Råd & Rön: "Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg"

Permalänk
Medlem

Inte förvånad det minsta! Eller jo kanske lite när det gällde Inet.

Permalänk
Medlem

Galet dåligt.. dessa fel borde alla företag hittat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henke_92:

EDIT: I artikelns länk till Råd&Rön så ser man butikers kommentarer. Bara en butik gav en kommentar, och det var inet.

Nej, även Siba.

Skrivet av drotz2000:

Att varken Inet/elgiganten/expert mm klarar av detta är inte så konstigt.
Är det ett garantiärende så rör dom inte datorn. Då kikar dom vilka tillbehör som är med sen åker den iväg på extern verkstad.

Det var inte ett garantiärende.

--

Felsökningen borde ha resulterat i räddad data i första hand, då det var detta kunden främst bad om (och det hade givetvis skett till överenskommet pris). Därefter borde en bedömning gjorts om det vore värt att felsöka en så pass gammal dator, eller bara direkt råda till nyinköp.

Att öht föreslå att "laga" den för 10000:- är förkastligt. Om deras formulering var "vi kan laga den, men det kommer kosta mer än en ny mycket bättre dator" så är det åtminstone bara inkompetens och inte medvetet vilseledande, men det verkar inte ha skett på det sättet.

Elgiganten får fint betyg, men det verkar mest vara för att personen som tog emot ärendet gick emot sina arbetsbeskrivningar och räddade datan på plats. Jag tror inte att hans chefer hade varit nöjda med hur han hanterade ärendet, om det nu inte varit så turligt att det var just Råd&Rön som var där.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Det är ju helt absurt!
Glad att jag kan laga min egen dator och slipper vara beroende av en garanti.. Huvva

Amen to that brother!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur någon skulle kunna missa sådana fel, minnena ser man ju på 2sec men partitions problemet tar längre tid att komma fram till.

Att dom sedan inte kan ta backup... är det 5åringar som sitter där eller?!

Värst är ju dock Inet som den "bästa datorbutiken" inte heller klarar av detta, trodde att dom skulle vara mer kompetenta.
Hoppas som dom själva sagt att dom gett personalen "rätt" utbildning.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske är dags att lägga ner studierna och öppna eget istället?

Permalänk

Alltså att fixa MBR tar några min, sen om det skramlar i den lär man vara totalthjärn död för att inte öppna upp den och kolla vad som ligger löst.

Även om Inet kom med en förklaring till detta och har fixat till sina rutiner så försvann all min tillit till dom här med. nu blir det att leta upp andra företag att handla av och hoppas på att dom inte blir utsedda till sveriges bästa datorbutik 2013

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

Därför säger jag konstant att man ska ha datorkunskap som ett ämne i hela högstadiet. Om folk lär sig lite grunder, så slipper man denna skit! ><

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väl så det går till nu för tiden.
Man tänker på pengar?

Ett företag tjänar inga pengar på att felsöka en dator mm och därmed försöker "lura" den okunniga kunden på någon dom inte själva vet om.
Känns det som iallafall, jävligt dåligt hur som helst

EDIT: Jag tror inte det har med okunnighet att göra, inte på dom flesta ställen.
Dom kan säkert lösa problem, men hur kul är det tänker dom? "i med ny hårddisk istället"

Permalänk
Medlem

Håller med er alla, detta är ett inkompetent beteende från företag vars personal faktist skall ha teknisk utbildning!

kan ju dela med mig av en liten historia som är ganska relevant. En av min polare köpte datordelar för ett antal år sedan (när socket 775 var det som gällde typ) iallafall så fick han hjälp av en annan polare som gick någon teknisk utbildning på gymnasiet och skulle kunna det här med att bygga datorer, de lyckades trycka in modekortet i chassit utan distanskruvar, och poff så ville datorn ej boot upp givetvis. Polaren ringde mig i panik och jag fick komma över och bevittna detta vansinne. Iallafall så slutade det med att jag fick modekortet, han beställde nytt, och nu för några månader sedan kom jag på att jag hade ett defekt moderkort liggandes skräpandes. Tänkte att man kanske kunde laga det, sagt och gjort var det bara att ta fram förstoringsglas och lödutrustning och fixa det.

Som ni ser på bilden var det en ledningsbana som gick av, och det verkar som att alla andra komponenter på kortet är intakta som tur är.
moderkortet är ett asus p5k, sitter just nu en q6600 clockad till 3.2 ghz (ska upp lite till) har spelat spel i timmar och benchmarkat och allt tokstabil.

så visst går det om man vill skulle jag vilja säga till de där service ställena.

http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=5c5201222416P5551

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem

Nä nu! Riktiga sopor. Är väldigt sugnen på eget
Samla ihop ett par polare och mig själv sen har man en bra mycket mer kompetent felsökning

Permalänk
Medlem

Jag kan säga direkt att jag inte är förvånad över någon utav butikerna, speciellt inte Inet, värdelösa.

Permalänk

Jag hade dock inte fixat MBR. Hur gör man detta på smidigaste sätt? Alltid bra att lära sig nya saker.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Detta för tankarna till ett gammalt program av Plus när de skulle testa kvaliteten hos tv-handlarna.
Förr fanns det 2 potentionmetrar bakom tvn (tjock modell, alla tillverkare hade inte denna finess kan jag tänka och den försvann på senare år) som hette V-hold och H-hold.
Dom skulle förhindra att bilden "rullade" eller hade annat för sig. Om bilden rullade så justerade man bara lite så var det fina fisken igen.
Plus gjorde som så att dom tog en mindre tv (vet ej antal tum, 21" kanske) skruvade en av dom potetntiometrarna i botten och åkte till en tv-handlare och bad dom ta en titt och sa att tvn inte fungerade som den skulle.
Var väl en av fem som listade ut problemet eller något i den stilen.
Har inte skett så mycketsedan dess verkar det som.

Permalänk
Medlem

Pinsamt Inet... Skamligt rättare sagt.

Dem andra butikerna bryr jag mig inte det minsta om, dem lär ändå bli ett med konkurs inom ett par år med undantag för mediamarkt.

EDIT:

”Vi har nu förändrat vårt sätt att arbeta med serviceärenden för att något liknade aldrig ska hända igen. Våra interna rutiner är förbättrade så att begreppen felbeskrivning och arbetsorder är tydliga. Vi har dessutom skärpt rutinerna för återkoppling till kund samt haft utbildning med all servicepersonal.”

Marcus Bergström, serviceansvarig, Inet"

Kul att se att dem åtminstone är villiga att förbättra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Jag hade dock inte fixat MBR. Hur gör man detta på smidigaste sätt? Alltid bra att lära sig nya saker.

1. Släng i en Windows xp skiva och gå in i recovery console.
2. Kör kommandot "fixmbr"
3. Skulle det fortfarande krånga så kan man också köra "fixboot" och "chkdsk" så är det mesta i hårddiskväg löst.

Är säkert ändå lättare med Windows 7 men det har jag ännu inte behövt testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Känns lete fel att ha med inet och inte dustin, komplett och cdon som säkert hade gjort exakt samma fel.

inte alls konstigt. om du läser artikeln kan du notera att de har lämnat in till fysiska butiker för reparation. de du nämner skulle krävas inskickning till respektive butik. De hade t.ex kunna ta med exempelvis Webhallen då de har butik i stockholm

Permalänk
Skrivet av rSon:

Nu säger jag inte att Inet är en dålig butik överlag men det är många medlemmar här på Sweclockers som har anammat ett djävla gruppbeteende. Inet är den självklara butiken, BF3 är det självklara FPS-spelet, AMD är det coolaste man kan ha i burken för att stötta sin kära "underdog" och Apple är företaget från helvetet.

Så fruktansvärt skönt att se att det är fler som känner samma sak som mig.
Självfallet är Inet inte nödvändigtvis en dålig butik, men att de placeras på en sån hög pidestal som många gör är löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Hemmavid är det jag håller om de lokala datorproblemen, de är nog de flesta tacksamma över

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jobbar med sånt i eget företag, och jag har nu t.om lyckats få bröder o familj rent generellt att betala mig för min tid osv .. dock är det uberspecial pris .. typ en pizza =P

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Det många missar är (nu har jag ju ingen aning om vad det är för modell på den datorn de skickade in men) ta en 2tb hdd, säg en western digital; att bara köra westerndigitals egna testprogram (WinDLG) tar en sjuhelsikes massa timmar (shorttest, longtest, lowlvlformat) och då hårddiskar (innan thailand krisen) kostar väldigt lite är det väldigt mycket billigare att bara byta ut den än att lägga 12h+ på att testa en disk som är värd 700kr (tekniker är inte billiga inkl. arbetsgivaravgifter och liknande). Om nu kunden specifikt vill rädda datan så gör denne bäst till att gå till något företag som gör just det om de inte vill riskera datan och be affären i alla fall ta en koll på vad som kan vara fel på hårddisken och om det går att göra backup (mot en kostnad vad givet).

Sedan laptops, de ska skickas till en auktoriserad verkstad för bedömning då Asus/Hp mfl. inte godkänner en bedömning av försäljarna själva (ungefär, vad jag vet), plus att de repareras där. Så varför ödsla tid med att gå igenom datorn mer än att se om den startar upp eller inte? Startar den -> lämna tillbaka till kund. Startar den inte? Skicka till serviceversktad för reparation.

Sedan om butiken erbjuder att försöka extrahera datan som kan finnas på en krashad hårddisk så är det inte gratis, men det beror ju helt på vad för avtal man har. Kanske ta en avgift per påbörjad timme tills man lokaliserat vad som är fel, och att plocka ur hårddisken och montera i en fungerade dator för att kopiera filerna borde inte kosta så mycket; men om istället plattorna i hårddisken är pajj och liknande så får man vända sig till professionella personer (och inte bara serviceteknikern i butiken) för att laga det vilket är tidskrävande och svindyrt. Så där får kunden skylla sig själv om han inte löst backup, alternativt gå med på något avtal om att man kan försöka kolla vad som är fel för att just göra backup (och inte hela datorn i sig) i min mening.

Säkerligen stavfel och knasiga meningar or whatever, men jag tycker inte någon butik har gjort direkt fel; det är servicesverkstäderna, men så är ju R&R undersökning rätt tarvlig på information med.

Edit: Sedan kostnaden de föreslog för att laga moderkort osv (Vad säger att någon kopparbana inte pajjat när minnet flyttats runt? (JO det finns lappys där minnesplatserna och moderkortets PCB är synliga och kontaktbara) eller att någon annan del ändå inte var trasig) så är ju gamla laptops reliker och inte alltid helt lätt att ersätta. De kunde ju förslagsvis sagt "Vi kan reparera din dator med nya delar, men de måste flygas in via svindyrt expressflyg från thailand and whatnot så jag rekommenderar att du bara låter oss slänga datorn så kan du få köpa en splitter ny (med garanti) till rabatterat pris, eller om du vill kan du få tillbaka din dator men du får stå för frakten och någon viss hanteringskostnad med och självklart erbjudandet om ny dator till rabaterat pris står kvar.
Så hade jag nog behandlat kund om jag varit i ett sånt läge i varje fall, förutsett att jag gillar kunder men det gör jag inte. Kunder låter minnen sitta lösa i datorn som kortsluter moderkort och håller på

Permalänk
Graded.se

Alla ni som spyr galla över företagen och säger att ni skulle vilja starta eget, vad vet ni egentligen??

Minnes fel fine, det borde vara enkelt löst. Partitions tabellen däremot på en såpass gammal dator skulle jag nog avråda reparation på...

Varför? Det kostar för mycket!

Däremot skulle man kunna erbjuda kunden backup försök till en kostnad på kanske 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av audiultX:

Håller med er alla, detta är ett inkompetent beteende från företag vars personal faktist skall ha teknisk utbildning!

kan ju dela med mig av en liten historia som är ganska relevant. En av min polare köpte datordelar för ett antal år sedan (när socket 775 var det som gällde typ) iallafall så fick han hjälp av en annan polare som gick någon teknisk utbildning på gymnasiet och skulle kunna det här med att bygga datorer, de lyckades trycka in modekortet i chassit utan distanskruvar, och poff så ville datorn ej boot upp givetvis. Polaren ringde mig i panik och jag fick komma över och bevittna detta vansinne. Iallafall så slutade det med att jag fick modekortet, han beställde nytt, och nu för några månader sedan kom jag på att jag hade ett defekt moderkort liggandes skräpandes. Tänkte att man kanske kunde laga det, sagt och gjort var det bara att ta fram förstoringsglas och lödutrustning och fixa det.

