Fundering om bilstereo för hemmabruk via datornätagg?
Hej.
En tanke slog mig som jag tror kan bli ett roligt projekt bara jag får reda ut hur jag ska koppla / om det är möjligt.
Jag tänkte skruva ihop en liten trälåda med ett vanligt datornätagg samt en bilstereo (se bild).
Det verkar inte vara några som helst problem att koppla in högtalarna, eftersom bruksanvisningen klart och tydligt visar vad som är vad gällande plus, minus, fram och bak.
Men det är det här med strömtillförseln. Den ska ju ha 12V , vilket man kan få ut av en vanlig molex-kontakt på vilket nätaggregat som helst till datorn (svart+gul tillsammans, right?.
Men jag blir inte klok på vad som beskrivs med "Batteri" "Ström på/av" "tändning" och det som är på A-sidan på kontakt (se bild).
Kontakten, de 5 stiften är A-kontakterna. resterande är för högtalarna (irrelevant för tillfället).
Karta över namnen på stiften:
Beskrivning vad varje stift gör:
Fronten enbart för syns skull:
Hur ska man koppla strömtillförsel från ett nätagg från en dator? Bör väl inte vara så svårt? Jag förstår bara inte.
Jag vill inte ha några kommentarer: "Varför gör du detta" osv. Kan svara på dessa frågor direkt: Jag gillar att pyssla, en rolig grej helt enkelt.