dålig score i 3dmark 11 (cf:6950)

Permalänk

dålig score i 3dmark 11 (cf:6950)

Tjena! Jag ber er här på sweclockers om hjälp med min dator som verkar ha en riktigt flaskhals i systemet. Jag vet att min phenom II 955 kan vara en av orsakerna, har dock skruvat upp den till 4000 mhz och tyker inte den ska förstöra allt för mkt. det var först när jag drog igenom 3dmark 11 som jag verkligen såg att något inte stämde, fick nämligen ynka 6080 poäng i performance läget (basic), här är länken till resultatet:
http://3dmark.com/3dm11/2614868

Är lite fundersam om mina 6950s ska köras i endast 250mhz (vilket är idle)? något som jag tänkt på är att ett av mina kort har unlocked shaders medan det andra är helt stock, kan det va boven?

Mycket frågor men skulle va djupt tacksam för hjälp, ska försöka beskriva så gott jag kan om ni undrar ngt! tack på förhand!
Juste! får be om ursäkt om jag postat i fel forum viste inte riktigt vart jag skulle posta!

Edit: Efter att jag kollat hur mina grafik kort jobbade såg jag att ett kort inte jobbade alls, bytte plats på korten och drog i nyaste driv.(igen) Helt magiskt funkade båda korten som dom ska och jag är skitnöjd! Skit skumt fel dock! borde väll inte göra ngn skillnad på vart korten sitter?

Permalänk
Skrivet av Anton1993:

Tjena! Jag ber er här på sweclockers om hjälp med min dator som verkar ha en riktigt flaskhals i systemet. Jag vet att min phenom II 955 kan vara en av orsakerna, har dock skruvat upp den till 4000 mhz och tyker inte den ska förstöra allt för mkt. det var först när jag drog igenom 3dmark 11 som jag verkligen såg att något inte stämde, fick nämligen ynka 6080 poäng i performance läget (basic), här är länken till resultatet:
http://3dmark.com/3dm11/2614868

Är lite fundersam om mina 6950s ska köras i endast 250mhz (vilket är idle)? något som jag tänkt på är att ett av mina kort har unlocked shaders medan det andra är helt stock, kan det va boven?

Mycket frågor men skulle va djupt tacksam för hjälp, ska försöka beskriva så gott jag kan om ni undrar ngt! tack på förhand!

På resultatsidan står det som du säger att korten kör i allt för låg frekvens, både på minne och gpu.

Jag tycker du ska testa att återställa korten till fabriksinställningar på något sätt, sen installera/uppdatera om drivisarna.

Du kör väl förresten med moddat bios på ena kortet? Du kunde ju testa att köra med orginalbios. Borde finnas en switch på korten där du ändrar bios.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk

minnena borde va ok tror dom räkrar /2 så dom är på 133* mhz eller vad det nu är, ska göra det! va ett jävla krångel med drivisar till korten när jag köpte ett till kort, dom kunde inte köras i cf osv. men ska testa och byta till org bios på ena kortet brb

Permalänk
Medlem

Inte speciellt insatt i hur dom läser av hårdvaran, men på mig va det en hel del som va fel. Minnena tex som de sa kördes i 1600mhz vilket inte stämmer, att mitt main-kort körde högre minnesklock än de borde då de andra kortet i min trifirelösning kör lägre, dvs alla kör den lägsta.

Permalänk

okej skumt o.O bytte till org bios dvs 14** shaders, fick ännu sämre resultat! 5.7k och dom körs fortfarande bara i 250mhz liite ångest över nyköpet XD. kom på att jag kollade upp vad det va för pcie portar jag hade, visste att dom skulle köras i x8 och x4 (tyvärr) men ena bussen är ett pci 1.1 dvs inte 2.0 = dafuc har ett MSI 870A-G54 kollade igen och det visade sig att båda kör 1.1 (vilket dom INTE ska?) är det drivisar som är problemet tro?

Permalänk

Tycker det är skitmysko att det står Core clock 250MHz och Memory clock 150MHz.. Vad står det när du öppnar GPU-Z?

Jag får 6083 med singel kort HD6950 :S Dock klockat och upplåsta shaders..

http://3dmark.com/3dm11/2574399

Permalänk

står att den körs i 800mhz dock när man testar bus interface så står det att dom jobbar i pcie 1.1, kanske är boven? frågan är varför?

Permalänk

Flash är garanterat problemet, stäng av webbläsaren när du testar så lovar jag till 90% att det blir rätt. Återkom med resultat.

//tråd.

Permalänk

Jag har självklart stängt av alla program när jag testat, om det vore så enkelt

Permalänk
Skrivet av Anton1993:

Jag har självklart stängt av alla program när jag testat, om det vore så enkelt

Alla symptomen pekar ändå på flash, testa att stänga av hårdvaru accelerering av flash.

