Permalänk
Medlem

Jag hoppas på fullt allvar att ni inte förväntar er att Nvidia skall göra samma misstag som som man gjorde vid lanseringen av GTX480 där man satsade stort på att TSMC skulle ha en process som var mogen för en i detta sammanhang gigantisk krets vilket ledde till stora förseningar och en ensam AMD dominans på dx11 marknaden. Det enda som räddade Nvidia var att TSMC 40nm tillverkning var så problematisk att inte ens AMD kunde få ut tillräckligt med kretsar på marknaden.

GTX580 använder tex en 520mm2 stor krets och skulle jag gissa så kommer Nvidia med kepler lägga sig betydligt närmare de rapporterade 378mm2 som AMD använder för sin tahiti krets.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Pyrit prestanda?

Någon som sett några siffror på hur Radeon 7970 presterar i Pyrit?
Har kikat på en drös recensioner men inte sett någon som visat detta än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det hade inte varit helt fel att få se resultaten för överklockat 7970 i Bf3? Nån som har sett några sådana siffror?

http://www.overclockers.com/amd-radeon-hd-7970-graphics-card-...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Lite optimering av drivrutiner och en överklockning då är det ett helt jävla galet kort! Frågan är om Nvidia kan släppa ett kort som det går att köra med 3 skärmar på? Det är endast AMD som erbjuder 3 skärms setup? Om du inte vill ha 2st kort i SLi dvs.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Skrivet av Gamers:

Påverkar ingenting och ej värt att notera då detta var ett påpekande varför test i pisslåga 1080P inte är relevant för detta kortet och hans egna grafer var bevis nog för det med hans egen analogi att "man" offrar AA/AF för spelbarhet då kort i denna klassen inte är för "normalanvändare" och då ödsla tid och kraft på att testa det är ologiskt när det är mera relevant att pressa maximalt även om det bara är relevant för mindre än 10% av användarna så är det där det bestämer.
Men som sagt så har vi inte sett vad nvidia har i rockärmen än att ställa mot detta för det finns dom som grinar när man ställer 580 mot 5870 så då ställa 7970 mot 580 är lika tokigt det av samma skäl.

Sweclockers är inte dom enda tester som gjorts och resultaten varierar mellan 15% upp till 30% eller strax där över, är man seriös så tar man bort högsta och lägsta av dessa för korrekt resultat så hamnar man ändå i samma spann som om man inte gör det.

Och så är det AMD vi pratar om men det skiljer sig inte allt för mycket mellan AMD och Nvidia men tycker synd om dom som sitter på HD2900 och väntar på drivrutinen som skulle komma och släppa lös kortet. För mitt 5970 så gav nya drivers inget av värde vad gäller prestandaökning utan enbart strul och bara att kortet gick sönder av sig själv pga överbelastning när man från AMD fipplade för mycket i koden.
Sen kan man ju alltid ta extremfallena av spel och hävda att det gäller generellt om man är oseriös för det finns alltid spel som fungerar bätre på det ena eller andra kortet.

Han förväxlar prestanda per watt med ren prestanda.

Du får gärna skicka mig länkarna som visar 10% och eftersom vi tydligen ska vara seriösa så ska du ha ett test till som visar 10% då vi sållar bort högsta och lästa. Jag har läst 4 tester och ingen visar under 20% och alla har 33% och uppåt i riktigt höga upplösningar. Den rimliga bilden är väl ändå att kortet 25-30% snabbare, men du kanske inte kan se en AMD produkt objektivt. Du fattar väl självklart att drivrutiner mognar efter nya arkitekturer släppts, så larva dig inte med HD2900 det var ett dåligt kort som inte gick att rädda men prestandan höjdes med mognare drivrutiner

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

Du får gärna skicka mig länkarna som visar 10% och eftersom vi tydligen ska vara seriösa så ska du ha ett test till som visar 10% då vi sållar bort högsta och lästa. Jag har läst 4 tester och ingen visar under 20% och alla har 33% och uppåt i riktigt höga upplösningar. Den rimliga bilden är väl ändå att kortet 25-30% snabbare, men du kanske inte kan se en AMD produkt objektivt.

läste du ens vad han skrev?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

läste du ens vad han skrev?

