ddr3 eller gddr3 en gång för alla? eller?

Permalänk
Medlem

ddr3 eller gddr3 en gång för alla? eller?

Ok, nu så... Jag har läst en massa svar på den här frågan där folk säger att gddr3 är samma som ddr3 fast på ett grafikkort, right?

Jag har nu köpt ett sapphire radeon 5450 1gb ddr3:
http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...
Det står inget om "gddr3" men uppenbarligen är det ddr3 och det är ett grafikkort..

Sen kollar man på denna:
http://www.inet.se/produkt/5408716/gigabyte-radeon-hd5450-102...
Samma pris, annat märke och storlek men här står det gddr3..

Och sen läser man den här tråden:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=187409
Där säger de klart och tydligt att det är väsentlig skillnad på gddr3 och ddr3..

Så vad har jag nu i mitt sapphire hd5450, är det gddr3 eller ddr3? Och om nu gddr3 är baserat på ddr2-teknik borde ju "vanligt" ddr3 på en gpu vara bättre än gddr3, eftersom gddr5 är baserat på ddr3...

Nån som 100% säkert vet och kan svara? Vore najs om nån kan svara ganska fort då jag fortfarande har några dagar kvar på min ångerrätt och kanske kan hitta ett annat low profile kort med gddr3/5 för billig peng..

Permalänk
Medlem

Skriver Sapphire att kortet har DDR3 så är det sannolikt DDR3.

GDDR3 är liksom DDR3 en förbättring av DDR2, med specifik utveckling mot grafikkort. Se http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR3

Sedan kom GDDR4 som ATI var ensamma om att använda, och nu är det GDDR5 som gäller för grafikkort. GDDR5 är dock inte längre Double Data Rate som namnet antyder utan Quad Data Rate, men man valde att fortsätta med det inarbetade GDDR-namet.

Edit, väljer man det långsammaste diskreta grafikkortet har jag svårt att se något större intresse av prestanda och då har inte minnestyp någon inverkan. Är ju inte precis så att GDDR3 får ospelbara titlar att bli spelbara. HD5450 har 80 shaders, HD6450 har 160 shaders, dubblet upp och det gör betydligt mer än minnestypen för prestandan, och kostar bara några tior mer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Skriver Sapphire att kortet har DDR3 så är det sannolikt DDR3.

GDDR3 är liksom DDR3 en förbättring av DDR2, med specifik utveckling mot grafikkort. Se http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR3

Sedan kom GDDR4 som ATI var ensamma om att använda, och nu är det GDDR5 som gäller för grafikkort. GDDR5 är dock inte längre Double Data Rate som namnet antyder utan Quad Data Rate, men man valde att fortsätta med det inarbetade GDDR-namet.

Edit, väljer man det långsammaste diskreta grafikkortet har jag svårt att se något större intresse av prestanda och då har inte minnestyp någon inverkan. Är ju inte precis så att GDDR3 får ospelbara titlar att bli spelbara. HD5450 har 80 shaders, HD6450 har 160 shaders, dubblet upp och det gör betydligt mer än minnestypen för prestandan, och kostar bara några tior mer.

Tack för snabbt svar!
Låter vettigt, gddr3/5 är oxå dyrare och nu vill jag ju göra en BUDGET htpc som ändå klarar av Lite mer än bara film.
Den sålde du in bra, dags att byta. Prisskillnaden var ju faktiskt knappt nånting
Vad innebär shaders då egentligen?

Permalänk
Medlem

Shader = beräkningsenheter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Shader = beräkningsenheter.

Dock är det nog lite missvisande men visst används det som en förkortning hejvilt. Egentligen bör man nog använda streamprocessor eller shader unit eller liknande då shader brukar användas för grafiska effekter skrivna exempelvis i OpenGL Shading Language (GLSL). Dessa streamprocessorer kan användas till mycket annat än bara shaders...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Dock är det nog lite missvisande men visst används det som en förkortning hejvilt. Egentligen bör man nog använda streamprocessor eller shader unit eller liknande då shader brukar användas för grafiska effekter skrivna exempelvis i OpenGL Shading Language (GLSL). Dessa streamprocessorer kan användas till mycket annat än bara shaders...

Ok! Nu gled vi in på lite annat ämne men all kunskap är bra kunskap