Intel erbjuder extra garanti för överklockare

Permalänk
Melding Plague

Intel erbjuder extra garanti för överklockare

Processorjätten Intel hoppas locka entusiaster genom nya "Performance Tuning Protection Plan". I korthet handlar det om ett extra garantipaket för överklockade processorer i K- och X-serierna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter ju faktiskt ganska intressant

Permalänk

Håller med

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

kanske inte riktigt värt till en i5 2500k men skulle utan tvekan köpt detta till en i7 2600k eller bättre

Permalänk

Kul med lite nya metoder! Hoppas att AMD går med på liknande grejer för FX.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Mycket bra initiativ av Intel, speciellt med tanke på framtiden då det lär gå och klocka mer och mer.

Permalänk
Medlem

20$ = 137 sek .. Känns lätt värt t.om för en 2500K då skyddet gäller 3 år.
Jag har iaf fixat det nu

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Detta var nog en av dom bästa ideer jag har hört på jag vet inte hur länge!.
Kommer helt klart köpa till det med nästa cpu från intel

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det var ju inte dåligt! Bra idé!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Satan vad grymt!

Permalänk
Medlem

Fler som kommer våga pressa till gränsen, nice

Permalänk
Medlem

Då går det ju bränna cpun innan garantitiden går ut, sen får man en ny?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Musikälskare

Intel imponerar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Asteroid:

Ja om man tycker att det är värt att vara utan processor i några veckor bara för att få en ny, likadan processor. Just processorer slits ju inte riktigt som mekaniska komponenter så jag ser inte riktigt vitsen med manövern.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Jepp, men sedan upphör försäkringen och du får teckna en ny om du vill ha samma skydd för din nya CPU, om jag uppfattat det hela riktigt.

Citat:

By purchasing this Plan and meeting the Plan’s criteria, the user can receive a one-time replacement processor if the user’s over-voltaging or over-clocking causes the original processor to fail.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kan ju vara riktigt bra för ovana klockare , har aldrig i mitt liv tagit sönder en processor eller nåt annat genom att fippla med klocka den men då byter ja ju ut delarna var 1,5/2 år varje gång...

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

Dem byter bara en enda gång om det skulle gå sönder, tänk på det.

Permalänk

137kr är fan ingenting! klart värt det även om det upphör efter man lämnat in! måste göra det när jag köper ny dator

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Undviker det här av samma anleding jag undviker att köpa extra försäkring på Tvn eller kylskåpet.....

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Burns:

Undviker det här av samma anleding jag undviker att köpa extra försäkring på Tvn eller kylskåpet.....

Jasså? täcker hemförsäkringen en till förödelse överklockar cpu?
Hade jag ingen aning om :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av B.Burns:

Precis. Om produkten inte håller för vanligt användande så är det inte ens värt att köpa den till att börja med.

K processorerna är byggda för överklockning.

Detta är ett sätt att lura lättlurade folk som vill ha "extra säkerhet" för de är så osäkra.

Dock ca 000.1% kommer behöva denna försäkring, men de få nog redan CPU sponsrade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Unless specifically set forth below, the terms and conditions for the Plan do not replace, change or otherwise impact the scope or term of Intel’s standard boxed processor limited warranty. No other warranty offered, verbally or in writing, by a distributor, channel partner, reseller or other third party will, in any manner, expand or modify the terms of the Plan. This Plan does not supersede any laws or regulations of the city, state or country.

Citat:

The Plan provides a one-time replacement: (i) only applicable to the replacement of Eligible Processors (defined below) and (ii) only when the Plan is purchased within one (1) year of the purchase of the Eligible Processor.

Citat:

There is no limit to the number of Plans that can be purchased, provided that only one (1) Plan can be purchased per Eligible Processor. There must be a unique Plan activation code for each Plan purchased.

Citat:

There is only one replacement allowed for each Eligible Processor. After the one replacement, the Plan will be deemed terminated. Replacement processors will not be eligible for Performance Tuning Protection Plan purchase.

