Siba blöder kapital – minus 200 miljoner kronor senaste fyra åren

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det berodde på reklamen

Permalänk
Medlem

vet inte hur det är i resten av landet, men här är Siba helt värdelösa. lite OnOff-känsla. Ointresserade säljare och helt värdelöst utbud. Ang säljare så är inte Elgiganten bättre heller för den delen..

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Jag trodde att Elgiganten var en del av norska Elkjøp.
Har Dixon köp upp dom?

Permalänk
Medlem

Visst, ni hatar reklamen jättemycket osvosv jättecoolt.

Inte kan ni väl säga att ni vägrar köpa en laptop på siba även om den är 300kr billigare där bara för att de har jobbiga reklamer?

IMO, så är det jättetråkigt när stora företag kommer in och slår ut de "mindre" kedjorna. Till slut kommer det inte finnas många olika företag kvar. Detta gäller ju inte bara elektronik.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

[...]Inte kan ni väl säga att ni vägrar köpa en laptop på siba även om den är 300kr billigare där bara för att de har jobbiga reklamer?

Självklart hade jag köpt en dator till ett något högre pris någonstans där jag har varit kund länge och varit nöjd med deras service. Det är oftast riskabelt att byta butik där man handlar bara för att spara några hundralappar mer, men när man väl får problem så går det åt skogen. Nu säger jag inte att Siba har dålig service, för det har jag ingen erfarenhet av, men min erfarenhet av stora kedjor rent generellt är att de är rätt dåliga på att hantera reklamationer och dyl.

Men jag håller med om att det är tråkigt att det går utför för vissa butikkedjor, men jag skulle säga att det är resultatet av medvetna kunder och internetbaserade butiker med bättre priser, sortiment och service.

Permalänk

Efter sibas våldtäkt av netonnet så jublar jag, men ledsen för dom inkompetenta försäljarnas jobb..
Nu hamnar dessa i några andra butiker, väldigt tråkigt då när dessa fanns på siba så viste man vart man hade dessa och kunde undvika dom..

Saknar netonnet när dom hade datorkomponenter i hyllorna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad dom slösat på reklamerna som gått nästan oavbrutet i över en månad, ibland 4,5 gånger i samma reklampaus så kan man inget anna önska än helvetet åt dom.

Permalänk
Medlem

Problemen har väl varit att dessa stormarknader har staplats sida vid sida iallafall i storstäderna.
Samt att platscheferna har varit inkopetenta eller toppstyrda, eller kanske fått för fria händer.
Har man många butiker så måste dom drivas likadant, på alla ställen, samtidigt.
Mitt intryck av siba har varit att det är stökigt i butiken, och det verkar som om det inte finns någon som styr upp konceptet.
Det verkar som om dom möbelerar om hela tiden, kanske av tristess.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se hur folket kommer prata om detta.
När Saab var på väg neråt så klagade dom på att dom får skylla sig själv, det är ju bara en liten fabrik som läggs ner.

När OnOff gick ner så var det däremot hemskt, tänk på alla affärer och personal som får sluta nu.
Och nu kommer Siba och nu kommer det bli samma visa.

Siba: Antal anställda, 803 stycken.
Saab Automobile AB: Antal anställda, 3840... Och tar vi med alla som företag som kommer åka med i skiten av att Saab försvinner så räkna med runt 1000 till 1500 till.

Så att 3000 mer blir arbetslösa är visst inte lika farligt som om Siba försvinner.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

... och Pixmania ägs i sin tur av Dixon, dvs. samma moderbolag som Elgiganten.

Där ser man - hade jag ingen aning om! Bolagen är så stora så de slåss mot sig själva

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av The:

Finns ingen handlare som går minus på att sälja.. Det förfelar hela syftet. Däremot lär det vara ganska liten vinst.

Siba kan gott konka så slipper man deras jävla reklam..

Nu pratade jag om kampanjvaror under exempelvis mellandagsrean. Inte ordinarie pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nu ska vi se hur folket kommer prata om detta.
När Saab var på väg neråt så klagade dom på att dom får skylla sig själv, det är ju bara en liten fabrik som läggs ner.

När OnOff gick ner så var det däremot hemskt, tänk på alla affärer och personal som får sluta nu.
Och nu kommer Siba och nu kommer det bli samma visa.

Siba: Antal anställda, 803 stycken.
Saab Automobile AB: Antal anställda, 3840... Och tar vi med alla som företag som kommer åka med i skiten av att Saab försvinner så räkna med runt 1000 till 1500 till.

Så att 3000 mer blir arbetslösa är visst inte lika farligt som om Siba försvinner.

