Är jag den enda som tycker att spelet är totalt skit? (Skyrim)

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken och visst är det tur det. Men med en tår i ögat håller jag tyvärr med dig. Var verkligen övertaggad på spelet. Men de var inget spel för mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Spelet må ha sina brister, men är ändå i mitt tycke det bästa spelet på många år.
De enda andra spel jag verkligen gillat på senare år är Amnesia, Stalker spelen och Team fortress 2.

Få spel erbjuder den närmast totala friheten och öppenheten i spelvärlden. Dessutom är allt mycket konstnärligt/estetist tilltalande.
Visst det finns spel som är mycket bättre som teknikdemo där det gäller att göra så högupplösta texturer som möjligt, men bra grafik handlar om så mycket mer än det rent tekniska.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Det har ju sina buggar men det är ändå ett väldigt bra spel,tycker jag iaf..

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det är säkert flera som tycker spelet är dåligt, precis som det är med alla spel, fast de flesta brukar kunna gå vidare och spela något de gillar istället för att behöva "skriva av sig", vilket är lite skrattretande.

Permalänk
Skrivet av Sötgroda:

Runt 4 timmar orkade jag med. Sen blev det för enformigt att bara gå och leka luffare och leta saker i olika tunnor.

ohh vad jag skrattade gott.. kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem

Finns ju även dem som hävdar att MW3 är bra så smaken är som baken. Själv har jag inte spelat de tidigare TES spelen men Skyrim fastnade jag för faktiskt och tycker det är skoj än.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som att det inte är den typen av spel du borde spela.

Känns det konstigt att gå runt och dammsuga upp värdefulla saker hela tiden? Gör inte det då.
Tycker du storyn är risig? Skit i storyn.
Tycker du UIn suger? Ladda ner en mod som fixar den.

Mitt eget personliga angreppssätt: Sluta optimera, stäng av kompassen, questmarkers och subtitles. Lev dig in i karaktären och gör val efter vad som passar den typ av karaktär du vill spela (är du en tjuv som inte bryr sig ett skit om resten av världen, skit i resten av världen och låt drakarna gå lös... är du en tung krigare som reser runt i jakten på ära, ge fan i att gå med i dark brotherhood eller thieves guild). Se dig omkring, omgivningarna är bland det vackraste som någonsin setts i ett spel (notera: vackraste, inte mest högupplösta).

Brukar länka till den här forumposten som jag tycker sammanfattar bra varför många inte förstår sig på spelet:
http://forums.bethsoft.com/index.php?%2Ftopic%2F1275643-how-t...

Dock så är det ju upp till var och en hur man vill spela, och spelet passar inte allas spelstilar...

edit: kan tillägga att jag lirade ca 150 timmar första veckorna, blir mer när tentorna är avklarade

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Jag är av åsikten att alla har rätt till en åsikt. Men att skriva av sig för att flamebaita är rätt meningslöst.

Personligen tycker jag Skyrim är väldigt bra, men det kunde varit bättre om det inte skulle anpassats till massa "casual-kids" med TV-spel... (eget flamebait ). Annars är det det bättre spelet på länge i gröten när det bara skyfflas ut CoD och Assassins Creed efter säljmall 1A.
Tyckte för övrigt Modern Warfare 2 och Black Ops var bland den sämre skiten jag någonsin spelat, men går inte in i CoD-forumet och skriver det för det är, som sagt, rätt meningslöst...

Permalänk
Skrivet av Svj0hn:

Känns det konstigt att gå runt och dammsuga upp värdefulla saker hela tiden? Gör inte det då.

Mitt eget personliga angreppssätt: Sluta optimera, stäng av kompassen, questmarkers och subtitles. Lev dig in i karaktären och gör val efter vad som passar den typ av karaktär du vill spela (är du en tjuv som inte bryr sig ett skit om resten av världen, skit i resten av världen och låt drakarna gå lös... är du en tung krigare som reser runt i jakten på ära, ge fan i att gå med i dark brotherhood eller thieves guild). Se dig omkring, omgivningarna är bland det vackraste som någonsin setts i ett spel (notera: vackraste, inte mest högupplösta).

Brukar länka till den här forumposten som jag tycker sammanfattar bra varför många inte förstår sig på spelet:

Dock så är det ju upp till var och en hur man vill spela, och spelet passar inte allas spelstilar...

edit: kan tillägga att jag lirade ca 150 timmar första veckorna, blir mer när tentorna är avklarade

This^

Det som är så härligt med dessa spel är att de blir precis vad man gör de till. Tycker man det är dåligt så har man helt enkelt kass fantasi.