Alla citat: http://click.intel.com/tuningplan/Terms.aspx

För 170kr är det ganska bra "tillägg" till garantin förutsätt att man INTE förlorar den vanliga garantin.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Är det garanti eller försäkring när jag betalar extra? Låter som försäkring i mina öron.
Någon sweclockare som har koll på svenska konsumentlagarna?

Jag kan förstå att de vill kunna sälja k-modellerna med överklockning som argument, men om de inte vill ta ansvar för produkten utan att det redan ingår i priset så låter det suspekt.
Samtidigt kan ju inte Intel ta ansvar för hur mycket du och jag överklockar, eller finns det restriktioner? är det ok att överklocka med kväve till 6+ GHz? Det står väldigt lite om det i faq och terms.

Något som nämns är att extra försäkringen gäller en gång, dvs har du bränt en processor måste du sedan förnya försäkringen.

Permalänk

Ska ju klocka sönder den dagen innan garantin tar slut bara för att trolla intel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Garanti har man över huvud taget inte laglig rätt till, däremot reklamationsrätt i minst 6 månader alt. 36 månader, där de första 6 månaderna ligger bevisbördan på försäljaren att bevisa att produkten inte varit trasig "från start". Garanti är något butikerna erbjuder utöver, försäkringar likaså.

Så gällande detta har du förutom lagstadgad reklamationsrätt i 36 månader, en garanti i 36 månader där garantin är generösare än reklamationsrätten (speciellt efter 6 månader har gått).

Jag kan dock inte tänka mig att garantin gäller när man manipulerar spänning och liknande och därmed erbjuds en försäkring.

Puh.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jasså? täcker hemförsäkringen en till förödelse överklockar cpu?
Hade jag ingen aning om :\

Sa jag det?

Tror du att Intel sätter igång det här för att vara snälla?
Dom gör det av samma anledning som SIBA när dom erbjuder försäkring,att tjäna ett par extra buck på en redan klar affär helt enkelt...
Det är inget fel i att köpa en tilläggsförsäkring om man känner sej tryggare av det,men har inte prollen brunnit upp första året så är risken minimal att den gör det senare (om man inte EXTREEEMKLOCKAR)
Och seriöst OM den brinner upp efter 3-4 år vill man ha en likadan då?...ändå dags att köpa nytt
Har inge lust att bråka om det här,men det är ointressant för mej i varjefall.

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Medlem

Heja Intel!

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Men hur ser Intel att proppen har pajat av just överklockning, läser man villkoren står det ju att "problems with electrical power, abnormal electrical conditions" och inte minst "usage not in accordance with product instructions" inte täcks in av försäkringen.

Det sista där, det kan säkert bli föremål för dispyter.

Man vill ha den gamla på RMA, men hur diagnosticerar man en antagligen stendöd och bränd processor, genom goodwill eller ?

Försäkringen är visserligen inte så dyr, men som jag ser det så riskerar man att invaggas i tron att man kan gasa på hur mycket som helst med resultat att man hamnar utanför villkoren om den går sönder. Och då blir man utan..

Permalänk
Medlem

Dom har väl allt å vinna på detta koncept...
1: Lägre support kostnad (kund har försäkring *bang* ny propp skickad)
2: Högre vinster (alla kommer inte behöva nyttja denna tjänst)
3: Kunder blir mer nöjda med INTEL

Att kunna köpa till "drulle" är en bra garanti för experiment och/eller okunnigt folk.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Och hur förstör man en processor genom överklockning? Ja, enda sättet är väl att mata den med en alldeles för hög spänning att den dör direkt, vilket borde vara runt 1.7-1.8 volt eller högre för Sandy Bridge. Garantin täcker väl knappast att processorn degraderar genom för hög spänning under en längre tid alternativt för höga temperaturer, vilket är det verkliga problemet med överklockning. Det ska otroligt mycket till att döda en processor genom vanlig 'svenssonöverklockning'.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.