Permalänk
Medlem

Vilken Pentium 4 är det jag har?

Hej,

Sitter och bygger ihop en dator till min far från överblivna gamla delar som ligger och skräpar.
Jag har allt utom fungerande moderkort, eller ja, det fungerar men windows vill inte installera, kanske p.g.a. att det kommer från en Dell... vet ej.

Vad jag tror mig förstå så finns det några olika varianter av P4, prescott o.s.v, och de använder olika socklar.
Hur vet jag vilken P4 jag har och vilken sockel den passar i?

Finns ej möjlighet att testa den men jag kan komma in i BIOS, där jag letat mig blind.
Den är på 3,8GHz i orginalutförande och kommer från en Dell XPS av något slag, kom även med ett Nvidia 7800GTX om det kanske kan hjälpa.

Hjälp uppskattas gladligen.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

räkna pinnarna? har ingen aning faktiskt...

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

775 kanske? Öppna och kolla på socketen bara annars?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Är en Prescott 2M (socket 775) - http://sv.wikipedia.org/wiki/Pentium_4

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

775 kanske? Öppna och kolla på socketen bara annars?

Jaha, det står där alltså?

Skrivet av kARZ:

Ok, jag tackar!

Glömde dock nämna en sak, den har även hyper threading. Och enligt wiki har endast Cedar Mill HT, stämmer det?
Vågar aldrig lita på Wiki, lite paranoid kanske!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Här är specifikationen för Pentium 4 670 3.8GHz http://ark.intel.com/products/27487/Intel-Pentium-4-Processor...

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har haft en prescott sockel 478 med ht, det är nog den hetaste cpu som gjorts
Det finns väl 3 socklar för P4 423, 478 och 775 så du får kika på bilder, eller så läser du vad det står på sockeln, det brukar vara märkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så var den snabbaste P4'an som kom till gamla sockel 478 på 3,4ghz så det är med största sannolikhet 775 som du har.

Permalänk
Medlem

synd att du inte kan komma in i datorn o köra programmen aida64 eller cpu-z
annars kan man skrapa bort kylpastan o kolla på cpun, men så omständigt vill man ju inte att det ska bli.

kolla vad den nu sitter i för moderkort, o försök hitta serienr eller modellnr o googla.
då kanske du får veta vad det är för moderkort, med speccar o allt, o kan dra slutsatser om CPUn därifrån

annars blir det till att skrapa kylpasta eller räkna pinnar som föregående talare sagt

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har haft en prescott sockel 478 med ht, det är nog den hetaste cpu som gjorts

Tror inte på dig. Jag var på praktik hos ett företag som skulle flytta hela kontorsverksamheten veckan efter jag slutade, så i avskedspresent fick jag plocka vad jag ville ur serverrummet förutsatt att det inte var inkopplat. Så jag fick släpat hem en 5U Proliant rackserver, med en Xeon på 3,5 GHz. Lådan vägde mer än trettio kilo, den lät värre än min dammsugare, och utvecklade mer värme än vår elvärmefläkt...

Visa signatur

Intel Core i7-2600K, ASUS P8Z68-V PRO/Gen3, 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz, Gigabyte Geforce GTX 465 1 GB, Corsair Force3 120 GB SSD, Samsung 500 GB HDD, Corsair 600T SE White chassi.
Intel Core i5-2400, ASUS P8H67-V B3, 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz, integrerad grafik, Samsung 500 GB och Western Digital 2TB HDD, Enlight Extreme Gamer chassi.