Beställde en dator från greattech.se, ångrade mig men får ändå betala runt 1k

Permalänk

Sluta basha nu, de lyssnade på konsumenterna till skillnad från andra giganter.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

"Greattech" snackar goja, det är klart att man kan ångra sig innan ordern är skickad. Att referera till kompletts villkor är under all kritik, det har inget med detta fall att göra (de är inte komplett och det är inte deras avtalsvillkor).

*bort*

p.s. Omdömena på prisjakt är väldigt blandade med allt från överdrivet positivt (de själva antagligen), till folk som inte fått vad de beställt eller fått trasiga datorer flera gånger om.

Generellt så bör man endast handla från stora välkända företag för att minimera risken för problem (och även där skall man använda faktura så att man fått varan innan man måste betala, en dyrköpt läxa för bl.a. de som hade förhandsbetalat till datorbutiken.se).

personuppgifter
Permalänk

tack, nu vet jag en sida jag helst håller mig ifrån.

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Skrivet av Sebastian19:

tack, nu vet jag en sida jag helst håller mig ifrån.

Varsågod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivendell:

Varsågod!

Du har beställt en vara, väntat i en vecka och därefter så vill du inte ha grejjerna...

Det är sånna som dig som förstör näthandeln och driver upp priserna på datorer och dylikt!

olämpligt språkbruk
Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greattech:

Hej,

Inte riktigt, " Ångerätten " kan man endast utnyttja när varan är skickad och kunden väljer att ångra sitt köp på en artikel han/hon inte är nöjd med.
Det finns undantag och detta gäller våra datorer som vi bygger efter beställning.

Eftersom ordern ännu inte är skickad och är nu stoppad efter ett samtal till kundtjänsten idag så är det inte ångerätt i ditt fall utan "avbeställning".

Oavsett om du ångrar ditt köp eller väljer att avbeställa datorn så behöver du betala monteringsavgiften. Det är en kostnad vi har haft för att montera datorn. Vi tar inte ut någon " vinst avgift " eller liknande utan endast faktiska kostnaden vi har haft. Eftersom nästan alla våra kunder väljer att uppgradera sina datorer så kan vi inte lagerföra eller sälja din dator direkt till en annan kund.

Vi skulle kunna ta ut en avgift på 2000 :- enligt lag för att makulera köpet men vi är som sagt inte efter att tjäna på en order kunden har valt att makulera utan kostnaden vi tar ut är utgiften vi har haft för att få din order klar.

Konsumentverket: "Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten."

Ett exempel för företaget " Komplett.se "

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond (KÖPVILLKOR)
8.1 Som kund hos oss har du rätt att ångra ditt köp om du meddelar detta till oss inom 14 dagar från den dagen du mottog produkten. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, operativsystem, spel, ljud- och bildupptagningar om förseglingen/plomberingen brutits. Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick, i tillhörande orginalkartong. Snabbaste vägen för ångerköp är att följa våra instruktioner på den här länken. Du kan inte ångra köpet på delar av en vara.

a) Frakten för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund.
b) Handlar du som företagare kan du endast ångra ditt köp om produktens förpackning är obruten.
c) Använda hygienartiklar så som rakapparater, tandborstar m.fl. godkänns inte ångerköp av hygienskäl. Är förpackningen bruten men produkten oanvänd kan du däremot ångra köpet.
d) Vid ångerköp på Komplett PC (klassas som beställningsvara då de byggs på beställning) tillkommer en avgift på 1500-2500 kr för att täcka en del våra omkostnader.

Du har som sagt rätt till 14 dagars ångerätt på övriga sortimentet om vi inte tillverkar eller levererar en tjänst åt just dig.

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Äsch, jag tycker ni borde vara lite shyssta mot snubben och göra så att han slipper betala, det är ändå lite GOODWILL som gäller...

Annars blir ert rykte kört och ni åker på konkurs.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Äsch, jag tycker ni borde vara lite shyssta mot snubben och göra så att han slipper betala, det är ändå lite GOODWILL som gäller...

