Problem vid datorbygge (mer specifikt moderkortet) söker hjälp!

Permalänk

Problem vid datorbygge (mer specifikt moderkortet) söker hjälp!

Hej, Jag håller på att montera mina nya datordelar, dock har ett problem uppstått.
Jag skruvade i moderkortet på dess plats, men sen när jag skulle montera CPU-fläkten (hyper 212 plus) så upptäckte jag att en viss brygga måste skruvas dit på baksidan av moderkortet..
Dock får jag inte loss moderkortet nu, då det är två små guldiga skruvar som sitter fast, och jag har ingen aning om hur jag får loss de på enklaste och bästa sätt.. Skruvarna har ju ingenstans man kan fästa en skruvmejsel och det är ju ganska trångt så fingrarna har svårt att komma åt de två platserna där skruvarna fortfarande sitter kvar..

Anledningen till varför jag satte dit moderkortet var för att jag antog att fläktfästet kunde monteras direkt på moderkortet (har för mig att jag har haft en annan hyper 212 plus som monterades på moderkortet)

Så min fråga är hur löser man problemet på ett någorlunda bra sätt?

Edit: Nu när jag kollade upp vad jag hade för fläkt på min andra dator såg jag att den var en sådan här: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 (Det var meningen att jag skulle köpa en likadan, men av någon anledning blev det en hyper 212 plus)

Permalänk
Medlem

Förlåt om det låter som om jag dumförklarar dig eller om jag fattat helt fel.. Men har du skruvat dit moderkortet MED dom "guldiga"? (Som jag antar är distanserna)

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Förlåt om det låter som om jag dumförklarar dig eller om jag fattat helt fel.. Men har du skruvat dit moderkortet MED dom "guldiga"? (Som jag antar är distanserna)

De är guldiga som först sätts in i moderkortet, efter så skruvar man in vanliga skruvar i de guldiga.. Om du nu förstår, har ingen aning om vad de kallas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoIsUrFace:

De är guldiga som först sätts in i moderkortet, efter så skruvar man in vanliga skruvar i de guldiga.. Om du nu förstår, har ingen aning om vad de kallas.

Dom kallas distanser, och ska sitta i chassit, som man sedan sätter moderkortet på och sedan skruvar.

Så du har gjort?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Dom kallas distanser, och ska sitta i chassit, som man sedan sätter moderkortet på och sedan skruvar.

Så du har gjort?

Ah, jo så har jag gjort!
Men de sitter som bara fan... vet ej om jag vågar ta en tång och skruva loss de... vet inte hur ömtåligt moderkortet är..

Permalänk

Hur fick du dit dem? Posta gärna en bild om du kan

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Så du har gjort?

Skrivet av '[¿:

Gangster;11643701']Hur fick du dit dem? Posta gärna en bild om du kan

Jag tog en skruv satte i de i i den guldiga saken, sedan skruvade jag bara in allt, fungerade utmärkt

Permalänk

Där måste ju vara ett stjärnspår i skruven, eller? Är det sexkantig skalle kan du använda hylsor ju...

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Du använde dessa i chassit och la sedan moderkortet över dessa.

Sen tog du dessa skruvar och fäste kortet med? Eller sexkantskruvar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande det låter som om du skruvat i moderkortet MED distanserna.. För om du har gjort som man ska så ska dom guldiga sitta kvar under moderkortet, alltså ska du bara behöva ta bort vanliga skruvarna och voila, så är moderkortet löst.. Fast jag kanske är helt borta

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Tycker fortfarande det låter som om du skruvat i moderkortet MED distanserna.. För om du har gjort som man ska så ska dom guldiga sitta kvar under moderkortet, alltså ska du bara behöva ta bort vanliga skruvarna och voila, så är moderkortet löst.. Fast jag kanske är helt borta

Hmm jag tror jag gjorde fel när jag monterade moderkortet.. men jag lyckades få bort det i alla fall... nu kan jag dock inte få dit hyper 212 plus bryggan.... tror det blir till att montera den vanliga kylaren och sedan köper en enklare kylare att montera...
Nu skal vi bara se om jag kan montera moderkortet rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

så tolkar jag det också, men om du nu har skruvat fast moderkortet med distanserna så måste du ju ha kommit åt och skruva de så hårt som de sitter nu... fick du dit dem borde du få bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoIsUrFace:

Hmm jag tror jag gjorde fel när jag monterade moderkortet.. men jag lyckades få bort det i alla fall... nu kan jag dock inte få dit hyper 212 plus bryggan.... tror det blir till att montera den vanliga kylaren och sedan köper en enklare kylare att montera...
Nu skal vi bara se om jag kan montera moderkortet rätt.

