt, Indien,........, nämnas. I och med att den ena parten etableras som överlägsen i allt och den andra som i grund och botten betydelselös så kan vilka barbarier och travestier som helst anses vara fullt acceptabla så länga som det gynnar den "överlägsna" parten. Samma mekanism, tillsammans med religiöst motiverade dogmer, används för att "bevisa" människans överlägsenhet över andra levande organismer men i realiteten så finns ärligt talat (vad jag har läst i respekterade naturvetenskapliga tidskrifter) inte särskilt mycket bevis åt det ena eller andra hållet utan det som onekligen kan sägas är att olika djur/organismer/levande varelser fungerar på olika sätt och har olika livsbetingelser samt mycket svårt att kommunicera med varandra men är trots detta intimt beroende av varandra för sin överlevnad, både som mat och som en del i ett större ekosystem. Att skillnader finns, i nivå av intelligens och annat, är mycket sannolikt/uppenbart men detta spelar ingen roll i det stora hela om den moral som jag har, vilken tycks delas med andra här på forumet och även exempelvis en del ursprungsbefolkningar och vissa radikala aktivistgrupper, tas i beaktning för då är allt levande lika mycket värt genom det faktum att det lever. Detta innebär inte att vi inte äter varandra eller liknande men det innebär, för mig åtminstone, att man bör respektera varandra och inte orsaka varandra onödigt lidande.

Troliga frågor:

Äter jag kött?: JA

Anser jag att en mördare/våldtäcktsman etc. är lika mycket värda?: BETRAKTAT SOM LIVSFORM JA*
*Ja det bör straffas på ett så rättssäkert sätt som möjligt då detta är normen och den gängse moralen i det samhälle vi lever i nu (moral etik är ytterst beroende av tid och rum...)

Skulle jag acceptera försök på min mor/bror/vän/släktning et al?: ENDAST OM DE GER SITT MEDGIVANDE UTAN NÅGON FORM AV TVÅNG

Accepterar jag djurförsök?: NEJ; DE KAN INTE GE SITT MEDGIVANDE (ÄN)

Anser jag på grund av detta att det är fel att göra det om det skulle kunna rädda mina nära och kära?: MORALISK JA*
* Jag hade dock sannolikt haft mycket svårt för att hålla på min moral i skarpt läge men det är handlar om min svaghet som individ och det mänskliga tillståndet i allmänhet.

finns säkert mycket fler men som ovan redan nämnt så finns privata meddelande (om vi nu inte som grupp kollektivt bestämmer att den del av forumet faktiskt skall ägnas åt dessa diskussioner då det i så fall blir legitimt)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Tydligen i delar av Kina och Schweiz så är det en delikatess nu när du frågar

http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_meat

Jaha ? Jag skulle inte vilja äta det, men de får gärna göra det, olika kulturer äter olika saker, men om du ska dra upp sådant löjligt får du tänka på att det i Sverige skulle betraktas som väldigt skumt om man började grilla katter på en fest.. Men det är som med allt annat, bland annat booth babes som det blev en livlig diskussion om, i andra länder ser man på det som fullt naturligt, dock har vi en annan kultur här.
Vi gillar inte att äta katter och de flesta tycker booth babes är fel, det är våran kultur, that's it.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jaha ? Jag skulle inte vilja äta det, men de får gärna göra det, olika kulturer äter olika saker, men om du ska dra upp sådant löjligt får du tänka på att det i Sverige skulle betraktas som väldigt skumt om man började grilla katter på en fest.. Men det är som med allt annat, bland annat booth babes som det blev en livlig diskussion om, i andra länder ser man på det som fullt naturligt, dock har vi en annan kultur här.
Vi gillar inte att äta katter och de flesta tycker booth babes är fel, det är våran kultur, that's it.

Nu skrev du ju faktiskt inte att det precis skulle gälla Sverige utan "vem fan skulle äta katt" därav svaret. Sen att du inte tycker om booth babes för stå för dig själv då jag faktiskt betvivlar att de flesta, framförallt på SweC, har något emot dem.

Permalänk
Medlem

tror inte jag är den ända som är chockad över att det inte är så många vapenvägrande hippies som gnäller om kaniner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Nu skrev du ju faktiskt inte att det precis skulle gälla Sverige utan "vem fan skulle äta katt" därav svaret. Sen att du inte tycker om booth babes för stå för dig själv då jag faktiskt betvivlar att de flesta, framförallt på SweC, har något emot dem.

Nu sa jag dock inget om vad jag tyckte då jag inte vill starta ett till flame war. För många tål inte att man har olika åsikter. Och därför försöker jag inte börja bråka med folk. Men det är svårt när jag uttrycker mina åsikter och folk gör alla möjliga dumma antaganden och vissa skriver extremt korkade kommentarer som den killen under här gör. Nej jag är ingen hippie och om du inte har allvarliga problem läste du nog också att jag även jagat och sedan ätit bland annat rådjur. Men man ser bara det man vill se är tydligen nåt som gäller för vissa här. Min åsikt är egentligen att om man dödar ett djur ska det gå snabbt och man ska inte dra ut på det. Därav går jakt mycket bra eftersom de nästan alltid dör en relativt snabb och smärtfri död.

Skrivet av sinan:

tror inte jag är den ända som är chockad över att det inte är så många vapenvägrande hippies som gnäller om kaniner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Bästa pris påTerminator 2: Judgment Day"

He he.....

Permalänk
Medlem

Frågan är varför dom exprementerar på kaniner?? Hade det inte varit bättre att en människa testade linserna istället?? Dom verkar ju inte göra något ingrepp på kaninerna utan kontaktlinserna ligger ju på den riktiga linsen (som vanliga linser) om jag fattat det rätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

haha kolla klockan utan att ens lyfta på armen xD

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder