Samsung kopierar kontinuerligt designer från Apple - löjligt eller ej?

Permalänk
Medlem

Jo visst är det så att samsungs telefoner helt går efter apples design det går inte att förneka. Varför gör dom inte sin egent design som htc och sony ericsson och sticker ut lite med eget tänkande? det är lite fult faktiskt.. håller man för samsung loggan skulle fan många apple fanboys tro det är en iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Någon källa på detta?

http://www.swedroid.se/apple-vilseleder-domstol-i-samsungmale...

Där anges även original källorna

Sen så har ju apple även gett samsung en rekomendations lista på vad dom ska undvika

http://androidandme.com/2011/12/news/apple-provides-ridiculou...

Men jag håller med om att framsidan på galaxy ace är väldigt lik en iphones. Men den designen känns verkligen som att dom gjort bara för att provocera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Ogillar apple mer än allt annat, så är inte direkt objektiv.
Varför går man ut som världens störta företag och stämmer mindre företag för att dom gör en produkt som är lik sin egen, har girigheten INGA gränser?
Apple får in nog med pengar ändå, på sina överprissatta lyxprodukter, så det är inte det minsta synd om den när andra företag försöker ta igen marknadsandelar.
Det går liksom inte att göra touchtelefoner på så himla många sätt, och vad jag vet så är det bara Apple som gnäller, det är väll inte några patentstrider mellan de andra företagen?

Imho är enda gången man har anledning att köra en Apple produkt om man: Vunnit 1 mille, Inte har den blekaste om vad man behöver eller vill ha, aldrig har suttit vid en dator förut och inte förstår bättre än att betala de dubbla prestanda/krona priset.
Vet inte hur många gånger jag försökt övertyga Applefolk om att köper de en intellaptop istället kan dom köra IOS om det nu är så häftigt, och komma undan med halva priset för samma specs jämfört med om dom köpt äpple.
Visst, det är "bra flyt" i deras produkter, men det är rätt naturligt när programvaran är anpassad och optimerad för deras egen hårdvara och inte ska fungera på 150 andra smartphones/surfplattor/datorer som finns i omlopp....

Ps. Nej jag nerdbashar inte apple för att jag inte har råd etc, är uppvuxen med dem i hemmet, använt de flesta produkterna och det är samma visa varje gång: Ja, dom är "bra", men med tanke på priset och vad man får är det inte ens ett tänkbart alternativ.

Det är knappast sanningsenligt att det bara är miljonärer som skulle gynnas av att köpa deras produkter. De senaste åren (Google har väl nyligen skickat ut strängare direktiv) så kan det vara så att du köper en Androidtelefon som redan vid lanseringen har utdaterad mjukvara och sen inte får några uppdateringar. I Apples ekosystem så är du å andra sidan garanterad uppdateringar i minst 2 år. Ta bara hur mycket funktionalitet som tillfördes 3GS från att den släpptes till när iOS 5 lanserades. Andra faktorer är att de på grund av sin support har bland de högsta rankningarna av nöjda kunder. En annan sak är helhetsintrycket, som går före klockfrekvensen på processorn som sitter i. Det sista vet jag förresten inte om det är ett särskilt rättvist påstående längre - 4S har bland de snabbare GPU:erna i en mobil som finns idag men är inte speciellt mycket dyrare än de mer exklusiva Androidalternativen.

Skrivet av Kr^PacMan:

Är väl relativt klassiskt att ta en fungerande design och göra det lite egen? Apple har ju kopierat notifikationssystemet från Android i senaste IOS till exemempel. Jag anser inte som många Apple-användare att kopiering av design nödvändigtvis är dåligt.

Varför betala miljontals dollar i löner för design och utveckling när man bara kan sno rakt från någon annan? Att påpeka mjukvarustölder i form av notifikationscentrat blir mest fånigt med tanke på hur Android och smartphones såg ut och fungerade innan iPhone. Gummibandseffekten när man scrollar, pinchningen för att zooma in och ut med mera är saker som man ser som ganska självklara just nu men som Apple utvecklade.

Skrivet av Tickles:

Oj vad fel det kan bli. Dumt att "applefanboya" för man vet aldrig när det kan hoppa upp och bita en i arslet...

http://www.youtube.com/watch?v=JQ8pQVDyaLo&feature=player_emb...!

http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=QQkXSDKcslI

Följande står ju till och med att läsa i informationen till det du länkade:

"Notice the buttons along the lower edge? Those FUNCTION keys require user
to choose from a set of numbered actions. There is no sign of any "touch"
user interface concepts."