Men jag kan förstå hur överväldigande denna frihet kan bli för vissa människor, som är vana vid att ha ett tydligt spår att följa och få allt förklarat på en gång. Känner flera stycken som hoppat in i spelet men går bara runt som frågetecken och vet inte riktigt vad dom ska göra. Kort därefter stänger dom ner och säger att det var tråkigt. /Facepalm

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Håller till fullo med.

Även jag var vansinnigt besviken på spelet vid release, buggigt, ett UI som kändes som ett hån mot alla som fortfarande vill spela med mus och tangentbord och en motor som laggade på medium med prylarna i sign. Efter någon vecka började moddarna rulla ut, smartare personer än mig styrde upp ändringar som fixade det mesta jag initialt retade mig på och jag kan spela spelet som det är tänkt, dvs hur fan jag vill. Creation Kit i januari ger oss ett spel man knappt kan kalla Skyrim lagom till sommarlovet.

*risk för spoilers*

Nu är jag lvl 58 med min nya "rogue" och jag har fortfarande inte besökt greybeards. Jag har fullt upp med att sno prylar, rånmörda dryga adelsmän som är ute på resor, dricka blod från diverse jarls. Blev barnsligt glad när jag hittade en kult där jag fick möjligheten att döda Lydia "I am sworn to carry your burdens indeed" för att sedan gå bärsärk på resten av kulten och efter att jag troget lönnmördat ett läger fullt med folk fick jag en klapp på axeln och en uppmuntran om att gå ut i världen och fortsätta mina resa mot en hedersplats längst ner i helvetet.

Visa signatur

I7 980@4.4ghz, Asus 580, 12gb RAM, Asus rampage 3 extreme, Intel g2 160gb+6tb mekaniska diskar.

Permalänk

Har du någonsin spelat ett spel av Bethesda?

Permalänk
Medlem

Spelet har en del UI-brister, men då jag ändå spelar med gamepad så är det väl vad man kan förvänta sig. Jag har ändå haft kul i mer än 20h, och kommer säkert bli fler. Så nog är det ett nöje värt pengarna. Att det är så pass modvänligt är ju en mycket trevlig bonus, även om det är sånt som borde ha levererats i originalförpackningen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Antar att den som startat tråden inte är en RPG-spelare utan en FPS-fan. CoD eller battlefield passar nog dig bättre. De är inte så komplicerade och man slipper tänka så mycket då de är extremt linjära.

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Bethesda / ASUS har fortfarande inte fixat en patch som får spelet att fungera med min STX... Google säger att jag inte är enda personen, men ASUS påstår sig ändå ha fixat problemet.

Alltså, spelet fryser hela datorn om jag kör med ljudkortet aktiverat. Detta händer i alla Bethesda spel efter Morrowind...

JOBBIGT!

Det är inte så att du råkar ha DX aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det är inte så att du råkar ha DX aktiverat?

Tack för visat intresse!

Jo, så var det först. Sedan såg jag en tråd om det, stängde av DX, men fick samma problem.

Jag uppdaterade även drivrutinerna, vilka påstod sig ha fixat DX problemet, men icke sa Nicke.

Upd. Det hette visst GX.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det passar kanske inte för alla men själv älskar jag det, har runt 103h speltid hittills och har njutit hela tiden.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Installerade spelet igår och började spela lite för att se vad alla snackat om, och maken till skitspel har jag inte stött på.

Löjlig story, onödigt komplicerat system för att byta vapen, armor och liknande, att ta fram kartan är frukstansvärt, hästar som springer så sakta att man tror dom är 200 år gamla osv...

Nej det blev det avinstallation av direkt och ner i papperskorgen...

Edit: Detta gäller således Skyrim.

jag håller med, löjlig story och sidequests, allt verkar så himla linjärt och man vet om på direkten att man är dragonborn och hjälten.
Finner inget rollspel i det och allt handlar om hack and slash samt stats
Påminner väldigt mycket om wow där rollspelet är din klass och stats..

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Antar att den som startat tråden inte är en RPG-spelare utan en FPS-fan. CoD eller battlefield passar nog dig bättre. De är inte så komplicerade och man slipper tänka så mycket då de är extremt linjära.

Nu är det så att Skyrim är ett rollspel, och med tanke på din kommentar så tror jag att de enda rpg du har spelat är av betheseda och WoW.
Jämför du fallout 2/planescape torment med skyrim så ser du bristerna i rollspelet, skyrim är skit när det gäller rollspel. Combaten är inte heller mycket bättre då det påminner mig om hack and slash. Har hellre dice roll combat som i fallout 2.

EDIT: De som tycker skryim är den bästa rpgn är just fps spelare och andra spelare som aldrig har kört Tes spelen, finns ju några i denna tråd som redan postat, kan citera de "Har aldirg kört Tes spel tidigare men skyrim är ju det jag fastnade för". Alltså de jämför en rpg med andra rpg som de inte ens har spelat..
Att kalla skyrim för den bästa rpgn är ju bara löjligt.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Nu är det så att Skyrim är ett rollspel, och med tanke på din kommentar så tror jag att de enda rpg du har spelat är av betheseda och WoW.
Jämför du fallout 2/planescape torment med skyrim så ser du bristerna i rollspelet, skyrim är skit när det gäller rollspel. Combaten är inte heller mycket bättre då det påminner mig om hack and slash. Har hellre dice roll combat som i fallout 2.

EDIT: De som tycker skryim är den bästa rpgn är just fps spelare och andra spelar som aldrig har kört Tes spelen.
Att kalla skyrim för den bästa rpgn är ju bara löjligt.

Förstår inte din kommentar riktigt. Min första tanke när jag läste detta var att han/hon som starta tråden inte gillar rpg's i allmänhet. Det finns ju lite olika typer av rpg's också. Och att kalla skyrim skit är väl att ta i. Gillar inte själva konsol portningen och att världen levlar med dig, men helt klart ett av de bästa som kommit på senare år (tyvärr kanske).

Turnbased är som sagt helt annorlunda med bättre implementerad diceroll som sagt, men är en helt annan typ av rpg. (i fallout 3 finns ju möjligheten iaf)

Sedan det slutades produceras spel som Ultima serien, Fallout 1/2, Baldurs Gate, Gamla Elderscrolls, Arcanum, Eye of the Beholder, MIGHT AND MAGIC (riktiga MM inte Heroes), KOTOR, Divine Divinity (1an) och Gothic 2. Så har det inte kommit mycket och det som kommer är oftast besvikelser. Vi har några ljuspunkter som Dragon Age och The Witcher.

Ge mig ett nytt Might and Magic VI - Mandate of Heaven....!!!!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Förstår inte din kommentar riktigt. Min första tanke när jag läste detta var att han/hon som starta tråden inte gillar rpg's i allmänhet. Det finns ju lite olika typer av rpg's också. Och att kalla skyrim skit är väl att ta i. Gillar inte själva konsol portningen och att världen levlar med dig, men helt klart ett av de bästa som kommit på senare år (tyvärr kanske).

Turnbased är som sagt helt annorlunda med bättre implementerad diceroll som sagt, men är en helt annan typ av rpg. (i fallout 3 finns ju möjligheten iaf)

Sedan det slutades produceras spel som Ultima serien, Fallout 1/2, Baldurs Gate, Gamla Elderscrolls, Arcanum, Eye of the Beholder, MIGHT AND MAGIC (riktiga MM inte Heroes), KOTOR, Divine Divinity (1an) och Gothic 2. Så har det inte kommit mycket och det som kommer är oftast besvikelser. Vi har några ljuspunkter som Dragon Age och The Witcher.

Ge mig ett nytt Might and Magic VI - Mandate of Heaven....!!!!

Visst förtjänar Skyrim GOTY eftersom alla spel som har kommit ut har varit skit.

Själv hade jag cirka 20 timmars nöjen men sedan blev det droppen.
Men det är fortfarande inte den bästa RPG:n kan knappt kalla detta spel för RPG. Det är ju mer en Sandbox spel än RPG.
Q&A avdelningen på betheseda borde få smisk på röven för deras dåliga dialoger med få svarsalternativ, de har nog inte fattat att dialoger ingår i rollspelandet också!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Tack för visat intresse!

Jo, så var det först. Sedan såg jag en tråd om det, stängde av DX, men fick samma problem.

Jag uppdaterade även drivrutinerna, vilka påstod sig ha fixat DX problemet, men icke sa Nicke.

Upd. Det hette visst GX.

