Ingen prövning av domen mot The Pirate Bay

Permalänk
Medlem

Jaha... Det kunde man väl ge sig fan på. Fattas bara nu att Assange blir utlämnad också så har terroristerna vunnit se'n.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Undra hur mycket domaren och juryn fick i muta? Det var nog en rätt bra slant.
Lyssnade igenom hela rättegången mot fildelaren i nacka tingsrätt 18jan. (länk)
http://bambuser.com/channel/trialtour/broadcast/2295765

Inte nog med att vittnet är jävigt. Han ska vara sakkunnig men vet inte ens hur tex ratio fungerar och att man seedar när man tankar ned. Åklagaren kan inte hålla isär begrepp som seed och leech och fattade inte att torrentfiler inte delades om de var borttagna från utorrent men torrentfilen fanns kvar i datorn.
Den åtalade uppgav att upload-raten var inställd på 1kb då han laddade ned, sedan tog han bort filen. Han har alltså inte delat ut en bråkdel av filerna. (det är möjliggörandet som är riktigt grovt hette det) Åklagaren yrkade på 80dagsböter per film (tidigare fall för 1 film dock så var det första seedern) *60 filmer
det är alltså 4800 dagsböter!?! (ringa misshandel ger 30 dagsböter jämförelsevis) Han bedömdes heller inte ha vinstintresse utan detta var bara för eget bruk. Åklagaren framstår totalt jävla pantad. Försvarsadvokaten Jens Lapidus är däremot väldigt kompetent

Borde man inte då kunna hävda okunskap från domstolen och att det antingen stryks eller måste dömas om? Om jag kör upp med en körskolelärare och backar över någon men får mitt körkort så tror jag inte lärar-Lasse blir bjuden på tårta precis.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

En stor anledning till att folk laddar ner är för att det läcker ur innan man kan köpa det. Om det gått att köpa hade man köpt det men eftersom det bara går att ladda ner på olaglig väg så laddar man ner det istället. Väldigt tydligt med Amerikanska serier som inte kommer till Sverige på ett halvår. Om t.ex. AMC hade haft en non-American subscription så man kunde se serien, t.ex Breaking Bad, på deras sida mot betalning (eftersom de inte kan visa reklam relevant för hela världen) hade jag köpt det. Nu går inte det och man får ta till andra alternativ.

Mycket bra poäng. Anledningen till att många laddar ner t.ex. tv-serier är just det, ingen har ork att vänta flera månader när det finns att se på nu och i HD kvalitet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

V for vendetta filmen känns närmare en någonsin

kanske dags att spränga regeringsbyggnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

"SOPA problemet under mattan."

*Fniss*

ACTA så dom inte tar dig också!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

En stor anledning till att folk laddar ner är för att det läcker ur innan man kan köpa det. Om det gått att köpa hade man köpt det men eftersom det bara går att ladda ner på olaglig väg så laddar man ner det istället. Väldigt tydligt med Amerikanska serier som inte kommer till Sverige på ett halvår. Om t.ex. AMC hade haft en non-American subscription så man kunde se serien, t.ex Breaking Bad, på deras sida mot betalning (eftersom de inte kan visa reklam relevant för hela världen) hade jag köpt det. Nu går inte det och man får ta till andra alternativ.

Jag håller med om att detta är riktigt tråkigt och att det faktiskt inte ens finns ett vettigt alternativ till det. Man får hoppas att TV-kanalerna blir lite snabbare. SVT var t.ex. jäkligt snabba med Homeland och var bara några avsnitt efter USA men tyvärr är det ovanligt.

Skrivet av Bejje:

Nej knivjämförelsen fungerar, men du tänker fel. Du ger inte bort knivar till 10 personer som du vet är mentalstörda, du ger bort kvivar till för dig helt okända personer. Du har aldrig träffat dom, varken IRL eller på annat sätt, så du har ingen aning om vem de är. Du kan därför inte anta att de ska göra något olagligt med knivarna.

Det är just det här som blir problemet i diskussionerna om TPB . Försvararna hävdar att det är användarnas ansvar medan motståndarna hävdar att TPB är väldigt medvetna av att i princip alla använder tjänsten till olaglig fildelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealarn:

Jag håller med om att detta är riktigt tråkigt och att det faktiskt inte ens finns ett vettigt alternativ till det. Man får hoppas att TV-kanalerna blir lite snabbare. SVT var t.ex. jäkligt snabba med Homeland och var bara några avsnitt efter USA men tyvärr är det ovanligt.

Det är just det här som blir problemet i diskussionerna om TPB . Försvararna hävdar att det är användarnas ansvar medan motståndarna hävdar att TPB är väldigt medvetna av att i princip alla använder tjänsten till olaglig fildelning.

Ja självklart är TPB folket fullt medvetna om att folk sprider upphovsrättsskyddat material, så det tror jag inte någon säger mot. Dock står jag fast vid min knivjämförelse och med det menar jag att man måste lägga ansvaret på användarna, för annars riskerar ju massor av branscher runt om i världen att åka dit. Var ska man dra gränsen? Man har ju många ggr hört jämförelsen om vägverket, numera transportstyrelsen. Ska de ansvara för vad bilisterna gör på vägarna? Ska posten ansvara för om knark skickas i deras paket? Ska butiken ansvara för att knivarna de säljer inte används för att mörda? Svaret är så klart nej på samtliga, så jag ser inte varför det ska vara skillnad i det här fallet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

ACTA så dom inte tar dig också!

Vi får ACTA så att de inte SOPAr oss under mattan!

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Är det ok att fråga huruvida rättsväsendet ser på anonymitets-servers kring händelser som detta?

Resultatet av beslutet lär ju inte direkt minska fildelningen så jag antar att alla vägar är under debatt.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Vi får ACTA så att de inte SOPAr oss under mattan!

Hahaha. Synd att det är ett så allvarligt ämne... annars hade jag nog skrattat mer. :/

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Hej VPN

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

jag har läst igenom hela tråden nu och måste säga att jag håller med! ang. hela diskussionen om våldtäkten i jämförelse med fildelning kan jag bara säga att människosynen är helt fel. Det är viktigare med pengar än med liv, väldigt konstigt imo. Jag antar att medkänsla är ett beteende som evolutionen har lyckats sålla bort. Visst att ett skadestånd är för pengar som gått förlorade men jag håller med föregående talare, att ge en familj som fått sin dotter/son mördad 75000kr är som att spotta dem i ansiktet. Lagar och restriktioner kommer bara att ha motsatt effekt på fildelningen. Folk blir förbannade och ger sig fan på att ladda ner/upp dubbelt så mycket istället. Det är inte svårt att utforma en enkel och lättillgänglig tjänst med dagens teknik. Frågan är varför tid ens läggs ned på sådant har nonsens, tiden borde istället läggas på alla de fall som aldrig blir utredda.

/I

Permalänk
Medlem

Helt rätt att de åker dit och inte för att de fildelar utan för att de tjänar grova pengar på det samt var redan skyldiga skattebetalarna grova pengar. Nu om vi bara kunde sätta dit svinen i riksdagen också.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Seriöst, vad är det för människor som står bakom antipiratbyrån?

Permalänk

illuminati-ti-ti!

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Medlem

Om man istället lagt en procentuell skatt på ALLA anslutningar på låt säga 5-10% och motsvarande på inköp av HDD, detta skulle ge en proportionell summa beroende på hastighet/storlek. med tanke på att årskostnaden för ett 3G abonnemang/billigt hemabonnemang ligger på runt 1 500kr i snitt, och vi har runt 2 anslutningar per person (med tanke på alla telefoner/3G-stickor), snitta 12 000 000 anslutningar á 1 500kr x 10% = rakt till mediaindustrin (180 000 000kr) som skinkryttarna kan få dela bäst de vill och gratis tank till alla Svenskar!

