Siba blöder kapital – minus 200 miljoner kronor senaste fyra åren

Permalänk

Såna där megaföretag förtjänar inte riktigt att tjäna stålar på att lura en hel drös med kunder tycker jag.
Att de finns kvar visar ju bara på att dem fortfarande lyckas med det..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Alla som hoppas att Siba går i konkurs hoppas jag förlorar sina jobb.

Skrivet av Kanarya:

Jag beundrar Webhallen.. Man har stor utbud med billigaste priserna att handla över nätet. Dessutom har dom 1 butik i varje stan som man kan köpa i fysisk miljö.. Jag tror detta är framtiden.

Men de tar in en massa fulimport för att kunna göra det. Jag handlar aldrig mer på Webhallen.

Vi här på detta forumet är en minoritet faktiskt. De allra flesta inköpen sker fortfarande i butik. Och jag betalar gärna några tior extra för att kapitalet ska stanna i Sverige och inte försvinna bort. Det har blivit en sådan prishets de senaste åren, ingen bryr sig knappt om kvalitet längre, många vet inte ens vad det är.

Vi får väl se vad alla tycker om 5-10 år när oligopolet är ett faktum och Media markt har justerat priserna en aning för att ta igen den initiala förlusten...

Skrivet av Fenix:

Tyvärr måste jag instämma i att kundbemötandet på Siba inte är någon höjdare..
Men samtidigt är det tråkigt om de går under, för det behövs en svensk aktör istället för alla dessa utländska influenser. Folk verkar inte bry sig ett dugg om att allt mer av sverige säljs ut eller försvinner

En som hajar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Reklamen i sig gör att jag aldrig skulle sätta min fot i deras butik(er)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

snubben ovan sa något mycket intressant nu ...

Visste ni att SIBA och Elgiganten är den enda kedjorna i Sverige som endast har nordiska TV-apprater? De andra företagen, Media Markt, Espert, Webhallen, Komplett, Dustinhome osv osv..Gråimporterar nästan alla sina TV apparater ifrån andra länder, varför? Jo, för kronan är såpass stark så att importera TV ifrån england, frankrike, USA och tyskland lönar sig.

Vad spelar det för roll för oss? Jo, att tillverkarens garantier gäller inte, så om du kommer hem och efter två månader finner en död pixel på din nya samsung tv så är de kört, de byter inte ut din TV pga det... om de är en nordisk version så kommer samsung hem till dig och byter ut Tvn eller lagar den, du behöver inte skicka den eller åka med den någonstans.

Så med andra ord Nordisk TV (Sony Samsung LG Philips):

100% pixelgaranti
Hemservice

Gråimporterad:
Ingen pixelgaranti
Du måste köra Tv till butik eller skicka den till återförsäljaren med paket

Inte många har koll på detta. Men på om ni kollar i en butik på samsungprodukter, slutar modellnumret med XXE så är det en nordisk version allt annat är inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Gråimporterad:
Ingen pixelgaranti
Du måste köra Tv till butik eller skicka den till återförsäljaren med paket

Inte många har koll på detta. Men på om ni kollar i en butik på samsungprodukter, slutar modellnumret med XXE så är det en nordisk version allt annat är inte det

Kan man inte reklamera varan för döda pixlar enligt de 3 åren reklamationsrätt man har enligt lag? Vet inte exakt hur långt den sträcker sig.

Dock så är det ju sant att man inte har någon hemservice vilket jag iofs inte visste att man hade tidigare heller

Permalänk
Medlem

Du har ju fortfarande garanti på tv:n och 100% pixelgaranti har man hos flera företag som gråimporterar, bla Komplett. Man får skicka tillbaka tv:n fraktfritt ifall man finner ett fel. Det kostar iof tid men det kanske är en risk man vill ta eftersom man ofta tjänar en och annan tusenlapp.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Kan man inte reklamera varan för döda pixlar enligt de 3 åren reklamationsrätt man har enligt lag? Vet inte exakt hur långt den sträcker sig.

