Samlingstråd - Radeon HD 7000 serien

Permalänk
Medlem

Samlingstråd - Radeon HD 7000 serien

Nyheter/rykten

NordicHardware

Sweclockers

VR-Zone

Videos

Eric Demers snackar GCN och lite annat
från AMD Fusion Summit 2011(blir intressant runt 26 min)

Bilder/slides (absolut inte någon garanti på äkthet)

HD79XX

bild på vad som sägs vara ett 7900 kort , notera 12 st minnesmoduler som kan tyda på 384 bitars buss

en bild på vad som sägs vara ett lite naknare 7900

HD 7770

bilder på ett kort som sägs bygga på Cape Verde kärnan.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Vad jag hört så är det 7000m som visas på Måndag och inte själva 7000? Intressant icke desto mindre.

edit: anmäld för klistring.

edit2: Nu verkar det ju bekräftat att 7950 och 7970 släpps i januari medan 7990 kommer i mars så de två första visas nog ändå på Måndag. Själv tänkte jag vänta tills Mars/April när Nvidias beräknades komma men nya rapporter pekar på Q3 2012 vilket blir för länge för mig. Blir nog att skaffa ett eller två 7970 för mig.

Permalänk
Medlem

Verkar som att 7970 blir otroligt kraftfullt. Borde vara kapabelt till bättre prestanda per "shader" och har en hel del fler.
Preliminära effektsiffror säger att 7970 ska dra mindre ström än 6950 och 7950 ska dra som ett 6790. 7850 ska vara snabbare än 6950 men dra nästan lika lite som 6750. Ifall de siffrorna stämmer blir det galet! Jag som trodde att AMD inte skulle klara att vara så strömeffektiva denna generationen. Ifall siffrorna stämmer får jag nog äta upp det.

Permalänk
Medlem

Är det lönt att vänta på 7000 - serien?

Är det verkligen lönt att vänta på 7000 serien? Vet man vad dem kommer kosta? funderar på att köpa en ny gaming burk men ska nog vänta till mars - april då allting släpps :).

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Tack

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem

Jag litar på källan. Hävdar att dessa kommer med GDDR5 vilket känns mest troligt. Man hoppas ju på en revolutionerande prestandaboost. Och jag hoppas som sagt att AMD inte gör en "bulldozer" den här gången. Gissar dock att HD 7950 kommer med 256bits minnesbandbredd. Vågar man gissa på en 30 procentig prestandaökning för 7950 över 6970? Onödigt att spekulera, men kul dock

Stämmer prissättningen så tycker jag AMD kan lägga ner sitt högre segment. Singelkort i prestandaklassen från AMD ska inte kosta mer än 2500-3000kr max. När HD 4850 och HD 4870 släpptes så va de typ dubbelt så snabba som föregående generation. Jag köpte mina HD 4850 för 1350kr styck. Hur har han räknat för övrigt? $349 x 6,8 x 1,25 = 2966?! Nu slängde jag på svensk moms på någonting där man eventuellt redan lagt på amerikansk moms?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag litar på källan. Hävdar att dessa kommer med GDDR5 vilket känns mest troligt. Man hoppas ju på en revolutionerande prestandaboost. Och jag hoppas som sagt att AMD inte gör en "bulldozer" den här gången. Gissar dock att HD 7950 kommer med 256bits minnesbandbredd. Vågar man gissa på en 30 procentig prestandaökning för 7950 över 6970? Onödigt att spekulera, men kul dock

Stämmer prissättningen så tycker jag AMD kan lägga ner sitt högre segment. Singelkort i prestandaklassen från AMD ska inte kosta mer än 2500-3000kr max. När HD 4850 och HD 4870 släpptes så va de typ dubbelt så snabba som föregående generation. Jag köpte mina HD 4850 för 1350kr styck. Hur har han räknat för övrigt? $349 x 6,8 x 1,25 = 2966?! Nu slängde jag på svensk moms på någonting där man eventuellt redan lagt på amerikansk moms?

XDR2 får nog vänta tills nästa generation och/eller nästa konsolgeneration med andra ord. Ryktet säger dock att ökningen från gamla modellen till nya av samma nummer (6970 till 7970) kan uppgå till det dubbla.

