Sverige skriver under ACTA-lagförslaget

Permalänk
Medlem

Dom borde ha en röstning med folket.. 9 miljoner mot typ 45 idioter?

Permalänk
Medlem

vafan?! hur kan någon bara skriva under något sådant? sånt här borde def vara folkomrösning om. Våra politikers kunskap när det kommer till någonting IT relaterat är ju = 0.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Det är bara att demonstrera i tåg när något sådant börjar anordnas. Dela med er av er oro för Carl Bildt till vidare.
Hans arbetsmail går att hitta här, skriv nu inget dumt som kan vara stöttande utan ska ni skriva så skriv förnuftigt och argumentera emot ACTA på ett rätt sätt, då dumt beteende bara kan göra saken värre.

Glöm inte bort Birgitta Ohlsson vår EU-minister. Hennes e-mail är här. Jag hoppas att det samma gäller henne som Carl Bildt, diskutera rätt och visa din oro utan att vara ful i munnen eller rakt upp coh ner säga att du är emot detta för att du vill kunna ladda hem saker olagligt ifred.

Det går även att ringa men tänk på att med största sannolikhet så kommer det vara mycket svårt att få tala med just dessa personerna. Ni kan även ta kontakt med era kommunernas representanter om de förstår att detta är inget deras folk vill så har de inget annat val än att stå bakom ert beslut om de vill behålla jobbet nästa val. Så tills något mer officiellt organiseras så kan ni göra dessa sakerna för att uttrycka er oro och att ni tycker detta är fel.

Politikernas jobb är inte att ta beslut åt oss deras jobb är att utföra våra beslut.

Permalänk
Medlem

Snabb lösning på detta är solklar, rösta RÄTT nästa gång. Inget av de tidigare sittande partierna i Etablissemanget representerar sina väljare. Det är en stor hög maktkåta fårskallar som kompromissar bort det dom står för, bara för att få lite makt...

Hade det blivit sämre med Piratpartiet, Junilistan eller Svergiedemokraterna.. tveksamt alltså!
Man kunde ju tro att när SD kom in i riksdagen så skulle det gå upp ett ljus för etablissemanget, men neeeeeej då, då dömmer man ut några hundratusen svenskar som har röstat fel?

Å jag som trodde vi levde i en demokrati... Näe tack, när alla nuvarande politiker som har varit aktiva i mer än 10 år försvinner och nytt fräsht blod kommer in med lite karaktär, ja då kan jag börja se en framtid för Sverige, frihet och demokrati igen!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Varför håller ens regeringen/riksdagen på med lagar för att hjälpa företag?
Då kan dom väll sätta in så ALLA MÅSTE äta på resturang? för dom förlorar ju jättemycket på att vi köper maten från andra ställen och kopierar deras maträtter..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Detta är demokrati, svenska folket skriker och bråkar hur orättvist FRA och ACTA eller vad det nu handlar om är och hur usla politikerna är. Men om två år kommer de att rösta på samma människor i varje fall. Det kallas indirekt demokrati och är nödvändigt för att ett demokratiskt samhälle ska funka. Sedan kan det användas på helt fel sätt. Men jag är övertygad om att när det väl är val så är allt förlåtet förutsatt att de erbjuder mer pengar i plånboken i slutet av månaden.

Edit: jag vill bara tillägga att jag verkligen inte är för det här förslaget. Men tyvärr så är det så demokrati fungerar idag vilket, tillsammans med all bajskastning som blivit halva valkampanjen för se flesta partier idag, är den största anledning till att SD kom in i riksdagen och att de går så bra som de går, det kallad missnöjesröster.

HAHAAHHAHAHAHAHAA made my fucking day så jävla sant, så jävla illa

edit: Det värsta är ju ändå att inte en enda av de större tidningarna - AB, EX, SVD, DN - har skrivit om detta, och kommer förmodligen inte göra det. Folket kan ju inte protestera mot något de inte känner till?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hatar den här New world order som existerar just nu. Seriöst, kan vi inte alla, o då menar ja alla, som jobbar, bara skita i jobbet o gå ut på gatan o demonstrera? för om inte detta hamster hjul stannar av, även om bara för en dag, så kommer politikerna lyssna, eftersom de kommer att se att folket säger emot.

vi måste stanna av produktion, tillverkan, försäljning, allting! det här kommer fortsätta om folket fortsätter gå till jobbet.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

HAHAAHHAHAHAHAHAA made my fucking day så jävla sant, så jävla illa

edit: Det värsta är ju ändå att inte en enda av de större tidningarna - AB, EX, SVD, DN - har skrivit om detta, och kommer förmodligen inte göra det. Folket kan ju inte protestera mot något de inte känner till?