Dock så är det ju sant att man inte har någon hemservice vilket jag iofs inte visste att man hade tidigare heller

nej då döda pixlar inte e något som garanti eller reklamationsrätt täcker så har du inte det däremot om det är många döda pixlar så går det på garanti då skall det vara ett visst antal döda pixlar med visst avstånd ifrån varandra för det skall gälla... anledningen att de inte vill ta tillbaka en TV med en död pixel är för att återförsäljaren inte får tillbaka pengarna av tillverkaren för TVn ..

Däremot med nordiska versioner får man det direkt, de kostar dock mer att köpa in som ni alla säkert förstått

Permalänk
Medlem

Det som händer nu är bara en anpassning av marknaden. Butiker som säljer elektronikprylar kommer att försvinna inom några år.

Förr handlade alla sina elektronikprylar hos radio/vitvaru-handlaren eftersom detta var det enda alternativ som fanns. I dag handlar de flesta i större "elektronikvaruhus" eftersom de flesta inte känner sig trygga med att handla på internet. En del har dock börjat handla på internet och om ett antal år gör nog de flesta det.

Internetshoppingen är i sin linda och kommer att bli betydligt större efterhand. De små och stora elektronikhandlarna kommer att försvinna och att känna på eller på annat sätt granska en elektronikpryl innan man köper den kommer inte att vara möjligt. Detta är viktigt för somliga, speciellt de som inte har tillräcklig kunskap om prylen i fråga.
De får i framtiden helt enkelt köpa en likadan apparat som någon de känner redan har köpt och kan rekommendera.

Om jag ska vara ärlig har jag inte köpt någon elektronikpryl innan jag "känt på" de senaste åren. Jag har köpt några telefoner i butik men de har inte varit "på display" så därför har jag inte sett dem i verkligheten innan köpet. Jag har kollat specar och videos på nätet och bestämt mig efter detta. Om man vill köpa billigt idag kollar man på nätet efter information (specifikationer, youtuberecensioner, mm) och köper den där det är billigast.

Det som är lite lustigt i det hela är att jag jobbat många år i olika elektronikbutiker.

En av de största otjänsterna du kan göra en mindre elektronikbutik är att titta på produkten (=uppehålla en säljare) och sedan gå hem och beställa samma pryl i en billigare konkurrerande webbutik. Att försöka pruta ner priset till samma nivå som det billigaste webpriset du kan hitta är lika illa eftersom mindre handlare oftast köper varan dyrare än vad webbutikerna säljer för (det är faktiskt sant). Ibland får inte heller mindre handlare köpa de mest prisvärda prylarna eftersom man inte har tillräckligt stora inköpsvolymer. Vill man ha info och råd av en säljare i en mindre butik ska man köpa varan där och betala det pris de vill ha. Har man inte kunskapen som krävs för att själv välja en vara får man helt enkelt be en kompis om råd eller betala det pris handlaren som hjälper en vill ha.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IntelAti:

Nu får Fabian snart bo i en låda igen!

Skämtåsido. Lite tråkigt men samtidigt har man bara väntat på det efter OnOff gick i stöpet.

Skrivet av Riyonah:

Made my day xD

Skrivet av oi-bastard:

kunde dom inte avrättat han ist för att släppa han fri så han kan göra psykotiska reklamer

Jävligt osmakligt att skoja om dom det trauma Fabian utsattes för och som gav honom men för livet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Och deras irriterande jobbiga reklam på tv:n gör varje fall att jag nu mer är 100% anti siba. Så är det fler än jag som känner lika dant är det inte konstigt om dom går back .

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de inte kan göra något vettigt med verksamheten. De vet inte vilken målgrupp de bör ha eller vilka produkter som är konkurrenskraftiga. Heller inte vilka man ska anställa eller hur man utbildar dessa, eller vilka priser man ska sätta. Siba har varit ett förlodande koncept enda sen de tog bort "lägsta-pris garantin".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Inte konstigt när dom försöker locka kunder med den reklamen dom har... Den är nästan jobbigare än Comhems bebis reklam... Fruktansvärd!