Det är lite skillnad på att gå under pga hård konkurrens och att gå under för att man under 20 år fortsätter sälja gammal skit ingen vill ha till ett pris ingen är villig att betala. Tror dock inte att någon mer än svensk media (och Fabian Bengtsson) kommer sörja en eventuell Siba-konkurs.

Permalänk
Medlem

Som många andra är jag spyfärdig på Fabian i mitt fall kunde han eldat upp pengarna istället för att lägga dom sin reklam. Ren avsmak och ett löfte om att ALDRIG sätta min fot i en SIBA butik från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det är lite skillnad på att gå under pga hård konkurrens och att gå under för att man under 20 år fortsätter sälja gammal skit ingen vill ha till ett pris ingen är villig att betala. Tror dock inte att någon mer än svensk media (och Fabin Bengtsson) kommer sörja en eventuell Siba-konkurs.

Fast SAAB såld bra med bilar till krisen =/ Sen kan man undra hur GM kunde över väga att ha kvar Saab när dom gick i förlust nästan varje år? Kanske fixade dom till siffrorna så vinsten hamnade i USA istället för Sverige och var inte tvungen att betala lika mycket skatt?

Tycker det är synd om SIBA måste lägga ner, ser hellre att dom är kvar likadant Expert. Dom verkar också ha stora problem. Men det slutar väl med två stora och med skyhöga priser istället. =/

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att den där Fabian har äcklat mig från att vilja sätta min fot på Siba, helt fel strategi enligt mig att försöka fiska åt sig kunder.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen är det också så att dom vägrar att ha en E-handel i Sverige (Media Markt alltså). Antagligen för dom inte vill hamna på prisjakt;)

Nä ,men dom har vad man kunnat se, försökt ta över butiksmarknaden och e-marknaden är rätt hård konkurrenssatt (sen prisjakt och co tvingar ju E-butikerna att bokstavligt tävla om lägst pris).

Tror dom inte vill råka ut för det.
Sen att dom gör reklam hur billiga dom är, lurar ju konsumenten att tro att dom är det på allt. Sen kostar det ju bränsle att inse att dom är 200kr dyrare än butiken en kilometer bort.

Så när dom fixar så man i alla fall kan se vad saker kostar i butik online (lär det inte bli lika populärt att handla där). Därför dom säker inte kommer fixa det.

Ifall det är så att Media Markt på något sätt skulle kunna hindra konkurrens (tar tid och kostar att bygga stora butiker) genom att hota med prisdumpning eller att de genom att växa kan få ner kostnaderna såpass mycket att det inte är värt att försöka konkurrera (har lite svårare att tro på framförallt det senare) eller dylikt kan ta en förlust under en tid för att senare kunna hålla (något, blir det för stora skillnader så lär incitamenten att informera sig om och via exempelvis prisjakt även för de annars mindre priskänsliga sätta gränser för detta) högre priser så att det är värt det?

Samtidigt kanske man inte skall dra för stora växlar på det hela med tanke på den makroekonomiska situationen... Vore kanske intressant att se när Media Markt gjort sina investeringsbeslut.
Intressant är ju i varje fall att en del kedjor verkar ha ett separat näthandelsföretag (kanske pga. varumärket om de köpt upp den delen eller möjligen för att de agerar annorlunda i de ev. olika segmenten kanske?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Båda två utgör Elgiganten Sverige, så ska man titta på Elgigantens resultat så bör båda bolagen räknas med.

Nu är det dock så att EG visst får massa miljoner av sina ägare. Detta slungas in som bidrag vilket balanserar förlusterna.

EG lägger ungefär lika mycket på reklam som ICA. Detta mostvarar mer än 10% av deras omsättning.

Och jag vet att så hög vinst har INTE EG på den svenska marknaden.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Sötast
Skrivet av anton:

Visst, ni hatar reklamen jättemycket osvosv jättecoolt.

Inte kan ni väl säga att ni vägrar köpa en laptop på siba även om den är 300kr billigare där bara för att de har jobbiga reklamer?

IMO, så är det jättetråkigt när stora företag kommer in och slår ut de "mindre" kedjorna. Till slut kommer det inte finnas många olika företag kvar. Detta gäller ju inte bara elektronik.

Du menar på fullaste allvar att du skulle köpa samma dator för 300:- mindre från en oseriös kedja som siba istället för att lägga 300:- mer och köpa den ifrån t.ex Dustin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Jag trodde att Elgiganten var en del av norska Elkjøp.
Har Dixon köp upp dom?

Dixon äger Elkjöp.

Dixon äger även Pixmania, som i sin tur äger Webhallen.

