Går vissa karaktärer inte att döda?

Permalänk
Medlem

Går vissa karaktärer inte att döda?

Är i honningbrew meadery (just innan whiterun) och där inne stod de en snubbe som sålde mat. Tänkte, de var inte så intressant så gick till huset brevid, där krävdes det en nyckel för att komma in, gick tillbaka till han och försökte få ihjäl han för att se om han kanske hade nyckeln, då kom det vakter och när jag försöker få ihjäl dom så får jag bara det dom på huk, sen efter en stund ställer dom sig upp igen och börjar fightas. Är det tänkt att dom inte ska kunna dö eller?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Är rätt många NPC's man inte kan döda, och det beror säkerligen på olika quests och liknande.

Permalänk
Medlem

Tänkte själv utöva lite magi på ett par oskyldiga som jag tänkte man inte hade nån nytta av för att testa skills, tokigt nog reste dom på sig efter att jag grillat och pulat dom fylla med istappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Är rätt många NPC's man inte kan döda, och det beror säkerligen på olika quests och liknande.

allt går att döda med "KILL"

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Att vakterna är satta som Essential är (nästan) säkert inte beroende på att de är jätteviktiga i något quest utan på att om "någon" råkar locka in ett par drakar & några troll i byn så ska inte hela byn bli utplånad. Eller så kanske det finns några monster i närheten som ibland kommer för nära byn och dräper ett par vakter per timme.
Inte så kul om hela byn har blivit dräpt innan man ens har hunnit dit, medans Steam-polaren sitter och skryter om vilka schyssta questar och grejor han fick i byn.

Förresten skulle det inte finnas något system där spelet automagiskt skapade ersättare till quest-personer? Dvs om pub-innehavaren får akut daedric dagger-förgiftning (och dör) så övertas questet av hans dotter eller liknande? Då behöver ju inte pub-ägaren vara "Essential".
Det finns säkert ett consol-kommando för att ta bort "essential"-flaggan på folk.
Testa att ta fram konsolen, klicka på npc och skriva "setessential 0".
Borde vara något liknande iaf.

Ps: Om du vill kolla om någon har en nyckel på sig (eller annat roligt) så testa att klicka på dem i sneak-mode. Om man inte tar något så brukar det gå bra. Tyvärr ser man ju inte allting de har på sig, men nycklar och dylikt brukar man kunna se.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Finns mods om du vill döda allt har jag för mig, stor risk att quests förstörs dock.

Permalänk

Som A7V väl formulerat det så finns det karaktärer/npcs som är "Essential".

Offtopic: Något mindre roligt är däremot att jag inte kan använda konsollen som många andra ska kunna. När jag klickar på en valfri NPC och skriver tillexempel "Kill" händer det inget. Någon som råkar ha liknande problem?

Good luck, have fun

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totaldotbot:

Som A7V väl formulerat det så finns det karaktärer/npcs som är "Essential".

Offtopic: Något mindre roligt är däremot att jag inte kan använda konsollen som många andra ska kunna. När jag klickar på en valfri NPC och skriver tillexempel "Kill" händer det inget. Någon som råkar ha liknande problem?

Good luck, have fun

Killall

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är dåligt att de som är "essentials" bara går ner i några sekunder för att sen hoppa upp och börja fightas igen. De kunde väl i alla fall vara knockade en lång stund så man kan ta sig därifrån efteråt.

Permalänk
Medlem

Jag dödade General Store snubben i Whiterun under min invasion av staden som jag gjorde solo, lite för skojs skull. Nu är han och många andra döda, jobbigt att bara kunna sälja mina Dragon Bones osv i Riften, Riverwood och andra småstäder som ofta inte har mera än 700 Guld! :/

Sen blev jag i krig med hela nationen så vissa quest kunde jag inte avsluta eftersom jag blev attackerad av dem jag skulle prata med! Blev till att hamna i finkan och betala 5000 spänn!

