Vilket ljudkort för ~tusenlappen?

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort för ~tusenlappen?

Sitter och undrar vilket ljudkort man bör införskaffa sig om man har ungefär 1.000 spänn att röra sig med.
Lite under, eller lite över spelar inte så stor roll.

Spelar för det mesta BF3, ARMA II på datorn samt lyssnar på i princip allt i musikväg, men mestadels elektroniskt, kanske mest psychadelic trance.
Vill även få ur mer kräm ur lurarna och därför blir det ett ljudkort.
Använder mig av Denon AH-D750 vid musiklyssnande och värdelösa Steelseries Siberia 2 vid spelande (enbart pga micen då man lirar i clan).

Ljudet mitt moderkort står för när det kommer till musik är skrämmande, därför behöver jag hjälp med ljudkort.
Vilket ska jag köra på?
Tips och råd uppskattas enormt.
Kortet skall även köpas ifrån Webhallen i Solna/Sundbyberg så det vore kanon om det finns hos dom.

Permalänk

http://www.pricerunner.se/pl/48-1205378/Ljudkort/Auzentech-X-...

Detta kort fran auzentech är alldeles utmärkt. Bygger pa creatives x-fi krets som är extremt bra. Googla kortet sa hittar du recensioner som lovordar kortet.

Permalänk

Xonar DX ger väldigt bra ljud för vad det kostar(600-700): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631

Vill du ha bättre så är Essence STX att rekommendera men det känns lite overkill för din lurar. Dessutom är det över din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[*KH*:

Morierty;11905815']http://www.pricerunner.se/pl/48-1205378/Ljudkort/Auzentech-X-...

Detta kort fran auzentech är alldeles utmärkt. Bygger pa creatives x-fi krets som är extremt bra. Googla kortet sa hittar du recensioner som lovordar kortet.

Skrivet av Yorgo_:

Kortet skall även köpas ifrån Webhallen i Solna/Sundbyberg så det vore kanon om det finns hos dom.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Xonar DX ger väldigt bra ljud för vad det kostar(600-700): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631

Vill du ha bättre så är Essence STX att rekommendera men det känns lite overkill för din lurar. Dessutom är det över din budget.

Med tanke på att det kortet ligger runt 700:- strecket, och jag kan sträcka mig till nästan det dubbla som absolut max, finns det inget som du rekommenderar istället?
Och hur menar du overkill för lurarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Med tanke på att det kortet ligger runt 700:- strecket, och jag kan sträcka mig till nästan det dubbla som absolut max, finns det inget som du rekommenderar istället?
Och hur menar du overkill för lurarna?

Xonar d2x?

Permalänk
Medlem

Essence gäller för dig verkar det som om

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Xonar d2x?

Citerade Fönstrputtsaren.

Skrivet av astrob0y:

Essence gäller för dig verkar det som om

Essence STX alltså?

Permalänk
Medlem

ska du ha det bästa för spel skaffa det här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=970077

Creative Sound Blaster Recon3D Pro

4-core audio processor tar hand om audio och avbelastar cpun.

använder det själv dock till musik production.

Sound Core3D multi-core sound and voice processor offloads audio effect processing from your CPU and improves your gaming experience with faster frame rates and drastically superior adio and voice quality

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

ska du ha det bästa för spel skaffa det här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=970077

Creative Sound Blaster Recon3D Pro

4-core audio processor tar hand om audio och avbelastar cpun.

använder det själv dock till musik production.

Och det är det bästa för spel pga?..
Som sagt, jag har inga problem med att punga ut ~1.400:- för ett kort.
Dock så måste det vara driv i lurarna och musik ska låta som det ska.

Permalänk

Asus Xonar Essence STX.

Om du använder hörlurar och lyssnar på musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Asus Xonar Essence STX.

Om du använder hörlurar och lyssnar på musik.