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Skrivet av esafesa:

snubben ovan sa något mycket intressant nu ...

Visste ni att SIBA och Elgiganten är den enda kedjorna i Sverige som endast har nordiska TV-apprater? De andra företagen, Media Markt, Espert, Webhallen, Komplett, Dustinhome osv osv..Gråimporterar nästan alla sina TV apparater ifrån andra länder, varför? Jo, för kronan är såpass stark så att importera TV ifrån england, frankrike, USA och tyskland lönar sig.

Vad spelar det för roll för oss? Jo, att tillverkarens garantier gäller inte, så om du kommer hem och efter två månader finner en död pixel på din nya samsung tv så är de kört, de byter inte ut din TV pga det... om de är en nordisk version så kommer samsung hem till dig och byter ut Tvn eller lagar den, du behöver inte skicka den eller åka med den någonstans.

Så med andra ord Nordisk TV (Sony Samsung LG Philips):

100% pixelgaranti
Hemservice

Gråimporterad:
Ingen pixelgaranti
Du måste köra Tv till butik eller skicka den till återförsäljaren med paket

Inte många har koll på detta. Men på om ni kollar i en butik på samsungprodukter, slutar modellnumret med XXE så är det en nordisk version allt annat är inte det

Helt rätt:) visste inte att det var XXE på samsung, men visste att set är typ R eller T i slutet är det ofta från ryssland, därifrån får netonet sina, därför dom lurar folk att det är samma tv fast 3000biligare på en tv för 7annars... Ganska sjukt att det inte står bättre om allt sånt här med:)

Sen vill jag lägga till en butik som säljer "svenska" Också hifi klubben;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nu ska vi se hur folket kommer prata om detta.
När Saab var på väg neråt så klagade dom på att dom får skylla sig själv, det är ju bara en liten fabrik som läggs ner.

När OnOff gick ner så var det däremot hemskt, tänk på alla affärer och personal som får sluta nu.
Och nu kommer Siba och nu kommer det bli samma visa.

Siba: Antal anställda, 803 stycken.
Saab Automobile AB: Antal anställda, 3840... Och tar vi med alla som företag som kommer åka med i skiten av att Saab försvinner så räkna med runt 1000 till 1500 till.

Så att 3000 mer blir arbetslösa är visst inte lika farligt som om Siba försvinner.

Tänk på att Siba också arbetar med "underleverantörer", i form av serviceverkstäder. Givetvis inte i den skala som Saab, men det är förmodligen fler än de du räknar upp som förlorar jobbet / får mindre arbetstimmar om Siba går under.. Främst handlar det om Assist, Infocare, och Anovo.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Tråkigt att de inte kan göra något vettigt med verksamheten. De vet inte vilken målgrupp de bör ha eller vilka produkter som är konkurrenskraftiga. Heller inte vilka man ska anställa eller hur man utbildar dessa, eller vilka priser man ska sätta. Siba har varit ett förlodande koncept enda sen de tog bort "lägsta-pris garantin".

Prislöftet finns fortfarande kvar, med villkoren att du betalar med ditt siba-kort och att varan finns i lager hos en konkurrent (ej webbhandel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jävligt osmakligt att skoja om dom det trauma Fabian utsattes för och som gav honom men för livet.

Avrättningen som någon sa var väl att ta i...

Permalänk
Medlem

Roligast är väl att även om Elfjanten och Führermarkt säljer med förlust, köper man ändå prylarna ännu billigare på nätet.
"det är dumt att betala för mycket", eller hur var det nu?

Permalänk
Medlem

Någon skrev att Expert säljer grå importerade tv. det stämmer inte. Tycker det är konstigt att folk klagar på kvalitet och service när en 32" crt kostade 25 000 :- för knappt tio år sedan och nu ofta mindre än 2000 :-. En tv nu håller inte 25 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Asså känns som kanske 10svar är bra svar resten strunt...