Även Electroworld ingår1.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Ifall det är så att Media Markt på något sätt skulle kunna hindra konkurrens (tar tid och kostar att bygga stora butiker) genom att hota med prisdumpning eller att de genom att växa kan få ner kostnaderna såpass mycket att det inte är värt att försöka konkurrera (har lite svårare att tro på framförallt det senare) eller dylikt kan ta en förlust under en tid för att senare kunna hålla (något, blir det för stora skillnader så lär incitamenten att informera sig om och via exempelvis prisjakt även för de annars mindre priskänsliga sätta gränser för detta) högre priser så att det är värt det?

Samtidigt kanske man inte skall dra för stora växlar på det hela med tanke på den makroekonomiska situationen... Vore kanske intressant att se när Media Markt gjort sina investeringsbeslut.
Intressant är ju i varje fall att en del kedjor verkar ha ett separat näthandelsföretag (kanske pga. varumärket om de köpt upp den delen eller möjligen för att de agerar annorlunda i de ev. olika segmenten kanske?).

Hängde inte helt med. Men om du inte märkt det så finns det en fungerande E-handel i Tyskland.
www.mediamarkt.se (ser nu att dom i alla fall fixat så man ser produkter dom har i butiken nu, vissa produkter i alla fall).

Tysklans (om jag inte är fel ute)
http://www.mediamarkt.de/

Men tror deras strategi är att först göra ett varumärke i Sverige. Med många stora fläskiga butiker och i början extrem prisdumpning och sen lägga sig i nivå med dom andra jättarna (eller lite över och ha några billiga lockvaror).

Sen bygga ut E-handeln och alla vet ju då vilka dom är och blir inte lika iväg skrämda den konstigt byggda webbsidan (som mest ser ut som något en bluffare snickrat ihop).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Siba är nostalgi, att vandra på siba på 80talet var ett riktigt nöje, nykomlingar som elgiganten m.m känner jag inte så mycket för.
Dock är inte siba idag som de var förr, främst p.g.a. att produkterna inte är det.
Jag upplever dock att de flesta elektronikkedjor är för insnöade i vad de ska sälja, ja de har en massa tv-apparater, kylskåp, dammsugare etc. Alltså sådant som man köper sällan och det finns ingen mening att ens gå in i butikerna för att kolla efter roligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N!klas:

hahah precis när jag läste denna tråd så skriker en viss Fabian på min tv i bakgrunden.

Inte helt oväntat. Det var åratal sen jag handlade på Siba. Dyrt och dåligt utbud.

Samma här: det var åratal sedan jag handlade där så mig gör det inget ty de hade höga priser på allt.:/ När jag väl var där så hade de aldrig det man ville ha, så man slutade att gå dit. On Off var kul att de gick i konkurs men Siba kommer hämma konkurrensen. Så det är ur den synvinkeln synd att Siba försvann från marknaden.:(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Skulle köpa en optisk ljudkabel på SIBA och undrade vad skillnaden var på den för 89:- och den för 299:-
Expediten sa att den för 299:- lös för den var genomskinlig...

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har jag inte mycket till övers för deras prisgaranti är ett skämt. Endast mot vissa butiker inom närområdet. Är det en okänd butik i närheten så gäller inte prisgarantin oavsett att de har butik och hemsida samt finns med på prisjakt.

Sen så Butiken i Heron City är säljarna rent av sagt otrevliga när man frågar om prisgaranti... Vissa säljare tar ingen prisgaranti mot webhallen och vissa gör det?

Inget enhetligt. Den i Gallerian i Stockholm City är väl något bättre men fortfarande inget företag jag väljer i första hand av butikerna.

Vänder mig heldre till Elgiganten om man skall handla av en av jättarna. Men nu hade jag fått presentkort på just Mediamarkt.... Mediamarkt är inte heller billiga de är bara billiga på sina lockvaror resten är jue dyrt.

Handlar heldre hos Elgiganten och Siba , Netonnet än just Mediamarkt. All hets började sen Mediamarkt kom in i bilden förstår inte folk vad som händer de säljer vissa saker jättebilligt nu för att slå ut konkurrenter och sen höja priserna till smaskiga nivåer igen då det knappt finns nån konkurrans.

Jag hoppas Siba kan hålla sig kvar i Leken men är rädd för att de går i Konkurs. Att en handlare går i konkurs försämrar för oss konsumenter som i slutändan får betala ett högre pris för våra varor. För trots all internethandel så finns det inget härligare än faktiskt få med sig sin vara direkt hem från butiken samt det är lättare vid ev garantiärenden.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Vi vill inte ha halvstora företag som inte är bra på något men ändå har lite av allt. Sen håller jag med er om att deras reklamer är SÅ JÄVLA JOBBIGA!

