Permalänk
Inaktiv

Lätt bärbar med spel?

Hej på er,

Söker en bärbar dator som både ska ersätta min stationära monsterburk (pga min dotter), samt användas i mitt yrke som lärare.

Det finns några krav på datorn jag önskar:

- så lätt som möjligt (dagligt släpande)
- ska gå att spela spel, te.x kommande Diablo 3.
- ska gärna gå att få den väldigt tyst (växla till Intel grafik?)
- gärna ha plats för två hdd, dvd är inget jag kommer att använda om caddy är en lösning.

Förstår att en 17" lär bli tung, men det hade varit behagligt att sitta vid.

Sen begriper jag verkligen inte varför man vill ha nativ upplösning på 1920x1080 på en bärbar, det blir ju hur litet som helst på skärmen? Ändrar man sen till en annan upplösning ser det bara fel ut? En upplösning på 1600x900 hade varit perfekt!

Pris? Kan tänka mig runt 15000kr om det är något som inte liknar MSI eller Alienware, jag är en bit över 30 och arbetar som lärare, skulle aldrig i mitt liv slänga fram en dator som ser ut som en korsning mellan haloween och en tonårsspya.

Idéer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Hej på er,

Söker en bärbar dator som både ska ersätta min stationära monsterburk (pga min dotter), samt användas i mitt yrke som lärare.

Det finns några krav på datorn jag önskar:

- så lätt som möjligt (dagligt släpande)
- ska gå att spela spel, te.x kommande Diablo 3.
- ska gärna gå att få den väldigt tyst (växla till Intel grafik?)
- gärna ha plats för två hdd, dvd är inget jag kommer att använda om caddy är en lösning.

Förstår att en 17" lär bli tung, men det hade varit behagligt att sitta vid.

Sen begriper jag verkligen inte varför man vill ha nativ upplösning på 1920x1080 på en bärbar, det blir ju hur litet som helst på skärmen? Ändrar man sen till en annan upplösning ser det bara fel ut? En upplösning på 1600x900 hade varit perfekt!

Pris? Kan tänka mig runt 15000kr om det är något som inte liknar MSI eller Alienware, jag är en bit över 30 och arbetar som lärare, skulle aldrig i mitt liv slänga fram en dator som ser ut som en korsning mellan haloween och en tonårsspya.

Idéer?

Anledningen till att man vill ha 1920x1080 är nog mest för film, spel och liknande. Kanske inte jätteskönt för vanligt surfande. Säkert en vanesak dock.
Hade nog tipsat om någon Asus g74 eller möjligtvis MSI. Framförallt då du inte vill ha någon som ser ut som "en korsning mellan haloween och en tonårsspya", haha.

http://www.inet.se/produkt/1969425/asus-g74sx

eller

http://www.inet.se/produkt/1969362/msi-gt780dx-430ne-geforce-...
http://www.inet.se/produkt/1969364/msi-gt780dxr-429ne-geforce...

MSIn är väl mer vågad i designen dock.

EDIT: Har förstått att nysläppta spel kräver mer av processorn än vad tidigare gjorts, så en i5a kanske inte är att rekommendera trots allt.

Permalänk
Inaktiv

Ändå hyffsade burken jag tittar på tidigare är Asus G74SX, men vikten känns lite väl mycket. MSI var just den jag tänkte på när jag skrev "haloween och tonårsspya".

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ändå hyffsade burken jag tittar på tidigare är Asus G74SX, men vikten känns lite väl mycket. MSI var just den jag tänkte på när jag skrev "haloween och tonårsspya".

Nya MSI GT 780 är ju ändå rätt stilren och går att växla till vit tangentbords belysning om du inte gillar det färgglada halloween temat då

Kolla även på dom stilrena bärbara från PC-Konsulten. http://pc-konsulten.se/contents/sv/d3.html

För dina krav är det bara Asus G53/74 eller MSI GT 780/683 och PC-Konsultens datorer som gäller, finns även tyska Deviltech då om intresse finns.

Permalänk
Medlem

Samsung Chronos 7 kanske? Ingen spelmaskin men lätt och stilren och klarar alla nya spel men kanske inte på max.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

MSI GT780DXR är nog den jag hade satsat på, själv tycker jag dom ser väldigt schyssta ut.

