Alina läcker Radeon HD 7950

Permalänk
Melding Plague

Alina läcker Radeon HD 7950

Datorhandlaren Alina avslöjar pris och specifikationer för ett kommande grafikkort, inget mindre än ett ännu olanserat Radeon HD 7950 från Sapphire.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Interesting! En tusing mindre är ju lite iallafall :).

Visa signatur

Något får det väl stå :)

Permalänk

Spännande! Hur komer detta te sig emot storebror mån tro?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Roligt pris! Den lär väl konkurrera med GTX 580, eftersom de ligger i samma prisklass?

Permalänk

Gissar att den kommer prestera ungefär lika bra som GTX 580, kanske några ynka procent mer, 4300kr är då lite för högt. Kommer säkert hamna på ett pris runt runt 3500-4000kr

Permalänk
Medlem

http://videocardz.com/30341/amd-radeon-hd-7950-benchmarked-in...

Verkar prestera precis som gtx580 i 3dmark11. Undrar hur bra den klockar.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

ATI är redan dött sedan länge. Konstigt att de fortfarande använder namnet.

Permalänk
Medlem

Release Date 1-31-2012
Interface PCI-E 3.0 x16
Core Clock 800 MHz
Memory Clock 1250 MHz (5GHz)
Memory Size 1536,3072 MB
Memory Type GDDR5
Memory Bus Type 384 bit
DirectX 11.0
Process 28 nm
Fragment Pipelines 1792
Texture Units 112
Raster 32

http://videocardz.com/30335/amd-radeon-hd-7950-specification-...

Permalänk
Medlem

Kan ju lika gärna var tryckfel.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Så otroligt usel prissättning. Presterar den som ett GTX 580 och kostar ungefär lika mycket men med krympt tillverkningsteknik så är det ju bara löjligt. Krympt tillverkningsteknik är det som i första hand ska leda till lägre priser. Skiter i om GTX 780 kostar 6000:- eller mer nu, men jag köper inte AMD längre efter deras nya prissättning.

Permalänk
Avstängd

Kostar typ mer än 6970 när det släpptes? Myspriser.

Permalänk
Medlem

Det va lite väl dyrt. Hade det kostat 3500kr så hade jag funderat på saken, men nu är det inte värt det. Antar att priset är så högt pga att det kommer vara en bristvara och att vi inte vet så mycket om Kepler än.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Priset sjunker ganska snabbt. Sen när Nvidia släpper sina kort så sjunker det ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Så otroligt usel prissättning. Presterar den som ett GTX 580 och kostar ungefär lika mycket men med krympt tillverkningsteknik så är det ju bara löjligt. Krympt tillverkningsteknik är det som i första hand ska leda till lägre priser. Skiter i om GTX 780 kostar 6000:- eller mer nu, men jag köper inte AMD längre efter deras nya prissättning.

Lugna dig, det är väl självklart att dem tar vara på tiden dem har före Kepler?
Självklart pressar man inte priserna när man inte har någon, ens nära, motståndare.

Skulle tro att priserna kan landa på runt 3500 om man har tur, dock tycker jag att detta är lite dyrt :/ 2- 3k anser jag är okey för 7950.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Om 7950 presterar som 580 så är det väl rimligt att det lägger sig på dess prisklass?
Kortet är nytt vilket höjer priset och kommer gå ner ca 400kr tills det stabiliserat sig.

Roligt att du skulle köpa ett kort av Nvidia om dom satte en totalt orimlig prisnivå.
Snälla fanboy väck från Sweclockers genast tack...

OT: Går att hamstra gtx 580 nu för 3500kr från Alina.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=ZT-50105-10...

Permalänk
Medlem

Ja det lär inte ske någon märkvärd prissänkning från AMDs sida innan Kepler, så länge inte Nvidia sänker priset på sin nuvarande generation.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

De kanske ville få lite uppmärksamhet = Fler upptäcker den just nu inte ''super'' populära hemsidan?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Känns rätt dyrt, borde inte ligga över 3500 spänn.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Hur sätter Intel priserna på s2011? Allt det är bara för att det saknas konkurrens. När (om? ) kepler kommer så lovar jag att priserna sjuker!

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Beror väl på hur det presterar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Om 7950 presterar som 580 så är det väl rimligt att det lägger sig på dess prisklass?
Kortet är nytt vilket höjer priset och kommer gå ner ca 400kr tills det stabiliserat sig.

Roligt att du skulle köpa ett kort av Nvidia om dom satte en totalt orimlig prisnivå.
Snälla fanboy väck från Sweclockers genast tack...

OT: Går att hamstra gtx 580 nu för 3500kr från Alina.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=ZT-50105-10...

Är inte Nvidia fanboy, har AMD nu dessutom. Skulle aldrig betala 6000:- för ett grafikkort, var mer att Nvidia är kända för att sätta löjligt höga priser, men nu gör AMD samma sak och det sänker dem i mina ögon.

Permalänk
Medlem

edit.

såg nu att de va 7950 och inte 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Är inte Nvidia fanboy, har AMD nu dessutom. Skulle aldrig betala 6000:- för ett grafikkort, var mer att Nvidia är kända för att sätta löjligt höga priser, men nu gör AMD samma sak och det sänker dem i mina ögon.

Som dom gjorde med sin 5000-serie med....
herregud pöjk take a chill pill detta händer alltid när det släpps nya kort som presterar ut dom gamla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Och vilket kort från AMD kostar 6000:-?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

4st 7970s i CFX borde inte ligga på mer än 50kr men ikke =/

Permalänk
Medlem

haha på deras hemsida så kostar kortet nu 1 miljon och på produktbilden syns chuck norris, panik?

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=11196-00-40G

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

haha på deras hemsida så kostar kortet nu 1 miljon och på produktbilden syns chuck norris, panik?

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=11196-00-40G

Win <3
Tack vare det så blir det ett köp av Alina nästa gång
Grabbarna har humor!

EDIT:
Grafikfrekvens :1 337 MHz
Minnesstorlek 666 MB

Awesome specs indeed

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ChipAMD Radeon HD 7950
Grafikfrekvens1 337 MHz
Minne
Minnesstorlek666 MB
Minneshastighet
MinnestypGDDR2
Minnesgränssnitt

Allmänt
Fläkt Nej
Max antal bildskärmar1 st
Maximal upplösning640x480

HAHAHA skrattade när jag fick se detta och chuck norris på alina's hemsida xD

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Haha, Alina trollar oss!