Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

@WeeMaan eller någon annan som köpt en sån här laptop. Blir den riktigt varm på i mitten, långt in/bak på datorn, (ovanför F1-F12-tangenterna) i bakkant av datorn?

Knappt pissljummen om man inte spelar, va funderar du på?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Knappt pissljummen om man inte spelar, va funderar du på?

Jag tycker min blir märkligt varm. Inte helt imponerad av datorn så här långt. När jag kör i Windows med strömmen i och power-inställning Samsung-optimized eller vad det nu var den kallas, så går fläkten upp i högvarv titt som tätt och blir riktigt varm när jag använder webbläsaren lite. Kör jag på batteri hålls fläkten och prestandan nere att den inte så ofta går upp i varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

Jag tycker min blir märkligt varm. Inte helt imponerad av datorn så här långt. När jag kör i Windows med strömmen i och power-inställning Samsung-optimized eller vad det nu var den kallas, så går fläkten upp i högvarv titt som tätt och blir riktigt varm när jag använder webbläsaren lite. Kör jag på batteri hålls fläkten och prestandan nere att den inte så ofta går upp i varv.

Låter riktigt märkligt, mina har fläktarna på lägsta 99% av tiden om jag inte spelar något.
Samsung Optimized har jag också på, den motsvarar hög prestanda när den är inkopplade och energisparläge när man kör på batteri.
Du kan ju kolla upp så inte AMD gpun används när den inte behövs, tror den ville lägga sig på "hög prestnda" läget för mig när webbläsaren var uppe men ändrade det direkt. Annars kolla så processorn inte ligger på max hela tiden.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

...
Edit: Broadcom nätverkskortet är ingen höjdare, ska beställa ett Intel 6230 istället. Får man dessutom WiDi.
...

Angående nätverkskortet, har du skaffat Intel 6230-wlankortet? Funkar det bra? Det kanske fungerar bättre med min router i linux kan man hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

Angående nätverkskortet, har du skaffat Intel 6230-wlankortet? Funkar det bra? Det kanske fungerar bättre med min router i linux kan man hoppas.

Nä, har inte beställt det. Inte hittat någonstans inrikes, måste beställa från ebay isåfall.
Verkar dessutom som det är själva kostruktionen på chassit som gör att man inte får ut max, inte broadcom kortet.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

@weeman vilken linuxdistribution kör du? 32/64-bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

@weeman vilken linuxdistribution kör du? 32/64-bit?

Testat ubuntu 11.10 64 och 32, ubuntu 12.04 32, xubuntu 64 och pinguy OS 64.
Just nu har jag ubuntu 11.10 32bit.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Nä, har inte beställt det. Inte hittat någonstans inrikes, måste beställa från ebay isåfall.
Verkar dessutom som det är själva kostruktionen på chassit som gör att man inte får ut max, inte broadcom kortet.

Stämmer det där så är det något som gör mej ledsen i ögat..

Jag väntar nämligen på att denna ska komma in i lager http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1071487

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Testat ubuntu 11.10 64 och 32, ubuntu 12.04 32, xubuntu 64 och pinguy OS 64.
Just nu har jag ubuntu 11.10 32bit.

Hehe, fungerade någon bättre än de andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

Hehe, fungerade någon bättre än de andra?

ubuntu och xubuntu fungerade väl bäst, inte märkt nån skillnad på 32 och 64.

edit: ubuntu 11.10 då alltså. 12.04 var väldigt ostabil.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

700z3a

Har haft datorn 600z3a-s03 köpt på netonnet i några veckor nu. Tänkte dela med mig av det jag upplevt tills nu.
_______
Helhetsbedömningen är mycket nöjd. Har testat allt, sånär på spelprestandan.

Touchpad är riktigt schyst, äntligen har den även en mycket bra fungerande multitouch som kan användas. Exakt samma upplevelse som på en macbook, samma storlek dessutom.

exakt samma mått som min gamla asus u36jc, dock väger den såklart mer och är tjockare så syftar på bredd och längd.

Riktigt schyst med fläktutblås fram vid skärmen.

Fläkten går inte igång förens vid ökad belastning i form av upppackning av större filer och uppspelning av 720p filmer. Den är alltså godkänd av mig då den kan visa 1080p bild samtidigt som i vart fall 30 fönster är uppe och winamp utan att höja upp datorn från skrivbordet.

aningen vass för handlederna då man skriver på den då kanten är är sömlös från aluchassiet till plasten där handflatorna är. plasten är förövrigt mycket lik metall och går inte att se eller knappt känna skillnaden. Fördel: den är inte steril och pisskall som tex apples datorer.

Vansinnigt nöjd med skärmen. Bektrakningsvinkeln är undermålig så glöm att kolla från sidan. Storleken och upplösningen är riktigt fin - kanske det jag värdesätter högst med hela datorn.

Datorn är snabb, startar på 2sekunder från vänteläge, detta gjorde min u36jc med fast den inte hade inbyggda ssddisken men vad gör det?

En del som sett datorn har påstått att den har ett inslag av lila i locket vid olika ljusförhållanden, jag tycker mig inte kunna se detta...

En nackdel som får mig att avvakta med att sälja bort min gamla u36jc: Ibland när datorn stått över natten i vänteläge så startar den inte när jag tar upp locket, den startar inte heller på knappen. Har inte lyckats lokalisera varför det sker men den har alltid konstigt nog startat då jag tagit ut ström, hdmi, två usbkablarna och nätverkskabeln och lyft upp den. Då startar den när jag trycker på knappen. Uppdaterar så snart jag vet om det är glapp i någon kontakt eller om det är något med tex usbkablarna som spökar...

Permalänk
Medlem

Fick ett litet paket häromdan...

Undrar vad den innehåller.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Chronos 7 hamnade på CNETs "best 5 laptops" lista.
Titeln är: "Best high-end Windows laptop".

Övriga som är på listan är:

  • Macbook Pro

  • Macbook Air

  • HP Folio 13

  • HP Pavilion DM1z

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Chronos 7 hamnade på CNETs "best 5 laptops" lista.
Titeln är: "Best high-end Windows laptop".

Övriga som är på listan är:

  • Macbook Pro

  • [/*]

  • Macbook Air

  • [/*]

  • HP Folio 13

  • [/*]

  • HP Pavilion DM1z

  • [/*]

Vaa?! Hur hamnar 2 Apple datorer på listan för "Best high-end Windows laptop"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Vaa?! Hur hamnar 2 Apple datorer på listan för "Best high-end Windows laptop"?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag kan se så är titeln "Best 5 laptops".

http://reviews.cnet.com/2733-3121_7-574-1.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Vaa?! Hur hamnar 2 Apple datorer på listan för "Best high-end Windows laptop"?

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, formulerade väl mig dåligt.
Huvudtiteln är "Best 5 laptops", Samsung Chronos vann priset för "Best High-End Windows laptop".

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Sorry, formulerade väl mig dåligt.
Huvudtiteln är "Best 5 laptops", Samsung Chronos vann priset för "Best High-End Windows laptop".

Alright! Kul! Hade den bara haft bättre skärm (1920x1080) så hade jag köpt den.
Hoppas de kommer med en Ivy Bridge refresh så är jag där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Alright! Kul! Hade den bara haft bättre skärm (1920x1080) så hade jag köpt den.
Hoppas de kommer med en Ivy Bridge refresh så är jag där!

Om jag ska vara helt ärlig skulle jag nog inte köpt den om den hade full HD. Tycker att 14" är precis perfekt nu med 1600x900. Ökar man på det ytterligare i vart fall jag behöva öka all text samt funktionsknappar i windows för att inte behöva leta efter rätt plats. Kan tänka mig att 15,4" är perfekt med med full HD dock.

Kul att den kom med över top 5 high end laptops! Macbook pro kopian går hem även hos recensenterna :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstorm:

Om jag ska vara helt ärlig skulle jag nog inte köpt den om den hade full HD. Tycker att 14" är precis perfekt nu med 1600x900. Ökar man på det ytterligare i vart fall jag behöva öka all text samt funktionsknappar i windows för att inte behöva leta efter rätt plats. Kan tänka mig att 15,4" är perfekt med med full HD dock.