Skrivet av RambOFreAc:

Alltså dessa jävla apple.. Vad är dom, 4 år eller?
Nej samsung har inte kopierat, iphone har kopierat
Apple gör inget annat än att kopiera och göra nytt, så vafan gnäller dom över?
Skrota apple för fan.
Jävla skit företag

Vem är 4 år här?

Skrivet av Fetkoala:

Har inget emot apple.... men det här är ju löjligt! Vad är det för likhet?! Båda är fyrkantiga och har en skärm? WOW är det inte apple som kopierat alla de första mobilerna som kom ut isf? Dom hade också en skärm och var fyrkantiga Detta är bara så sjukt löjligt.

Det är knappast långsökt. Problemet är som sagt Samsung, det verkar inte drabba HTC/Sony Ericsson/ZTE etc.

Permalänk
Medlem

halldin <3 apple..

OT: ganska jävla svårt att göra en smartphone idagens läge utan att den liknae någon annan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Wall of text

Varför kommenterade du inte inlägget om att Apple förfalskade bevis i stämningen mot Samsung?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag ritade en telefon som liknar Iphone 3gs när jag gick i 6an då i ett projekt om hur framtidens telefoner skulle se ut, dock var den bara ynka 2 tum med pekpenna..
Men jag tycker mig ändå anse att Samsung och Apple då har stulit denna Design från mig.

(Fett sjukt att man kan ta patent på former, vinklar och materia. Sandlåda Delux)
(Dock hejar jag på Samsung hehe)

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Varför kommenterade du inte inlägget om att Apple förfalskade bevis i stämningen mot Samsung?

Skulle gissa på att han inte gjorde det för att det är helt irrelevant. Oavsett om de förfalskat bevis eller inte så kan du ju inte förneka att samsungs prylar liknar apples väldigt mycket?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Skulle gissa på att han inte gjorde det för att det är helt irrelevant. Oavsett om de förfalskat bevis eller inte så kan du ju inte förneka att samsungs prylar liknar apples väldigt mycket?

Dom liknar tydligen inte tillräckligt mycket enligt Apple eftersom dom måste försköna bilderna.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Alltså dessa jävla apple.. Vad är dom, 4 år eller?
Nej samsung har inte kopierat, iphone har kopierat
Apple gör inget annat än att kopiera och göra nytt, så vafan gnäller dom över?
Skrota apple för fan.
Jävla skit företag

Att säga så om ett företag som har gjort hyffsat mkt inom teknisk utveckling tyder ju på att du inte är så skarp i skallen!

Permalänk
Medlem

Detta är en idiotisk forumtråd som endast är till för fanboys som vill gnälla över vem som snodde från vem.
Det måste nästan klia i häcken på er att få gå ut på ett forum och hävda sig.

Permalänk
Medlem

Wuts dis IPAQ? Men men, den har ju också en skärm, rundade kanter och en knapp... fan är inte IPAQ jättegamla, typ ~2000?

I CALL TROLOLOLOLOLOOOOO

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

halldin <3 apple..

OT: ganska jävla svårt att göra en smartphone idagens läge utan att den liknae någon annan..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar delar av Apples verksamhet och ogillar andra delar av den - men framförallt tycker jag att det behövs en motvikt till allt Apple-gnäll som präglar forumet.

Det argumentet tycker jag som sagt inte håller, varför lyckas alla tillverkare förutom Samsung göra egna designer som säljer?

Skrivet av Subzero299:

Varför kommenterade du inte inlägget om att Apple förfalskade bevis i stämningen mot Samsung?

Jag har inte läst tillräckligt mycket om det fallet för att kunna uttala mig. Jag kan dock påpeka att Samsung har begärt att få ta del av källkoden till iOS samt designspecifikationer för iPhone 5 och iPad 3 i domstol, för att "inspireras" ännu mer. Det framstår inte direkt som mindre absurt, men ändå är det bara åt ett företag som pajkastningen sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag gillar delar av Apples verksamhet och ogillar andra delar av den - men framförallt tycker jag att det behövs en motvikt till allt Apple-gnäll som präglar forumet.

Det argumentet tycker jag som sagt inte håller, varför lyckas alla tillverkare förutom Samsung göra egna designer som säljer?

Du sa ju att HTC Desire inte liknar det minsta med. Äger en sådan själv och tycker också den liknar apple nästan like mycket som vilken annan pekskärms telefon som helst, alla liknar alla imo. Okej kanske inte dessa kantiga äckliga mobiler som Nokia och S-E men resten.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Samsung verkar gilla Apples design. Fult gjort men skitsamma, Samsung kommer aldrig bli lika stora som Apple.

