Permalänk
Medlem

Jag säger som en föregående talare. Använd Virtual CloneDrive. Perfekt för att mounta ISO filer. Sen vet jag dock inte vilken mediaspelare som är bäst till blueray. Men VLC borde väl klara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Så det går inte få med menyer eller något annat än huvudfilmen med andra ord?

Finns det något annat program där du kan välja att behålla menyer samt sortera bort övrigt du inte vill ha. Tex behålla huvudfilm med svensk text + endast ett ljudspår + eventuellt något extra material, men ta bort resten.

Med DVDFab :

http://www.dvdfab.com/download.htm

...kan du göra lite mer inställningar, som att ta bort onödiga ljudspår eller undertexter för att få ner storleken på ISO-filen (välj huvudfilmen). Om man vill behålla menyerna kan programmet även komprimera filen så man får plats med den på en BD-R 25GB, men då med försämrad kvalité.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Med DVDFab :

http://www.dvdfab.com/download.htm

...kan du göra lite mer inställningar, som att ta bort onödiga ljudspår eller undertexter för att få ner storleken på ISO-filen (välj huvudfilmen). Om man vill behålla menyerna kan programmet även komprimera filen så man får plats med den på en BD-R 25GB, men då med försämrad kvalité.

Aaah...denna påminner om DVD Shrink Finns 27 olika varianter, men för skapande av iso-filer med valbart material antar jag denna skall användas: DVDFab Blu-ray Ripper

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikerg:

Aaah...denna påminner om DVD Shrink Finns 27 olika varianter, men för skapande av iso-filer med valbart material antar jag denna skall användas: DVDFab Blu-ray Ripper

Det är nog bara ett program, men olika nycklar låser upp olika funktioner. Vet inte vilka som ingår i trialversionen dock.

Finns ett annat program som heter HandBrake som är gratis att använda. Har inte provat det själv men här är länken:

http://handbrake.fr/

Supported Sources:

Most common multimedia files that libavformat and libavcodec support.
Any DVD or Bluray-like source which is NOT copy-protected. (removal of copy protection is not supported)
Outputs:

File format: MP4(M4V) and MKV
Video: MPEG-4(ffmpeg), H.264(x264), or Theora(libtheora)
Audio: AAC, CoreAudio AAC (OS X Only), MP3, or Vorbis. AC-3 pass-through, DTS pass-thorugh (MKV only)
Misc features:

Chapter selection, Chapter Markers
Subtitles
Vobsub and Closed Captions
SRT import and passthru
SSA passthru or burn-in (experimental)
Constant Quality or Average Bitrate Video Encoding
Support for VFR, CFR and VFR
Video: Deinterlacing, Decomb, Detelecine, Cropping and scaling
Live Video Preivew

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Jag säger som en föregående talare. Använd Virtual CloneDrive. Perfekt för att mounta ISO filer. Sen vet jag dock inte vilken mediaspelare som är bäst till blueray. Men VLC borde väl klara det?

Fungerar ju bra om du vill se på datorn eller har HDMI kabel från datorn till TVn annars är det ingen lösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Med DVDFab :

http://www.dvdfab.com/download.htm

...kan du göra lite mer inställningar, som att ta bort onödiga ljudspår eller undertexter för att få ner storleken på ISO-filen (välj huvudfilmen). Om man vill behålla menyerna kan programmet även komprimera filen så man får plats med den på en BD-R 25GB, men då med försämrad kvalité.

Blev rekommenderad BDRebuilder på ett annat forum. Skulle vara minst lika bra som dvdfab och är gratis. Man kan plocka bort ljudspår och undertexter från huvudfilmen samt ta bort extramaterial och trailers för att komma ner i storlek. Vill man komprimera ytterligare kunde man även göra detta, men då tappar man lite kvalité och det tar tid. Fanns ytterligare ett gratisprogram Clown_BD BD Copier som lät dig sortera bort extra material och ljudspår mm där det inte fanns något alternativ för att komprimera ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikerg:

Ni som kört MakeMKV, är det enkelt att välja vad man vill inkludera i sin .mkvfil? Har förr i tiden bara kört DVD shrink, där det var väldigt smidigt att välja ljudspår, undertexter mm...

Skrivet av ozo64:

MakeMKV är det bästa som hänt sen skivat bröd.

o ja, makemkv är sjukt smidigt alla spelare klarar ju mkv idag, och i makemkv väljer man bara vad man vill ha och inte ha, sen har man en förlustfri konvertering (den kodar inte om, bara remuxar, därför ingen förändring i kvalitet nånstans). ca halva storleken mot originalskivan utan allt skit innan man får se filmen är rätt värt

för att läsa img/iso har jag för övrigt i alla tider använt daemon tools utan problem

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips och inlägg!!