Kom ihåg: Distanser (guldiga) i chassit så det stämmer överrens med hålen i moderkortet, sen tar du skruvar och skruvar fast, Sen kan du kolla på youtube hur man monterar kylaren

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wh00t, distanser i chassit mellan MK och chassi. Sedan skall MK skruvas fast i distanserna som sitter fast i MK sedan innan. Allt annat är FEL. Inga problem med 212 i ett R3 chassi. Monterat 2st utan problem. Glöm bara inte backplate och fäste, som passar ditt MK. Intel förmodar jag ett 1155 kanske. Har du en Hyper 212 så montera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk

Tack för tipsen... Känner mig som en idiot som försökte skruva fast moderkortet i chassit med distansen samt skruvar!
Men men någon gång måste man lära sig!

Hoppas inte något har tagit skada pga mina dumheter dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoIsUrFace:

Tack för tipsen... Känner mig som en idiot som försökte skruva fast moderkortet i chassit med distansen samt skruvar!

Har du inte startat datorn så är det nog inga problem, annars kan det bli kortslutning och x antal delar kan gå sönder

Permalänk

håller fortfarande på, det har tagit några timmar, och nu är cpu fläkten på.
Men jag har en fråga om den, på denna video monterar han den åt ramminnena (http://www.youtube.com/watch?v=hSq_xbxsm7Q)
Men spelar det någon roll om man montera fläkten åt andra hållet? (så att cpu-fläkten är mot den bakre chassifläkten)?

Och vad händer om man glömde kylpastan? vågar man köra utan?

Permalänk
Skrivet av SoIsUrFace:

håller fortfarande på, det har tagit några timmar, och nu är cpu fläkten på.
Men jag har en fråga om den, på denna video monterar han den åt ramminnena (http://www.youtube.com/watch?v=hSq_xbxsm7Q)
Men spelar det någon roll om man montera fläkten åt andra hållet? (så att cpu-fläkten är mot den bakre chassifläkten)?

Och vad händer om man glömde kylpastan? vågar man köra utan?

1. Har man en fläkt är det bäst om den blåser luft genom kylflänsen ( alltså inte suger luft). Har du sedan en chassifläkt som blåser ut luft ur chassit precis bakom blir det bäst. Förmodligen så har du en chassifläkt som sitter ovanför alla portarna på moderkortet( när det är monterat i chassit). Så, för att förtydliga, placera fläkten på sidan närmast ramminnena så den blåser luft genom processorn vidare till chassifläkten som blåser ut luften ut chassit.
Se bild http://images.bit-tech.net/content_images/2009/08/five-lga115...

2. På med kylpasta. Nej! kör INTE utan... det blir väldigt varmt då. Tänk dig att kylpastan hjälper värmen att överföras från processorn till kylflänsen. Utan kylpasta överförs alltså inte lika mycket värme och det blir väldigt varmt
Kolla in denna länk för tips på kylpasta: http://www.sweclockers.com/nyhet/11852-video-olika-metoder-at...
Lycka till.

Permalänk
Medlem

nej KÖR INTE UTAN KYLPASTA!! Starta inte ens datorn utan!

Det är bara att montera ner kylaren igen och lägga på pasta, ska vara lika mycket som ca 1 riskorn , altså väldigt lite

Permalänk
Skrivet av Carlssonmeister:

1. Har man en fläkt är det bäst om den blåser luft genom kylflänsen ( alltså inte suger luft). Har du sedan en chassifläkt som blåser ut luft ur chassit precis bakom blir det bäst. Förmodligen så har du en chassifläkt som sitter ovanför alla portarna på moderkortet( när det är monterat i chassit). Så, för att förtydliga, placera fläkten på sidan närmast ramminnena så den blåser luft genom processorn vidare till chassifläkten som blåser ut luften ut chassit.
Se bild http://images.bit-tech.net/content_images/2009/08/five-lga115...http://images.bit-tech.net/content_images/2009/08/five-lga115...

2. På med kylpasta. Nej! kör INTE utan... det blir väldigt varmt då. Tänk dig att kylpastan hjälper värmen att överföras från processorn till kylflänsen. Utan kylpasta överförs alltså inte lika mycket värme och det blir väldigt varmt
Kolla in denna länk för tips på kylpasta: http://www.sweclockers.com/nyhet/11852-video-olika-metoder-at...
Lycka till.

Jag har en corsair a70 och har två fläktar på den, men båda suger ut luften från flänsarna och inte igenom.
Ska jag då ta bort en fläkt och byta håll på den andra så att den blåser igenom glänsarna?:)

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Alright, monterade ned fläkten och lade på kylpasta, tröck in grafikkortet och hdd samt dvd,nu är det kabeldragning som verkar vara ett helvete..
Förresten.. skall psu-fläkten vara riktad upp i datorn eller ned i golvet?