Permalänk
Medlem

Varför ska de sänka priserna när de troligtvis är utan konkurrens några månader?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

Skrivet av Oggyoc:

Varför ska de sänka priserna när de troligtvis är utan konkurrens några månader?

Jag håller med, utan direkt konkurrens så kan AMD troligen hålla ganska höga priser. Vad gäller moms så är det aldrig med i priset i USA då det är emot lagen (konstigt nog). På samma gång så måste dom hålla resonliga priser för att locka folk att uppgradera. Själv så har jag inget behov av uppgradering med kommer göra detta ändå för att få nått nytt att meka med.

Permalänk
Medlem

Jag tror det står fel på rykteslänken, det står att pro är snabbare än xt, så har aldrig varit fallet. 7990 lär vara 2st xt, dvs två av de snabbare kärnorna...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag tror det står fel på rykteslänken, det står att pro är snabbare än xt, så har aldrig varit fallet. 7990 lär vara 2st xt, dvs två av de snabbare kärnorna...

Troligen (och förhoppningsvis) en felskrivning.

Permalänk
Medlem

Ska man gissa på att varje VC är lika snabb som en shader så är det över 60% bättre prestanda, och då finns ändå belägg för att de är snabbare stycket. 7870 blir när dubbelt så snabb som 6870, allt så klart baserat på att de rykten vi har stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag håller med, utan direkt konkurrens så kan AMD troligen hålla ganska höga priser. Vad gäller moms så är det aldrig med i priset i USA då det är emot lagen (konstigt nog). På samma gång så måste dom hålla resonliga priser för att locka folk att uppgradera. Själv så har jag inget behov av uppgradering med kommer göra detta ändå för att få nått nytt att meka med.

Gillar dock inte trenden att man döper om en serie från x8xx till x9xx och höjer priset med 1000kr utan att ge någon direkt prestandaskjuts i rätt riktning i förhållande till priset. 2 st fabriksöverklockade hd 4850 kostade 2008 ca 2700kr. Vilket motsvarar ungefärlig prestanda som ett hd6870 idag. Det är i princip 4 år sedan. De var extremt prisvärda förvisso när de lanserades och var ett vinnande koncept. Att byta ut en 8a mot en 9a i namnet tycker inte jag är värt att betala 1000kr för oavsett konkurrens. Möjligen hade priset varit motiverat om HD7000-serien lanserades i början av 2010 men inte 2012. Vill se minst en prestandafördubbling om det ska va värt dryga 3000kr i min värld. Hoppas de kan leva upp till förväntningarna. Annars köper jag en mobiltelefon eller surfplatta istället... Prestandan där har ju snart gått om stationära datorernas grafikprestanda. Eller utvecklingen går iaf framåt.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är NH som har skrivit fel, står rätt i deras källa "The HD7950 is based on "Tahiti Pro" and packs 30 Compute Units for 1920 cores operating at 900MHz." och "AMD kept the unified clock concept and given that Radeon HD 7970 is based on fully configured "Tahiti XT" GPU..."

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Gillar dock inte trenden att man döper om en serie från x8xx till x9xx och höjer priset med 1000kr utan att ge någon direkt prestandaskjuts i rätt riktning i förhållande till priset. 2 st fabriksöverklockade hd 4850 kostade 2008 ca 2700kr. Vilket motsvarar ungefärlig prestanda som ett hd6870 idag. Det är i princip 4 år sedan. De var extremt prisvärda förvisso när de lanserades och var ett vinnande koncept. Att byta ut en 8a mot en 9a i namnet tycker inte jag är värt att betala 1000kr för oavsett konkurrens. Möjligen hade priset varit motiverat om HD7000-serien lanserades i början av 2010 men inte 2012. Vill se minst en prestandafördubbling om det ska va värt dryga 3000kr i min värld. Hoppas de kan leva upp till förväntningarna. Annars köper jag en mobiltelefon eller surfplatta istället... Prestandan där har ju snart gått om stationära datorernas grafikprestanda. Eller utvecklingen går iaf framåt.

De ändrar ju inte bara en siffra, vad pratar du om? De släpper helt nya kort, en hel del snabbare än GTX 580, då ska väl priset få vara därefter? Det är bara trams att begära att de ska sälja kort som är mycket snabbare än den snabbaste motsvarigheten i dag för ynka 2000:-! Det räcker med att de är snabbare och billigare än GTX 580 för att de ska ha bjudit mer än väl.