Lite överdrivet men känns som det-.-

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av esafesa:

Visste ni att SIBA och Elgiganten är den enda kedjorna i Sverige som endast har nordiska TV-apprater? De andra företagen, Media Markt, Espert, Webhallen, Komplett, Dustinhome osv osv..Gråimporterar nästan alla sina TV apparater ifrån andra länder, varför? Jo, för kronan är såpass stark så att importera TV ifrån england, frankrike, USA och tyskland lönar sig.

Sanning med modifikation det där, samtliga företag du nämner har en blandning av "svenska/nordisk" modeller samt "europamodeller". I min erfarenhet sköter samtliga företag du nämner garanti och reklamationärenden snyggt på "EU"-modeller. I vissa fall kan man förlora hemservice på dem visserligen och det är inget butikerna "kompenserar" för annat än lägre pris då det vill säga.

Sen att kronan är stark är ju absolut inget konstant och knappast den stora anledning. Snarare är det att de har helt annan prissättning "nere i europa".

Själv köpte jag min LG från webhallen och det var inga konstigheter med hemservice när den pajjade efter en månad.
Morsan köpte en samsung från mediamarkt: inga konstigheter att dra det genom en av samsung auktoriserad servicefirma när den vägrade starta en dag.

Att SIBA och Elgigante skulle vara de enda som säljer nordiska apparater är bara trams.
Expert har också massor av nordiska, majoriteten tom. Media Markt också, Webhallen, Dustin, Komplett varkar typ 50/50 eller bättre.
http://www.webhallen.com/hemelektronik/135167-samsung_46_3d_l...
http://www.webhallen.com/hemelektronik/135163-samsung_46_3d_l...
http://www.dustinhome.se/samsung-ue-32d4004-32-led/product/50...
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11157&mfr=SAMSUNG
http://www.samsung.com/se/consumer/pdf/Skillnad_SamsungTV_se....
Hoppsan?

Så njae, trolla vidare med konspirationsteorierna vetja

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Roligast är väl att även om Elfjanten och Führermarkt säljer med förlust, köper man ändå prylarna ännu billigare på nätet.
"det är dumt att betala för mycket", eller hur var det nu?

Ägs inte Elgiganten av samma bolag som webbhallen? Aja skit samma...
Ot;
Men det som är stora skillnaden mellan dom och dom billigare nätbutikerna säljer tv apparater som är importerade från Ryssland och andra länder utanför EU medans elgiganten kör på nordisk/EU (många andra med) finns nät butiker som säljer sånt med... Men sånt kan ställa till med besvär senare om det är från utanför EU;)...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Jag vill bara att Elgiganten ska leva kvar. De är de enda som har bra priser. Siba, Mediamarkt, Onoff och allt vad de heter, dö med er, ni har inte en chans mot Elgiganten och webbsidor så som Komplett.

En sak jag undrar då är, om nu siba är hotad, då borde netonnet också vara hotade eftersom siba köpte upp dem och netonnet blev sämre tack vare siba ^^ Haha idioter, att ta bort komponenter som försäljning var deras sämsta idé. Det var det som gjorde netonnet som det bästa som kommit till. Ha en butik som man kunde ta bilen till för att uppgradera sin dator utan att behöva vänta i flera dagar. Och nej, jag vet att Pcdoktorn och andra butiker finns med samma utbud, men jag pratar om ekonomi också, vilket inte såna småbutiker kan ge.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sanning med modifikation det där, samtliga företag du nämner har en blandning av "svenska/nordisk" modeller samt "europamodeller". I min erfarenhet sköter samtliga företag du nämner garanti och reklamationärenden snyggt på "EU"-modeller. I vissa fall kan man förlora hemservice på dem visserligen och det är inget butikerna "kompenserar" för annat än lägre pris då det vill säga.

Sen att kronan är stark är ju absolut inget konstant och knappast den stora anledning. Snarare är det att de har helt annan prissättning "nere i europa".

Själv köpte jag min LG från webhallen och det var inga konstigheter med hemservice när den pajjade efter en månad.
Morsan köpte en samsung från mediamarkt: inga konstigheter att dra det genom en av samsung auktoriserad servicefirma när den vägrade starta en dag.

Att SIBA och Elgigante skulle vara de enda som säljer nordiska apparater är bara trams.
Expert har också massor av nordiska, majoriteten tom. Media Markt också, Webhallen, Dustin, Komplett varkar typ 50/50 eller bättre.
http://www.webhallen.com/hemelektronik/135167-samsung_46_3d_l...
http://www.webhallen.com/hemelektronik/135163-samsung_46_3d_l...
http://www.dustinhome.se/samsung-ue-32d4004-32-led/product/50...
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11157&mfr=SAMSUNG
http://www.samsung.com/se/consumer/pdf/Skillnad_SamsungTV_se....
Hoppsan?

Så njae, trolla vidare med konspirationsteorierna vetja

kollade snabbt på expert, efter 30 sekunder fan jag det här.

http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151...
http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151...
http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151...
http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151...

orkade inte kolla genom mer, men det där säger väl allt

sedan sa jag inte att de var de enda som bara sålde det, sa bara att ALLA tv apparater dem säljer är nordiska. Hur skall du som kund när du tittar på TV på väggen annars veta att du får en nordisk?

så läs så är du gullig så missförstår du inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

snubben ovan sa något mycket intressant nu ...

Visste ni att SIBA och Elgiganten är den enda kedjorna i Sverige som endast har nordiska TV-apprater? De andra företagen, Media Markt, Espert, Webhallen, Komplett, Dustinhome osv osv..Gråimporterar nästan alla sina TV apparater ifrån andra länder, varför? Jo, för kronan är såpass stark så att importera TV ifrån england, frankrike, USA och tyskland lönar sig.

Vad spelar det för roll för oss? Jo, att tillverkarens garantier gäller inte, så om du kommer hem och efter två månader finner en död pixel på din nya samsung tv så är de kört, de byter inte ut din TV pga det... om de är en nordisk version så kommer samsung hem till dig och byter ut Tvn eller lagar den, du behöver inte skicka den eller åka med den någonstans.

Så med andra ord Nordisk TV (Sony Samsung LG Philips):

100% pixelgaranti
Hemservice

Gråimporterad:
Ingen pixelgaranti
Du måste köra Tv till butik eller skicka den till återförsäljaren med paket

Inte många har koll på detta. Men på om ni kollar i en butik på samsungprodukter, slutar modellnumret med XXE så är det en nordisk version allt annat är inte det

Stämmer icke. Köpte min tv från Dustin den var gråimporterad eftersom jag googlade modellnamnet och i Sverige fick den en annan beteckning.
100% pixelgaranti har jag fått två gånger av två.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Stämmer icke. Köpte min tv från Dustin den var gråimporterad eftersom jag googlade modellnamnet och i Sverige fick den en annan beteckning.
100% pixelgaranti har jag fått två gånger av två.

fel bara nordiska apparater har pixelgaranti i Sverige

http://www.samsung.com/se/consumer/pdf/Skillnad_SamsungTV_se....

sen som dustin hade någon egen lösning är det en annan femma, jag snackar nu om samsung, i ditt fall kan inte samsung ha kommit hem till dig och bytt ut Tvn,

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

fel bara nordiska apparater har pixelgaranti i Sverige

http://www.samsung.com/se/consumer/pdf/Skillnad_SamsungTV_se....

sen som dustin hade någon egen lösning är det en annan femma, jag snackar nu om samsung, i ditt fall kan inte samsung ha kommit hem till dig och bytt ut Tvn,

Det är Samsung jag har. Och Dustin skickade en fraktsedel och bytte sedan ut tvn mot en ny eftersom min inte fanns kvar fick jag dessutom en högre modell.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Ägs inte Elgiganten av samma bolag som webbhallen? Aja skit samma...
Ot;
Men det som är stora skillnaden mellan dom och dom billigare nätbutikerna säljer tv apparater som är importerade från Ryssland och andra länder utanför EU medans elgiganten kör på nordisk/EU (många andra med) finns nät butiker som säljer sånt med... Men sånt kan ställa till med besvär senare om det är från utanför EU;)...

