Strul med Datan, !! behövs någon med erfarenhet

Permalänk

Brukar inte OEM datorer vara plomberade med nån sketen klisterlapp?

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem

TS: Hur länge sedan är det du köpte datorn? Det finns ju något som heter öppet köp och det hade jag använt i detta fallet (så länge det inte gått ut)

Var själv och lämnade tillbaka en bärbar dator för lite sen. Sa bara att den var sämre än jag räknat med och fick pengarna tillbaka direkt. Tog kanske 40 sek av mitt liv i butiken.

Sen köper du en i lösa delar på inet som du ber dom plocka ihop. Starta en ny tråd i köpråd om detta isf

Permalänk

jo 34 dagar sen -.- 4 dagar för sent men jag ska gå till Elgiganten fråga vem som får gräva i min data och sätta in ett nytt grafik kort och nätagg, säger dom att någon med licens får göra det köper jag ett grafik kort GTX 560 och ett nytt nätagg på ca 800w, och då ska garantin på min nya saker gälla där jag köpte dom, och garantin på dom andra sakerna i datan gäller fortfarande Tack för all hjälp jag fått i denna Tråd högt uppskattat kan inte säga det tillräckligt
TACK

Permalänk
Skrivet av Frebbytio:

jo 34 dagar sen -.- 4 dagar för sent men jag ska gå till Elgiganten fråga vem som får gräva i min data och sätta in ett nytt grafik kort och nätagg, säger dom att någon med licens får göra det köper jag ett grafik kort GTX 560 och ett nytt nätagg på ca 800w, och då ska garantin på min nya saker gälla där jag köpte dom, och garantin på dom andra sakerna i datan gäller fortfarande Tack för all hjälp jag fått i denna Tråd högt uppskattat kan inte säga det tillräckligt
TACK

Vad skulle det kosta för dig att byta till GTX 560 och ett 800W nätagg hos Elgiganten? Sedan så vet väl du att det krävs som mest ett 450w nätagg för att driva ett GTX 560? Men det ska vara ett 450W nätagg som har bra kvalité, vilket Elgiganten förmodligen inte har.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Vad skulle det kosta för dig att byta till GTX 560 och ett 800W nätagg hos Elgiganten? Sedan så vet väl du att det krävs som mest ett 450w nätagg för att driva ett GTX 560? Men det ska vara ett 450W nätagg som har bra kvalité, vilket Elgiganten förmodligen inte har.

Därför köper jag det på webhallen elr ngt liknande.......
Men jag måste prata med dom för att försäkiringen fortfarande ska gälla

Permalänk
Medlem

Hej. Jag köpte ett nytt grafikkort (AMD Radeon HD 6850). Jag har inte varit helt nöjd med det eftersom spel som Team Fortress 2, Dota 2, Dungeon Defenders m.m. fungerar inte alls bra med det här grafikkortet.
Vad är problemet? Är det själva grafikkortet eller några av mina andra komponenter i datorn som är dåliga?

Operativsystem: Windows 7 Enterprise SP1 (senaste uppdateringar installerade)
Processor: Intel Core 2 Quad Q8200 2,33 GHz
Processorkylare: Ingen
Moderkort: Acer MCP73PV
Minne: DDR2 4GB PC2-5300 333,3 MHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 6850 GDDR5 1GB
Hårddisk: 600GB 7200 RPM SATA + 300GB 7200 RPM SATA
Nätaggregat: 250W
Övrig kylning: Ingen
Övriga komponenter: DVD spelare och brännare
Temperaturer: Grafikkort runt 60C . Processor känns alltid kall när man håller handen vid fläkten. Nätaggregat ganska varmt om man känner med handen vid fläkten. OBS! (temperaturer när spel pågår).

Ganska dålig information om mina delar men jag kunde inte hitta mer, är ganska noob när det gäller datorer.
Och JAG VET min dator är dålig.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Hej. Jag köpte ett nytt grafikkort (AMD Radeon HD 6850). Jag har inte varit helt nöjd med det eftersom spel som Team Fortress 2, Dota 2, Dungeon Defenders m.m. fungerar inte alls bra med det här grafikkortet.
Vad är problemet? Är det själva grafikkortet eller några av mina andra komponenter i datorn som är dåliga?

Operativsystem: Windows 7 Enterprise SP1 (senaste uppdateringar installerade)
Processor: Intel Core 2 Quad Q8200 2,33 GHz
Processorkylare: Ingen
Moderkort: Acer MCP73PV
Minne: DDR2 4GB PC2-5300 333,3 MHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 6850 GDDR5 1GB
Hårddisk: 600GB 7200 RPM SATA + 300GB 7200 RPM SATA
Nätaggregat: 250W
Övrig kylning: Ingen
Övriga komponenter: DVD spelare och brännare
Temperaturer: Grafikkort runt 60C . Processor känns alltid kall när man håller handen vid fläkten. Nätaggregat ganska varmt om man känner med handen vid fläkten. OBS! (temperaturer när spel pågår).

Ganska dålig information om mina delar men jag kunde inte hitta mer, är ganska noob när det gäller datorer.
Och JAG VET min dator är dålig.

