Permalänk
Medlem

grafisk formgivning

Vad finns det för vettiga program för digitalt skapande i linux-världen?

Jag läser till arkitekt och har inte ens vågat köra linux i skolan. Kör framförallt Revit, Indesign, Illustrator, lightroom och photoshop. Behöver värdiga ersättare till dessa.

GIMP och Blender är de uppenbara alternativen men sen? Finns det något CAD-program värdigt namnet? Finns det något 3d CAD program överhuvudtaget?

Och tro mig, jag har googlat. Har kört linux i 10 år men grafisk design är för mig ganska nytt. Skulle kunna betala dyra pengar för att kunna köra adobe-sviten i linux, skulle kunna döda för att den fanns i open source

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauq:

Vad finns det för vettiga program för digitalt skapande i linux-världen?

Jag läser till arkitekt och har inte ens vågat köra linux i skolan. Kör framförallt Revit, Indesign, Illustrator, lightroom och photoshop. Behöver värdiga ersättare till dessa.

GIMP och Blender är de uppenbara alternativen men sen? Finns det något CAD-program värdigt namnet? Finns det något 3d CAD program överhuvudtaget?

Och tro mig, jag har googlat. Har kört linux i 10 år men grafisk design är för mig ganska nytt. Skulle kunna betala dyra pengar för att kunna köra adobe-sviten i linux, skulle kunna döda för att den fanns i open source

Är inte så insatt, men Incscape är la som Illustrator.
Tycker tyvärr inte Linuxbaserade OS kan konkurera på den marknaden eftersom de saknar Adobe-sviten och liknande.

Permalänk

Visst finns det 3d CAD program till linux! Tog inte så lång tid för mig att googla fram olika linux CAD program
Hittade till och med denna smidiga lista över olika CAD program till linux: http://www.tech-edv.co.at/05_LUnIx/80_CAD~2f3d/10_CAD~20Links...
Dessutom står det på sida om dom kostar pengar eller är open source.

Om det är bara CAD program du saknar så borde du kunna hitta ett som passar där tycker jag.
Det är ganska många, så jag hoppas att någon av dom ska falla dig i smaken

Permalänk
Medlem

Maya finns ju till 64-bitars Linux nu när jag tänker efter!