En annan sak jag gillar med MSI (vet inte om det är så med andra laptops idag) är att du kommer åt nästan allting när du skruvar av luckan där bak och inte behöver plocka isär hela jävla skiten för att tex komma åt fläkten.

Köpte en MSI CX623 när den kom ut och den går fortfarande stadigt idag förutom att fläkten börjat låta men en ny kostar bara 100 kr.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Inaktiv

Pc-konsulten verkar ha mest "bang-for-the-buck", men ser inte deras barebones jäkligt plastigt ut?

Deras garantivillkor är ju lysande också - jag citerar;

"Stockholms PC-Konsulter garanterar inte att datorn fungerar ostört eller felfritt."

....what!?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tittat på macbook pro?
Den hamnar visserligen strax över budgeten (eller kan du få studentrabatt som lärare?), men är betydligt mer bärbar än de andra som nämts här.
Även 17" MBP är väldigt smidig för att vara en 17", om än en bra bit över budget.

Annars är nog pc-konsulten bästa alternativet för prestanda och stilren.
Det finns ju några recensioner på de datorerna här i forumet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tittat på macbook pro?
Den hamnar visserligen strax över budgeten (eller kan du få studentrabatt som lärare?), men är betydligt mer bärbar än de andra som nämts här.
Även 17" MBP är väldigt smidig för att vara en 17", om än en bra bit över budget.

Annars är nog pc-konsulten bästa alternativet för prestanda och stilren.
Det finns ju några recensioner på de datorerna här i forumet.

Sen när är Macbook Pro mera bärbar än Samsung Chronos?

Macbook Pro = 364 × 24,1 × 249 | 2,54Kg | 15,4" 1440x900 | i7 2,2Ghz | Ati 6750 | 4Gb Ram | 750Gb 5400rpm HDD
Chronos 7 = 362,1 × 23,9 × 238,5 mm | 2,3Kg | 1600x900 | i7 2,2Ghz | Ati 6750 | 8Gb Ram | 750Gb 7200rpm + 8Gb SSD (Express Cache)

Båda är dock bra val, Macbooken är ju däremot rejält dyrare.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07

Permalänk
Medlem

Köp en fin dator nu, lägg ingen krut på grafikkortet alls utan kör på det integrerade i cpu'n och sen när MSI externa grafiikkort kommer så köper du det! Då får du allt du önskar
så köp någon 17" med thunderbolt så blir det bra tror jag.

Borde inte ett 6850 ( - 5-10%) motsvara iaf ett 570M eller 580m?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Köp en fin dator nu, lägg ingen krut på grafikkortet alls utan kör på det integrerade i cpu'n och sen när MSI externa grafiikkort kommer så köper du det! Då får du allt du önskar
så köp någon 17" med thunderbolt så blir det bra tror jag.

Borde inte ett 6850 ( - 5-10%) motsvara iaf ett 570M eller 580m?

Skulle tro att det motsvarar GTX460M ganska bra. Du får nog kliva upp till 6870 om du ska hamna i samma segment som 570M. Däremot presterar 6850M bra i de flesta spel, utom möjligen BF3 (varför folk lirar det förstår jag fortfarande inte).

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Inaktiv

http://www.inet.se/produkt/1970104/samsung-np700z5a borde vara ett bra val. Uppfyller alla dina kriterier och 6750 funkar att spela med, borde klara diablo 3 iaf.
Såg nå laptop benchmark från betan för ett tag sen å då sa dom att det krävdes minst en i5 och gforce 540m för att få en någorlunda spelupplevelse. Och det såg ut som ett geforce555 (tror det ligger i samma klass som 6750) funkade i 1366x765 på high med en i7a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

http://www.inet.se/produkt/1970104/samsung-np700z5a borde vara ett bra val. Uppfyller alla dina kriterier och 6750 funkar att spela med, borde klara diablo 3 iaf.
Såg nå laptop benchmark från betan för ett tag sen å då sa dom att det krävdes minst en i5 och gforce 540m för att få en någorlunda spelupplevelse. Och det såg ut som ett geforce555 (tror det ligger i samma klass som 6750) funkade i 1366x765 på high med en i7a.

Ja den ser ganska bra ut, verkar lätt och smidig för att vara en 17tummare. Dock presterar 6750 sämre än ett 555, hur stor skillnad det är vet jag inte dock. När jag köpte min så kollade och jämförde noga GT555M och HD6770M som sitter i min. Jag kom fram till att de presterar i stort sett lika, men min dator kostade 1000:- mindre än MSI's motsvarighet med GT555 och 15.6" skärm.

Skulle också tro att den samsungen borde klara spel med skapliga upplösningar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av netbuddy:

Ja den ser ganska bra ut, verkar lätt och smidig för att vara en 17tummare. Dock presterar 6750 sämre än ett 555, hur stor skillnad det är vet jag inte dock. När jag köpte min så kollade och jämförde noga GT555M och HD6770M som sitter i min. Jag kom fram till att de presterar i stort sett lika, men min dator kostade 1000:- mindre än MSI's motsvarighet med GT555 och 15.6" skärm.

Skulle också tro att den samsungen borde klara spel med skapliga upplösningar.

Är dock en 15", tror typ 555 är 10-20% snabbare eller nått sånt, tänkte på 550...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Är dock en 15", tror typ 555 är 10-20% snabbare eller nått sånt, tänkte på 550...

Ja precis, jag menade det, fast var lite otydlig I vilket fall är jag väldigt nöjd med min dator, den kör i huvudsak SWTOR på high med tillräcklig fps. Dock har MSI'n FullHD skärm, om det nu gör någon skillnad på prestandan i spel. Det kräver väl lite mer av grafikkortet antar jag.

Det är svårt att jämföra exakt hur mycket skillnad det är mellan datorer med olika grafikkort, eftersom den andra hårdvaran även spelar en viss roll. Men i rena tester så skulle jag tro att det är kanske 10% skillnad mellan 550 vs 555, likaså 6750 vs 6770. Kan inte tänka mig att det skulle vara mer skillnad än så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Sen när är Macbook Pro mera bärbar än Samsung Chronos?

Båda är dock bra val, Macbooken är ju däremot rejält dyrare.

Jag testade söka på samsung chronos på prisjakt, det lät intressant, men fick ingen träff.
Har inte googlat iofs, men länka gärna utöver din bild, det ser jätteintressant ut både för TS och min egen nyfikenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag testade söka på samsung chronos på prisjakt, det lät intressant, men fick ingen träff.
Har inte googlat iofs, men länka gärna utöver din bild, det ser jätteintressant ut både för TS och min egen nyfikenhet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=977647

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Utan att klämt på den i verkligheten ser det ut som en jättetrevlig bärbar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Skulle tro att det motsvarar GTX460M ganska bra. Du får nog kliva upp till 6870 om du ska hamna i samma segment som 570M. Däremot presterar 6850M bra i de flesta spel, utom möjligen BF3 (varför folk lirar det förstår jag fortfarande inte).

Men nu handlar det om ett fullfjädrat 6850, inte den mobila varianten.
så det är ett "stationärt" 6850 minus 5 till 10% (det förlorara man tydligen pga det går via thunderbolt) mot mobila kretsar.

Fördelarna med att ha ett separat grafikkort är att du får bättre batteritid, en tunn och relativt sval dator, bra grafik och när du inte ska spela, t ex i skolan, så tar du inte med grafikkortet.
skulle jag spela och kört bärbart så skulle jag definitivt göra så.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Men nu handlar det om ett fullfjädrat 6850, inte den mobila varianten.
så det är ett "stationärt" 6850 minus 5 till 10% (det förlorara man tydligen pga det går via thunderbolt) mot mobila kretsar.

Fördelarna med att ha ett separat grafikkort är att du får bättre batteritid, en tunn och relativt sval dator, bra grafik och när du inte ska spela, t ex i skolan, så tar du inte med grafikkortet.
skulle jag spela och kört bärbart så skulle jag definitivt göra så.

Jaha okej, missupfattade lite där. Så du menar att de kommer att släppa ett externt 6850 som man kopplar in i datorn på något sätt (USB?)?
Verkar ju vara en bra lösning, typ som att ha en docka med inbyggt grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Jaha okej, missupfattade lite där. Så du menar att de kommer att släppa ett externt 6850 som man kopplar in i datorn på något sätt (USB?)?

Ja det är precis så det fungerar.
Med Thuderbolt och inte usb dock.
Men du måste ha en extern skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Precis som personen ovan mig sa!
Det går via thunderbolt och man kopplar in en extern skärm i kortet så spelar man på!

Visa signatur