Jag har lärt mig att inte rösta på något nuförtiden, jus pga den enkla andleningen. Det FINNS ingen rätt att rösta, när dom väll sitter i sin höga stol så får dom stormaktsvansinne. Tyvärr, men snart kommer detta innebära slutet av internet, kommer väll funka för att spela MP, men annars blir det biblioteket snart ifall man vill ha någon frihet kvar.

Permalänk
Medlem

Han/hon som skrev under detta borde ju dömas för förräderi och avrättas med handbila direkt!

Permalänk

Så här vill jag att det ska fungera. Jag kryssar i några personer på mina valsedlar till olika val. dvs. gör aktiva personval. Mitt val är naturligtvis noga baserad på respektive persons valmanifest. Jag vill veta utförligt vad personen tycker och tänker om ett antal, för mig, viktiga frågor. När/om denna person sedan blir invald så vill jag ha löpande uppdateringar skickat till mig med "facit".
Låt oss anta att det en gång i månaden kommer en sammanställning via mail, rss eller dylikt med vad politikern har röstat för och emot. Vilka motioner denne har lagt fram. Vilken närvarotid han har vid omröstningar. etc etc.
Skulle bli väldigt mycket svårare att bli omvald om man valfjäskat och sedan ändrar åsikt som en annan vindflöjel i enlighet med partipiskan, lobbyiesters påverkan eller dylikt.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Ja det är den stora frågan, hur säger vi nej?

HOIC/LOIC på diverse sidor borde ge resultat om tillräckligt många bidrar.
Uppmuntrar dock inte till olagliga handlingar.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Vem skall man kontakta om man är orolig? finns det några organisationer som jobbar med att skapa opinion mot ACTA?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Vem skall man kontakta om man är orolig? finns det några organisationer som jobbar med att skapa opinion mot ACTA?

Piratpartiet?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ja, Piratpartiet är det enda parti som lyfter fram ACTA-frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Wall of text

Skrev till dessa, samt vidare. Dom lär ju inte läsa något. Men man kan ju alltid hoppas.
Sen om dom lyssnar på någon som är anställd på ett litet företag. Det vettefasen.
Jag har ju inga mutor att ge tyvärr.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

snacka om att man känner sig maktlös i såna här tillfällen... finns det verkligen ingenting man kan göra för att stoppa all den här galenskapen?

Jag vill ha DEMOKRATI!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Hatar den här New world order som existerar just nu. Seriöst, kan vi inte alla, o då menar ja alla, som jobbar, bara skita i jobbet o gå ut på gatan o demonstrera? för om inte detta hamster hjul stannar av, även om bara för en dag, så kommer politikerna lyssna, eftersom de kommer att se att folket säger emot.

vi måste stanna av produktion, tillverkan, försäljning, allting! det här kommer fortsätta om folket fortsätter gå till jobbet.

Lycka till att få det bekväma svenska folket att lyfta på arslet och faktiskt göra något, om något fungerar och svensson får sin inkomst i slutet av varje månad så skiter man i resten tyvärr :/

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa kommentarerna, även om det är med viss förskräckelse och förundran.

Sedan är det förstås svårt att säga om det man skriver anonymt i ett forum är detsamma som man tycker öppet utanför nätet, grupptryck, hets från andra och ännu mer att det är populärt driver nog också på många. Det man dock kan konstatera är att många lever i en skyddad bubbla och skriker sig hesa i forum om "demokrati, frihet och mänskliga rättigheter", detta utan så mycket kunskap/vetskap om vad det handlar om.

Vi har sett liknande moderna trender, vem minns inte "protesterna" kring kameraövervakning i tunnelbanan? Hur det inkränktade på den personliga integriteten, hur övervakningssamhället tog över och att nu dog allt demokratin, folket fick inte säga sitt, för visst borde man haft folkomröstning kring det hela?

Ordet kränkt slängs till höger och vänster, numera blir människor kränkta för vad som helst. Men vad hör man om tunnelbanans kameraövervakning idag? Hur många av er som åkt tunnelbana i Stockholm har känt att hela det demokratiska samfundet har rasat och hur oerhört kränkta ni har blivit?