Annars blir ert rykte kört och ni åker på konkurs.

Flickan om jag får be!
Fick precis mejl från greattech om att min order har blivit makulerad så nu kan jag gå till sängs utan någon oro.
Tack än en gång alla för hjälp och stöd!

Snart blir det SWTOR för min del!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Greattech:

Man kan ej utnyttja ångerätten förens ordern är skickad.

Jag måste bara få fråga:
Om du vet att kundens önskemål ändå är att häva köpet, varför skicka varan?

Enda anledningen jag kan komma på är att du är ute efter omsättningssiffrorna? ~:

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Allvarligt, vad är det för nonsens? Varför inte bara låta han ångra sig och sälja datorn till någon annan? Riktigt dålig kundservice/goodwill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ugga:

Allvarligt, vad är det för nonsens? Varför inte bara låta han ångra sig och sälja datorn till någon annan? Riktigt dålig kundservice/goodwill.

Håller med! Kunden i detta fall verkar ändå ha köpt en färdigbyggd (färdigspecifierad) dator... Samt ångrat sig INNAN varan är levererad,.

Visa signatur

iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk

Varför diskuterar ni fortfarande i en tråd där allt löst sig?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

TS kanske ska läsa på lite alternativt fråga sina föräldrar innan han köper saker på nätet. Ångerrätten handlar om att du har rätt att ångra köp av varor, men monteringen är ingen vara utan snarare en tjänst, och då är det något helt annat. Självklart har greattech rätt att kräva dig på de kostnader som de tagit på sig genom att bygga datorn.

Trött på sådana här trådar där konsumenten tror sig ha alla möjliga rättigheter, men så är det inte. Och företaget blir inte automatiskt ett skitföretag för att man inte vill visa goodwill.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RedSparowes:

Varför diskuterar ni fortfarande i en tråd där allt löst sig?

För att det är spännande att få reda på varför de insisterar på att skicka datorn till en kund som inte vill ha den och där de redan godkänt att han ska få ångra köpet utan replisalier.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Rickard11:

TS kanske ska läsa på lite alternativt fråga sina föräldrar innan han köper saker på nätet. Ångerrätten handlar om att du har rätt att ångra köp av varor, men monteringen är ingen vara utan snarare en tjänst, och då är det något helt annat. Självklart har greattech rätt att kräva dig på de kostnader som de tagit på sig genom att bygga datorn.

Trött på sådana här trådar där konsumenten tror sig ha alla möjliga rättigheter, men så är det inte. Och företaget blir inte automatiskt ett skitföretag för att man inte vill visa goodwill.

Fast om du läst på hemsidan sålistar greattech datorn som "i lager", kunden har inte gjort en specialkonfigurering utan helt enkelt beställt en lagerförd vara.

Som sådan är det orimligt att kunden själv ska kunna lista ut att någon ytterligare kostnaden än normalt tillkommer om han vill nyttja ångerrätten.

Kolla här t.ex:
http://www.netonnet.se/art/startpage/oral-b-triumph5000d34545...
Netonnet kanske själva packar ihop dessa dubbelpack och måste ta ut kostnader för "monteringen" trots att det står att de har den i lager. Hade du varit lika OK med det?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Läs noggrannare! Jag köpte en färdigbyggd dator. Den finns i lager och jag har inte lagt till delarna själv och låtit dem montera dem. Alltså ska jag inte betala för monteringen då jag har inte lagt till några komponenter utan köpt datorn som den är.

Permalänk
Skrivet av Nucky:

TS, hade jag haft en butik, o du varit min kund så hade jag smällt dig på käften.

Du har beställt en vara, väntat i en vecka och därefter så vill du inte ha grejjerna... Mupp.

Det är sånna som dig som förstör näthandeln och driver upp priserna på datorer och dylikt!

Den här texten passar dig alldeles utmärkt

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded

Varför är man en mupp för att man ångrar en vara som inte blivit levererad ännu? Ångerrätten är dessutom på 14 dagar.
Förstör näthandeln? Har ditt företag gått i konkurs, månntro?

