Vinn nätagg från Seasonic

Fundering om bilstereo för hemmabruk via datornätagg?

Permalänk
Medlem

Fundering om bilstereo för hemmabruk via datornätagg?

Hej.

En tanke slog mig som jag tror kan bli ett roligt projekt bara jag får reda ut hur jag ska koppla / om det är möjligt.

Jag tänkte skruva ihop en liten trälåda med ett vanligt datornätagg samt en bilstereo (se bild).

Det verkar inte vara några som helst problem att koppla in högtalarna, eftersom bruksanvisningen klart och tydligt visar vad som är vad gällande plus, minus, fram och bak.

Men det är det här med strömtillförseln. Den ska ju ha 12V , vilket man kan få ut av en vanlig molex-kontakt på vilket nätaggregat som helst till datorn (svart+gul tillsammans, right?.

Men jag blir inte klok på vad som beskrivs med "Batteri" "Ström på/av" "tändning" och det som är på A-sidan på kontakt (se bild).

Kontakten, de 5 stiften är A-kontakterna. resterande är för högtalarna (irrelevant för tillfället).

Karta över namnen på stiften:

Beskrivning vad varje stift gör:

Fronten enbart för syns skull:

Hur ska man koppla strömtillförsel från ett nätagg från en dator? Bör väl inte vara så svårt? Jag förstår bara inte.

Jag vill inte ha några kommentarer: "Varför gör du detta" osv. Kan svara på dessa frågor direkt: Jag gillar att pyssla, en rolig grej helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Batteri och tändning (gul och röd) kopplar du till +12V

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Nätagget kommer att ge sig men det kommer funka ett tag, om du inte bryr dig om det så kör på!

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crexx:

Nätagget kommer att ge sig men det kommer funka ett tag, om du inte bryr dig om det så kör på!

Nätagget kommer inte att "ge sej" av att driva en bilstereo som är avsäkrad 10A och som mest drar en 6-7A 12V
Har personligen "bottnat" ur ett enklare 300W nätagg ett par ggr. drivandes slutsteg och baslåda varpå skyddskretsar gjort att nätagget klarat sej och detta har körts nästan dagligen i garaget nått år nu.

Mvh.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Nätagget kommer inte att "ge sej" av att driva en bilstereo som är avsäkrad 10A och som mest drar en 6-7A 12V
Har personligen "bottnat" ur ett enklare 300W nätagg ett par ggr. drivandes slutsteg och baslåda varpå skyddskretsar gjort att nätagget klarat sej och detta har körts nästan dagligen i garaget nått år nu.

Mvh.

Jag läste inte riktigt, du har rätt Men om man skulle kört en bas på det utan slutsteg så skulle det gå åt skogen med det nätagget, det var så jag tänkte

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crexx:

Jag läste inte riktigt, du har rätt Men om man skulle kört en bas på det utan slutsteg så skulle det gå åt skogen med det nätagget, det var så jag tänkte

Nu fattar jag ingenting, köra en bas utan slutsteg kommer väl knappast att dra mer ström än att köra med slutsteg... En bas som TÅL 500W belastar inte en stereo mer än en 4" koax som tål 40W så länge de har samma impedans (ohm)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du måste få agget att "starta" också .. det ger inte ström ut förrens man startar datorn, och det sköter ju moderkortet .. men det går säkert att googla fram ...

om du bara vill driva en bilstereo kan du likagärna åka till kjell och köpa en transformator för nån 100-lapp (alt tradera för kraftigare/billigare saker) och fyra dioder för 10 spänn ... sen har du 12 http://www.gideontech.com/content/articles/196/1DC ..
men som ett litet projekt, varför inte?

edit: googlade åt dig; http://www.gideontech.com/content/articles/196/1

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kopplat in Gul från nätagg på A-4 och A-6 samt svart från nätagg på A-8 jord, bilstereon får ström, däremot får jag ingen "bild" på stereon.

För att få nätagget och starta kortslöt jag grön på ATX-kontakten med valfri svart. Enkelt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Jag har nu kopplat in Gul från nätagg på A-4 och A-6 samt svart från nätagg på A-8 jord, bilstereon får ström, däremot får jag ingen "bild" på stereon.

För att få nätagget och starta kortslöt jag grön på ATX-kontakten med valfri svart. Enkelt :).

A-7 då? Strömmen, RÖD...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

A-7 då? Strömmen, RÖD...

Menade A-7.

Men det fungerade att kicka igång den, jag hade bara slarvat lite (testar detta mest nu för att se om det går, sen blir det ett mer seriösare projekt att göra en kompakt låda till detta med riktiga högtalarkontakter osv.

Permalänk

Intressant! kommer följa tråden

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig var att inställningarna förloras i stereon om jag skulle stänga av nätagget.

Funderade på detta inatt medan jag inte kunde sova, att vad händer om jag seriekopplar 8st AA-batterier och kopplar dessa mot gula kontakten som heter just "Batteri".

Där bör det finnas ström hela tiden för att inställningarna ska behållas, frågan är dock hur länge dessa 8st AA-batterier håller, samt om det på något sätt går att ha uppladdningsbara som laddas när nätagget är påslaget. På något sätt bör det gå att lösa kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Finns andra stereoapparater som inte tappar minnet, de brukar vara populära bland de som har entreprenadmaskiner så de kan bryta huvudströmmen utan att den tappar inställningarna. Annars borde väl 8 batterier räcka några dygn-veckor beroende på förbrukning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är allt inkopplad och fixat.

Projektet har legat på is pga förkylning.

Nästa steg blir att bygga in allt i någon snygg trälåda av något slag.

Film:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Nu är allt inkopplad och fixat.

Projektet har legat på is pga förkylning.

Nästa steg blir att bygga in allt i någon snygg trälåda av något slag.

Inte för att bumpa en gammal tråd, men hur gick det?

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.