Permalänk
Medlem

Helt rätt av HD, fanns inget nytt att ta upp, och det är för mycket förändringar på gång i lagstiftningen för att sätta ett prejudikat.

Ang värdesättningen av skadestånd: Skadestånd i våldsbrott är inte baserade på det här är "värdet" (brist på bra beskrivning) av en misshandel, mord m.m. utan används i brist på annan ersättning. Vidare är inte Sveriges domstol främst baserad på att bestraffa förövarna, utan att i första hand skydda samhället, sedan rehabilitera förövaren och sist bestraffa. Skulle man lägga skadestånd i miljonerna gör detta inget effektivt, förövarna har oftast inte pengarna, och skulle gå i personlig konkurs av skulden (vilket sker ganska ofta av "bara 50 000-100 000kr) och bli skuldsanerade efter fem år.

Med ekonomisk inriktad brottslighet är pengar en klart mer lämpligt styrmedel, det går att räkna ut vad skadan/alternativ kostnaden blir (även om det är en bedömningsfråga till viss del beroende på vems uträkning man använder). Sedan är det klart att de som blir dömda ska få fängelsetid, samhället måste skyddas (företag är en del av samhället) och de måste rehabiliteras i och med att de inte ens erkänner att de bryter mot lagen (att det finns mycket folk som motsätter sig lagen är en annan sak, jag menar ur statens synvinkel).

Och till alla som tycker att företagen inte förlorar om man laddar ned något man inte skulle betalat för från början:
Ska nyanställa jobba grattis i en dag/vecka/år tills arbetsgivaren är nöjd med dem, och sen inte få lön för första perioden? De kanske inte är bra, och de har ju inte förlorat något om de inte är bra...

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Man fildelar inte ens själv men ändå känner man starkt missnöje över hur Piratebay-målet drivits. Rena rama juridiska lekskolan och ett jävla fiasko för svensk rättsäkerhet och det svenska rättsystemets trovärdighet.

Jag har noll förtroende kvar för vårt rättsystem, bra jobbat Henrik Pontén!

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Och till alla som tycker att företagen inte förlorar om man laddar ned något man inte skulle betalat för från början:
Ska nyanställa jobba grattis i en dag/vecka/år tills arbetsgivaren är nöjd med dem, och sen inte få lön för första perioden? De kanske inte är bra, och de har ju inte förlorat något om de inte är bra...

Mycket dålig jämförelse, spel är en engångskostnad medans lönen får du varje månad. Totala summan du betalar för spelet är ju fortfarande densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

kanske dags att spränga regeringsbyggnaden

Skriv inte sådant här!

Annars kanske sweclockers blir nerstängt och domänen beslagtagen för att stödja terror verksamhet.

Visa signatur

| Pentium MMX 166MHz | 96MB EDO | 2,1GB Seagate | Panasonic Toughbook CF-25 Mark3 | Toughbook FTW! |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Vi får ACTA så att de inte SOPAr oss under mattan!

Ja, då har det gått åt PIPAn!

Aningen krystat, heh..

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Inaktiv

intressanta är väll att ingen av dom bor i sverige längre så att dom kommer att få fängelse återstår att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Ja, då har det gått åt PIPAn!

Aningen krystat, heh..

HA! Försökte komma på något om PIPA, men lyckades inte...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Filmbolagen har nog stenkoll på hur dem ska dra in pengar det var ju dem som hjälpte till att lansera fildelningstjänsterna från första början. Hur mycket extra tror ni inte dem tar ut för att ha med produktplacering i och med piratkopiering? Om vi nu säger som Ponten att 30%är förlust. Då tittar ju 70% fler på filmerna än om inte piratkopiering funnits alltså bör de få in minst 70% extra från produktplacering.