Var försiktig med dödandet!

PS: I Riverwood kan man döda väldigt många, utan att någon bryr sig.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Var det bara mig som Sjabjorn i bryggeriet satte en bounty på? Gick ur Faendals hus och helt plötsligt så attackerar 3 thugs mig... Gick o döda den jäveln sen så återupplivas han bara. Sjukt tråkigt. Och sen plocka några av dom här kattmänniskorna som är gående merchants... Hade några riktigt trevliga vapen jag ville ha men han återupplivades också.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totaldotbot:

Som A7V väl formulerat det så finns det karaktärer/npcs som är "Essential".

Offtopic: Något mindre roligt är däremot att jag inte kan använda konsollen som många andra ska kunna. När jag klickar på en valfri NPC och skriver tillexempel "Kill" händer det inget. Någon som råkar ha liknande problem?

Good luck, have fun

Säker att du tryckt på NPC och inte på något annat? Testa byt vinkel och tryck igen, händer ofta att det är något annat "i vägen", vad det nu är så verkar det täcka över hela skärmen.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att återuppväcka någon man råkat döda?

Permalänk

Har märkt att man inte kan mörda barn heller oavsett om dom är quest NPC eller inte, dom tar inte ens skada. Det är som det är, Bethesda hatar dig om du är PC spelare eller barndräpare. Inte för att jag skulle komma på den sjuka idén att mörda barn i ett dataspel, men min granne berättade.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Hur gör man för att återuppväcka någon man råkat döda?

resurrect eller resurrect 1 om du vill att de ska ha kvar de items de hade när de dog.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Har märkt att man inte kan mörda barn heller oavsett om dom är quest NPC eller inte, dom tar inte ens skada. Det är som det är, Bethesda hatar dig om du är PC spelare eller barndräpare. Inte för att jag skulle komma på den sjuka idén att mörda barn i ett dataspel, men min granne berättade.

Finns en mod som gör att dom går att ha ihjäl.

Inte för att jag skulle vilja slå ihjäl dom, men å andra sidan blir det ju då en poäng i att skydda dom.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av A7V:

Att vakterna är satta som Essential är (nästan) säkert inte beroende på att de är jätteviktiga i något quest utan på att om "någon" råkar locka in ett par drakar & några troll i byn så ska inte hela byn bli utplånad. Eller så kanske det finns några monster i närheten som ibland kommer för nära byn och dräper ett par vakter per timme.
Inte så kul om hela byn har blivit dräpt innan man ens har hunnit dit, medans Steam-polaren sitter och skryter om vilka schyssta questar och grejor han fick i byn.

Förresten skulle det inte finnas något system där spelet automagiskt skapade ersättare till quest-personer? Dvs om pub-innehavaren får akut daedric dagger-förgiftning (och dör) så övertas questet av hans dotter eller liknande? Då behöver ju inte pub-ägaren vara "Essential".
Det finns säkert ett consol-kommando för att ta bort "essential"-flaggan på folk.
Testa att ta fram konsolen, klicka på npc och skriva "setessential 0".
Borde vara något liknande iaf.

Ps: Om du vill kolla om någon har en nyckel på sig (eller annat roligt) så testa att klicka på dem i sneak-mode. Om man inte tar något så brukar det gå bra. Tyvärr ser man ju inte allting de har på sig, men nycklar och dylikt brukar man kunna se.

Om det var problemet så skulle dom ju bara kunnat göra att inte mobs kan ha ihjäl vakterna...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jo, man tycker de skulle kunna se till att vakterna är biffiga nog att klara av de mobs som finns i omgivningarna, alternativt att förstärkningar skyndar till om alla vakter skulle bli dödade.

Förresten, till Morrowind/Oblvion kunde man med mods eller verktyg ställa in hur länge "odödliga" mobs skulle vara medvetslösa innan de hoppar upp igen. Misstänker att det kommer till Skyrim också.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3