Kul att den kom med över top 5 high end laptops! Macbook pro kopian går hem även hos recensenterna :).

Nu är det ju dock 15,6"an som är på tal.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Alright! Kul! Hade den bara haft bättre skärm (1920x1080) så hade jag köpt den.
Hoppas de kommer med en Ivy Bridge refresh så är jag där!

Samsung kommer komma ut med "series 5" som innehåller Ivy Bridge och nvidia 6xxm gpu, lite i samma stuk men med bättre skärm vad de verkar (dock fortfarande 1600x900).
Lär väl däremot inte komma under första halvan av året.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag var ute efter en dator till arbetet (som system-/mjukvaruutvecklare) som kostade max 15.000:-, helst med matt skärm (13"-15,6", upplösning >1366x768), vettig CPU, (möjlighet att ha) minst 8GB RAM och ett skönt tangentbord. Allt detta i ett bärbart -- inte släpbart -- format då datorn ska med mellan hem och arbetsplats varje dag.

Macbook Air och de olika Ultrabooks var inte ett alternativ pga. max 4GB RAM. Macbook Pro för att den skulle kosta 28.000:- i liknande utförande som en 700Z5A. HP:s Envy-modeller som finns i Sverige i dag har för låg upplösning och kändes allmänt klumpiga (den nya generationen ser intressant ut, ej i Sverige ännu dock). Missade helt Sonys olika modeller.

Dell:s XPS 15z var länge ett alternativ men den matta skärmen på Samsungen och det faktumet att jag kunde känna och klämma på den i butik avgjorde valet. Jag köpte mig därför en 700Z5A-S01 (inklusive en SSD: Samsung 830).

Efter att ha läst om alla problem och DOA:s som användare på Notebook Review haft så var jag väldigt orolig för att jag skulle behöva se fram emot ett par veckor av krångel för att få ett fungerande exemplar. Men jag är otroligt glad över att datorn överträffade mina förväntningar och att den är allt jag ville att den skulle vara. Mycket nöjd med köpet alltså.

Prestanda så att det räcker och blir över, men ändå i stort sett ljudlös vid vanligt användande. En, i mitt tycke, mycket hög byggkvalitet och låg vikt. Ett tangentbord som är ruskigt skönt. Skärm med en upplösning som är högre än den otroligt låga, och vanliga, 1366x768 omsluten av en tunn, tunn ram.

I mitt användande hittills så är det en detalj som stör mig och det är den vassa kanten på framsidan som skär in i mina handleder. Problemet är inte lika allvarligt som jag hade förväntat mig men det är irriterande ändå.

Att få in Linux Mint i burken och få allt att fungera felfritt där skulle vara guld, men kan nöja mig med Windows ett tag till.

Rekommenderar datorn varmt till alla som vill ha en välbyggd dator med ett kraftfullt inre. Kan inte riktigt se anledningen till att datorn inte får mer uppmärksamhet.

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Samsung kommer komma ut med "series 5" som innehåller Ivy Bridge och nvidia 6xxm gpu, lite i samma stuk men med bättre skärm vad de verkar (dock fortfarande 1600x900).
Lär väl däremot inte komma under första halvan av året.

Tack för tipset!
Jag skulle nog kunna nöja mig med 1600*900.
Undrar hur 6xxm serien kommer prestera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant att BestBuy råkade lägga ut 17" Chronos G7 med Ivy Bridge i7 3610QM, 16Gb ram, 2Tb lagring etc med leveranstid 1-2 veckor(!).

http://www.notebookcheck.net/Ivy-Bridge-Samsung-7-shipping-la...

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Med kernel 3.3 och lite tweaks har jag nu fått ubuntu svalt och tyst.
Powertop visar att den drar just över 20w vid lätt användande och batteritiden visar 4 timmar.
En klar förbättring från "orginal" som var 45w och 1½-2h..

La till detta i rc.local:

modprobe radeon echo OFF > /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch rfkill block bluetooth exit 0

Och detta till "etc/default/grub".

