WoW har DX11 men inte D3?

Permalänk
Medlem

WoW har DX11 men inte D3?

så hur länge tror ni det dröjer innan de patchar in DX 11 även om det inte blir fullt stöd med tesselation och hela kitet men kanske lite små detaljer som i wow, vad tror ni är huvudorsaken att de inte har DX 11?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Antagligen för spelet är byggt på en sådan sparsmakad grafikmotor att det inte tjänar något till.

Permalänk
Medlem

Troligen så har de koncentrerat sig på D) för att så många som möjligt ska kunna spela det. Kanske gör som WoW och släpper en D11 patch senare

Permalänk
Medlem

Det stödjer DX11 iof att man kan använda FSAA i spelet nu efter senaste patchen. Orkar inte leta upp quoten ifrån blizzard men så är det iaf, det är väll inget fullmatat stöd direkt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Orsaken är antagligen att dom inte vill göra två olika sätt att rendera spelet ifall det inte behövs. Varför vill du ha DX11? Det finns väldigt få andra bibliotek som folk verkar bry sig så mycket om av någon anledning...

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basti:

Orsaken är antagligen att dom inte vill göra två olika sätt att rendera spelet ifall det inte behövs. Varför vill du ha DX11? Det finns väldigt få andra bibliotek som folk verkar bry sig så mycket om av någon anledning...

för att det ger snyggare effekter bland annat
precis som wow blev snyggare

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

för att det ger snyggare effekter bland annat
precis som wow blev snyggare

Effekter trollas inte fram utifrån vilken version av DirectX du har, du gör effekterna. Med undantag för typ tesselering kan du göra precis samma sak i DirectX 9 som DirectX 11. En del optimeringar kan du inte göra i äldre versioner av DirectX dock, så ifall du inte behöver få massa mer prestanda finns det egentligen ingen anledning att stödja flera versioner av DX.

EDIT:
Kastar in en länk för ett snack om Frostbite 2 motorn som har med ganska bra delar som handlar om fördelarna med D3D 11. Utifall du är nyfiken alltså. http://www.youtube.com/watch?v=KMaL6j7Ry6c

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Många gör felet att tro att DX11 enbart är till för nya effekter (shaders/tessellering etc) men saken är den att med exakt samma grafik är DX11 överlägsen DX9 prestandamässigt. Så även om man inte använder de nya effekterna så vinner man i prestanda. Detta varierar förstås beroende på hårdvara och grafikmotor, men generellt är DX11 betydligt bättre än DX9 även om grafiknivån fortfarande ligger på DX9.

Gillar inte att PC-exklusiva spel görs för DX9, det borde vara sjävlklart att supporta DX11 numera oavsett grafiknivå. Visst det kanske kommer en konsollversion längre fram, men det är långt borta, så räknar D3 som PC-exklusivt tills vidare.

Permalänk
Medlem

I tanke på att de gått ut med att spelet ska portas till konsol så tvivlar jag på att det någonsin kommer ske. Vad jag sett är det i princip officiellt att det ska lanseras en konsolversion ett tag efter PC-släpp.

Med all sannolikhet kommer de då även avskaffa patchar som de ser ut idag och sälja dem som DLC. Du kan nog även räkna med att om de släpper något expansionspaket kommer det vara "Xbox-360 exclusive" med släpp till PC 6 mån senare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av exroz:

I tanke på att de gått ut med att spelet ska portas till konsol så tvivlar jag på att det någonsin kommer ske. Vad jag sett är det i princip officiellt att det ska lanseras en konsolversion ett tag efter PC-släpp.

Med all sannolikhet kommer de då även avskaffa patchar som de ser ut idag och sälja dem som DLC. Du kan nog även räkna med att om de släpper något expansionspaket kommer det vara "Xbox-360 exclusive" med släpp till PC 6 mån senare.

Drama much? Det finns ingen anledning till att beklaga sig över en konsoll version innan det har skett, samt patchar innan spelet ens släppts. Det finns förövrigt många spel som finns både till PC och Konsoll som har DX11.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

En annan grej som man får med DX11 (10.1+ egentligen) är support för traditionell anti-aliasing för motorer med deferred shading. DX9 klarar inte av det. Båda supportar dock nya shader-baserade varianterna (FXAA/MLAA m.fl.) men jag föredrar MSAA om prestandan klarar av det. Nu kanske inte D3 har en sån motor så det inte spelar någon roll, men många spel använder deferred shading.