Permalänk

hur stänger man av den? har stängt av den genom att högerklicka och stänga av den i webläsaren, men förstår inte riktigt hur det kan va felet. Men ska testa om det gör ngn skillnad ^^

Permalänk
Skrivet av Anton1993:

hur stänger man av den? har stängt av den genom att högerklicka och stänga av den i webläsaren, men förstår inte riktigt hur det kan va felet. Men ska testa om det gör ngn skillnad ^^

hårdvaruaccelererad flash ställer ned grafikkortets frekvenser och är ett mycket vanligt problem som många inte vet om.

Permalänk

testade igen och fick ett identiskt resultat, körs fortfarande i 250mhz börjar bli tokig haha.

Permalänk
Skrivet av Anton1993:

testade igen och fick ett identiskt resultat, körs fortfarande i 250mhz börjar bli tokig haha.

Ytterst märkligt. Avinstallera flashplayer och testa igen.

Permalänk
Skrivet av Anton1993:

okej skumt o.O bytte till org bios dvs 14** shaders, fick ännu sämre resultat! 5.7k och dom körs fortfarande bara i 250mhz liite ångest över nyköpet XD. kom på att jag kollade upp vad det va för pcie portar jag hade, visste att dom skulle köras i x8 och x4 (tyvärr) men ena bussen är ett pci 1.1 dvs inte 2.0 = dafuc har ett MSI 870A-G54 kollade igen och det visade sig att båda kör 1.1 (vilket dom INTE ska?) är det drivisar som är problemet tro?

Om du har ett msi 870a-g54 så tror jag att det är det som är problemet då det moderkortet inte stöder crossfire i 8x8x.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Primo Cpu:Intel i7 6900k Moderkort:Asus ROG RAMPAGE V EDITION 10 Ram:4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Grafikkort:Msi Lightning 1080ti Lagring:Samsung 840 Evo 250GB, Intel 520 120GB, WD Caviar Black 1TB, Crucial MX300 750GB Ljud:Asus Essence STX, Essence One Dac PSU:Corsair AX860 OSWindows 10

Permalänk

drog på skyrim på max, för att se om det bara va 3dmark som va rolig, ajajaj ena kortet jobbar i 250mhz och andra 0, + en massa screen tearing som jag aldrig fått förut (den va extrem) kollade av det genom att tabba ut till ccc som kördes i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

http://3dmark.com/3dm11/1177360 ger mig 5.5k med 6950cf på en amd x4. Korten listas som allt mellan 0MHz till 250 MHz beroende på hur 3dmark ser kortet när det laddar upp resultatet.

Är du av någon anledning orolig att korten inte lirar så kan du kolla Sensor-tabben i gpu-z noch "log in backgroun", låt den köra 3dmark och kolla sedan gpu och minnes-frekvensen, den bör ha hoppat under tiden mellan idle/load-frekvenser.

Tror att x4-porten är boven, har kört cf på x16/x4 och det var katastrofalt i spel, men höll i benchmarks tyckte jag vid tillfället. Vad händer om du kör AVP benchmark i den upplösing du kör skärmen i? resultat?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Skrivet av Morna:

http://3dmark.com/3dm11/1177360 ger mig 5.5k med 6950cf på en amd x4. Korten listas som allt mellan 0MHz till 250 MHz beroende på hur 3dmark ser kortet när det laddar upp resultatet.

Är du av någon anledning orolig att korten inte lirar så kan du kolla Sensor-tabben i gpu-z noch "log in backgroun", låt den köra 3dmark och kolla sedan gpu och minnes-frekvensen, den bör ha hoppat under tiden mellan idle/load-frekvenser.

Tror att x4-porten är boven, har kört cf på x16/x4 och det var katastrofalt i spel, men höll i benchmarks tyckte jag vid tillfället. Vad händer om du kör AVP benchmark i den upplösing du kör skärmen i? resultat?

Ok laddar ner avp (alien vs..) är den du menade va? ^^
Jo blev lite besviken att en bara kunde köras i X4 för trodde självklar att den skulle klara köra 2x x8 när jag köpte mobot förra året.(jävla inet)
nu va avp nere, brb med res..

EDIT: Asså vet inte om jag fick ner den riktiga benchmarken, kände igen alla sekvenser men fick ingen fps min-hig på slutet utan det stängde bara av sig (när jag sätter på det får jag inte ställa in ngt heller) är det normalt?
nevermind hittade vad man skulle göra osv, ligger på ca 30 strecket vilket jag anser som skit dåligt! ska det verkligen va så lågt (trots x8+X4)

Permalänk
Medlem

Hej! jag tror du får bra resultat. Jag får väldigt lika resultat med 6950 Crossfire. Det där med att de står lägre än va de är kan nog vara att den sparar infon när grafik inte jobbar som mest helt enkelt.

Jag har testat får också som dig men MSI afterburner visar i historik att dom jobbat 99% eller om de va 100% minns inte exakt.

mvh

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Skrivet av Daniboy:

Hej! jag tror du får bra resultat. Jag får väldigt lika resultat med 6950 Crossfire. Det där med att de står lägre än va de är kan nog vara att den sparar infon när grafik inte jobbar som mest helt enkelt.

Jag har testat får också som dig men MSI afterburner visar i historik att dom jobbat 99% eller om de va 100% minns inte exakt.

mvh

Graphics Score 6923 på default inställningar är lägre än vad som är normalt. När jag hade två 6870 så fick jag 8000+ på grafikpoängen.

Permalänk
Skrivet av Anton1993:

ok det va skönt att höra dock måste jag säga att man är lite besviken på prestandan, trodde man iaf kunde hålla runt 60 på de flesta speleny som skyrim bf3 batman arkham city osv men men. (kanske inte metro osv ^^)

Men att det skulle va så GRYMT mkt sämre än sweC test resultat trodde jag inte! (slängde nästan ut burken haha)

Vad för moderkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton1993:

ok det va skönt att höra dock måste jag säga att man är lite besviken på prestandan, trodde man iaf kunde hålla runt 60 på de flesta speleny som skyrim bf3 batman arkham city osv men men. (kanske inte metro osv ^^)

Men att det skulle va så GRYMT mkt sämre än sweC test resultat trodde jag inte! (slängde nästan ut burken haha)

Jag kan INTE spela Skyrim med crossfire blir bara flimmer, tror det är något fel. Battlefield 3 maxar jag dock spelar jag mina 2 kort så klockade de går å ha i CCC går NÄSTAN aldrig under 60 fps i 1920x1080. Har riktigt bra temps också så är super nöjd typ 3cm mellanrum mellan korten

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk

jag märkte att när jag har ett kort uplåst så försvinner min screen tearing (dock inte bästa prestandan men OK med radeon pro och lite mods)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton1993:

jag märkte att när jag har ett kort uplåst så försvinner min screen tearing (dock inte bästa prestandan men OK med radeon pro och lite mods)

Okej nice 1 kort räcker för mig att köra de lag fritt med lite mods

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk

Fast måste säga att något fortfarande måste va fel! om vi skiter i overall score, så får jag ca 6900 på graphics score vilket är lågt i jämförelse med morna´s resultat som är 8976 alltså ca 2k högre! kan x8+x4 verkligen skilja så mkt mot x8+x8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton1993:

Fast måste säga att något fortfarande måste va fel! om vi skiter i overall score, så får jag ca 6900 på graphics score vilket är lågt i jämförelse med morna´s resultat som är 8976 alltså ca 2k högre! kan x8+x4 verkligen skilja så mkt mot x8+x8?

Skulle säga egentligen inte, något annat är fel. När jag körde x16 och x4 på sockel 1156 som är sämre i ren PCIe hastighet så saknade jag några hundra poäng, dock i 3dm06.... Kör bägge korten stock och dra in en annan driver och kolla vad du får.

Kan du pasta vad du får i avp? 30fps låter jättelite då jag får 38fps i 2560x1440... Med ett 6950.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Skrivet av Morna:

Skulle säga egentligen inte, något annat är fel. När jag körde x16 och x4 på sockel 1156 som är sämre i ren PCIe hastighet så saknade jag några hundra poäng, dock i 3dm06.... Kör bägge korten stock och dra in en annan driver och kolla vad du får.

Kan du pasta vad du får i avp? 30fps låter jättelite då jag får 38fps i 2560x1440... Med ett 6950.

Skickades från m.sweclockers.com

*DX11 Hardware Detected*

Using Default Video Settings:

Resolution: 1920 x 1080
Texture Quality: 2
Shadow Quality: 3
Anisotropic Filtering: 16
SSAO: ON
Vertical Sync: OFF
DX11 Tessellation: ON
DX11 Advanced Shadows: ON
DX11 MSAA Samples: 1

Benchmark Summary:

Number of frames: 3480
Average Frame Time: 30.1ms
Average FPS: 33.2

Testade även bf3 på ultra: max 30 fps oftast 27-30, sänker jag till lägsta = fortfarande max 37
vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt, för har installerat om win7 har laddat ner alla nya driv. till båda korten (en åt gången i burken) som sagt provat båder org och moddad bios på ena graffet, det andra borde det inte va fel på (heelt stock)
Nästan så man får fråga steg för steg guide HAHAHA illa när en it student inte klarar av att fixa sin egen dator o.O (vet inte om det sägger ngt om mig eller om datorer generellt XD)

Edit: testade och stänga av cf i ccc och körde igång avp med samma inställningar, average fps blev ca 40... ngt är ju sjukt fel! Kollade även i gpu-z och när endast ett kort är aktiverat körs den i pcie 2.0, när cf är på körs dom i 1.1 (mitt moderkort SKA klara båda i 2.0) lösningar på det? Är det enda jag ser just nu som inte stämmer

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vad för moderkort har du?

jag har ett MSI 870A-G54

Permalänk
Medlem

jag får också dålig poäng med 6950 crossfire på det moderkortet..

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Inaktiv