Du har kommit ihåg att stänga av ljudcodecen i BIOS? Du har kommit ihåg att stänga av ljudfunktionen på ditt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Installerade spelet igår och började spela lite för att se vad alla snackat om, och maken till skitspel har jag inte stött på.

Löjlig story, onödigt komplicerat system för att byta vapen, armor och liknande, att ta fram kartan är frukstansvärt, hästar som springer så sakta att man tror dom är 200 år gamla osv...

Skulle bara vilja ringa in det outgrundliga hyckleri som föreligger i att gnälla över dina egna överhypade förväntningar. Du är dum nog att låta dina förväntningar påverkas av hypen och börjar sedan klaga på att spelet inte når upp till dessa förväntningar. Vad är din poäng? Att spelet inte faller dig i smaken? Jaha, och varför skulle någon annan bry sig? Och förresten, varför är det så svårt för vissa att förstå att människor tycker olika?

Om du inte är begåvad nog att inse att hypen är totalt meningslös har du ingen rätt att börja gnälla över det heller.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Det finns två typer av spelare som jag ser det, de som gillar att läsa lore och de andra som gillar att plöja. Jag är någonstans i mitten, kan läsa om det är något mer intressant men läser sällan allt (skummar). Mitt första intryck var "Grymt" sedan gick det över till något "Shit vad är detta? Vad har de gjort med interfacen" Det jag försöker säga är att spelsystemet tar en stund att vänja sig vid, kanske inte det ultimata, finns saker som kunnat bli MYCKET bättre om de bara satt sig ner och tänkt en stund, över en kaffe kanske.

Jag är lite besviken på drakarna, hade kanske hoppats på ett mindre överflöd av dem. Visst är det ett roligt spel, även detta, haft några timmar som varit intressanta, jag orkar personligen inte spela mer och jag har inte spelat genom hela huvud storyn ännu. Tror det handlar om samma sak som i förgående spelet "Oblivion" att monster blir för lätta och även om man läggar poäng på vissa saker så händer inget speciellt.

Ska testa nu någon dag att spela upp en Battle-healer se om det blir mer intressant!

Med vänliga hälsningar
MS

Permalänk
Medlem

Finns ju aldrig något spel som alla tycker om, är det någon som inte gillar Skyrim så visst, själv älskar jag det, bara att läsa alla böcker i spelet håller än ju sysselsatt i dagar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Låter inte direkt som om du är en rollspelare och då självklart är det inte ett spel för dig.
Alla kan inte gilla allt.

Så du gick och köpte ett spel som du inte vet om du tycker om bara för att testa? Inte så att du kunde sparat dem pengarna och provat hos en kompis och tittat på game play videos? Jag menar mycket du nämner som kritik ser du redan på videos.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Du har kommit ihåg att stänga av ljudcodecen i BIOS? Du har kommit ihåg att stänga av ljudfunktionen på ditt grafikkort?

Nej, så djupt gick jag aldrig.

Ljudcodecen, för standard audio, menar du?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Klart att alla har rätt till en åsikt, men samtidigt vet jag av erfarenhet att vissa inte skulle känna igen ett bra spel om det så hoppade upp och bet dem i röven. I övrigt håller jag med Svj0hn.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Baldurs Gate-serien, Dragon Age (1) och Mass Effect (2) är nog de bästa RPG-spelen jag lirat. Det enda som i princip är bättre i Skyrim är en friare värld samt snyggare grafik. Överlag så är jag nöjd med Skyrim som är det första i TES-serien jag lirar och spenderar en hel del h/veckan på det.

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnjaevel:

Baldurs Gate-serien, Dragon Age (1) och Mass Effect (2) är nog de bästa RPG-spelen jag lirat. Det enda som i princip är bättre i Skyrim är en friare värld samt snyggare grafik. Överlag så är jag nöjd med Skyrim som är det första i TES-serien jag lirar och spenderar en hel del h/veckan på det.

Jag rekommenderar starkt Morrowind, då det i min åsikt är det bästa TES spelet.

Glöm inte att uppdatera grafiken!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Nej, så djupt gick jag aldrig.

Ljudcodecen, för standard audio, menar du?

Ja, annars får du konflikter om flera olika hårdvaror försöker göra samma sak. BIOS-codec tror jag beror på tillverkare av moderkort. Asus heter A... codec nånting (sätt till disable) och ljudfunktionerna på dina GTX 460 stänger du av via enhetshanteraren. Avinstallera och välja att de ska ignoreras.