Ok om nu jag missförstår så vad menar han med högsta och lägsta då?

Permalänk

vad snackar ni om? enligt tabellerna duger det inte ens att torka sig i arslet med i ungine heaven? som jag tolkar dom iaf. "högre är bättre"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Sweclockers är trotts allt bara en källa med ett resultat väl inom ramen av förväntat och inom spannet då det finns spel som gillar det ena bättre än det andra.

Prestandaindex är baserat på sju spel (rätta mig om jag räknat fel där).

(Vilket spann är det inom? Du skrev ju 15-30%. 35% ligger utanför.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperDa:

Lite optimering av drivrutiner och en överklockning då är det ett helt jävla galet kort! Frågan är om Nvidia kan släppa ett kort som det går att köra med 3 skärmar på? Det är endast AMD som erbjuder 3 skärms setup? Om du inte vill ha 2st kort i SLi dvs.

Förhoppningsvis kommer det stöd för åtminstonde tre skärmar på ett kort i 600-serien men det är definitivt inte säkert att det blir så. För oss som vill slippa CF/SLI så verkar det vara HD7970 som gäller för tillfället.

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt grafikkort och presterar bra, vilket blir mitt nästa grafikkort

Permalänk
Medlem

Skiter i att prestandan på det här kortet är bra , har ägt mitt sista amd-kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

Ok om nu jag missförstår så vad menar han med högsta och lägsta då?

om jag fattat rätt;

det lägsta han sett var 15% och det högsta strax över 30%

vilket verkar stämma väldigt bra, vissa får mer andra mindre, gissnings vis också beta drivrutiner

men det är ju endå inte 580 7970 tävlar emot, vänta tills nvidia får ut sina kort

sen är väll 7970 bara en vanlig lansering, inget specielt med det, harju altid varit så
bortset från fx och 2xxx(3xxx) serierna

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Bra jobbat sweclockers :)!

Vad jag undrar över är ju exakt hur långtid de kommer ta innan korten faktiskt blir prisvärda. PC gaming hör redan till den rikare delen av folket men någon gräns får de finnas.

Jag hoppas att nvidia släpper ett kort som är bättre, då kommer ju detta helt underbara 7970 garanterat åka ner i pris.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt kort, hade inte mitt gamla hjärta bankat för det gröna laget så hade jag sprungit iväg och köpt det på direkten.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Skrivet av bazookan:

Om du läser igenom tråden, så ser du att det handlade om demokort, och andra exemplar som är använda sedan tidigare. Så det var inga nya kort.

Ja några nämnde de, och några andra CDON.com. Förändrar ju inte att de funnits för 3300-3400kr nya, kommer ju säkerligen lägga sig där när 7970 släpps så spela roll vad de kostar nu.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

borde inte detta gälla för 7970 också då eller?

2.64miljarder < 4.3miljarder nära på en dubblering emot 6970 och inte får du ut dubbla prestandan för det. Enbart i vissa extremfall och det även med hjälp av helt ny arkitektur.

Nej för AMDs fall handlar det om en ny arkitektur. Detta kort motsvarar nVidias GTX480 typ.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

om jag fattat rätt;

det lägsta han sett var 15% och det högsta strax över 30%

vilket verkar stämma väldigt bra, vissa får mer andra mindre, gissnings vis också beta drivrutiner

men det är ju endå inte 580 7970 tävlar emot, vänta tills nvidia får ut sina kort

sen är väll 7970 bara en vanlig lansering, inget specielt med det, harju altid varit så
bortset från fx och 2xxx(3xxx) serierna

Nej. han skrev i ett tidigare inlägg att kortet presterade 10-30% bättre och jag undrade var han fick 10% ifrån. Jag vet inte varför du drar upp "tävlingen" då vi diskuterar HD7970 mot GTX580 och inte vem av tillverkarna som har den "bästa" nya generationen. Gör det ont i dig när AMD släpper ett bra kort?

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Ja några nämnde de, och några andra CDON.com. Förändrar ju inte att de funnits för 3300-3400kr nya, kommer ju säkerligen lägga sig där när 7970 släpps så spela roll vad de kostar nu.

