Vad behöver ett MMO för att vara bra och fortsätta ge något över flera år?

Permalänk
Avstängd

Vad behöver ett MMO för att vara bra och fortsätta ge något över flera år?

Lite om mig personligen och vart jag "kommer" ifrån i spelväg.

Började spela UO runt 1998 och fastnade nästan direkt, man kunde bli vad man ville och det fanns alltid en spänning i spelet som låg i bakgrunden (PK's) och GM's som för sitt egna nöjes skulle skapade random quests för en spelare eller flera i alternativa världar där man fick testas ordentligt. Man kände sig även som en riktig gamer när man nötte 8x8 eller fiskade upp lvl 5 kistor. Ja, ni som spelade vet vad jag menar, sitta 2 ggr om dagen och köpa in regs från NPC shops för att sedan sälja till överpris.

Gick sedan vidare till DAoC 2001, det var för mig det absolut bästa spelet någonsin när jag började. Det fanns så otroligt många valmöjligheter, och när spelet väl kom var det nästan omöjligt att levla solo utan man var tvungen att socialisera med andra och skapa ofta failgrupper som iaf försökte ta sig fram. Sitta hos träden i Lyonesse i 2 veckor för att gå ifrån 49 till 50, alla satt och väntade på sin tur och man accepterade att det fanns begränsat med mobs. Sedan fortsatte man in i enorma instances, som open PvP i WoW antar jag att man kan säga där man var rädd och adrenalinet pumpade 24/7. Gjorde nån fel kunde över 50-60 spelare dö av NPC vakter i Emain South valley som exempel, detta ledde till att man fick sitta på en jävla portal i 30 min för att komma tillbaka. Dvs det fanns en risk med att dö, speciellt om man spelade Ice Wizard(^^).

Spelet utvecklade sig sedan till ett nästan rent PvP spel, där man spelade 8vs8 ute i det öppna. Det fanns även krig som varade i 2 dagar till flera månader med fighter 24/7 där man försökte ta andra realmens relics. Detta spel var man en del av sitt community och det fanns en enorm respekt mellan spelare, noobs var unheard of då dom alltid weedades bort i grinden som krävdes för att bli level 50. Det fanns för övrigt 0 quests förutom en epic i stort sett i början som man gjorde under tiden man blev högre level, PvE grind var allt. Känner att jag babblar bort tråden helt så slutar här och går vidare med tråden som tänkt från början.

Ett MMO-spel behöver detta enligt mig för att lyckas

* Communitybuilding events

Här pratar vi om allt ifrån att det är svårt att levla till att man behöver flera för att kunna göra allt i spelet, du skall tjäna på att agera i grupper eller raids.

*Player market

För att ge en reward till spelare så krävs det att marknaden är spelarkontrollerad, se till EvE som exempel. Människor som får bygga upp något anser ofta att det är roligare och mer värt att fortsätta om det är fair game.

End Game

Det här är egentligen den viktigaste punkten, det skall finnas något att göra som faktiskt gynnar dig och den sida/guild du slåss för. Det bör finnas PvE och PvP/RvR som är större än att bara vinna över en motståndare, du kan påverka just din servers balans med dina och dina vänners insatser.

*Customisation

Livet har nästan oändliga möjligheter, det bör ett spel ha också. Detta otyg med att det finns Items som är bäst är sterilt och löjligt, ju mer man kan styra sina egna stats och abilities desto mer finns det att göra vilket också bidrar till end game.

*Risk vs Reward

I dagens spel är det för lätt, för säkert. Om du misslyckas eller blir dödad skall det finnas konsekvenser, men det finns och möjligheter till storhet. Detta leder till en ständigt närvarande spänning för spelaren, som liknelse kan vi använda att spela poker utan riktigt pengar.

*Ranking

Något som alltid kommer finnas hos oss gamers och dom flesta människor är tävlingsinstinkten, det behövs rankingsystem och en tävlingsanda om man vill. Alla vill ha E-penis i någon mån.

Fyll gärna på med egna tankar eller punkter, få be om ursäkt för WoT och rörig tråd. Skulle egentligen vilja skriva MYCKET mer.

Permalänk
Hedersmedlem

Att det fortsätter utvecklas och uppdateras konstant. Hur bra ett MMO än är, så kan man inte fixa flera års underhållning från början. Därför behövs det konstanta patcher med tillägg och ändringar, som gör att de mest hardcore spelarna får något att syssla med också.

Annars håller jag med dig, du har listat precis det jag tycker är bra med ett MMO-spel. Dock tycker jag att samtliga MMO-spel ute på marknaden är för enkla idag. Dör man ska det fan kosta, och quests och grejer ska vara svåra. Levling ska inte vara någon långsam transportsträcka mot end game, det ska fan vara äventyr, och att gå upp en level ska vara en prestation. Denna svårighetsgraden gör ju att man känner sig otroligt tillfredsställd när man når en ny level, och därför blir "beroende" av denna tillfredsställelse.

Juste, att speltillverkarna INTE gör spelet enklare med tiden tycker jag också är viktigt. Börjar en höglevlad spelare om från början igen är denne inte ute efter en dans på rosor upp. Han vill ha samma utmaningar igen, fast kanske som en annan klass eller ras.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

går inte. isf måste man höja lvl cap och nya områden 3-4 gånger om året. jag är redan less på swtor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

går inte. isf måste man höja lvl cap och nya områden 3-4 gånger om året. jag är redan less på swtor

För att det går för snabbt, för enkelt ja?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

går inte. isf måste man höja lvl cap och nya områden 3-4 gånger om året. jag är redan less på swtor

Blizzard lyckades ju dock, så omöjligt är det inte. Mååååååånga (mig själv inkluderad) som nötat det i flera år. Jag la mitt WoW-spelande på hyllan för cirka 1.5 år sedan dock, på grund av just att spelet blev för lätt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leifson:

Blizzard lyckades ju dock, så omöjligt är det inte. Mååååååånga (mig själv inkluderad) som nötat det i flera år. Jag la mitt WoW-spelande på hyllan för cirka 1.5 år sedan dock, på grund av just att spelet blev för lätt.

WoW har dock alltid varit för lätt, PvPn var för Sax, Påse, Sten och alla fick gear för lätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lemasive:

WoW har dock alltid varit för lätt, PvPn var för Sax, Påse, Sten och alla fick gear för lätt.

Håller med, men jämfört med WoW idag, eller övriga MMOs ute idag så.. Och vad jag menade var att levlingen i MMOs är alldeles för enkel idag, även nya spelare ser det bara som en transportsträcka tills spelet börjar på riktigt. Att levla ska vara den roligaste biten ju, varje quest ska vara ett episkt äventyr där man lever sig in i storyn.

EDIT: Gällande PvPn så tror jag helt enkelt att det är så extremt svårt att balansera, då det finns så många olika saker att ta hänsyn till. Tycker ändå de lyckades väldans bra runt TBC-tiden, då fanns det ju iallafall en turneringsscen. Minns WoW-finaler från Dreamhack som inte kan beskrivas som annat än episka.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leifson:

Håller med, men jämfört med WoW idag, eller övriga MMOs ute idag så.. Och vad jag menade var att levlingen i MMOs är alldeles för enkel idag, även nya spelare ser det bara som en transportsträcka tills spelet börjar på riktigt. Att levla ska vara den roligaste biten ju, varje quest ska vara ett episkt äventyr där man lever sig in i storyn.

EDIT: Gällande PvPn så tror jag helt enkelt att det är så extremt svårt att balansera, då det finns så många olika saker att ta hänsyn till. Tycker ändå de lyckades väldans bra runt TBC-tiden, då fanns det ju iallafall en turneringsscen. Minns WoW-finaler från Dreamhack som inte kan beskrivas som annat än episka.

Då skulle du varit med när man i DAoC tex slogs med 2500 man totalt i timmar för ett slott, eller hur med totalt 19 raser 48 klasser 144 specträd som skiljde sig helt från varandra spelade 8 man gank groups och mötte 40-50 stycken och ändå med taktik, och disciplin kunde gå vinnande ur en sådan batalj. Eller hur man mötte 8 andra som också var välorganiserade så man kunde slåss i 1 minut eller 40-50 min.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lemasive:

Då skulle du varit med när man i DAoC tex slogs med 2500 man totalt i timmar för ett slott, eller hur med totalt 19 raser 48 klasser 144 specträd som skiljde sig helt från varandra spelade 8 man gank groups och mötte 40-50 stycken och ändå med taktik, och disciplin kunde gå vinnande ur en sådan batalj. Eller hur man mötte 8 andra som också var välorganiserade så man kunde slåss i 1 minut eller 40-50 min.

Well, det låter trevligt. Samtidigt tror jag nog, med tanke på hur länge sedan det där var, att du liksom har glömt alla de negativa bitarna, och bara kommer ihåg det positiva. 2500 spelare på samma ställe låter som EXTREMT serverkrävande..? Jag tror aldrig att det kommer finnas en turneringsscen för MMO igen, det är helt enkelt alldeles för svårbalanserat. Det kommer alltid vara en setup som är bättre, enklare, än de andra, som då kommer regera. Blizzard kom nära, men snubblade på målsnöret. Och jag tycker ändå Blizzard är jävligt bra på spelbalans, iallafall när det gäller RTS, så de gjorde nog inga nybörjarmisstag när det gäller balansen iallafall.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

WoW har dock alltid varit för lätt, PvPn var för Sax, Påse, Sten och alla fick gear för lätt.

Nja, där har du fel. PvP innan alla expansioner kom var grym. Var helt sinnessjukt kul också. Sedan när Battlegrounds kom fick man kämpa som en jävla gris för att ens få någonting bra utav det. Nu är det för lätt, slutade spela för ett bra tag sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leifson:

Well, det låter trevligt. Samtidigt tror jag nog, med tanke på hur länge sedan det där var, att du liksom har glömt alla de negativa bitarna, och bara kommer ihåg det positiva. 2500 spelare på samma ställe låter som EXTREMT serverkrävande..? Jag tror aldrig att det kommer finnas en turneringsscen för MMO igen, det är helt enkelt alldeles för svårbalanserat. Det kommer alltid vara en setup som är bättre, enklare, än de andra, som då kommer regera. Blizzard kom nära, men snubblade på målsnöret. Och jag tycker ändå Blizzard är jävligt bra på spelbalans, iallafall när det gäller RTS, så de gjorde nog inga nybörjarmisstag när det gäller balansen iallafall.

Visst var det krävande, men inte så mycket som man kan tro. Dom hade löst det med vad jag som förstår det ett stort antal servrar för varje del i det öppna landskapet. Tänk dig ett rutnät i RvR zonen där varje ruta har en egen server som gör det möjligt att ha många spelare i samma "Zon" utan laddningstider.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prophan:

Nja, där har du fel. PvP innan alla expansioner kom var grym. Var helt sinnessjukt kul också. Sedan när Battlegrounds kom fick man kämpa som en jävla gris för att ens få någonting bra utav det. Nu är det för lätt, slutade spela för ett bra tag sen.

Skall väl i ärlighetens namn säga att jag började spela för att 2 vänner ville visa mig hur svårt WoW faktiskt var, då jag hade dissat det från dag 1 och började spela i lite för TBC och efter 5 månader hade top 3 holy priest gear i världen

Tyckte allt förutom SSC pre-nerf var för simpelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lemasive:

Skall väl i ärlighetens namn säga att jag började spela för att 2 vänner ville visa mig hur svårt WoW faktiskt var, då jag hade dissat det från dag 1 och började spela i lite för TBC och efter 5 månader hade top 3 holy priest gear i världen

Tyckte allt förutom SSC pre-nerf var för simpelt.