Webhallen = Ingen reklam, de är bra på det dem säljer, och de får reklam för att alla rekommenderar dem till varandra.
Komplett.se = ^

EDIT: Det enda som är bra med butiker som SIBA är att man lätt kan lämna tillbaka saker, det är bara att påstå att något inte fungerar, blanda in några svåra ord och så får man pengarna tillbaka, trots att det kan ha gått ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumme:

Fast SAAB såld bra med bilar till krisen =/ Sen kan man undra hur GM kunde över väga att ha kvar Saab när dom gick i förlust nästan varje år? Kanske fixade dom till siffrorna så vinsten hamnade i USA istället för Sverige och var inte tvungen att betala lika mycket skatt?

Det är lite off topic, men var ändå tvungen att kommentera. Du har helt rätt. Faktum är att ingen egentligen vet vad vårt (jag jobbar/de på Saab Automobile) resultat varit, eftersom det aldrig redovisats. Men det faktum att GM efter 10 år valde att utnyttja sin option på att köpa andra halvan, och att de aldrig ville sälja (de blev tvingade av sin regering) borde tala sitt tydliga språk. De lade ner Oldsmobile, en gammal amerikansk ikon, flera år tidigare, och Pontiac i samband med krisen. Men det var aldrig något tal om att sälja eller lägga ner oss, förrän bailouten de behövde villkorades med att inga pengar fick föras ut ur USA.

Några exempel: Saab var tvingade att köpa motorer från GM Europe för ungefär 25-35 kkr styck. Opel fick betala en femtedel för exakt samma motorer. Ett enkelt och smidigt sätt att flytta pengar från den svenska verksamheten till den tyska. När Saab sålde en bil i USA tog GM North America hand om pengarna. Med andra ord: varje bil vi tillverkade för den nordamerikanska marknaden innebar en kostnad i tillverkning och utslagen utveckling, men vi fick inte ett öre när den väl såldes. GM bestämde sig för att försöka återintroducera Cadillac på den Europeiska marknaden. De beordrade Saab att utveckla modellen BLS, till en kostnad av en miljard eller två. Den sålde skitdåligt, vilket gjorde att det hela var en enda jättelik förlustaffär, som enbart belastade oss. Listan på exempel kan göras väldigt lång, det här var bara tre off the top of my head.

Det här är saker som allmänheten inte känner till, men som tyvärr har fått stora delar av den att tro att Saab inte sysslat med något annat än kvalificerad kapitalförstöring..

Permalänk
Medlem

OK här får ni info från någon som har insyn

Många missar att själva SIBA går i förlust men i slutändan blir de vinst ändå.

SIBA genererar pengar till dessa företag under som ägs av bengtssons:

Ramvassen ---> som många stora SIBA varuhus hyr sina lokaler av (samt som andra stora företag hyr av, de äger flera stora köpcentrum osv

Resurs bank ----> tar hand om alla krediter kunder skaffar på SIBA, detta är det man tjänar mest pengar på inte försäkringar

Solid ----> sälja försäkringar gynnar också detta företag, även netonet har solid

Resurs finans ----> deras egna finansbolag som tar hand om alla SIBAs finansieringar

SIBA grossist ----> de köper produkter av sig själva med vinst (på samma sätt som elgiganten)

alltså om butikerna går med förlust, är en STOR del av butikernas kostnader saker som går direkt in i Waldir, därmed blir det vinst ändå.. de är smarta och nu med netonnet blir inköpspriserna mycket billigare då de från och med snart kommer köpa in produkter tillsammans. och då kommer netonnet också köpa ifrån ett grossistföretag som waldir äger

konstigt att media idag har tryckt på som fan att Siba skall konka nu, det är inte sant, de har en stark framtidsplan nu gemensamt med NetOnNet :S

Permalänk
Medlem

Enda reklamen från Siba som fortfarande håller måttet.
http://www.youtube.com/watch?v=BujvJ35h0LA

Handlade en ny kamera på Siba för två veckor sedan. Var i princip bara Siba som hade den hemma.

Permalänk
Medlem

Död åt Siba och Fabian! Ontopic, jävligt gryg personal, dåligt utbud och skyhöga priser är inte direkt en vinnande kombination, men den kanske dom har missat? Är väl bara en tidsfråga innan fånerikedjan Expert fallerar också. Var och kollade in deras sk. "Konkurs Rea" eller nåt i den stilen, och den största prissänkning jag kunde notera var 100:- på nåt objektiv, då låg dom dessutom 600:- över billigaste butik, ej nätbutik.
Nej tack, för min del får gärna Expert och Siba stryka i graven, kanske jag äntligen får käft på Fabian som gormar som en ittrig orm i min tv

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är ingen nyhet att vanliga buriker såsom siba (och förut onoff) går i konkurs nu när intrenet är det bättre och billigare sättet att handla. Tänk liksom, hur många här går till siba och köper sina nya datordelar? man handlar dom på internet och jämnför med prisjakt.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!