Permalänk
Medlem

Tycker att ni på "Greattech" ska bevisa att ni hade "byggt" ihop datorn innan han ringde å ville avbeställa den..

Jag tror att ni gjorde så här:
Ni får ca 2-3 kunder i månaden, ni skriver på eran hemsida att det tar si och så dagar.. Ni tar inte tummer ur R**EN, och kunden ringer och vill avbeställa, ni blir sura och säger att ni redan har "byggt" ihop den, och att han måste pröjsa 1000:- eftersom de redan går så j***a dåligt för er så är varje krona värt mycket. Va ärliga och inse att kunden har alltid rätt, och gör så att kunden kommer tillbaka, annars kommer skiten att gå i konkurs snabbare än vad ni tror..

Eftersom du redan linkat från komplett och visat att dem har högre priser vid avbeställning av en färdigbyggd dator, "så ska jag ta å säga till er att min mamma beställde en dator från komplett och att hon ville att dem skulle bygga ihop den, efter några dagar fick jag reda på detta och tyckte att jag kunde göra detta åt henne, så jag ringde komplett och sa som det var. Hon jag pratade med var mycket trevlig, och hon sa att den redan var färdigbyggd, efter 2 dagar ringer hon mig och säger att dem kan plocka ner datorn igen, och skicka den som delar, fast till en kostnad av 50% mindre än vad det skulle kosta om dem skickade den färdigbyggd eftersom dem redan testat alla delar och installerat windows, efter ett tag så kom vi båda fram till att jag/min mamma som kund skulle vara nöjda så dem skickar den färdigbyggd, behövde inte betala frakt samt 50% billigare på ihop-monteringen/installation."

SÅ GREATTECH GÖR OM GÖR RÄTT!

Och tack Rivendell för varningen av företaget, ska med samt nöje bara ignorera dem!

Skrivet av Greattech:

Hej, Det kommer du inte behöva göra, Jag gick igenom villkoren lite snabbt och ur kundperspektiv så är det som du säger inte lätt att koppla ihop villkoren med datorn du har beställt eftersom vi har nämt att datorn finns i lager och är redo för leverans. Vi kommer se över information snarast och förtydliga det.

Maila till kundtjänsten imorgon med en kopia på länken så hjälper dom dig med ordern och makulerar köpet utan några avgifter.
Nu säger jag inte att företaget inte har rätt att ta ut en avgift vid avbeställning men vi kunde vara lite tydligare med information på hemsidan och köpvillkoren. Man kan ej utnyttja ångerätten förens ordern är skickad.

Lycka till....

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Fast om du läst på hemsidan sålistar greattech datorn som "i lager", kunden har inte gjort en specialkonfigurering utan helt enkelt beställt en lagerförd vara.

Som sådan är det orimligt att kunden själv ska kunna lista ut att någon ytterligare kostnaden än normalt tillkommer om han vill nyttja ångerrätten.

Kolla här t.ex:
http://www.netonnet.se/art/startpage/oral-b-triumph5000d34545...
Netonnet kanske själva packar ihop dessa dubbelpack och måste ta ut kostnader för "monteringen" trots att det står att de har den i lager. Hade du varit lika OK med det?

Så bara för att varan är lagerförd innebär det att hela köpet ska gå att ångra? Nej.

Framgår ju rätt bra också i produktbeskrivningen att datorn monteras av företaget.

- Datorn levereras monterad och funktionstestad inkl drivrutiner/tillbehör.

Finns ingen annan nätbutik heller som skriver ut bredvid produkten att köpet inte går att ångra. Tror du inet tillämpar ångerrätt på http://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dato... eller? Nej, där får du också betala en kostnad ifall du kommer att ångra dig. Greattech gör som alla andra företag, i så fall får vi väl starta en tråd där vi smutskastar sweclockers kära inet också. Man bör alltid läsa villkoren innan du köper något.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Permalänk
Skrivet av Rivendell:

Läs noggrannare! Jag köpte en färdigbyggd dator. Den finns i lager och jag har inte lagt till delarna själv och låtit dem montera dem. Alltså ska jag inte betala för monteringen då jag har inte lagt till några komponenter utan köpt datorn som den är.