Som ni ser på bilden var det en ledningsbana som gick av, och det verkar som att alla andra komponenter på kortet är intakta som tur är.
moderkortet är ett asus p5k, sitter just nu en q6600 clockad till 3.2 ghz (ska upp lite till) har spelat spel i timmar och benchmarkat och allt tokstabil.

så visst går det om man vill skulle jag vilja säga till de där service ställena.

http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=5c5201222416P5551

http://forumbilder.se/images/5c5201222416P5551.jpg

Det var inte relevant.
Det hade varit en rolig historia om det var någon man kände till som det handlade om.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar vad det var de gjorde med partitionstabellen. Om de bara tog bort active flaggan eller om det var MBR de pillade på så är det lätt fixat men om de verkligen förstörde partitionstabellen så är det inte alls lika lätt att upptäcka och fixa.

Alla här verkar anta att det var MBR de kvaddade men det står faktiskt partitionstabell i artikeln.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jahopp. Fel som man lär sig om man har hyffsat teknikintresse, och så kan inte ens folk med förmodad utbildning fixa det. Rimligtvis kan man ju i alla fall begära att de vet hur man använder en sökmotor på internet, och gör man det tar det inte jättelång tid att ta reda på att det KAN röra sig om en felaktig partitionstabell, samt hur man fixar det. Men men, det kanske är för mycket begärt att folk som har utbildning skall kunna sitt jobb?

Vad folk hemma på kammarn hade gjort spelar ingen roll då man ju knappast sumpar 700Kr om man inte fixar felet. Hade man gjort det så tror jag nog folk hade kollat efter lite mer noggrant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Inet, det är nog fler än jag som önskar en officiell förklaring på hur detta kunde ske? Ni har inte fått "Sveriges bästa datorbutik"-priset flera år i rad utan anledning. Ni är otroligt omtyckta på Sweclockers och sådant här naggar i kanten på förtroendet till er.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Värdelöst att de inte prickade det med RAM.

Men vad nästan alla här inne missar angående partitionstabellen är att det inte är det vanligaste felet, framförallt inte i en bärbar, och ska man göra en felsökning på en så billig komponent så "grundligt" så är det en hel del andra saker man ska passa på att kontrollera också. Överlag är det billigare att byta disk direkt än att sitta och göra en felsökning som i 95% av fallen ändå resulterar i ny disk.

Med andra ord, vill man att butiken ska hitta ett sådant fel så får man specificera att man inte vill byta disk och är beredd att betala extra för att de ska felsöka ordentligt. Annars kommer de rekommendera ny disk direkt för att det helt enkelt är billigare.

Permalänk
Medlem

så man tjänar pengar , lura icke vetande funkar och har funkat i urminnes tider!

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Snusfri
Skrivet av airhead:

Undrar hur det gått om de skickats till Anovo...

Anovo är ett helvete att ha att göra med.
På den tiden när Nokia 8210 var poppis så hade man en sådan som fick det klassiska felet med glapp display.

Eftersom man hade garanti kvar så lämnade man in den på elgiganten där den var köpt och den skickades till Anovo, efter ca 3v kom den tillbaka där de sa att den var fuktskadad (surprise surprise) och att jag skulle få betala undersökningsavgift och att garantin var förverkad.

Givetvis så totalvägrade jag det, gick hem, googlade fram uttalande från bla Nokia själva om det vidkända problemet med glappande skärmar, skrev ut dessa och visade upp det för servicenissarna och butikschefen, tog inte många minuter innan jag fick ut en sprillans ny 8210

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

No shit. Supporten för oem-datortillverkarna själva har ingen aning hur deras backup-/recovery-program fungerar eller ens existerar som de har förinstallerat på datorn.

När man är nere i skiten och verkligen behöver rädda viktig information, som man såklart missat att säkerhetskopiera, så möts man bara av de klassiska:
- Har du provat att starta om datorn?
- Jag vet inte, du får formatera om disken.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Detta känns ju som att det kan gynna folk som förstör saker med flit för att få nytt och skickar in för att "den bara gick sönder".
Om kompetensen är så dålig så är det ju bara öppna t.ex. skärmen och löda bort strömkontakten, om de sen kopplar in den så händer ju inget och du får en ny skärm?