GRUB_DEFAULT=0 #GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0 GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true GRUB_TIMEOUT=10 GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian` GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pcie_aspm=force i915.i915_enable_rc6=1 i915.i915_enable_fbc=1 i915.lvds_downclock=1" GRUB_CMDLINE_LINUX=""

Var dock när jag uppgraderade kerneln till 3.3 som den stora förbättringen kom.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzer:

Att få in Linux Mint i burken och få allt att fungera felfritt där skulle vara guld, men kan nöja mig med Windows ett tag till.
.

Jag fick ett program som heter BCD (Easy BCD 2.1.2) rekommenderat om jag ville installera en linuxvariant parallellt med W7. Är det något du, WeeMaan, eller någon annan prövat och kan bekräfta?

Skrivet av WeeMaan:

Med kernel 3.3 och lite tweaks har jag nu fått ubuntu svalt och tyst.
Powertop visar att den drar just över 20w vid lätt användande och batteritiden visar 4 timmar.
En klar förbättring från "orginal" som var 45w och 1½-2h..

La till detta i rc.local:

modprobe radeon echo OFF > /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch rfkill block bluetooth exit 0

Och detta till "etc/default/grub".

GRUB_DEFAULT=0 #GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0 GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true GRUB_TIMEOUT=10 GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian` GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pcie_aspm=force i915.i915_enable_rc6=1 i915.i915_enable_fbc=1 i915.lvds_downclock=1" GRUB_CMDLINE_LINUX=""

Var dock när jag uppgraderade kerneln till 3.3 som den stora förbättringen kom.

Dude, jag blir korsögd av det där. Var det inte Xubuntu du körde eller funkar ovanstående lingo på alla Ubuntuvarianter?
Kernel 3.3?

Fett med noob här, men glad om du orkar förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockwool:

Jag fick ett program som heter BCD (Easy BCD 2.1.2) rekommenderat om jag ville installera en linuxvariant parallellt med W7. Är det något du, WeeMaan, eller någon annan prövat och kan bekräfta?

Dude, jag blir korsögd av det där. Var det inte Xubuntu du körde eller funkar ovanstående lingo på alla Ubuntuvarianter?
Kernel 3.3?

Fett med noob här, men glad om du orkar förklara.

Du behöver inte EasyBSD om du kör ubuntu iallafall, men kan välja windows i grub bootloadern som installeras automatiskt.

Ja kör ubuntu 11.10 nu, men testat xubuntu, pinguy, fedora, ubuntu 12.04 m.m också.

Kernel hittar du här.
Ladda ner dom som slutar på "all" samt "i386" om du kör 32bit.
Sedan går du till mappen via terminalen (cd Downloads kanske), sedan skriver du:

sudo dpkg -i filnamn

Börja med den som slutar på "all", sedan den andra som börjar på "headers" och sedan den som börjar på "image".
Lite slarvig förklaring kanske men hoppas du förstår.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Intressant att BestBuy råkade lägga ut 17" Chronos G7 med Ivy Bridge i7 3610QM, 16Gb ram, 2Tb lagring etc med leveranstid 1-2 veckor(!).

http://www.notebookcheck.net/uploads/pics/Samsung-Series-7-NP...

http://www.notebookcheck.net/Ivy-Bridge-Samsung-7-shipping-la...

Inte illa, dock lär den ju hamna närmre 20 000 i sverige :(.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Är det någon so, läst denna tråd?

Är det någon som märrkt av det hela

Är det en showstopper?

http://forum.notebookreview.com/samsung/630666-series-7-chron...

Permalänk
Medlem
Skrivet av percyo:

Är det någon so, läst denna tråd?

Är det någon som märrkt av det hela

Är det en showstopper?

http://forum.notebookreview.com/samsung/630666-series-7-chron...

Showstopper är det knappast, men denna laptopen faller nog bort om man arbetar mycket i t.ex cad program eller videoredigering (och inte klarar sig med Intel GPUn).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det är något krångel med mitt grafikkort. Använder inte datorn till spel. Om någon kan instruera något enkelt sätt att testa gör jag gärna det.

Såhär ser det ut på min dator:
http://www.n0.se/v/f/3781a_vaxlingsbargrafik.png

Kan spela upp video med GPU acceleratorn, tror att processorns inbyggda klarar mkv filer också iofs.