Anledningen till att 4850 var så billigt var att det inte var ett toppkort när det kom. GTX 280 släpptes samtidigt.

Permalänk

Du tar hem några poäng men generellt så har du varken rätt eller fel. Man får komma ihåg att produktion, releaser och prissättning i högsta grad är beroende av marknaden och dess svängningar.

Permalänk
Avstängd

4000kr ca för 7970 är ett fynd om uppgifterna stämmer.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

4000kr ca för 7970 är ett fynd om uppgifterna stämmer.

3800:- om man översätter rakt av och lägger på moms. Det brukar ofta vara något billigare än så på t.ex. inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du tar hem några poäng men generellt så har du varken rätt eller fel. Man får komma ihåg att produktion, releaser och prissättning i högsta grad är beroende av marknaden och dess svängningar.

Jo håller med om att konkurrensen spelar in. 4850 och 4870 kom i ett läge när AMD slog underifrån. Det var ju deras signum under ett antal år att alltid ligga steget efter prestandamässigt, men vinna prestanda per krona. Den tråkiga trenden nu, som verkar hålla i sig är att man enbart satsar på de högre prissegmenten och helt struntar i mellansegmentet och behåller samma arkitektur som tidigare men med mindre tillverkningsteknik för detta segment. Det tvingar ju oss konsumenter att punga ut 2500-3000 kr för att kunna spela de senaste spelen. Så såg det inte ut för några år sedan. Samma utveckling ser man ju hos intel med deras "k" märkta modeller. Alla tänker att de är prisvärda, men faktum är att när jag byggde min burk 2008 kunde man med en processor för 1000kr nå nästintill samma prestanda för modeller som kostade minst 5ggr mer. Alltihop hänger såklart ihop med att man satsar mer på mobila kretsar idag då det är där pengarna finns att hämta. Därför, på stationära fronten så satsar man enbart på de segmenten som ger mest avkastning, och konsumenterna blir tvungna att välja de högre segmenten då glappet till de lägre blir stort nog för att motivera detta. Handlar kanske mer om att jag börjar bli bitter på gamla dar. Tror jag ska ta en kopp kaffe och försöka bli glad igen hah.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jo håller med om att konkurrensen spelar in. 4850 och 4870 kom i ett läge när AMD slog underifrån. Det var ju deras signum under ett antal år att alltid ligga steget efter prestandamässigt, men vinna prestanda per krona. Den tråkiga trenden nu, som verkar hålla i sig är att man enbart satsar på de högre prissegmenten och helt struntar i mellansegmentet och behåller samma arkitektur som tidigare men med mindre tillverkningsteknik för detta segment. Det tvingar ju oss konsumenter att punga ut 2500-3000 kr för att kunna spela de senaste spelen. Så såg det inte ut för några år sedan. Samma utveckling ser man ju hos intel med deras "k" märkta modeller. Alla tänker att de är prisvärda, men faktum är att när jag byggde min burk 2008 kunde man med en processor för 1000kr nå nästintill samma prestanda för modeller som kostade minst 5ggr mer. Alltihop hänger såklart ihop med att man satsar mer på mobila kretsar idag då det är där pengarna finns att hämta. Därför, på stationära fronten så satsar man enbart på de segmenten som ger mest avkastning, och konsumenterna blir tvungna att välja de högre segmenten då glappet till de lägre blir stort nog för att motivera detta. Handlar kanske mer om att jag börjar bli bitter på gamla dar. Tror jag ska ta en kopp kaffe och försöka bli glad igen hah.

deras 7870 lär prestera som dagens 6970 med samma prisläge som 6870.
samt dra mindre ström.
stämmer det är den en ren vinn vinn.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Nu är det svårt att uttala sig om helt hur utbudet och prisbilden på 7XXX kommer se ut med säkerhet men om man kollar på 6XXX t.e.x. så tycker jag att dom hade ett brett utbud med bra modeller för varje prisnivå, fast det är ju bara jag. Själv kommer jag satsa på stort den här gånger istället för mellan segmentet.

Permalänk
Medlem

Trollar du!?