Du ser, inom 3 månader säger du. Skittrisst! Efter 3 månader av aktivt nötande ska man vara level 30, av 60. Max. PvE har alltid varit relativt enkelt, tycker jag. det svåra med PvEn i såna spel är att samla ihop 25 personer där ingen är inkompetent. Fan så mycket svårare än det låter, men lyckas man är PvE upp till extrem nivå ingen konst.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Det behöver allt som wow hade i TBC :/

förlåt om man är wow fanboy. Men hatar vad blizzard gjort med wow. för spelet är värdelöst nu.
It's sad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfi:

Det behöver allt som wow hade i TBC :/

förlåt om man är wow fanboy. Men hatar vad blizzard gjort med wow. för spelet är värdelöst nu.
It's sad.

Hehe det är lugnt, antar att det var ditt första spel

Men vad exakt hade WoW i TBC som var bra tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Du ser, inom 3 månader säger du. Skittrisst! Efter 3 månader av aktivt nötande ska man vara level 30, av 60. Max. PvE har alltid varit relativt enkelt, tycker jag. det svåra med PvEn i såna spel är att samla ihop 25 personer där ingen är inkompetent. Fan så mycket svårare än det låter, men lyckas man är PvE upp till extrem nivå ingen konst.

Dock så har ju spelmarknaden blivit mycket mer om att sälja spelet till så stor andel folk som möjligt, istället för att göra ett så episkt spel som möjligt.

Och synd som det är, så är det mest ungdomar i 10-16 års åldern som är den största marknadsgruppen spelindustrin får fokusera sig på, inte konstigt att spelen blir för lätta.

Permalänk
Medlem

mitt första spel :P? nötade CS som fan i flera år. sen testade jag wow vanilla och var hela tiden :OOOOOO. wow!
ville ha mer gear, ville utforska mer! så jävla coolt

Och vad tbc hade som var så bra.
Balanserad pvp (tyckte jag iallafall), Mycket daily quest, och många av dom var faktiskt kul.
Man kunde farma armaments typ (rep items) vilket jag tyckte var kul. tjäna lite cash enkelt :).

Det fanns extremt många raids med bra kvalité som gjorde att alla ville spela dom hela tiden.
och även fast man inte behövde något direkt så körde man ändå. för det fanns alltid någon som behövde tex en trinket.

och gud vad jag gillade sunwell ön fyfan vilken world pvp haha.
Minns när sunwell vendorn kom, hade suttit uppe i 2 dagar och farmat heroics nonstop. för att kunna köpa
crossbowen till min hunter.

Permalänk
Medlem

UO är det enda sanna MMORPG som funnits. Resten är bara nedbantade versioner gjort för carebears.
Ge tillbaka PvP-systemet i UO och ge oss "full loot".
Folk ska inte vara rädda för monster när dom lämnar städerna, dom ska vara rädda för andra spelare.

Tyvärr har dagens MMORPG gått mera åt att man MÅSTE få något för den tiden man lägger ner.
Bekvämligheten med instance-system och "fast-travel" förstör spelen totalt.
Snart är det inte mera MMO än att alla sitter i en chat med feta avatars.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska slå ett slag för Aions leveling system. Det gick i schysst takt. Inget man drog sig igenom på en dag. Hade gärna fått vara 25-35% ännu slöare till och med.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

När vi ända pratar om WoW. Endgame PvE och PvP i all ära, men dom bästa minnena och den roligaste tiden jag hade med WoW var när jag levlade upp mina första gubbar. När allt kändes som ett äventyr, när man kunde dö om man inte var försiktig när man dödade mobs, när world pvp existerade. Det tog LÅNG tid att nå maxlevel, och jag älskade varje sekund av det. Jag kommer ihåg en gång när jag var runt level 30 på min warrior, så blev jag gankad av ett gäng horde i högre level i Hillsbrad Foothills. Dom attackerade senare Southshore, så jag flög till Stormwind för att säga till folket där att hjälpa mig, då samlades en brokig skara alliance för att slå tillbaka, vi var alla möjliga levlar, pvp kungar blandat med låglevlade som mig. Där stod vi hela dagen och krigade fram och tillbaka mellan Southshore och Tarren Mill! Det fanns inget epicgear att hämta, utan man gjorde det för underhållning.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svbg:

När vi ända pratar om WoW. Endgame PvE och PvP i all ära, men dom bästa minnena och den roligaste tiden jag hade med WoW var när jag levlade upp mina första gubbar. När allt kändes som ett äventyr, när man kunde dö om man inte var försiktig när man dödade mobs, när world pvp existerade. Det tog LÅNG tid att nå maxlevel, och jag älskade varje sekund av det. Jag kommer ihåg en gång när jag var runt level 30 på min warrior, så blev jag gankad av ett gäng horde i högre level i Hillsbrad Foothills. Dom attackerade senare Southshore, så jag flög till Stormwind för att säga till folket där att hjälpa mig, då samlades en brokig skara alliance för att slå tillbaka, vi var alla möjliga levlar, pvp kungar blandat med låglevlade som mig. Där stod vi hela dagen och krigade fram och tillbaka mellan Southshore och Tarren Mill! Det fanns inget epicgear att hämta, utan man gjorde det för underhållning.

Min första kontakt med människor i WoW var en randomgrupp i Deadmines, var nära att sluta spela efter 5 minuter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

För att det går för snabbt, för enkelt ja?

nej för att det finns för lite att göra i endgame. ett spel som tar evigheter att levla och där man är tvungen att spela i grupp skulle jag inte köpa. har spelat sånna spel och det vara bara frustrerande och tråkigt att grinda fiender

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Ska slå ett slag för Aions leveling system. Det gick i schysst takt. Inget man drog sig igenom på en dag. Hade gärna fått vara 25-35% ännu slöare till och med.

dock så sög ju spelet av flera anledningar :P.

obalanserat, stelt pga animationerna
och att man tvingas grinda exakt samma mobs till 50. bara att de har olika namn såsom
Nunu,mumu,kuku,lulu osv...

Permalänk
Medlem

Tycker problemet är inställningen att man måste nå cap level så fort som möjligt för att ha kul är det största problemet, och inte vägen dit.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ett MMO är beroende av "nyheter", det måste ständigt komma in nya saker som får spelet att hålla sig fräscht efter 5 år.
Antingen små saker som Phantasy Star Online (R.I.P. Dreamcast...) varje dag eller större saker varannan vecka eller varje månad som WoW.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Risk reward grejen tilltalar tyvärr nog bara lite äldre hardcorespelare. Kommer ihåg i UO där man kunde förlora allt man hade på sig om man dog tex.
Sen att det ska vara svårt att få bra grejer tex, kommer ihåg tidigt i wow när bara typ nihilumkillarna hade epic gear och alla andra typ grön och blå. Det tilltalar mig som fan men förmodligen inte alla kids, tyvärr. Även om jag inte hade epic gear själv i början så var det häftigt att det fanns möjlighet till storhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

dock så sög ju spelet av flera anledningar :P.

obalanserat, stelt pga animationerna
och att man tvingas grinda exakt samma mobs till 50. bara att de har olika namn såsom
Nunu,mumu,kuku,lulu osv...

Spelet hade mycket att jobba på, absolut.
Jag älskade dock miljöerna i spelet och hur vackert det faktiskt var.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Bra tråd Lemasive,

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

WoW vanilla var bäst av World of Warcraft tiden. Då någonting hade ett form av värde, det fanns respekt för dem som hade de bästa av det bästa. Det gör det inte idag, alla nuubs springer runt med allting och klagar över allt som går att klaga över.. Det är inte meningen att alla ska ha allt, är det så i verkliga livet också? Nej, trodde inte så heller.