AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem

Stort plus i kanten för zerocore, får se om nvidia kan kontra med nåt liknande annars blir det ett AMD kort för mig till våren

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

precis som intel med processorer just nu

Ville inte skriva det, för vill inte bli grillad, men ja, det är sant.

Skrivet av _MmattiasS_:

Hoppas gtx 6** serien, och nästa AMD-processor blir nåt bra, så att de har anledning att sänka priserna så lågt de kan

Ja, ju jämnare tävlingen är mellan företagen om oss kunder desto bättre.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Satan satan satan vad glad jag blir Äntligen en serie som verkligen blir en uppgradering

Med prestanda över GTX580 till och med nära GTX590 i vissa test så kommer det här bli en härlig grafikkortsvår hoppas bara att Nvidia kontrar så att priserna kan sjunka lite då 499€ känns lite väl i mina öron för ett single-gpu från AMD.

Nu vill vi se Dual-gpu och Crossfire i testlabbet

Massa cred till SweC som lyckades lägga vantarna på denna godbit

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

varför inget crossfiretest?

Permalänk
Medlem

Blir till å sälja av mina vattenkylda 5870s då å införskaffa ett eller kanske TVÅ av dessa badboys haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är p.g.a. lägre bandbredd och inte mindre minne. HD 7970 har 264GB/s, GTX 580 192GB/s.

Dem går hand i hand.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

varför inget crossfiretest?

NDA har inte lyft för Crossfire än, står på första kommentarssidan.

Tycker HD7970 lever upp rätt bra till förväntningarna. Hade inte tippat på mer än 50-70% ökning över HD6970.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrflash:

Gröna laget hade inte ett skit att komma med dom släppte av desperation ett beta kort som hette GTX480, samtidigt som dom jobbade vidare på den och tillsist så fick dom ihop GTX580! efter 2 år!
Tror du verkligen att GTX580 kommer att ersättas under 2012?
Det tror inte jag!

Tror du verkligen att GTX580 INTE kommer ersättas 2012?

Jag tror 680/780 (eller vad det kommer heta) kommer att ha högre prestanda. Men sen vad andra tror är upp till dom. Strömförbrukningen är jag inte intresserad av eftersom jag inte överklockar och inte är kräsen ljudmässigt.. Okej 6990 är groteskt ^^

Men måste säga att AMD gjort ett riktigt grymt jobb. Jobbigt att grafikdelen och processordelen går under samma företag när man får se en sån här prestation.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Alltså 5000 kronor för att få tillgång till samma lägsta fps som 580sli är väl helt ok, varför allt gnäll?

Jag håller med. Dessutom brukar det ofta bli billigare än riktpriset när lagren fylls på ordentligt.

Själv behåller jag nog mina dubbla 5850 ett tag till, även om det är lockande att slippa CF-strul. Ska även bli intressant att se hur Kepler presterar, känns som att det inte kommer bli lika stor skillnad mellan toppmodellerna denna generation.

Permalänk

Hur i skuttan får dom GTX 580 sli att prestera så bra? jag får knappt över 60 fps i BF 3 på ultra med mina 2

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett riktigt bra kort. Grattis AMD!

Permalänk
Relik 📜

Uppdatering!

Nu har vi kompletterat med resultat för Geforce GTX 480 (+SLI) och Radeon HD 5870 (+CF) i 1920x1080 pixlar. Det kan krävas lite F5-missbruk för att rendera om diagramen, men siffrorna finns där!

Den högre upplösningen (2560x1600) kommer så snart vi hinner, tveksamt om det blir närmaste dagarna dock. Tar lite tid, det här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Uppdatering!

Nu har vi kompletterat med resultat för Geforce GTX 480 (+SLI) och Radeon HD 5870 (+CF) i 1920x1080 pixlar. Det kan krävas lite F5-missbruk för att rendera om diagramen, men siffrorna finns där!

Den högre upplösningen (2560x1600) kommer så snart vi hinner, tveksamt om det blir närmaste dagarna dock. Tar lite tid, det här.

Perfekt! Kommer ni lägga till en fler skärms bench?

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Emil m.f.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Burks:

Perfekt! Kommer ni lägga till en fler skärms bench?

Inte för det här testet, det hinner vi inte med. Någon gång i framtiden ska vi kika på flerskärmslösningar, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Riktiga AMD-drivisar har många väntat på i många år av vad jag har förstått

*öppet mål, sorry...

Dom som har problem med AMD drivere i dag, er noen reale noobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Inte för det här testet, det hinner vi inte med. Någon gång i framtiden ska vi kika på flerskärmslösningar, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Toppen! Ska bli kul och se

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jobbigt att grafikdelen och processordelen går under samma företag när man får se en sån här prestation.

Varför???

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Inte för det här testet, det hinner vi inte med. Någon gång i framtiden ska vi kika på flerskärmslösningar, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Sweet
Ser verkligen fram emot det!

Får man fråga hur många dagar ett sådan här test som detta nu med 7970 tar att utföra?
från det att ni bygger riggen tills att vi kan sitta och läsa?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Fattar fortfarande inte varför ni utesluter Crysis och Metro i era tester

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Fattar fortfarande inte varför ni utesluter Crysis och Metro i era tester

På vilket sätt är crysis intressant?
Det kommer aldrig att vara intressant pga den dåliga optimeringen.
Metro har väl ingen egen inbyggd bench? eller finns det som separat del som AvP

Glöm inte att dom måste ha bra repeterbarhet i testerna också.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

för att det är amd

men vist, 8800ultra kostade väll 8k elr nåt sånt?

Vadå? HD7970 presterar ca 30% bättre och kostar 15% mer än GTX580. Ska de kosta lika mycket???
Har du haft problem mad AMDs drivrutiner eller? Du verkar rätt bitter på AMD

Alla vet att priserna går ner snart efter lansering.

Permalänk
Avstängd

5000Kr för ett Grafikkort är alldeles för dyrt, 3-3500kr är min smärtgräns, innan det börjar kännas löjligt.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

5000Kr för ett Grafikkort är alldeles för dyrt, 3-3500kr är min smärtgräns, innan det börjar kännas löjligt.

visst men vill man ha det bästa går det inte alltid att samtidigt tilfredställa plånboken
kan dock hålla med om att det är en rejäl ökning mot vad deras tidigare topmodeller inom single gpu har legat på vid lansering.

Permalänk
Inaktiv

Ungefär 50% förbättring som väntat mot HD6970, blir ett kort framöver såvida inte Nvidia hinner lansera något som konkurrerar mot denna. Kortet presterar mycket bra i höga upplösningar där jag kan känna att mitt HD6970 får det jobbigt ibland. BF3-prestandan var dock något av en besvikelse men med lite tur kanske drivrutinerna optimeras för spelet framöver.

Hade gärna sett ett pris på 4000kr även om 5000kr sett till prestandan ändå får ses som acceptabelt.

Skrivet av Xaves:

Fattar fortfarande inte varför ni utesluter Crysis och Metro i era tester

Crysis 2 har ett trasigt DX11-läge: http://techreport.com/articles.x/21404

Objekt som inte behöver tesselering får onödigt mycket tesselering:

Permalänk
Medlem

Blir att kika på ett 7970 ett par månader efter de tittat in i butikerna, då priset lär ha gått ner en liten bit (:

Helt klart en överraskning, även fast det är en helt ny generation så trodde jag inte att ökningen skulle vara så mycket högre efter bara ett år!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk

Njae, bra prestanda i all ära, men med tanke på hur usla drivrutiner AMD pumpar ut blir nog inte upplevelsen så rolig trots allt. Sitter nog kvar med mina 5850CF som presterar ungefär som ett 7970, om jag nu inte får spel på drivrutinerna och slänger korten i väggen och köper Kepler istället.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Njae, bra prestanda i all ära, men med tanke på hur usla drivrutiner AMD pumpar ut blir nog inte upplevelsen så rolig trots allt. Sitter nog kvar med mina 5850CF som presterar ungefär som ett 7970, om jag nu inte får spel på drivrutinerna och slänger korten i väggen och köper Kepler istället.

Bara jag som hart vart nöjd med drivers etc från AMD?
Senast jag hade problem med drivers var mitt x700, dom crasha hela tiden och starta om etc etc men efter det har jag bara haft mindre problem någon enstaka gång och då har det vart för att jag vart för lat att avinstalera och köra drive sweep innan nyinstallation.

Var samma visa med mitt 8800 gts från nvidia så jag ser inga skillnader där.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Inte imponerad då det ligger i spannet 15-30% över 580 vilket är som förväntat och att jämföra gammal 580 och ny 7970 håller ej så dom över 7970 kan ej korrekt fällas innan Keplar finns för relevant jämförelse och om nåt stämmer ligger AMD lite halvrisigt till när man "bara" kan rycka till sig 10-30% ledning från ett äldre kort så det var helt logiskt att papperslansera nu för att få in lite pengar innan det ej går att ha priset på 5000kr för nvida gör inte om "misstaget" med 480 en gång till och sköter dom sig har dom inget att vara oroliga över.

Skrivet av noak:

http://images.anandtech.com/graphs/graph5261/43121.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph5261/43122.png

Mycket intressant benchmark här: http://www.anandtech.com/show/5261/amd-radeon-hd-7970-review/...

Detta är ju ett mer realistiskt senario. Enligt mig 100 gånger mer relevant än högre upplösningar med aa och 40fps. Majoriteten spelar på 1080 och offrar aa för en spelbar fps..... och vid dessa inställningar som stämmer med hur folk faktikst spelar spelet så ger 2fps inte direkt någon "WOW-känsla...

Vad majoriteten använder är irrelevant för denna typ av kort när alla kort i graferna är användbara i låga 1080P då du själv påstår att man offrar AA/AF för spelbar fps.
1600P med AA/AF borde vara minsta upplösningen och sen arbeta sig uppåt med 2-3 skärmar upp till 7680x1600 för denna typ av kort i tester från seriösa siter då dessa kort ej vänder sig till normalanvändares 1080P och lägre då det där är bortkastade pengar när äldre generationer räcker väldigt långt då.
kortet för 1080P heter 7950 eller kommer tom 78x0 räcka och 7970 är 100% overkill och meningslöst att ens testa i 1080p.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Riktigt nice kort. Blir nog ett sådant eller ett av de billigare i samma serie. Blir att uppdatera i mars tror jag. Borde kortet gått ner lite i pris med.