Permalänk
Skrivet av gamingfreak:

Jag har en corsair a70 och har två fläktar på den, men båda suger ut luften från flänsarna och inte igenom.
Ska jag då ta bort en fläkt och byta håll på den andra så att den blåser igenom glänsarna?:)

=), Japp.... en ska blåsa och den andra suga kallas "push-pull". Detta för att de ska verka i samma riktning och inte motverka varandra. Vänd på den ena av dem. Tänk också på att det är bra att få ut luften ur chassit efter den har passerat processorkylaren. Som på denna bild

Kylaren på bilden är en annan än din men principen går att tillämpa. Tänk på att försöka få ut luften ur chassit efter mha chassifläkt
Det kommer garanterat bli bättre temperaturer.

Permalänk

=), Japp.... en ska blåsa och den andra suga kallas "push-pull". Detta för att de ska verka i samma riktning och inte motverka varandra. Vänd på den ena av dem. Tänk också på att det är bra att få ut luften ur chassit efter den har passerat processorkylaren. Som på denna bildhttp://blog.corsair.com/wp-content/uploads/2010/06/Push-Pull....

Kylaren på bilden är en annan än din med principen går att tillämpa. Tänk på att försöka få ut luften ur chassit efter mha chassifläkt
Det kommer garanterat bli bättre temperaturer.

Tack så grymt mycket,blir att testa i helgen:)

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av SoIsUrFace:

Alright, monterade ned fläkten och lade på kylpasta, tröck in grafikkortet och hdd samt dvd,nu är det kabeldragning som verkar vara ett helvete..
Förresten.. skall psu-fläkten vara riktad upp i datorn eller ned i golvet?

ang. PSU fläkten: Om det är ett "insugshål"(-kommer inte på något bättre ord just nu) i botten på chassit föredrar många att vända den nedåt. Orsaken är att luften sugs in i PSUn och sedan direkt ut.
Är det inget "insugshål" i botten är det bäst att vända den uppåt så den suger luft från insidan av chassit och ut. Man kan välja denna modell om man har få chassifläktar som suger ut luft ur chassit också...

Posta några bilder på ditt bygge så kan du få bra feedback och tips av många här på sweclockers.

Permalänk

ang. PSU fläkten: Om det är ett "insugshål"(-kommer inte på något bättre ord just nu) i botten på chassit föredrar många att vända den nedåt. Orsaken är att luften sugs in i PSUn och sedan direkt ut.
Är det inget "insugshål" i botten är det bäst att vända den uppåt så den suger luft från insidan av chassit och ut. Man kan välja denna modell om man har få chassifläktar som suger ut luft ur chassit också...

Posta några bilder på ditt bygge så kan du få bra feedback och tips av många här på sweclockers.

Ah, tror jag placerade psu-fläkten nedåt... bilder ska jag slänga upp så fort jag kan ! Det mesta tror jag är på rätt plats, dock förstår jag inte mycket av kablarna, det finns massor med psukablar som jag inte kopplat in, moderkortet, grafikkortet möjligtvis hdd samt dvden är dock inkopplad, ja förutom en eller två kablar på dvden och hdd.

Permalänk

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Där är bilderna... Den som förhoppningsvis kan synas på bilderna är den röran med PSU kablarna, samt att det saknas en kontakt till HDDn, hittar dock inte den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoIsUrFace:

Jag har tagit skada, kommer aldrig bli mig själv igen.

Inte för att vara en dryg jävel eller något, men har du verkligen gjort någon research inom datorbygge innan du gav dig på de?

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Tipsar att du googlar på "datorbyggar-skolan" då det finns en väldigt bra guide med bilder och filmer som förklarar ALLT på ett tydligt sätt på svenska

Edit: http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Där har du steg 1 i bygget, bara att klicka på "nästa" längst ned eller välja kapitel i listan. Good luck Chuck!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Skrivet av BJORLING:

Jag har tagit skada, kommer aldrig bli mig själv igen.

Inte för att vara en dryg jävel eller något, men har du verkligen gjort någon research inom datorbygge innan du gav dig på de?

För tre år sedan fick jag se när min vän byggde ihop en dator, verkade inte vara svårt alls...
Men jag antar att jag hade fel

Permalänk
Medlem

Hej på er
När jag nu monterat min hyper 212 plus så verkar fläkter stjäla lite utrymme över närmsta ram sloten.Jag antar att jag monterat fläkten rätt,så att den blåser genom kylaren och ut mot övre baksida?. Har er gigabyte ga-990Fxa UD3.. Var ju ett jäkla strul att få dit kylaren speciellt det där krysset..Och som nån tidigare påpekade,så kan jag vicka kylaren i sidled lite. blev lite konfunderad över att tvingas montera bort mobo s medföljande fästen och backplate.. kändes fel..
och den där centrum skruven,, hur funkar den.. jag skruvar å skruvar.. men inget verkar hända

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans