kan jag käna pengar på mina minecraft videos? (Youtube)

Permalänk
Medlem

Jag har också fått det meddelandet på youtube c:

Permalänk
Sötast
Skrivet av The Mupp:

Nej du får inte tjäna pengar på dom klippen pga att du inte har några copyright rättigheter till materialet i minecraft. om du försöker göra en användare i deras "pengar system" så står det att videos från spel inte tillåts och att om du lägger till sånna klipp så kommer dom bli borttagna från youtube. (kan också tänka mig att vid flera försök så kan ens youtube account försvinna men det är en ren spekulation från min sida)

Läs vad jag skrev ovan.

Skrivet av The Mupp:

för att får lägga upp så måste man ha tillåtelse från de som äger copyrightsen.

förövrigt

Skrivet av The Mupp:

du fattar inte att det är att bryta mot lagen och enligt SweClockers regel bok

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

så är sådana diskussioner inte tillåtet på forumet.

Skrivet av The Mupp:

att tjäna pengar på något som man inte har copyright rättigheter till är oerhört olagligt, att dom tillåter att man lägger upp videos från games är en sak men att tjäna pengar på det är en helt annan femma. och som sagt du borde nog sluta skriva om dina idéer jag skulle inte bli förvånad om det här slutar med att en moderator surnar till.

Skrivet av The Mupp:

dom tillåter ingenting det är du som lever i din fantasi värld.

men vad sägs som regel nummer 8:a

§ 8
Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

för vad du gör är att uppmanar till att han ska bryta mot upphovsrätts lagen.

sen är det också sällan utvecklaren som bestämmer vilka som får göra vad själva det är ofta deras publicer tex EA, Ubisoft, Activision etc etc etc och nej om du börjar tjäna massa pengar på material som du inte äger rättigheterna till så ska du nog inte känna dig allt för säker.

Gå och dra något gammalt över dig.

Svaren i denna tråden är underförstådda av ALLA läsare på sweclockers utom just du, det är inget du behöver göra dig märkvärdig över, det är inte häftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Kanske gjorde jag inte som jag sa, fast jag svarar en sista gång för att du ska förstå
Det dom menar här är, det jag har försökt få i din skalle hela tiden, när VDA:n lägger sig, aa den VDA:n jag har säkert nämnt 100 gånger i denna topicen, då får man tjäna pengar på de spelen. Ja! Det var väll inte så svårt, tack.

Så VDA är någon slags copyright på produkten eller?
Vilka spel har tappat den egentligen?
Tror till och med att AOE har kvar den.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Finns massvis med människor som tjänar pengar genom att recorda sitt gameplay (BlueXephos, TotalBiscuit a.k.a Synical Brit med mera) och tror knappast att någon av dom har fått personlig tillåtelse att spela in gameplay och tjäna pengar genom reklameringen som sker genom Google.

Tror nog inte spelbolagen bryr sig så hemskt mycket om du tjänar några ören genom reklamer...

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?answer=13...

Without the appropriate license from the publisher, use of video game or software user interface must be minimal, or the associated commentary must provide instructional or educational value. Videos simply showing a user playing a video game or the use of software for extended periods of time will not be accepted for monetization.

How about that?

Tycker du borde läsa i terms of use till minecraft.

http://www.minecraft.net/terms

Citat:

What You Can Do
If you've bought the game, you may play around with it and modify it. We'd appreciate it if you didn't use this for griefing, though, and remember not to distribute the changes.
Any tools you write for the game from scratch belongs to you. You're free to do whatever you want with screenshots and videos of the game, but don't just rip art resources and pass them around, that's no fun. Plugins for the game also belong to you and you can do whatever you want with them, including selling them for money. We reserve the final say regarding what constitutes a tool/plugin and what doesn't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalen Bash:

Finns massvis med människor som tjänar pengar genom att recorda sitt gameplay (BlueXephos, TotalBiscuit a.k.a Synical Brit med mera) och tror knappast att någon av dom har fått personlig tillåtelse att spela in gameplay och tjäna pengar genom reklameringen som sker genom Google.

Tror nog inte spelbolagen bryr sig så hemskt mycket om du tjänar några ören genom reklamer...

bara för att dom inte gör nått åt det betyder det inte att det är lagligt på samma vis som att jätte många personer piratar filmer/spel/musik och etc utan att dom blir åtalade för det.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpledream:

Tycker du borde läsa i terms of use till minecraft.

http://www.minecraft.net/terms

det står inget om att man får tjäna pengar på saker som mojang äger copyright till så förstår verkligen inte vad du försöker komma med.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Så VDA är någon slags copyright på produkten eller?
Vilka spel har tappat den egentligen?
Tror till och med att AOE har kvar den.