Yes, det blir det.
Letar som en tok efter något ställe i Sthlm som har kortet inne... =/

Permalänk
Medlem

Blir de stor skillnad på det inbyggda ljudkortet och separat ljudkort för 1000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Blir de stor skillnad på det inbyggda ljudkortet och separat ljudkort för 1000?

Extremt.
Mitt gamla Soundblaster Live kort för några hundringar gav det mkt bättre ljud än det inbyggda.
Så ett för runt tusenlappen är otroligt mkt bättre.
Frågan är som sagt bara vilket och vad man gör vid datorn, det finns kort som är anpassade för musik, och vissa för spelande.

Permalänk
Skrivet av Netforce:

ska du ha det bästa för spel skaffa det här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=970077

Creative Sound Blaster Recon3D Pro

4-core audio processor tar hand om audio och avbelastar cpun.

använder det själv dock till musik production.

Sound Core3D multi-core sound and voice processor offloads audio effect processing from your CPU and improves your gaming experience with faster frame rates and drastically superior adio and voice quality

Hah, det kortet är ju sämre än deras xi-fi kort, sämre dacs, mindre funktioner och högre prislapp. Plus att det finns inga recensioner ute som gar över deras nya kort.

Permalänk
Medlem

Asus Xonar STX

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Guys vad är det för skillnad på dessa två kort?

http://www.webhallen.com/hardvara/134029-asus_xonar_essence_s...
http://www.webhallen.com/hardvara/95434-asus_xonar_essence_st...

Ser att Essence ST finns på lager, och då det är rätt så akut, så undrar jag ifall jag bör vänta på STX eller om jag lika gärna kan köra på ST.

Edit: Såg att ST kortet är för PCI.
Det blir att beställa STX.

Permalänk

ST = PCI
STX = PCI-E

Till ST går det även att köpa ett tilläggskort för fler kanaler (för högtalare). Har för mig att detta inte fungerar till STX. STX är dock mer framtidssäkert i och med PCI-E gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[*KH*:

Morierty;11906491']Hah, det kortet är ju sämre än deras xi-fi kort, sämre dacs, mindre funktioner och högre prislapp. Plus att det finns inga recensioner ute som gar över deras nya kort.

den är bättre och den är billigare än deras gamla serie.
den har inbyggt hörlurs förstärkare perfekt om du använder hörlurar.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

den är bättre och den är billigare än deras gamla serie.
den har inbyggt hörlurs förstärkare perfekt om du använder hörlurar.

Ja men hur bra är den jämfört med tex STX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[*KH*:

Morierty;11906491']Hah, det kortet är ju sämre än deras xi-fi kort, sämre dacs, mindre funktioner och högre prislapp. Plus att det finns inga recensioner ute som gar över deras nya kort.

Nja, X-fi har stora programvarufel i en del fall, på Core3d fungerar det hur bra som hälst, nog deras första kort som inte har fullt i buggar vid första programvaru versionen. Så jag kan ju tycka att X-Fi är sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Ja men hur bra är den jämfört med tex STX?

Vad jag har läst så är creatives kort leksaker jämfört med STX, kan dock inte lova något då jag inte testat något av dem.
Jag köpte ett Xonar Dg igår, mest för att det inbyggda på mitt asrock kort var lagomt kasst, brus i mikrofonen osv. Men ljudet har blivit lite skönare också, det känns mer distinkt på något vis, dock så märkte jag störra skillnad när jag bytte till pc 360 från nån 300krs hörlur.

Permalänk
Medlem

Mailade CDON och frågade hur många kort dom hade inne, och det var ett enda.
Så jag drog till med en rekordsnabb beställning av STX kortet igår, och under kvällen vart det skickat.
Får det antagligen idag, då CDON har en extrem leveranstid vad jag själv har för erfarenheter, eller så kommer det på måndag.

Tack för alla tips.

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Nja, X-fi har stora programvarufel i en del fall, på Core3d fungerar det hur bra som hälst, nog deras första kort som inte har fullt i buggar vid första programvaru versionen. Så jag kan ju tycka att X-Fi är sämre.