Kul artikel dock om att t.ex i Samsungs butik hänger det ikoner från iOS-appar.
http://9to5mac.com/2011/09/24/oh-samsung-you-are-making-this-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Samsung verkar gilla Apples design. Fult gjort men skitsamma, Samsung kommer aldrig bli lika stora som Apple.

Kul artikel dock om att t.ex i Samsungs butik hänger det ikoner från iOS-appar.
http://9to5mac.com/2011/09/24/oh-samsung-you-are-making-this-...

Nu är jag inte säker på detta, men skulle de inte standardisera laddarna till mobiler så alla passar till alla? Kan det kanske ha nått med det att göra. minns inte var jag läste det, sry.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Nu är jag inte säker på detta, men skulle de inte standardisera laddarna till mobiler så alla passar till alla? Kan det kanske ha nått med det att göra. minns inte var jag läste det, sry.

De skulle standarisera laddarna på det sättet att man kunde koppla via USB, inte standardisera själva designen.
Så här såg Samsungs laddare ut förut: http://cl.ly/3F2L0y200x0N2t0p043P

Varför kunde de inte behållt den designen för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Det argumentet tycker jag som sagt inte håller, varför lyckas alla tillverkare förutom Samsung göra egna designer som säljer?

Du sa ju att HTC Desire inte liknar det minsta med. Äger en sådan själv och tycker också den liknar apple nästan like mycket som vilken annan pekskärms telefon som helst, alla liknar alla imo. Okej kanske inte dessa kantiga äckliga mobiler som Nokia och S-E men resten.

Desiren länkade jag in tidigare i tråden. Den har bland annat en haka, en icke-buktande rygg samt ett flertal knappar där nere, så i det fallet tycker jag (och uppenbarligen Apple eftersom de väl inte har stämt HTC för deras designer?) att man har gjort något eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag gillar delar av Apples verksamhet och ogillar andra delar av den - men framförallt tycker jag att det behövs en motvikt till allt Apple-gnäll som präglar forumet.

Det argumentet tycker jag som sagt inte håller, varför lyckas alla tillverkare förutom Samsung göra egna designer som säljer?

Jag har inte läst tillräckligt mycket om det fallet för att kunna uttala mig. Jag kan dock påpeka att Samsung har begärt att få ta del av källkoden till iOS samt designspecifikationer för iPhone 5 och iPad 3 i domstol, för att "inspireras" ännu mer. Det framstår inte direkt som mindre absurt, men ändå är det bara åt ett företag som pajkastningen sker.

Har du någon källa på att dom har begärt ut dom uppgifterna? Skulle vilja läsa det.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Desiren länkade jag in tidigare i tråden. Den har bland annat en haka, en icke-buktande rygg samt ett flertal knappar där nere, så i det fallet tycker jag (och uppenbarligen Apple eftersom de väl inte har stämt HTC för deras designer?) att man har gjort något eget.

Men andra ord tycker du bara som apple tycker? Eftersom apple bara väljer att stämma företag de tycker kan konkurrera med dem, och eftersom Samsung är större än te.x. HTC är det ju självklart de dyker på dem före. Apple är för mej inte något annat än ett jävla girigt företag med överprisade produkter. Nej snälle kom inte och dej de har högre kvalitet på sina grejer heller för deras jävla mobiler håller inte ett skit.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att det sitter hundratals advokater etc och jobbar på detta?
Detta kommer ju bara bli (är redan) ett krig där ingen kommer ge sig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av trattjaevel:

Men andra ord tycker du bara som apple tycker? Eftersom apple bara väljer att stämma företag de tycker kan konkurrera med dem, och eftersom Samsung är större än te.x. HTC är det ju självklart de dyker på dem före. Apple är för mej inte något annat än ett jävla girigt företag med överprisade produkter. Nej snälle kom inte och dej de har högre kvalitet på sina grejer heller för deras jävla mobiler håller inte ett skit.

Det är nog inte bara Apple som stämmer konkurrenterna. Jag tycker att de har hög kvalitet på deras saker.

Permalänk
Medlem

Det där med ladaren är säkert inte ens samsung eller apple som tilverkar. Så vad gör det om dom liknar varandra om det är samma tillverkare som gjort dom o sålt dom?

Permalänk
Skrivet av Prophan:

De skulle standarisera laddarna på det sättet att man kunde koppla via USB, inte standardisera själva designen.
Så här såg Samsungs laddare ut förut: http://cl.ly/3F2L0y200x0N2t0p043P

Varför kunde de inte behållt den designen för?

För att Apples grej produceras redan i miljontals? Att köpa in sig på den produktionen är nog larvigt billigt eftersom den redan rullar. Av precis samma anledning som man har standardiserad Ammo.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Samsung verkar gilla Apples design. Fult gjort men skitsamma, Samsung kommer aldrig bli lika stora som Apple.