Jag menar att de tillåter i VDA:n att man ska få tjäna pengar på spelet inte tar väck den helt

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Intressant diskussion, MEN

Någon som vet hur mycket pengar man tjänar per view? Har googlat etc men hittar det inte :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Jag menar att de tillåter i VDA:n att man ska få tjäna pengar på spelet inte tar väck den helt

exakt vart står det i den till tex minecraft? det står att man får sälja saker som man gjort själv det står inget om att du får tjäna pengar på själva minecraft.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

det står inget om att man får tjäna pengar på saker som mojang äger copyright till så förstår verkligen inte vad du försöker komma med.

Du missa något en ganska viktig detalj...

"You're free to do whatever you want with screenshots and videos of the game"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Intressant diskussion, MEN

Någon som vet hur mycket pengar man tjänar per view? Har googlat etc men hittar det inte :S

det är olika beroende på vad det är för sorts reklam du får och ur många som tittar, men för oss vanliga döda så handlar det nog om några få kronor där och några få kronor här dock är det rena spekulationer från min sida.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpledream:

Du missa något en ganska viktig detalj...

"You're free to do whatever you want with screenshots and videos of the game"

hmmm jag antar du har rätt där jag som var lite blind, Men med det sagt så är Minecraft snarare ett undantag än en regel i den här frågan

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

det är olika beroende på vad det är för sorts reklam du får och ur många som tittar, men för oss vanliga döda så handlar det nog om några få kronor där och några få kronor här dock är det rena spekulationer från min sida.

Mm, det är det svaret man verkar få :S Jag vill ha SIFFROR och NUMBERS!11!111oneone!1!1eleven

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

hmmm jag antar du har rätt där jag som var lite blind, Men med det sagt så är Minecraft snarare ett undantag än en regel i den här frågan

Precis... och den här tråden var just för videos till minecraft. Så nog pratat om det TS har fått svar på sin fråga.
Det är helt okej att tjäna pengar på minecraft videos.

Permalänk
Medlem

Vad man tjänar på Youtube är olika, har för mig att Youtube partners tjänar allt från ett par dollar till max $5(?) per 1000 views. Sen räknar de in channel views och subscribers på något annat sätt. Sen det där du är inne på, ingen aning faktiskt.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpledream:

Precis... och den här tråden var just för videos till minecraft. Så nog pratat om det TS har fått svar på sin fråga.
Det är helt okej att tjäna pengar på minecraft videos.

Nej min fråga var inte om det gick att tjäna pengar på minecraft videos
men det kan ju va bra och veta... -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?answer=13...

Without the appropriate license from the publisher, use of video game or software user interface must be minimal, or the associated commentary must provide instructional or educational value. Videos simply showing a user playing a video game or the use of software for extended periods of time will not be accepted for monetization.

How about that?

associated commentary must provide instructional or educational value.

ehm, ja, det är ju det de som tjänar pengar gör. jag förstår inte varför du envisas.

vi har förstått vad du menar men det är inte det som det talas om, alltså "Videos simply showing a user playing a video game or the use of software for extended periods of time" dvs bara konstant spel i en kvart eller mer och inget snackande/textchat i videon till tittarna.

så jag tycker du kan ta dig en dricka och varva ner

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

minecraft är inte ett undantag heller , HELA cod serien finns det massor med personer som drar in ENORMA summor varje månad på Youtube, är ni så dåligt insatta i gamingcommunityt ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Jag har också fått det meddelandet på youtube c:

och hur många visningar / subs har du?

Permalänk

Med tanke på att Notch är medlem i piratpartiet och generellt är mot copyrights osv borde nog inte youtubeklipp vara något som han är emot. Speciellt då det är god reklam!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Discokungen
Skrivet av The Mupp:

http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?answer=13...

Without the appropriate license from the publisher, use of video game or software user interface must be minimal, or the associated commentary must provide instructional or educational value. Videos simply showing a user playing a video game or the use of software for extended periods of time will not be accepted for monetization.

How about that?

Fast det gäller ju egentligen bara i USA på grund av deras skumma nya lagförslag som inte gått igenom än, men det är inte så konstigt att Google vill skydda sig i förväg. Just Minecraft är ju inte direkt något större problem då Yogscast och dylikt har gett det så extremt mycket publicitet, om man nu tvunget är jättegrinig och inte vill lägga upp det innan så kan man slänga iväg ett mail till Mojang och fråga snällt, eller hur? Det är inget som hindrar en. Sen kan man ta kontakt med supporten på Youtube, ta upp alla stora exempel på att det fungerar till att dra tittare och visa att man har tillåtelse från de som har copyrighten. I övrigt är diskussionen om ämnet ganska irrelevant, det är inte olagligt då det inte är kopiering i dess "rätta" form för att bli fälld eller åtalad för det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

hmmm jag antar du har rätt där jag som var lite blind, Men med det sagt så är Minecraft snarare ett undantag än en regel i den här frågan

Fråga den här snubben hur han kan få cash för att spela och kommentera http://www.youtube.com/user/TobyGames.
För dom som inte vet så har han flera youtube kanaler och lever på sina videos...

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av ytrewqc:

och hur många visningar / subs har du?

Hahaha inte över 50 subs xD sök på kvacken1 så kommer den nog upp.

Permalänk
Skrivet av ytrewqc:

Nej min fråga var inte om det gick att tjäna pengar på minecraft videos
men det kan ju va bra och veta... -_-

"kan jag käna pengar på mina minecraft videos?"

Isåfall borde du nog ändra topic

Permalänk
Medlem

Ja du får tjäna pengar på dina minecraft videos, det med copyright på youtube e bara skumt, kolla vem du vill, vem frågar om copyrights när du spelar in din bakgrundsbild på windows? kanske dåligt exempel, men jag kan länka flera 100 som tjänar pengar på sina videos, och inte bryr sig någon, och det om mincraft videor var ju redan besvarat

Förstår inte riktigt vad the mupp försöker komma med, när han väl har förlorat sin lilla diskusion, då drar han igång en ny
You're free to do whatever you want with screenshots and videos of the game skulle detta betyda att det inte är ett dugg lagligt?

Permalänk
Medlem

(Fair use)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ja du får tjäna pengar på dina minecraft videos, det med copyright på youtube e bara skumt, kolla vem du vill, vem frågar om copyrights när du spelar in din bakgrundsbild på windows? kanske dåligt exempel, men jag kan länka flera 100 som tjänar pengar på sina videos, och inte bryr sig någon, och det om mincraft videor var ju redan besvarat

Förstår inte riktigt vad the mupp försöker komma med, när han väl har förlorat sin lilla diskusion, då drar han igång en ny
You're free to do whatever you want with screenshots and videos of the game skulle detta betyda att det inte är ett dugg lagligt?

Jag skrev ju att jag hade haft fel ang minecraft men som jag sa tidigare, missta inte på att många gör något och kommer undan till att det är lagligt. för isåfall skulle jag kunna säga att piratkopiering är lagligt för att över 1 miljon människor i Sverige håller på med det. Och så funkar det inte det vet både du och jag, Vad man också ska tänka på är att det är Amerikanska lagar som gäller på youtube och inte Svenska. Och det finns en anledning till att Video klipp med spel inte accepteras av YouTubes monetization program. Nästan alla som tjänar pengar på spel är medlemmar i Machinima.

Finns dock undantags spel som tex Minecraft men annars så är det inte lagligt. Du kan inte använda de modeller, Ljud, texturer etc etc etc i från ett spel hur du vill bara för att du köpt det det gäller både från att modda ut något från ett spel för att lägga in det i ett annat och att göra videos. Det är Olagligt men som många andra har sagt här så ses det ofta som gratisreklam så det är inget dom direkt bryr sig om.

Så att göra en video med innehåll från ett spel som du inte äger copyright till och försöka tjäna pengar är i princip samma sak som om DICE skulle modda ur texturer/modeller ur Crysis och lägga in dom i BF3 för att dom inte orkar göra egna. Om du inte kan få in din video under fair-use men för att det ska bli räknat som ett sånt så måste du mer eller mindre göra det till typ en dokumentär (hur nu det ska gå till) eller som en sorts guide

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eiai:

Du är den utvalde.

Skämt åtsido så kan du uppgradera ditt konto på Youtube, då kommer det reklam på dina klipp och det är så du får pengar, dock handlar det inte om
stora summor om du inte har 5mill+ views på varje klipp.

Med ~10000 views i månaden så tjänar man ca 50 kr.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Med ~10000 views i månaden så tjänar man ca 50 kr.

Man får pengar för Views, Likes och Comments. Gissa varför alla "stora" youtube-profiler säger "Please like and comment this vid" eller öppnar en diskussion som relaterar till videon?

Youtube(Google) tjänar pengar på views, och beroende på likes/comments ger dem en del tillbaka till skaparen av videon.

Visa signatur

...