Har du ingen CPU-kylare?

Ny PSU och bättre minne

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Entusiast

Jo du har visst en processorkylare, dock den som följde med processorn...
Din processor är en ganska så gammal typ, dessutom bara tvåkärnig... DDR2-minnen säger en del också
6850 är långt ifrån ett tungt spelkort i dagsläget... Det var inte ens ett tungt spelkort när det var sprillans...
Nätagget är otroligt klent... har ingen erfarenhet kring detta så jag vet ärligt talat inte hur en dator beter sig när nätagget inte kan förse datorns alla komponenter med den ström de behöver?!

Permalänk
Medlem

Jag har försökt gå igenom tråden och se om nån har tagit upp utrymmen i din datorlåda vid byte av komponenter, det verkar ingen ha påpekat det att i de flesta fall så är OEM datorer så pass kompakt byggda att du får problem att sätta ett nytt grafikkort eller nätagrigat, jag rådar dig att ta ordentlig mått eller ta med dig datorn till butiken för att testa med ett demokort för att vara helt säker. mitt tips till dig som många har sagt här är ett nytt grafikkort, uppdatera senaste drivrutiner till ditt system så ska du kunna spela dina spel med lagom bra prestanda.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jo du har visst en processorkylare, dock den som följde med processorn...
Din processor är en ganska så gammal typ, dessutom bara tvåkärnig... DDR2-minnen säger en del också
6850 är långt ifrån ett tungt spelkort i dagsläget... Det var inte ens ett tungt spelkort när det var sprillans...
Nätagget är otroligt klent... har ingen erfarenhet kring detta så jag vet ärligt talat inte hur en dator beter sig när nätagget inte kan förse datorns alla komponenter med den ström de behöver?!

Står ju klart och tydligt att han har en Quad?

iaf Nätaggregat kan inte förse ditt grafikkort med den ström som krävs för att driva runt det när det arbetar på för fullt

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ohlert90:

Står ju klart och tydligt att han har en Quad?

iaf Nätaggregat kan inte förse ditt grafikkort med den ström som krävs för att driva runt det när det arbetar på för fullt

Självklart står det det... de där ölen jag smuttat på här hemma bet tydligen mer än jag trodde. Stirrade på tok för mycket på siffran "2" och inte texten efter den... my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Hej. Jag köpte ett nytt grafikkort (AMD Radeon HD 6850). Jag har inte varit helt nöjd med det eftersom spel som Team Fortress 2, Dota 2, Dungeon Defenders m.m. fungerar inte alls bra med det här grafikkortet.

Grafikkort: AMD Radeon HD 6850 GDDR5 1GB
Nätaggregat: 250W

Är det en märkes dator?
Stämmer verkligen det du skrivit om nätagget?

Ta ut den om du har svårt att se och skriv ordentligt. Om det där stämmer så är det inte så konstigt att du har problem oavsett hur bra kvalite, märke, modell och ålder på den. Köp ett nytt nätagg.

Det totalt meningslöst att bara skriva antal watt. Skriv ALLTID nätaggets märke, modell och ålder för de är ALLTID viktigare ju bättre grafikkort den ska driva. Sluta stirra du dig blind på antal watt.

Permalänk
Medlem

Okej nytt nätaggregat och minne. Är det någon som skulle kunna länka ett bra nätagg och minne som passar till mitt moderkort?

Nej det är absolut ingen märkes dator.
Ja nu stämmer det jag skrivit om nätaggeraget.

Nätaggregat: FSP ATX-250PA (1PF) DC OUTPUT: 250W (+3.3V & +5V=110W Max) (+12V1 & +12V2= 180W Max)

Scrolla upp lite för att se mina komponenter.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wuzu:

Okej nytt nätaggregat och minne. Är det någon som skulle kunna länka ett bra nätagg och minne som passar till mitt moderkort?

vad är det för moderkort? hur många minnesplatser har du?. inte alla som stödjer mer än 4GB ram

denna psu räcker gott (nätagg)

http://www.inet.se/produkt/6901542/silverstone-strider-500w-s...

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Han skrev Acer MCP73PV moderkort längre upp. 2 minnesplatser om jag inte sökt fel med google.

Är inte moderkortet från en märkes dator eftersom det är Acer?
Enda gången jag har sett hur mycket minne en sån klarar av är när jag sökt på namnet på märkesdatorn som moderkortet var från. Nu läste jag inte ordentligt men kollar man snabbt längst upp i länken så har du nog maxat hur mycket minnen man kan ha.
http://www.mrmemory.co.uk/memory/product.asp?ProductID=51132

Jag skulle strunta i mer minnen och nöja mig med nytt nätagg så länge.

Vill du ha mer minne så måste du byta moderkort och gör du det kan du lika gärna fundera på processorn också.

Permalänk
Medlem

Det blir nog så att jag beställer nätaggregatet från Inet och nöjer mig med det sålänge och eventuellt köper en helt ny dator om ungefär 1 år.

Tack så mycket för hjälpen allihop!

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync