Permalänk

FreeNAS

Min gamla FreeNASburk började krångla. Verkade först som om det var hårddiskarna men efter ett tag lutade det åt att det var moderkortet som var boven. Så det blev en ny burk med gamla hårddiskar.

Chassi: NZXT Source 210 Elite Midi Tower Vit
Moderkort: ASUS F1A75-M PRO, Socket-FM1
CPU: AMD A-Series A4-3400
CPUkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare
Minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
NIC: Intel Pro/1000CT PCIe Desktop Adapter
PSU: XFX ProSeries Core Edition V2 450W PSU
DVD: Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
USBMinne: SanDisk Cruzer 4GB
HDD: 4xWestern Digital Caviar® Green 1TB

Förutom de två originalmonterade fläktarna på 140 och 120mm sitter det två stycken Antec TriCool i burken.

55W i idle.
80W vid skrivning/läsning.
Plus minus en del Watt

Ursäkta kvaliteten på bilderna men det var sjukt mörkt så jag fick köra väldigt högt ISO.

Fick upp den i 111 megabyte per sekund vid FTPöverföring. Om man nu kan lita på WinSCP.

FreeNAS

Permalänk

Riktigt snyggt bygge! Mycket fina bilder med en bra kamera!

5p!

Permalänk

Mycket bra och skarpa bilder. Bra kabeldragning.

5p får du av mig!

Permalänk
Medlem

Då är frågan, blir det skillnad i prestanda jämfört med det integrerade grafikkortet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Mycket fint! Och väldigt bra bilder. 5P

Visa signatur

Kamera Kamerahus:Nikon D5000 Objektiv: NIKKOR AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR & Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED| aDDeNmaN Spotify playlist|
Telefon: iPhone 4S 16Gb VIT :)
Följ @adden99 på instagram!

Permalänk
Skrivet av muppens:

Då är frågan, blir det skillnad i prestanda jämfört med det integrerade grafikkortet?

Är det möjligt att du syftar på Intel Pro/1000CT PCIe Desktop Adapter? Det är ett nätverkskort. Datorn används som NAS så det är bara text på skärmen när den väl används. Jag var kanske lite otydlig i min beskrivning.

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort

Men är det inte lite overkill med 16GB RAM? Visst är det trevligt med mycket RAM, men tror inte man behöver så mycket för att köra FreeNAS

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Kleiner:

Snyggt gjort

Men är det inte lite overkill med 16GB RAM? Visst är det trevligt med mycket RAM, men tror inte man behöver så mycket för att köra FreeNAS

Jag kör ZFS och det äter minne. Som mest har minnesförbrukningen legat på 14,7 Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoangel:

Är det möjligt att du syftar på Intel Pro/1000CT PCIe Desktop Adapter? Det är ett nätverkskort. Datorn används som NAS så det är bara text på skärmen när den väl används. Jag var kanske lite otydlig i min beskrivning.

Oj ,ja självklart, jag var väl lite seg i huvudet när jag skrev det där antar jag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Fin kabeldragning tycker jag. Får lite dåligt samvete över mina burkar...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk

Tack för alla komplimanger.

Fick upp den i 111 megabyte per sekund vid FTPöverföring. Om man nu kan lita på WinSCP.

Permalänk

Snyggt

Femma från mig.

Permalänk
Medlem

Fina bilder och fin kabeldragning tycker jag en femma från mig

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoangel:

Tack för alla komplimanger.

Fick upp den i 111 megabyte per sekund vid FTPöverföring. Om man nu kan lita på WinSCP.

Jag fick 90MB/s (Transmit.app) med Intel DB65AL, i3 2120T, 8GB RAM (har 16GB nu) och 4 x 2TB Seagate Barracuda Green i RAID-z

Tror dock flaskan kan sitta i min dator ^^ ska testa igen när jag får min nya SSD till datorn!

Funderar på ett Intel Pro/1000CT och köra link-aggregation

Förövrigt! trevlig NAS

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Jag fick 90MB/s (Transmit.app) med Intel DB65AL, i3 2120T, 8GB RAM (har 16GB nu) och 4 x 2TB Seagate Barracuda Green i RAID-z

Tror dock flaskan kan sitta i min dator ^^ ska testa igen när jag får min nya SSD till datorn!

Funderar på ett Intel Pro/1000CT och köra link-aggregation

Förövrigt! trevlig NAS

Jag körde från min SSD men det var mest för att testa. Från raiden i min dator blir det märkbart lägre. 60-70 Mb/s kanske. Ibland lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoangel:

Jag körde från min SSD men det var mest för att testa. Från raiden i min dator blir det märkbart lägre. 60-70 Mb/s kanske. Ibland lägre.