Mellansegmentet glöms väl inte på något vis? Radeon 7870 blir snabbare än 6970, till 1000:- lägre pris, den är dessutom svalare. Mer än 6970 prestanda till 6870-pris, och ännu kallare än 6870 är väl inget att fnysa åt? Vad begär du? Hade du blivit glad om de lagt 50 miljoner på att utveckla helt ny arkitektur för 7800 serien också även om det gett precis samma prestanda? För det känns som att det är en förbättrad VLIW4 som är där skon klämmer för dig snarare än något annat.

Permalänk
Medlem

Gammal nyhet men fortfarande aktuell då 7000 serien fortfarande inte är här:
http://www.tomshardware.com/news/amd-HD-7900-XDR2-Rambus-Memo...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nu är det svårt att uttala sig om helt hur utbudet och prisbilden på 7XXX kommer se ut med säkerhet men om man kollar på 6XXX t.e.x. så tycker jag att dom hade ett brett utbud med bra modeller för varje prisnivå, fast det är ju bara jag. Själv kommer jag satsa på stort den här gånger istället för mellan segmentet.

Njae... 6700-serien är ju lite av ett skämt. Omödöpta HD5700. Och 7700-serien kommer ju vara omdöpt HD6700. HD5700 serien presterade ungefär lika med mitt HD4850. Så i mellansegmentet verkar det inte hända mycket alls, förutom uppskruvade klockfrekvenser möjligen. Allt för att kunna motivera högre pris på segmenten där de har störst vinst-marginaler, vilket inte är så konstigt förvisso. Men tråkigt för folk som är prismedvetna som jag själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Njae... 6700-serien är ju lite av ett skämt. Omödöpta HD5700. Och 7700-serien kommer ju vara omdöpt HD6700. HD5700 serien presterade ungefär lika med mitt HD4850. Så i mellansegmentet verkar det inte hända mycket alls, förutom uppskruvade klockfrekvenser möjligen. Allt för att kunna motivera högre pris på segmenten där de har störst vinst-marginaler, vilket inte är så konstigt förvisso. Men tråkigt för folk som är prismedvetna som jag själv

Lägg ner skitsnacket. Även när alla källor och andra personer säger annorlunda så håller du fast vid att påstå saker som inte är sant. 7700 kommer vara VLIW4-arkitektur, 6700 är VLIW5. Alla kort i hela 7000-serien kommer vara helt nya kärnor utöver de två 7800-korten som baseras på vidareutvecklade 6900-GPU:er, de är dock inte bara en krympning, arkitekturförbättringar har gjorts. Dessutom kommer 7870 säljas till 6870-pris, prestera bättre än 6970 och vara svalare än 6850, hur är det dåligt för konsumenten?

Och för att förtydliga så är allt baserat på de nyheter vi fått, samma nyheter som du baserar din kritik på.

Permalänk
Skrivet av Reap:

Gammal nyhet men fortfarande aktuell då 7000 serien fortfarande inte är här:
http://www.tomshardware.com/news/amd-HD-7900-XDR2-Rambus-Memo...

Det är väl bekräftat i de senaste nyheterna att dom kommer använda GDDR5 och inte XDR2? Synd i alla fall.

Enligt ryktet så ska 6790 prestera som ett 6870.

Permalänk
Medlem

Ingen som har hört nått mer roligt om 7000-korten?
Det var väll idag som AMD skulle prata/visa upp korten?

Permalänk
Skrivet av NaturaL:

Ingen som har hört nått mer roligt om 7000-korten?
Det var väll idag som AMD skulle prata/visa upp korten?

Här är den enda relativt nya informationen jag kan hitta än så länge.
http://feber.se/pc/art/230303/prisinformation_fr_radeon_hd_7/

Permalänk
Medlem

Blev genast tråkigare om de nya priserna på $449 och $559 stämmer. De måste kännas prisvärda från dag 1 för mig annars väntar jag in Nvidia. Tar emot att köpa ett till AMD kort då de har den mest idiotiska strömbesparingen någonsin som gör att korten klockar ned sig för lågt om man överklockar och har mer än en skärm inkopplad. Men då de verkar komma ut nästan 6 månader före Nvidias nya så är de helt klart ett intressant alternativ då mitt HD5850 börjar kännas gammalt. Men det ska till att de presterar väldigt bra och till ett rimligt pris för mig att välja AMD igen.