corsair force 3 120GB problem :/

Permalänk
Medlem

corsair force 3 120GB problem :/

Tjena, Blev jätteglad när jag fick en SSD i julklapp men blir mindre glad när det inte fungerar
Problemet uppkommer när jag ska installera windows på SSDn då jag bläddrar fram till där man väljer vilken disk man vill installera windows på så hittar den inte min SSD. bara en som heter "disk partiton 0 system resevred 1(G)" som är på 100 mb.
Är det någon process jag missat när man ska installera SSDs? SSD är nytt för mig, trodde man bara kopplade in en å sen bara köra som med gamla hederliga HDD.

Någon annan med liknande problem?

Permalänk

har du provat att formaterat den och sen göra en ny partition (tror att det heter så).

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

upptäckte nu att den 100 mbs partitionen var från min HDD Så det betyder att den inte ens hittar SSDn?
Bootar windows via deskop då jag köpt det via amazon och inte har det på disk...
Vad kan va problemet?

Permalänk
Medlem

Läst att man ska ändra AHCI för att det ska funka?( Har gått igenom några steg iaf nu men står såhär: "If you are using RAID or other interface, do the same thing for following key as well"? Vad menas med det? att jag använder SATA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waagaard:

Läst att man ska ändra AHCI för att det ska funka?( Har gått igenom några steg iaf nu men står såhär: "If you are using RAID or other interface, do the same thing for following key as well"? Vad menas med det? att jag använder SATA?

Om du går in i bios/advanced mode/SATA config.. så kan du där välja "SATA Mode" till AHCI Mode, du hittar det i manualen sidan 3-17 kap 3.5.4
SSD:n bör du också koppla till dom grå sata portarna om du nu inte har gjort detta innan för att få ut bättre prestanda.

Visa signatur

||Corshair 800D||Asus Maximus IV||I7 2700K @4,5GHz||16GB Dominator PC15000||2x HD 7970 CF||EKWB||Corsair Series 3 120GB||OCZ ZX 1250W Gold||3x BenQ 24" G2420|| Windows 7 U 64|| ||Define R3||ASUS P67 Pro B3|| I7 2600K||8GB G.Skill||OCZ Vertex 3 120GB||2x 580 SLI ||Chieftec 750W Bronze||EKWB||Windows 7 U 64

Permalänk
Medlem

Aa gjorde de men den var redan inställd på achi.. Dem grå , då menar du sata 6gbs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waagaard:

Aa gjorde de men den var redan inställd på achi.. Dem grå , då menar du sata 6gbs?

Japp dom grå, dom har intels styrkrets 6Gb/s den funkar i regel lite bättre än Marvell (dom marin blå)

Visa signatur

||Corshair 800D||Asus Maximus IV||I7 2700K @4,5GHz||16GB Dominator PC15000||2x HD 7970 CF||EKWB||Corsair Series 3 120GB||OCZ ZX 1250W Gold||3x BenQ 24" G2420|| Windows 7 U 64|| ||Define R3||ASUS P67 Pro B3|| I7 2600K||8GB G.Skill||OCZ Vertex 3 120GB||2x 580 SLI ||Chieftec 750W Bronze||EKWB||Windows 7 U 64

Permalänk
Medlem

Så äntligen fått det att fungera :D!
Riktigt nöjd betydligt mkt snabbare än min förra westernD 7200rpm disk
Känner dock att jag behöver lite mer space för efter man installerat windows har man runt 90 gb kvar sen bf3 på15 gb sen arma 2 på runt 25 gb med mods :S
Blir tajt

Permalänk
Medlem

Gjorde ett prestandatest nu.. Är det som det ska när det gäller hastighet eller är detta för långsamt för en Corsair Force 3 120 GB?

http://imageshack.us/photo/my-images/254/ssdtest.png/

Permalänk
Medlem

jag har också köpt en likadan disk som windows inte hittar, den finns i bios, diskhanteraren och enhetshanteraren men ingen annan stans..

jag har provat allt ovanstående och t.ex. ställt in achi i bios men det funkar inte,

har ett p67 exptreme4 gen3 som moderkort.