Okej! med tanke på att du har två nätverkskort, kör du Link-aggregation?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Okej! med tanke på att du har två nätverkskort, kör du Link-aggregation?

Nej jag har inte orkat sätta mig in i det. Har även fått för mig att det är hårddiskarna som sätter begränsningarna för överföringshastigheten. Då är det väl inte så stor mening med dubbla NIC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoangel:

Nej jag har inte orkat sätta mig in i det. Har även fått för mig att det är hårddiskarna som sätter begränsningarna för överföringshastigheten. Då är det väl inte så stor mening med dubbla NIC?

Du kör väl raid på diskarna? du bör nå domdär hastigheterna med en disk utan raid, raid-z är betydligt snabbare..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Du kör väl raid på diskarna? du bör nå domdär hastigheterna med en disk utan raid, raid-z är betydligt snabbare..

Kör raid-z. Hur ställer man in för dubbla nic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoangel:

Kör raid-z. Hur ställer man in för dubbla nic?

http://www.freenas.org/images/resources/freenas8.0.3/freenas8...

Hör gärna av dig om du upplever en förbättring!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

vOv

Ett av de snyggaste HDD-kablaget jag nånsin sätt :]

Permalänk
Medlem

Har du mätt strömförbrukningen? Jag kör själv FreeBSD 9 på en gammal 1,8ghz c2d och 4gb ram, sitter 5 diskar i och den drar 80w. Funderar på att byta till nått lite mer strömsnålt.

Permalänk
Medlem

Bra bilder

Permalänk
Medlem

Om du vill ha lite extra speed så är det A: bra o sätta upp en SSD som cache och en som log. Men fick du upp den i 111? Är inte teoretiska gränsen är väll 131MB/s?

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! Sugen på o bygga något liknande! 4/5

Permalänk
Skrivet av ottoangel:

Är det möjligt att du syftar på Intel Pro/1000CT PCIe Desktop Adapter? Det är ett nätverkskort. Datorn används som NAS så det är bara text på skärmen när den väl används. Jag var kanske lite otydlig i min beskrivning.

Är det inget grafiskt gränssnitt när den är igång eller får man välja?
Funkar freeNAS som en vanlig nas?

Riktigt nice kabeldragning, snyggt med Sata kablarna!
5P!

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Skrivet av Gottn:

Ett av de snyggaste HDD-kablaget jag nånsin sätt :]

Tack

Skrivet av taliz:

Har du mätt strömförbrukningen? Jag kör själv FreeBSD 9 på en gammal 1,8ghz c2d och 4gb ram, sitter 5 diskar i och den drar 80w. Funderar på att byta till nått lite mer strömsnålt.

Nä jag har inte mätt strömförbrukningen. Funderar på att göra det, i så fall uppdaterar jag här.

Skrivet av Tunezz:

Bra bilder

Tack

Skrivet av spixx^orginalet:

Om du vill ha lite extra speed så är det A: bra o sätta upp en SSD som cache och en som log. Men fick du upp den i 111? Är inte teoretiska gränsen är väll 131MB/s?

Har för mig att det är 125 Mb/s som är teoretiskt max.

Skrivet av Bokenbergen:

Ser riktigt bra ut! Sugen på o bygga något liknande! 4/5

Tack så mycket. Det är bara att bygga

Skrivet av The Decimater66:

Är det inget grafiskt gränssnitt när den är igång eller får man välja?
Funkar freeNAS som en vanlig nas?

Webinterface.

Riktigt nice kabeldragning, snyggt med Sata kablarna!
5P!

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottn:

Ett av de snyggaste HDD-kablaget jag nånsin sätt :]

Televerket-orange ftw!

Tänker nog bygga något liknande själv, då det börjar bli en del 3.5" dockningsstationer lite här och var, blir nog ingen ren nas-burk dock.

Permalänk

Ricktigt snyggt!

Har gått lite i samma tankar och nu blir man sugen. Har du någon motivering till varför det blev AMD llano framför t.ex. Sandy Bridge i3? Strömförbrukningssifror skulle också vara intressant att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lento:

Televerket-orange ftw!

Tänker nog bygga något liknande själv, då det börjar bli en del 3.5" dockningsstationer lite här och var, blir nog ingen ren nas-burk dock.

Hehe Telverket rules

Skrivet av plainSailing:

Ricktigt snyggt!

Har gått lite i samma tankar och nu blir man sugen. Har du någon motivering till varför det blev AMD llano framför t.ex. Sandy Bridge i3? Strömförbrukningssifror skulle också vara intressant att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Motivering är väl egentligen priset samt att det kändes bra att det är 6Gb/s på SATA.