Tycker det är dags att rannsaka sig själv istället för att utan eftertanke hoppa på tåget. Smutskastningen mot politiker är skrämmande, ännu mer eftersom 99.9% av dom som skriker själva aldrig skulle kunna/vilja bli politiker. Hela debatten kring "internets frihet" är beklämmande, paniken sprider sig i massan och ger det hela ett löjets skimmer. Kanske är det dags för eftertanke, kanske är det dags att inse sina egna begränsningar?

Nej den frihet som många av er pratar om är påhittad, framdragen och skrattretande, friheten att ladda ner? Är det er syn på mänskliga rättigheter? Ska er frihet på nätet få kosta andra människors liv? Är din påhittade frihet värd mer än andras riktiga frihet? Det kanske är dags att öppna ögonen och se världen utanför nätet.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt kmr det här förändra Sverige må tro? Har de nu befogenhet att stänga ned pirat bays servrar(om nu deras server ligger i Sverige) och andra liknande sidors Servrar som är stationerade i Sverige?
Eftersom Sverige är med i EU så borde väl EU har en åsikt om det här avtalet eftersom det är en rätt så stort avtal/lag?!
Förövrigt vad är mening med en demokrati när folket inte har en åsikt?!?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Intressant att läsa kommentarerna, även om det är med viss förskräckelse och förundran.

Sedan är det förstås svårt att säga om det man skriver anonymt i ett forum är detsamma som man tycker öppet utanför nätet, grupptryck, hets från andra och ännu mer att det är populärt driver nog också på många. Det man dock kan konstatera är att många lever i en skyddad bubbla och skriker sig hesa i forum om "demokrati, frihet och mänskliga rättigheter", detta utan så mycket kunskap/vetskap om vad det handlar om.

Vi har sett liknande moderna trender, vem minns inte "protesterna" kring kameraövervakning i tunnelbanan? Hur det inkränktade på den personliga integriteten, hur övervakningssamhället tog över och att nu dog allt demokratin, folket fick inte säga sitt, för visst borde man haft folkomröstning kring det hela?

Ordet kränkt slängs till höger och vänster, numera blir människor kränkta för vad som helst. Men vad hör man om tunnelbanans kameraövervakning idag? Hur många av er som åkt tunnelbana i Stockholm har känt att hela det demokratiska samfundet har rasat och hur oerhört kränkta ni har blivit?

Tycker det är dags att rannsaka sig själv istället för att utan eftertanke hoppa på tåget. Smutskastningen mot politiker är skrämmande, ännu mer eftersom 99.9% av dom som skriker själva aldrig skulle kunna/vilja bli politiker. Hela debatten kring "internets frihet" är beklämmande, paniken sprider sig i massan och ger det hela ett löjets skimmer. Kanske är det dags för eftertanke, kanske är det dags att inse sina egna begränsningar?

Nej den frihet som många av er pratar om är påhittad, framdragen och skrattretande, friheten att ladda ner? Är det er syn på mänskliga rättigheter? Ska er frihet på nätet få kosta andra människors liv? Är din påhittade frihet värd mer än andras riktiga frihet? Det kanske är dags att öppna ögonen och se världen utanför nätet.

¨
Haha du fattar inte va? ACTA har en direkt motverkande effekt för tillväxt av mindre företag. Lär dig läsa och sätt dig in lite i ämnet innan du predikar tack.

EDIT: De enda som vinner något på ACTA är de stora företagen.

EDIT: Ganska långsökt att jämföra övervakningskameror på ett ställe där man tar sig till och från jobbet och internet, lite olika områden om man säger så. Sen så tror jag i ärlighetens namn inte folk hade brytt sig så värst mycket om de hade hittat ett bra sätt att blockera piraterna, det är mera utsträckningen som ett lagförslag som ACTA har och vilka effekter det kan ha på ditt vardagliga liv. Nu ska jag inte ge exempel eftersom det är svårt att sammanfatta hur mycket skada på internet ett förslag som ACTA kan ha. Om internet blir drabbat så pass som ACTA vill så kommer det vara känt som "the dark-ages of internet" i framtiden.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Internet är dock långt ifrån tillräckligt utbrett för att göra detta till ett rättvist system. Du utesluter direkt den äldre genreationen helt från att ha got att säga till om. Addera familjer som inte har råd. Och jag tror inte att du inser hur många "viktiga" beslut det finns. Det skulle urarta i dagliga omröstningar med färre och färre som röstar. Alla har olika frågor som de anser är extremt viktiga. Jag kan lova dig att säkerligen en stor andel av Sveriges om inte en majoritet anser detta vara en mindre viktig grej. Och vad gäller ouppfyllda vallöften så går det att göra saker åt, du kan protestera och helt enkelt vägra rösta på samma mäniskor i nästa val. Det finns en anledning att sånna här beslut sällan görs i slutet på en mandatperiod, man räknar med att folk ska glömma och förlåta efter ett par år och med löften om mer klirr i kassan efter nästa val.

