Permalänk
Medlem

bredbands-tv

då e det dags att koppla om hela hemmanätverket för att göra det smidigare. problemet är att vi har bredbands-tv (från canal digital) och detta gör saken komplicerat.

vad krävs för att man ska kunna ha bredbands tv från en router? för när vi beställde bredbands-tv så fick vi med ``speciella`` routrar som funkade med tv'n.

dock är dessa helt värdelösa så jag undrar om man kan få bredbands-tv via vilken router som helst och hur fixar jag det isåfall?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Dom ska jo i grunden fungera med en switch. Om du beskriver vad har du tänkt att göra, så får du ett bättre svar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

jag ska alltså sra en kabel från modemet till min trådlösa router, därifrån trådlöst till alla bärbara, jag ska även dra trådat till min egen dator men det gör jag via homeplug, och dom resterande portarna på routern ska användas till berdbands tv'n.

dock har vi 2 st tv apparater som ska ha bredbands-tv, men om det ska funka med en enkel switch kommer detta inte vara ett problem.

för nr jag testade koppla in tv direkt via routern så funkade det inte. ska dock testa en gång till för att vara säker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hurt många portar har modemet? Du behöver kanske en.switch mellan modemet och routeren.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning vad för typ av modem du får via canal digital eller vad du har för router, så exakt vad du behöver göra är osäkert.

dock jag kör med BBB fiber och har TV och telefoni via BBB också.
Från dom får man en switsh som har telefoni uttag denna har jag kopplad till nätverkstaget i lägenheten, och sen då TV + telefon till den.
Sedan en kabel till routern från telefoniboxen/switshen som då sköter om hela det lokala nätverket, jag kan inte koppla TV till routern rakt av iallafall då tele och TV kräver publika IP nummer, är därför det är problem med om du kopplar till routern då TV inte får ett publikt IP, kanske går att lösa inne i inställningarna i din router.
Dock jag skippar det och låter medföljande box sköta om tele och TV, så jag får det helt separerat lokala och publika nätet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

vi har inte telefoni via en router eller switch. utan från telejacket i väggen. (vet inte ens vad BBB är)

och vi har switchar hemma så själva kopplingen mellan alla enheter är nog inget problem, själva problemet är nog just inställningarna i routern. Om det nu går att fixa via routern så är det väl inte svårare än så. jag har även lärare på min skola som skulle då kunna hjälpa mig med detta.

om detta inte är fallet vill jag ju veta vad man kan köpa för att få det att fungera. för om jag vill ha bredbands-tv och trådlöst internet hemma just nu behöver jag ha typ 3 routrar igång i samma nätverk och vad jag vet segar det ner nätverket en hel del.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

De brukar använda vlan till iptv, du får ta reda på hur din operatör gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.