Jo för att marknaden flödar ju av demokort ( skratt). Skärp er, några fåtal kan få kortet som demo, inte tillräckligt många för att använda som föräljningsargument. HD7970 kommer också säljas som demo och ska man använda det som argument mot Nvidia nästa highendkort då? Nej det ska man inte

Permalänk

Finns det något test i BF3 i 1080p med 7970 i CF? Har bara sett ett test med extrem upplösning..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

vad snackar ni om? enligt tabellerna duger det inte ens att torka sig i arslet med i ungine heaven? som jag tolkar dom iaf. "högre är bättre"

Vad jag kan se utklassar det alla singelgpukort även där?

Tesseleringstunga Unigine Heaven har historiskt sett gynnat Nvidias Fermi-baserade kort. Tack vare den nya GCN-arkitekturen gör dock AMD en rejäl comeback med Radeon HD 7970, där extremt mycket krut har lagts på just tesselering. AMD:s nya flaggskepp tar en väldigt trygg ledning och kan plocka ut en prestandafördel på cirka 30 procent över Nvidias Geforce GTX 580. Tittar vi tillbaka på föregångaren Radeon HD 6970 är skillnaderna slående, med över 50 procent högre prestanda till Radeon HD 7970.

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

Jo för att marknaden flödar ju av demokort ( skratt). Skärp er några fåtal kan få kortet som demo, inte tillräckligt många för att använda som föräljningsargument. HD7970 kommer också säljas som demo och ska man använda det som argument mot Nvidia nästa highendkort då? Nej det ska man inte

Har du ens läst vad jag skrev? Har funnits _NYA_ kort för 3300-3400kr i någon månad och de kommer troligtvis lägga sig där nånstans även i andra butiker när 7970 släpps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Har läst tidigare och ser lovande ut, men då det inte finns nåt att jämföra med(kepler) så kan man ej dra slutsatser av det än.
Tänker iaf själv inte jämföra äpplen med päron(gammalt med nytt) utan bara päron med päron/generation med generation.

Fast du har ju redan jämfört 580 med 7970 och klankat ned på 7970, så det är lite sent att komma med att man inte borde jämföra dem nu.

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Har du ens läst vad jag skrev? Har funnits _NYA_ kort för 3300-3400kr i någon månad och de kommer troligtvis lägga sig där nånstans även i andra butiker när 7970 släpps.

Nej det har inte funnit nya kort för 3300:- i lager hos seriösa butiker. Då priset funnits på prisjakt har det varit fel pris från distributörerna som åtgärdat efter några dagar. GTX580 kostar från ca 3900:- och med 3gb minne mycket mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Tänker iaf själv inte jämföra äpplen med päron(gammalt med nytt) utan bara päron med päron/generation med generation.

Jag jämför dom sakerna som finns i butik med dom andra sakerna som finns i butik.

Än så länge finns inte 7970 eller Kepler-baserade kort i butik så det är inte så mycket att jämföra.

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

Nej det har inte funnit nya kort för 3300:- i lager hos seriösa butiker. Då priset funnits på prisjakt har det varit fel pris från distributörerna som åtgärdat efter några dagar. GTX580 kostar från ca 3900:- och med 3gb minne mycket mer än så.

Synd att du inte hört talas om CDON.com då... Och de hade Gainwards 3GB's modell för ca 4200kr.

Köpte nämligen själv mitt 580 DCII där för 3400:- så jag hittar inte på priser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

5 000 känns lite väl saftigt, trodde nya tekniken skulle göra korten billigare, men de kan inte gå under 5 000, då skulle ingen köpa de gamla korten

Permalänk
Medlem

Vilket test körde ni i Shogun? Prövade förinställda high 1080p på mina kort och fick också 77 fps vilket jag inte borde få.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Knapp skillnad mellan PCI 2.0 & 3.0
http://vr-zone.com/articles/does-pcie-3.0-matter-for-today-s-...

Kan ni inte testa kortet med ett s1155 system och jämföra lite, inte alla som sitter med LGA2011 ännu.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv

Jag kanske är lite dum i huvudet men förvänta mig lite mer faktiskt. Oavsett, trevlig läsning.