Permalänk

När dem påbörjade göra Diablo 3 så var Win XP det mest populära operativsystem för tillfället, så jag tror att det hela handlar om kompabilitet för så många som möjligt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Du kan tesselera wow så mycket du vill, kommer fortfarande se ut som ett spel från 2004

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Det värsta är väl inte att de inte använder DX11, utan 1) att man måste vara uppkopplad hela tiden man spelar och 2) att spelet är så jävla fult (med reservation för att de ändrat färger och ökat kontrasten sedan sist jag såg screenshots).

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

När dem påbörjade göra Diablo 3 så var Win XP det mest populära operativsystem för tillfället, så jag tror att det hela handlar om kompabilitet för så många som möjligt.

Där sa du något, men det är nog snarare så att de började utveckla med dx9 eftersom det var det senaste, mycket möjligt att det har med populariteten av vilket os som används mest också då xp haft den tronen läääänge, nu har dock windows 7 gått om sedan några månader

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Tog väl Crysis 2 ett par månader att få ut en DX11-patch med tessellering och andra DX11-specifika funktioner. Skulle tro att det kanske tar någon vecka att göra spelet för DX11-path utan extra effektsupport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Du kan tesselera wow så mycket du vill, kommer fortfarande se ut som ett spel från 2004

Jag tycker att Blizzard borde göra om hela skiten, och då göra det ordentligt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Det värsta är väl inte att de inte använder DX11, utan 1) att man måste vara uppkopplad hela tiden man spelar och 2) att spelet är så jävla fult (med reservation för att de ändrat färger och ökat kontrasten sedan sist jag såg screenshots).

tycker det är bra med uppkopplingen och allt lagras på servern = mindre fusk och duplering av saker nån som glömt D2?

vad man tycker om grafiken är ju helt personligt spelade betan idag och jag måste säga att det jag sett på bild tyckte jag helt ärligt att jag var lite skeptisk men grafiken dom kör med passar så sjukt bra in i diablo miljön och all slakt med barbaren blodet flyger och skvätter överallt när man drar förbi med sin yxa, nä så jag är helt nöjd med grafik valet men som sagt smaken är delad

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson(X):

tycker det är bra med uppkopplingen och allt lagras på servern = mindre fusk och duplering av saker nån som glömt D2?

Jag bryr mig inte om multiplayer och vill gärna kunna spela trots att jag bara har mobilt bredband.

Citat:

vad man tycker om grafiken är ju helt personligt spelade betan idag och jag måste säga att det jag sett på bild tyckte jag helt ärligt att jag var lite skeptisk men grafiken dom kör med passar så sjukt bra in i diablo miljön och all slakt med barbaren blodet flyger och skvätter överallt när man drar förbi med sin yxa, nä så jag är helt nöjd med grafik valet men som sagt smaken är delad

Det jag har sett har varit urvattnade färger och låg kontrast, ungeför som Skyrim innan det kom mods till det.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om multiplayer och vill gärna kunna spela trots att jag bara har mobilt bredband.Det jag har sett har varit urvattnade färger och låg kontrast, ungeför som Skyrim innan det kom mods till det.

ser nog att fusket försvinner och man får en trevlig upplevelse än att massa fusk och skit kommer in i spelet.
och som sagt grafiken alla har sin smak jag själv älskar grafik valet och det känns konstnärligt vackert, det är fantasi spel och inget verklighetstroget lir precis skulle inte vilja spela diablo 3 om dom skulle försöka göra verklighets troget spel.

angående skyrim vet jag inte hur du kan jämnföra dessa två ser inga likheter alls

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson(X):

angående skyrim vet jag inte hur du kan jämnföra dessa två ser inga likheter alls

Vad är det du inte fattar?

Skyrim i original (fast med hd-texturer, egentligen är det ÄNNU mer urvattnade färger): http://i.imgur.com/zi9Fi.jpg

Skyrim med FXAA Post Process Injector + Enhanced Shaders 1.8 HDR: http://i.imgur.com/BhNh1.jpg

Förstår du skillnaden nu? Diablo III är som original-Skyrim. Grafiken saknar kontrast, känns platt och färglös. Tacka vet jag första Diablos grafik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den diablo 3 beta jag testade idag är långt ifrån skyrim tråkiga grafik.
Så för mig är det två helt olika grafiska theman på dessa två spel ser ingen liknelse alls mellan dom två.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vad är det du inte fattar?