Finns ju alltid bibliotek med datorer annars. Är ju många ggr enklare att rösta via dator än att rösta via papper, generellt sett. Majoriteten av svenskar har en dator och de som inte har kommer nog inte få trängas speciellt länge vid sitt lokala bibliotek för att rösta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

¨
Haha du fattar inte va? ACTA har en direkt motverkande effekt för tillväxt av mindre företag. Lär dig läsa och sätt dig in lite i ämnet innan du predikar tack.

EDIT: De enda som vinner något på ACTA är de stora företagen.

Jag tror du är den som behöver läsa, jag har inte nämnt något om vare sig stora eller små företag utan svarat på resonemangen i den här tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag tror du är den som behöver läsa, jag har inte nämnt något om vare sig stora eller små företag utan svarat på resonemangen i den här tråden

Och var någonstans står det att någon är rädd att bli av med möjligheten att ladda ner gratis-filmer eller liknande från internet?

EDIT: Det handlar mest som jag också tidigare nämnt om rädsla inför detta förslag och du försöker som jag förstod det på något sätt att säga: vem bryr sig? Vilket jag anser vara en relativt dålig synpunkt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Varför rapporterar inte media om det här mer?

Smutskastningen (jag röstade inte rött) mot Juholt från alla tidningar tvingade honom till avgång, inget annat.

95% av Sveriges befolkning vet inte vad som pågår just nu.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyriak:

Tror du missuppfattar. Om jag skulle ta ett lån för att starta ett företag som säljer exempelvis telekom tjänster så som internet och telefoni så skulle större företag bara kunna slå ner mig innan jag ens fått chansen att etablera mig. ACTA likt SOPA/PIPA är i grunden endast gynnande till stor företagen som kan reda bort konkurrenter tills det bara finns paraply korporationer kvar. Detta gynnar inte svenska politiker, det gynnar inte små företagen det gynnar Bonnier AB, det gynnar Sony BGM och det gynnar IKEA. Inte dig, inte mig, inte Carl Bildt och absolut inte tillväxten för varken EU, världen eller Sverige. ACTA är i princip ett sätt att säga till folk att nu får ni inte starta nya företag som använder internet som främsta väg ut till kunderna. Detta kanske visas utåt som ett sätt att stoppa pirater men det finns mer om det än så.

Slutligen vad som gjorde SOPA/PIPA så genomslags kraftigt var för att det var USA mediaindustri som ville få igenom beslutet främst, något som skulle sätta stopp för direkt framställd underhållning till dig, om du tycker om en grupp eller person på youtube så vill mediaindustrin att de ska försvinna för de tror att det är timmar som de kunde tjänat pengar på dig med. De vill att du ska titta på deras filmer och så klart slösa dina pengar på deras produkter. Och de trodde att om de inte hade något val än att se deras underhållnings material så skulle de tjäna mer pengar. Och detta är ytterligare en attack emot små företagare ifrån stor företagen. De har varit med så länge att de glömt att konkurrens är livsviktigt för marknaden ska fungera alls. Det samma kan komma att gälla ACTA bara att vi talar hela den globala marknaden(iallafall de länder som skriver under avtalet eller tvingas till det genom tex EU).

Jag anser det en rättighet att kunna ha ett jobb som jag kan starta själv och kunna utnyttja de medier som finns, men det tycker inte ACTA. Det handlar inte om nedladdning det handlar om världs ekonomin.

(Jag kan ha fel på vissa punkter, vänligen rätta mig om jag har fel då jag inte är så påläst just nu.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Man måste ju kunna göra nått emot det eller ?

Här hittade jag lite http://acta.mpbloggar.se/2012/01/26/avaaz-startar-kampanj-mot...

Direkt till namninsamlingen Här

Permalänk
Medlem

Vänsterledamöterna i polens parlament under omröstningen igår.

Nu tar även SR upp ACTA.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1012&arti...

Permalänk

Ett problem i Sverige är att missnöjet för det mesta visas över nätet. Och det uppstår som mest missnöjd när någon ska begränsa nätet.
Acta kommer inte bara begränsa er Internetanvändning utan hela yttrandefriheten med mera .

Det är dags att Sverige står upp för sig själva och går ut på gatorna. Folket ska inte frukta sin regering , regeringen ska frukta sitt folk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)