Läs min post ovan.

Du tror datorn har monterat ihop sig själv eller?

Du kan köpa montering på inet som lagerförs, tycker du att du har rätt att ångra det köpet efter två veckor utan att behöva betala någonting?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att detta var trevlig läsning och dessutom mycket snyggt agerat av Greattech som tar åt sig av kritiken! För övrigt är ju 15 dagar ganska normalt för leverans av en dator. Jag vet dem som fått vänta mycket längre än så på leverans från de s k giganterna (som det talas flitigt om, bl a i denna tråd)

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Så bara för att varan är lagerförd innebär det att hela köpet ska gå att ångra? Nej.

Framgår ju rätt bra också i produktbeskrivningen att datorn monteras av företaget.

Finns ingen annan nätbutik heller som skriver ut bredvid produkten att köpet inte går att ångra. Tror du inet tillämpar ångerrätt på http://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dato... eller? Nej, där får du också betala en kostnad ifall du kommer att ångra dig. Greattech gör som alla andra företag, i så fall får vi väl starta en tråd där vi smutskastar sweclockers kära inet också. Man bör alltid läsa villkoren innan du köper något.

Du kan knappast jämföra ett färdigmonterat datorpaket med en produkt som bygger ihop dina utvalda datordelar. Skillnaden är just att om du väljer att montera dina egna delar kommer man behöva ta isär delarna om det ångras, medan denna dator bara kan säljas igen, eftersom det är ett färdigt paket. Du får jämföra med Inets egna datorer, inte deras monteringsprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

För att det är spännande att få reda på varför de insisterar på att skicka datorn till en kund som inte vill ha den och där de redan godkänt att han ska få ångra köpet utan replisalier.

Ordern är ju makulerad nu och han får inget skickat. Inga avgifter heller. Dom skötte det snyggare än de hade behövt helt klart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rickard11:

Skillnaden är att inet är väldigt tydliga med att det är en tjänst du köper, ett antal varor och en tjänst. Hos Greattech framgår det inte att man köper en tjänst, man ger istället intryck av att det man köper är en redan färdigbyggd, lagerförd produkt i stil med t ex Taurus.
Det rimmar lite illa med distansavtalslagens krav på att näringsidkaren skall informera om

Citat:

2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter,

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Det känns som att jag har sett allt för många trådar här och där om just detta företag "Greattech"
Lite mycket fuffens för sig verkar det som...inget jag litar på.

Permalänk
Medlem

Första gången jag hör talas om Greattech och kan väl bara säga att jag lider med dem. Ser ut som ett typiskt "3 grabbar startar eget efter gymnasiet"-företag som ska in och stångas på en marknad helt utan marginaler, och nu med dåligt rykte på SweC som ju gärna hoppar upp överst bland google-resultaten. Hoppas att det blir en läxa för dem och inte för kunderna när konkursen kommer, för är det något man ska ha koll på är det sina avtalsvillkor och vad man lovar sina kunder!

Sen kan man ju undra vad motivet är för de här pajasfasonerna att först gå med på att häva ett köp för att sedan skicka ut produkten ändå och därefter begära tillbaka den igen, och dessutom stå för frakten. Ökade omsättningssiffror som någon sa, men Greattech framstår samtidigt som en cirkus full med clowner.

Grattis till TS som fick ärendet uppklarat dock, hade förmodligen haft en hygglig chans även om det blivit en process vilket Greattech såklart inser. Bara att bita i det sura och styra upp villkor och information, så kanske trovärdigheten kommer tillbaka!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Rekordmedlem

Greattech har säkert komponenterna var för sig i lager och anger troligen därför datorn som lagervara, den är bara att bygga ihop och leverera, men de har inget lager på färdigbyggda datorer, iom att delarna inte är monterade kan de alltså sälja dem i lösvikt om det behövs eller bygga maskiner om det är det som efterfrågas.
Villkoren har ju dessutom angetts på ett riktigt sätt, om än kanske inte övertydligt, men ändå så att man förstår dem redan från början om man läser.
De verkar dessutom ha tagit till sig kritik och ska förtydliga på sin hemsida.
Jag tycker att Greattech har gjort helt rätt åtminstone i det här fallet och de ska ha + för det och jag tycker att de som missbrukar näthandelns skyldigheter att acceptera returer av vilket slag det än är borde straffas för att de förstör för alla seriösa kunder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivendell:

Troll från vems sida?

läs lite tidigare i tråden, där finns det några som skriver typ "bojkotta företaget" etc..