Skyrim i original (fast med hd-texturer, egentligen är det ÄNNU mer urvattnade färger): http://i.imgur.com/zi9Fi.jpg

Skyrim med FXAA Post Process Injector + Enhanced Shaders 1.8 HDR: http://i.imgur.com/BhNh1.jpg

Förstår du skillnaden nu? Diablo III är som original-Skyrim. Grafiken saknar kontrast, känns platt och färglös. Tacka vet jag första Diablos grafik.

Vad vill du uppnå med överdriven kontrast, och överdrivna färger? Jag anser att bild nummer två av de du länkade har alldeles för hög kontrast och färg för att spegla verkligheten (om det nu är det du vill uppnå). Jag kan hålla med om att det finns spel med tråkig gråskala liggandes över, ungefär som ett filter. DOTA 2 är ett bra exempel på tråkig och färglös grafik. Jag satt själv och meckade med färg och skärpa i Skyrim, och jag kom till slut fram till att det krävs mycket tid för att få skärpan och färger till någon form av balanserad nivå, och bild nummer två är inte ett bra exempel på en optimal sådan. Min åsikt.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Ser inget fel alls i D3 grafik den tillhör spelkänslan som finns där.
Här ett screenshoot från idag medan jag väntade på att dörren in till skeleton öppnades.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Blizzard har alltid legat flera år efter när det gäller grafik. De tycks läcka energin på kvalitet och det är bra för utan det spelar grafik ingen roll, dock kan man tycka att de borde kunna göra betydligt bättre.

Skrivet av Eriksson(X):

Ser inget fel alls i D3 grafik den tillhör spelkänslan som finns där.
Här ett screenshoot från idag medan jag väntade på att dörren in till skeleton öppnades.
http://dl.dropbox.com/u/49922087/Diablo%20III_2011_12_30_01_4...

Denna bild tex (som du lär förstora för att ge den dess rätt), som vissa tycker ser bra ut anser jag är suddig och saknar djup i detaljer, men för många duger det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Jag tror att dom kommer nog att släppa en update med DX11 stöd, sånt har gjorts förr och kommer att hända förr eller senare, dom kanske måste utveckla och vidareutveckla för att få den till perfektion så att DX11 modulen inte ökar systemkraven som dom febrilt jobbat hårt på för att hålla nere på en extremt låg nivå, som dom lyckats väldigt bra med, Bilzzard vet vad som håller på med, som i din tur är mycket tacksamt för många med äldre datorer.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem

Om BF3 kunde ha så många val vad gäller grafik så tycker man att Blizzard borde ge samma val till D3. Hur svårt är det? du ska bara ta bort effekter och annat som tar mycket för dom som inte har någon bra dator(personligen tycker jag att dessa personer kan då hålla sig till tetris och låta oss med en riktigt dator få bestämma.) men låter dom som är riktiga gamers få se hur spelet ska se ut. Eller är det svårt att sänka grafiken och alla effekter? Så fall borde dom nog kolla efter lite bättra programmerare......

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tycker att Blizzard borde göra om hela skiten, och då göra det ordentligt från början.

skönt att dom la ner mycket tid i cataclysm på att uppdatera massor av texturerna runt om i spelet och mer av detta kommer det hända.. blir snyggare för varje expansion men ligger fortfarande efter konkurrenterna.. dock är grafiken så ren och tydlig så de egentligen inte har någon konkurrens där heller

Permalänk
Medlem

Är ingen bakåtsträvare, tycker att alla NYA spel ska ha alla NYA versioner vad gällande allt. DirectX, senaste grafikmotorerna (anpassad efter speltyp och genre då) och så vidare.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

"så många som möjligt ska kunna spela" (enligt blizzard) visst smart tänk dom får fler betalande och tjänar mer pengar fine.

men de som har flera år gamla datorer (hur många utav de som spelar i dagsläget nu det är?!?! ) om dessa kör allt på lägsta, 0xAA, 800x600 osv då "flyter det på" även på sämre system och för dom som har nyare grejjor så använder man sig utav maxinställningar och får sin "snygga grafik" som de med nyare datorer oftast vill ha?

till och med crysis 2 BF3 osv går att lira skapligt om man har allt på absolut lägsta möjliga inställningar med en äldre dator.

ta aion tex (pytte litet iofs jämfört med blizzards spel) men de släpper 3.0 update med förbättrad grafik, inte tror jag dom kommer tappa spelare för att dom gör spelet snyggare (inte nödvändigtvis mer krävande då man fortfarande kan köra allt på low osv)

låter det helt ologiskt att tänka såhär?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Seasonic PRIME 850W Gold