Stämmer så väl, därför är det viktigt att kolla så att nätbutiken man beställer ifrån inte ägnar sig åt grå-import. Piss, sorry, Pixmania är stora när det gäller just gråimport medan andra återförsäljare säljer nordiska skärmar men ändå kan skala av en tusenlapp eller flera (18-20k istället för 24-28)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kometen:

Undrar vad medelåldern på vissa som kommenterar här är? Knappast i arbetsför ålder varje fall. Var glad så längre de finns kvar för i slutänden kanske det bara finns en stor kedja kvar och va tusan tror ni då elektroniken kommer att kosta med noll konkurrens ? Plus att en massa arbeten försvinner och att utlänska kedjor flyttar vinsten utomlands.

//kometen

Vart tror du vinsterna hamnar nu då?
Oavsett vart butikerna ligger eller vilket land de flyttar vinsterna till så är det drönarna på golvet som utnyttjas

Permalänk
Medlem

det är för att komma ifrån den höga skatten i sverige som utländska firmor skattar så mycket som möjligt i länder där det nästan inte finns någon skatt (såsom IKEA tex som är holländskt)

media markt, av vad jag har fattat det som får pengar av leverantörer när de köper in stora mängder varor, men det får inte media markt sverige utan de är väl något stort i tyskland som får det då..

de man skall komma ihåg är att den svenska välfärden påverkas negativt av sådana företag.
på helsvenska företag går skatter och allt direkt till sverige, så det gynnar samhället mera

såsom

SIBA
INET
NETONET
CDON
DUSTIN

ICKE SVENSKA (vad jag vet)

WEBHALLEN ----> ägs av skiten , minns inte vad dem heter med deras logo är grön och rosa typ
KOMPLETT ---> norska va?
ELGIGANTEN
EXPERT
MEDIA MARKT

osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

de man skall komma ihåg är att den svenska välfärden påverkas negativt av sådana företag.
på helsvenska företag går skatter och allt direkt till sverige, så det gynnar samhället mera

osv osv

När det kommer till kritan sparar hellre svensken en hundralapp av 10.000 kr än tänker på den svenska välfärden.
Faktum är väl att vi är nettoexportörer och hade alla tänkt som du föreslår (i alla länder) så hade ju inte folk köpt från oss heller.
Just nu är jag rätt säker på att Mediamarkt faktiskt går i förslust för att kunna slå ut Siba och i längden få igen pengarna, så vi ska vara glada för den konkurrens vi ges, även om jag personligen aldrig handlar från någon av dessa två.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

När det kommer till kritan sparar hellre svensken en hundralapp av 10.000 kr än tänker på den svenska välfärden.
Faktum är väl att vi är nettoexportörer och hade alla tänkt som du föreslår (i alla länder) så hade ju inte folk köpt från oss heller.
Just nu är jag rätt säker på att Mediamarkt faktiskt går i förslust för att kunna slå ut Siba och i längden få igen pengarna, så vi ska vara glada för den konkurrens vi ges, även om jag personligen aldrig handlar från någon av dessa två.

Jag tror inte det riktigt, se tex på ekologiska matvaror tex, i början tänkte många. Men va fan! skall folk betala mer för samma sak bara för att det är bättre för miljön, djuren och Sverige? Folk vill bara ha billigt billigt!

Men så fel man hade, ekologisk mat är större än någonsin, jag tror många handlar på SIBA för att de är just svenskt.

Jag själv handlar direkt ifrån tillverkarna jag har turen att ha bra kontakter så handlar aldrig i butiker när jag handlar prylar. Men om jag fick välja en kedja att handla mina prylar på av alla.. så skulle det lätt vara NetOnNet! där handlade jag innan jag kom in i branschen. Men de är för jag är extremt tekniskt kunnig, dem som inte är det är netonnet inte bra för alls :S