Företaget gjorde fel, dom rättade till det, end of story..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivendell:

Ja, men anledningen till att du ville avbeställa datorn var för att du läst om Greattech på forumet. Du har agerat på fel sätt.

Både jag och du vet att datorn inte är byggd. Därav väntetiden som de specificerade. De har gjort misstaget att inte skriva detta som en tjänst och villkor då man handlar från dem. Men visa lite respekt och starta inte en tråd om företaget då du agerat på ett väldigt barnsligt sätt.

Och alla ni som pratar om att företaget försöker skapa siffror "omsättning" etc. Tror ni att de jobbar ideellt?

Läser man omdömen på Prisjakt.se så märker man att de har blandade betyg. I de fall där folk skrivit negativt om dem så har de redan hjälpt dem med bättre/dyrare varor till samma priser eller så har de ställt upp med goodwill genom att skicka dem gratis varor.

Don't judge a book by its cover.

Skrivet av Rivendell:

Varför är man en mupp för att man ångrar en vara som inte blivit levererad ännu? Ångerrätten är dessutom på 14 dagar.
Förstör näthandeln? Har ditt företag gått i konkurs, månntro?

Nu är du barnslig igen. Får man fråga om hur gammal du är? Med tanke på dina uttalanden så skulle jag tippa på att du är mellan 13-15 år gammal.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Inledningsvis tycker jag att det är väldigt intressant att folk har satt sig och läst lagtext och därefter gjort en tolkning. Jag tänker då främst på kravet på specialitet vad gäller varan. Det slog er aldrig att ni faktiskt inte överhuvudtaget tycktes försöka utröna EXAKT vad lagstiftaren har menat med formuleringen?

Lagtext är medvetet luddigt formulerad och kan inte alltför ofta läsas och förstås rakt av. Därför vill jag att vi alla kan komma överens om att tills någon ostimulerad sate går igenom tillgängliga juridiska källor. Alltså, Aphex. Det kan ju faktiskt rent teoretiskt vara som så att lagstiftaren har nöjt sig med deras nivå på information. Nog för att svensk konsumenträtt har en anda bestående av blöja och napp från staten till folket (vilket då talar för att deras informationsplikt inte är uppfylld).

Min poäng är. Sluta fara runt med lagar hit och dit utan att faktiskt se till hur de BÖR och HAR tillämpats. Potentiell kvacksalvarjuridik är fruktansvärt jävla oansvarigt. Nu ska jag återgå till att läsa min torftiga litteratur och kommer att återkomma med praxis och lite lagmotiv etc. Detta givet att jag känner att det överhuvudtaget är värt det.

13 åringar som köper datorer till priset av en tröja och sedan skriker ut på forum där lynchmobben väntar ger mig en känsla av äckel.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Hallå. Läste den inledande sidan, sen har jag hoppat sida 2 och 3, kanske finns svar på min fråga.

Det skulle ta 15 dagar för att datorn skulle monteras och levereras?

Det fråmgår inte av den inledande texten när TS ringde företaget, inom 7 dagar går det i alla fall att läsa ut.
Datorn är då klar, varför skulle det då ta ytterligare 8 dagar.

Iof stod det säkert upp till 15 dagar så leverans skulle väl kunna vara redan samma dag som beställning.

Men jag tycker ändå att det lät lite lus-varning...
-Hej jag vill avbeställa min order.
-Jasså? [tid att tjäna lite pengar] Dator är klar och jag står precis vid brevlådan för att skicka den.