Kul artikel dock om att t.ex i Samsungs butik hänger det ikoner från iOS-appar.
http://9to5mac.com/2011/09/24/oh-samsung-you-are-making-this-...

Fel länk? Det står ingenting om att det hänger ikoner från IOS appar i samsungs affärer. Baserade du just detta på en kommentar som HELT UTAN några som helst källor bara påpekade detta? Förresten så kanske dom båda använder samma tillverkare.

Skrivet av Halldin:

Jag gillar delar av Apples verksamhet och ogillar andra delar av den - men framförallt tycker jag att det behövs en motvikt till allt Apple-gnäll som präglar forumet.

Det argumentet tycker jag som sagt inte håller, varför lyckas alla tillverkare förutom Samsung göra egna designer som säljer?

Jag har inte läst tillräckligt mycket om det fallet för att kunna uttala mig. Jag kan dock påpeka att Samsung har begärt att få ta del av källkoden till iOS samt designspecifikationer för iPhone 5 och iPad 3 i domstol, för att "inspireras" ännu mer. Det framstår inte direkt som mindre absurt, men ändå är det bara åt ett företag som pajkastningen sker.

Vad i ?
Inspireras ännu mer? Dom hade faktiskt grunder till att få kolla på källkoden, dom ville inte ta hela källkoden bara den som styr 3G-nätverket för att kolla om Apple inkräktade i deras patent. Sen så skulle jag hemskt gärna vilja se källan som säger att Samsung ville få tag i designspecsen för dom ovan nämnda produkterna.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jo visst är det så att samsungs telefoner helt går efter apples design det går inte att förneka. Varför gör dom inte sin egent design som htc och sony ericsson och sticker ut lite med eget tänkande? det är lite fult faktiskt.. håller man för samsung loggan skulle fan många apple fanboys tro det är en iphone.

Det är det säkert som du säger om man är totalt obildad inom området mobiltelefoner och inte vet vad en skärm är tex. Typ...

Japp det är löjligt. Så löjligt att det är tråkigt diskutera om det mer.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte finnas för många sätt att göra en mobil på till slut lär ju idéerna ta slut kolla bara på allt annat en tv från samsung eller sony ser du ingen skillnad på om du tar bort texten på tv:n bilar har fortf 4däck m.m asså de går inte att göra någonting helt annorlunda varje gång:S Ska intel stämma amd för att amd's processor också är fyrkantig eller?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Kan ju inte finnas för många sätt att göra en mobil på till slut lär ju idéerna ta slut kolla bara på allt annat en tv från samsung eller sony ser du ingen skillnad på om du tar bort texten på tv:n bilar har fortf 4däck m.m asså de går inte att göra någonting helt annorlunda varje gång:S Ska intel stämma amd för att amd's processor också är fyrkantig eller?

En processor säljer inte mer pga utseendet, bilar finns det väldigt stor variation på design att de flesta har 4 hjul beror på att det är ganska grundläggande i en bil. Apple stämmer ju inte samsung pga man kan ringa på samsung mobiler utan det är vad jag förstått pga utseendet som enligt mig är ganska likt om man tittar på bilden trådskaparen visade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av RambOFreAc:

Alltså dessa jävla apple.. Vad är dom, 4 år eller?
Nej samsung har inte kopierat, iphone har kopierat
Apple gör inget annat än att kopiera och göra nytt, så vafan gnäller dom över?
Skrota apple för fan.
Jävla skit företag

Hej alla ni androidfanatiker!

Vi vet redan att Android och Google är störst, starkast och bäst på alla sätt och vis. Ni behöver inte berätta det i var text som i någon sats innehåller ordet Apple eller Jobs. Snälla, sluta slå Er på bröstet predika Er opensource-dogm. Ert oupphörliga gnäll börjar gå oss på nerverna. Köp Ni S2or och gör Era benchmarks, istallera alla överlägsna custom ROMs och titta på alla flashhemsidor, men avstå från att spy galla över allt Apple, hur än motiverat Ni känner att det är. Vi vet redan att Er pappa är större än vår pappa. Nu räcker det.

Mvh
Den någorlunda funtade delen av forumets population.

On topic: Att Samsungs designer ofta liknar Apples är väl inte så svårt att se? Eller vill ni bara inte se?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Dom beter sig lika illa båda två så ignorera att Apple fick den röda lightsabren. Bryr mig inte om ifall dom kopierar varandra, det handlar i slutändan om vem som kan göra bäst telefon som konsumenterna vill ha till ett konkurrenskraftigt pris. Jag föredrar andriod framför ios själv men jag kan förstå dom som tycker ios är bättre.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)