Permalänk
Medlem

vem bryr sig om meddelarskydd och europakonvention? det är ju bara för att se bra ut på papper. i verkligheten står amerikanska lobbyverskamheten med sina pengar långt över allt det där. detta är otroligt pinsamt för sverige och en skrämmande hint om framtiden. dags att stämma posten för att de möjliggör häleri och droghandel nu. om det bara var så att någon över-rik organisation som är fast i 80-talet hade intresse av det så hade det säkert gått. det är fan så man mår fysiskt illa, alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

ACTA så dom inte tar dig också!

Double *Fniss*

Skrivet av kabex:

Vi får ACTA så att de inte SOPAr oss under mattan!

Triple *Fniss*

Skrivet av olafett:

Ja, då har det gått åt PIPAn!

Aningen krystat, heh..

Multi *Fniss*

OnT:
Otroligt att de lägger så här mycket energi på miljonärers inkomster när det finns så mycket annat att lägga sin energi på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Problemet är snarast att du inte kan eller ens behöver bevisa att du lidit en förlust av varken X, Y, Z eller någon annan bokstav. Tvärt om kan du ha gjort en massiv vinst just tack vare "stölden"/kopieringen, då din produkt fick mer uppmärksamhet och spridning. Om något är detta att anse som reklam och därför måste du betala den som spridit ditt verk för varje person som tagit del av den, då du fått gratis reklam.
Det är ju till och med mer logiskt än din smörja. Man kan inte bevisa att någon går mer förlust pga att ex. en film ligger på piratebay, det enda man kan se är hur många som laddat upp/ner den, men inte på något sätt hur det påverkar ev. försäljning. *puckon är värre än troll, ett troll slipper du iaf irl*
Jag gjorde en låt nyss, lägger ut den på piratebay och den blir dragen säg 1000ggr. Jag utgår då från att standard-pris för en singel ligger på 70kr, alltså ska jag ha minst 70 000 för mitt trallande i badrummet. Samma om jag gör en "film", det kan ju vara nästa Paranormal Activity, vem vet? *fejspalm*

OnT:
Det mest skrämmande med det hela är ju inte skadeståndet, eller domen i sig, utan att HD helt skiter i att involvera sig. De som ska fastslå gällande lag och pröva och tolka lagen, skiter helt i hur denna lag tolkas. Det kan bara tolkas på två sätt: Antingen att straffet är helt fel och HD vet det men inte får/vågar uttala sig (politikerstyrning igen) eller att de känner att de saknar kompetens att göra en bedömning och därför skiter i det hela, då de hellre bedömer "enkla" mål.
I vilket fall som helst så är hela agerandet en fars och en skam för rättssamhället vi lever i, denna dom är lika seriös som de svenska journalisterna som klassades som terrorister eller valfri från Saddam. Det var i förväg uppgjort vad som skulle beslutas, och HD fick antingen hålla god min i elakt spel eller helt strunta i frågan. Att säga nej eller stå upp för lagen som de borde, vågar de inte ens.
När inte ens den högsta dömmande makten i samhället går fri från påtryckningar, hot och korruption, då vet man att man iaf inte lever i en demokrati och ska vara väldigt noga med vad man yttrar på nätet då följderna numera kan bli grova. Tack IPRED och FRA för att ni nu kan spara detta i bästa Nazi-stil, läge leve diktaturen sverige där din ekonomiska ställning avgör din rättssäkerhet och inkomst betyder mer än bevis.
Fy FAN!

Fasen vad bra du skriver! tummen upp liksom, du skriver vad jag tänker, det går snart inte att leva i detta land som det styrs, kolla bara på öppen invandring, OPS nu sa jag något förbjudet? SUCK SWEDEN

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Urk! Den fruktansvärda sanning vi lever i.

Permalänk
Inaktiv

hårt... bara att vänta på kinesiska domäner så vi kan trolla där istället.