Råd & Rön: "Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg"

Permalänk

Kompletts resultat var för obscena för denna sida.
Men alltså, det får ju iaf en själv att känna sig lite tekniskt begåvad!

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Bara en kort fråga; hur många här har någonsin stött på MBR problem av den sorten? Hade jag sett det felet hade jag också snabbt skickat datorn vidare i deras roll. Då jag antagigt att disken inte hade korrupt partitionstabell utan varit trasig. Speciellt om "random okunnig" person ramlat in med den och som påstår att de "skruvat" på chassit...

Tragiskt att inte deras bakomliggande folk (Infocare) fixade problemen för tex bör man ju testa att se om man kommer åt det data som finns? För jag tror inte en butikssäljare <- SÄLJARE skulle ge sig in på att försöka felsöka. I alla fall utom just Elgiganten låter det som att de förlitar sig på specialliserade personer för de sakerna så att du får konstiga svar från försäljarna är nog inte konstigt.

Så egentligen är det väll inte direkt ansvar som ligger hos butikerna utan deras underleverantör självklart är det butikerna som skall få ris för att de anlitar vad som till synes verkar vara en inkompetent leverantör men jag skulle nog vilja påstå att betyget utom för den butik med en ointresserad försäljare var ganska gott.

För när senast stötte du på en mästerkock i kassan på ICA? Eller för den delen en Vinexpert i kassan på Systemet? Skulle nästan vilja påstå att Råd och Rön kanske bör undersöka sin undersökande journalistik lite bättre i en artikel.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Detta är blåsningen på hög nivå. Man kan inte lita på någon, det finns ingen garanti på kompetens för man jobbar någonstans eller är utbildad med något speciellt och "har det på papper". Detta handlar säkert om individuell kunskap inom varje företag, dvs. att om du har tur/otur, om du får rätt eller fel person att fixa ditt problem.

Kan tänka mig att dom flesta hade genomfört reparationen eller köpt en ny dator = pengar i elden. För dom som inte är skeptiska till saker och ting, bli det! Annars kanske man får punga ut pengar för ingenting!

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | Corsair VX 550 | Intel E8500 @ 3,9Ghz - thermalright ultra-120 extreme /w nexus 120mm 1000rpm

Permalänk
Medlem

Nu när Onoff gått i konkurs känns det tryggt att berätta vad man vart med om.
Jobbade där för något år sen och var ganska färsk på stället, en dag kom det in en mamma med sin grabb och en stationär dator och ville lämna in den på garantin. Hördes tydligt att processorkylaren hade lossnat och skramlade runt i burken.
Visste inte riktigt hur jag skulle göra så jag frågade övriga personalen och de sa att vi fixar inte sånt utan det är bara att plasta in den och skicka in till Anovo/Infocare vilket det nu var fastän jag sa att jag åtminstone kunde säkra kylaren på sin plats och ta med det i felbeskrivningen.

Så ni kan tänka er hur mycket mer skada den lösa kylaren gjorde, inkompetens av högsta grad är vad jag vill kalla det..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Tycker den bilden som visas brukar även visas om man bara ändrat boot device i BIOS. Är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Orio: jo exakt hade varit min GOTO sak då windows 7 envisas med att installera bootpartitionen på min spindisk och jag envisas med att ta bort den

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Graded.se
Skrivet av Tommy_h:

"specialiserat dataräddningslaboratorium"
Det här var ju så jävla bra sagt Bara jag som ser framför mig hur de skickar hårddisken till Dexters Laboratorium för en backup?

TILL POLEN? De som inte ens kan bygga hus, hur fan ska de kunna laga elektronikprylar?

http://www.ibas.se/ där har du ditt dataräddningslaboratorium.

Yes, HP mfl tillverkare servrar alla laptops i Polen, varför? Billig arbetskraft....

Permalänk
Medlem

Jag har själv råkat ut för både sabbad MBR och partitionstabell men alltid lyckats fixa det själv. Ska rätt mycket till för att man verkligen blir av med information på en hårddisk.

Senast var på min iMac då många förståsigpåare (Mac-forum) ansåg att omformattering och ominstallation vad det ända som hjälpte.

Löste det hela själv mha detta programmet:
http://en.wikipedia.org/wiki/TestDisk

Rekommenderas starkt! Funkar fint på Linux, OS X, DOS, Windows m.fl.

Har i stort sett haft hårddisk-"ras" i form av sabbad partitionstabell på samtliga system jag kört. Allt från Amiga OS och Linux till Windows och OS X. Då lär man sig symptomen och vikten av att kunna sina partitioner i huvudet

De knepigaste symptomen jag haft med en hårddisk var plötsliga spänningsfall i transformatorn. Det var GVP-hårddisken till Amigan som hade extern strömförsörjning. Tog många turer med disken till England innan felet upptäcktes. Främst pga att de körde med egen nätdel i deras verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

vad har det med rasism att göra?

Drar inte alla över en kant nu, men vi fick höra lite historier ang polacker som byggde hus åt en firma.
Öl burkar,snea tak, saknades grejer så det pissade in.

Så lite rätt har han, men det har absolut inget med rasism att göra.

Vad tusan har deras nationalitet med saken att göra? Han har inte rätt någonstans. Inkompetent drägg finns det gott om, oavsett nationalitet. Att känna ett behov av att belysa nationaliteten hos folk som beter sig illa är i min bok rasistiskt.

Permalänk
Medlem

Åh herregud... Hur får folk anställning?!

Permalänk
Medlem

Ja du....jag har ju en hel tråd öppen här på SWEC / Konsumentavdelningen.

Ett jättelitet fel med min bärbara dators tangentbord som jag skickade in och tydligt beskrev problemet. Köpte den för 15 000:- kronor hos Elgiganten då.

Fick tillbaka datorn efter 2 veckor med kommentaren;

"Inget fel kunde hittas"

Nehe tänkte jag och tog hem datorn.

Efter 1 timmas användning kom samma problem upp igen och man blev ju så förbannad.

Hela tråden kan hittas via; http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1078641-elg...

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för - Så Jävla Enkelt Är Det. Jag kan ge skräckhistorier där s.k "tekniker" från dem stora bolagen är helt inkompetenta.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Nästan "väntad" nyhet.
Men den kraftiga diffen mellan olika segment gör det oerhört smakfullt.

Nu har media 1 till sak att smaska på xD

Lämna inte in saker, skriv här eller andra passande forum.
Kostar några minuter enbart.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scalare:

Alla ni som spyr galla över företagen och säger att ni skulle vilja starta eget, vad vet ni egentligen??

Minnes fel fine, det borde vara enkelt löst. Partitions tabellen däremot på en såpass gammal dator skulle jag nog avråda reparation på...

Varför? Det kostar för mycket!

Däremot skulle man kunna erbjuda kunden backup försök till en kostnad på kanske 500kr.

Jo självklart har du rätt i det, men nu verkar hela jämförelsen som sker här vara hur inet agerat (vilket kanske är förståeligt). Att däremot påstå att man behöver byta hårdvara för 10k är ju däremot närmast bedrägeriförsök.

Permalänk

Tråkigt, inte ens backup kunde dom fixa

Hur fixar man partionstabellen ? reparera windows ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Jag som har vänt mig till Inet i ur och skur just precis för deras kompetens. Efter det här får jag nog faktiskt ta och tänka om, finns mycket vettigare alternativ till en billigare peng som det ser ut just nu.

Permalänk

Hutlöst!

Permalänk
Medlem

Jag är inte ett dugg förvånad, har många gånger själv fått hjälpa folk som i första hand vänt sig till butikerna där de köpt sina grejer.
Den värsta PC jag fixade efter "experternas" framfart var att alla instickskort var istoppade bredvid sina kortplatser, de hade inte ens kunnat montera datorn på korrekt sätt. Har även tidigare praktiserat på olika firmor, kunskaperna och resonemangen man hör där är skrämmande illa.

Permalänk
Medlem

Har jobbat som tekniker...

... i ett antal år på ett stort företag jag inte vill hänga ut här. MITT förfarande (och antagligen de flesta andra som jobbade där) hade varit att köra minnestest med Memtest (1 pass åtminstone) sedan fullständigt hårddisktest. Detta gjordes på alla datorer som kom in och som inte var helt döda, oavsett felbeskrivning. Uppenbarligen hade de lösa minnesmodulerna upptäckts på en gång.

Vidare, om det visat sig minnen _och_ hårddisk var OK, hade ett samtal gjorts till kund angående återställning av mjukvara. En undersökningsavgift skulle debiterats och möjligen avgift för ev. backup+återställning om kunden så önskat. Måste också poängtera att felsökning av mjukvara inte är något man normalt sett sysslar med på en stor verkstad. Det är för tidskrävande för att det ska vara värt det för företaget.

Denna "historia" som beskrivs är skrämmande. Byte av moderkort och processor? Skrattretande. Får för mig att slumpen gjort att just dessa datorer hamnat hos något så kallat stolpskott till tekniker. Helt befriad från sådana kan ju världen aldrig bli.

Permalänk
Medlem

Har kört på Komplett ett tag nu de verkar iaf kunna lite, men litar bara på mig själv i och med felsökning

Permalänk
Medlem

Bor i Växjö och har dålig erfarenhet av Infocare också. För så där en 8-9 år sedan så hade en bekant problem med datorn som vägrade boota när den startades och lämnade in den där men dom lyckades inte fixa datorn utan ville ha en massa extra för nytt moderkort osv.

När jag senare tog en titt på datorn så var det av någon anledning ljudkortet som hade pajat, så så fort man bara tog ut ljudkortet så startade den fint.

Permalänk
Medlem

Det där var skrämmande.

Vad gör jag som arbetslös? Verkar ju behövas folk likt mig på dessa ställen....

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Anovo är ett helvete att ha att göra med.
På den tiden när Nokia 8210 var poppis så hade man en sådan som fick det klassiska felet med glapp display.

Eftersom man hade garanti kvar så lämnade man in den på elgiganten där den var köpt och den skickades till Anovo, efter ca 3v kom den tillbaka där de sa att den var fuktskadad (surprise surprise) och att jag skulle få betala undersökningsavgift och att garantin var förverkad.

Givetvis så totalvägrade jag det, gick hem, googlade fram uttalande från bla Nokia själva om det vidkända problemet med glappande skärmar, skrev ut dessa och visade upp det för servicenissarna och butikschefen, tog inte många minuter innan jag fick ut en sprillans ny 8210

Vet precis vad det var för fel på din gamla nokia telefon. Det var en liten skummgummi grej som heter Elastomer som fungerar som en kontakt mellan själva brädan och displayn. Roliga var dock att en ny sådan liten kloss kostade inte mer än 15 kr och tog mindre än 2 minuter att byta men själva repkostanaden för att teknikern skulle göra det var 550kr. Jobbade innan på en större mobilreperationsfirma och vi fick in ett 10tal i veckan. Kan dock säga att Anovo är jag lite förvånade över att dom finns kvar. Större myglarfirma får man leta efter. Hälften av gångerna man fick tillbax renoverade modeller från dom så var dom varken tittade på eller nollstälda sedan tidigare kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Vad gör jag som arbetslös? Verkar ju behövas folk likt mig på dessa ställen....

Samma. Om någon firma i Stockholm till Södertälje-området behöver en kompetent PC/IT-tekniker med mångårig erfarenhet så finns jag tillgänglig.

Permalänk
Hjälpsam

Gör inget att de har usel service, så länge man får en pingvinstång.
Skämt och sido, Inet är absolut inte dåliga, men så jäkla bra som de hausats upp detta forum är de inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 128GB ECC | https://valid.x86.fr/dfisjt
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat. Pinsamt är väl inte rätt beskrivning. Jag tycker att bedrägeriförsök är en mer passande rubricering. Sådan skojeriverksamet som beskrivs är väl kriminell? Tillsyn och feta böter!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Skärp er, diskussioner om polacker och husbyggen har inget i den här tråden att göra.

Permalänk
Medlem

LOL på alla inet fanboys
Webhallen<3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför alla blir så förvånade över hanteringen från inets sida. Har ni varit inne i någon av inets fysiska butiker? Det är säljare och inte datortekniker. Om något är det lite lustigt att så många tror att inet är ett företag fyllt av übermench, bara för att de skickar med godis, och brukade ha lägst priser. Jag lovar er att han som säljer ferraribilar har väldigt dålig koll på det mesta tekniska som gör ferrari till ferrari.

Tycker den här tråden uppvisar bevis på att vi här på Swec är minst lika korkade som de vi klankar ner på.

Vad gäller undersökningen så gjorde Robert Aschberg en liknande med Insider för ett gäng år sdan. De hade också gjort saker som att lossa en sladd. Då gick man till många av de datorbutiker som fanns förr (nu är det ju mest online). Tror det var en butik som tryckte tillbaka den där elkabeln och "lagade" datorn. De flesta ser det som en säljmöjlighet.

Edit:

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/207555-...

Här skrev swec själva om det 2003. Några detaljer hade jag missat. Det var tydligen IDE-kabeln.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

2000 kr för att byta en hårddisk? Det gör man ju själv.
Däremot är väl ingen så korkad att han ger 11 000 kr för att reparera sin dator? Är man det så bör man nog uppsöka läkare eller psykolog omgående.