Uhh, va? Vad då för programvarufel? Var väl lite problem med deras drivers när vista släpptes men det är ju fixat sen evigheter. Creatives egna kort använder sig av riktiga skitkomponenter förutom t.ex. titanium HD men själva chippet, vilket som i det här fallet är x-fi, är väldigt kompetent. Enda är väl att EAX inte är relevant längre, iaf om man bara spelar nyare spel. Du kanske borde besöka lite vettigare ställen och kolla vad de tycker om ditt core3d, t.ex. avsforum.com.

helst*

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa ett Creative kort, jag får reboota varje/varannan dag för ljudet börjar hacka och liknade. Då har jag ändå testat alla drivare (även PAX), lika guider hur man ska installera dem (tex Felsäkertläge), och även testat olika kort (2st Xtreme Music och 1st Fatal1ty). Samma på alla.
Har ingen aning om hur deras nya kort är, men de har bara en senare revision av samma chip om jag inte missminner mig.

Närmsta ett X-Fi chip jag skulle vilja komma är Auzentech, då de brukar ha bättre komponenter.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[*KH*:

Morierty;11914246']Uhh, va? Vad då för programvarufel? Var väl lite problem med deras drivers när vista släpptes men det är ju fixat sen evigheter. Creatives egna kort använder sig av riktiga skitkomponenter förutom t.ex. titanium HD men själva chippet, vilket som i det här fallet är x-fi, är väldigt kompetent. Enda är väl att EAX inte är relevant längre, iaf om man bara spelar nyare spel. Du kanske borde besöka lite vettigare ställen och kolla vad de tycker om ditt core3d, t.ex. avsforum.com.

helst*

För det första nämde jag inga kort och jag sa i en del fall, kan hända att X-fi titanium HD fungerar bra men den kom ju ut när W7 var ute på marknaden så den har ju bättre stöd för W7, det hade inte de tidigare. Sen är titanium HD till för ett helt annat användnings område som musik skapande och musik radigeringar osv och inte för spel, core3d gjort för normala användare som spelar, går in och lyssnar på musik lite då och då eller har 5.1 högtalare. Titanium HD klarar bara 2.1 sterio via förstärkare enligt creative själva, har frågat dem, men en del har lyckats fått 5.1 att funka med logitek högtalare genom den optiska kapeln. Sen så är Core3d mer en ersättare av titanuim pro osv, inte HD.

Sen avsforum.com har jag faktiskt varit inne på, men där hittade jag en som hade bara skrivit att du får typ samma funktioner som core3d med Titanium HD och att titanium HD låter förmodligen bättre i musik och film. Ja, men konstigt den är ju gjorde för det.

För det kan faktiskt vara så att den har samma prestanda dock har de jämnat ut det genom att dra ner vissa saker, sen har ju titanium serien en del onödiga saker som X-ram som inte funkade i en del spel. Sen kanske core3d har bättre komunikation mellan sig och processorn, vliket är en fördel. En del X-fi kort hade komunikations problem med en del processorer vilket orsakade att om man gick in i ett spel vart det konstant brus och knaster, men om man var ute i windows eller på youtube t.ex. och lyssnade på musik fungerade det hur bra som hälst. Så så fort man gjorde något krävande för CPUn så började bruset och knastret.

Sen det här med vettigare ställen, de som skriver om det här kortet är ju folk som inte ens har det. Sen jag som har haft ett X-fi Xtreme music och sen uppgraderade till ett core3d pro, tyckte helt klart att det vart skillnad och för den är så mycket bättre på att hantera vart ljudet kommer ifrån en vad xtreme music gjorde och den ger ett klarare ljud också och den är snabbare på att leverara det.

Permalänk
Medlem

Tjo Om du ska ha ett kort som är bra för Spel samt Musik rekommenderar jag ASUS Xonar D2X ett Sjukt kort som fan och extremt bra kör med ett sj och spelar mycket BF3 och jag älskar detta kort ^^
http://www.inet.se/produkt/6303354/asus-xonar-d2x-xdt