Permalänk
Avstängd

Zotac GTX 580

Tjabba.
Köpte kortet för någon vecka sen och skulle vilja kolla ifall någon annan har samma kort som har OC den?.. Vad är safen på den?
Vill gärna OC den så den presterar ännu bättre då jag kör BF3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Tjabba.
Köpte kortet för någon vecka sen och skulle vilja kolla ifall någon annan har samma kort som har OC den?.. Vad är safen på den?
Vill gärna OC den så den presterar ännu bättre då jag kör BF3

Dold text

Jag äger också det kortet sedan 1.5 vecka tror jag. Flyger bara i FSX, men prövade det medföljande Assassin's Creed: Brotherhood lite snabbt.

Med tanke på hur fläkten beter sig (och det faktum att tempen även under surfande går upp till väldigt höga nivåer) så skulle jag nog avråda dig från att överklocka kortet. Om du nu prompt måste göra det (och vill få ned ljudnivån samtidigt) så är detta att rekommendera. Jag kan inte rekommendera det av egna erfarenheter, men det har ett gått rykte om sig. Överväger själv om jag ska skaffa det. Var dock uppmärksam på att garantin bryts om du avmonterar kylaren. Dock så snackas det om att om man är försiktig, och placerar allt där det var, så ska det gå "bra" att lämna in igen :).

Länk
Permalänk
Avstängd

min fläkt låter ju inge när jag surfar.. börjar låta när jag spelar och inte så värsting mycket :S
Ligger på 40C just nu på 40% fan speed, använder mig av msi afterburner.. Min kompis hjälpte mig med det.. Har gjort så att fläkten ökar när kortet blir 50, 60 och 70C så fläkten ökas sakta och inte direkt från 40 speed till max..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Core: 925
Memory: 2100
Volt: 1150
Inte gått över 55c i MSI Kombustor, Heaven och nån timmes BF3 spelande (fläkten ligger fö på 40% under detta(!)

Dock kör jag med Accelero Xtreme Plus II och inte stock kylaren.
Det som kommer stoppa om värme inte är problem är Nvidias satans drivrutiner...
I vissa benchmarks kan jag gå upp till 950 utan problem, BF3 vill absolut inte gå högre än 925..

Permalänk
Avstängd

kör du med msi afterburner? vill tillägga att jag har vanliga zotac kortet och inte någon AMP version.. För det verkar som att jag inte kan ändra volt på afterburner? :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

kör du med msi afterburner? vill tillägga att jag har vanliga zotac kortet och inte någon AMP version.. För det verkar som att jag inte kan ändra volt på afterburner? :/

Citera

Tryck Settings sen ser du under "Safety properties" Unlock voltage control.
Så är det bara att starta om Afterburner och köra

Kör även jag "bara" Zotac Gtx 580

EDIT: 1150 är max för Zotac BIOS och ska vara helt säkert om du har kylning till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Citera

Tryck Settings sen ser du under "Safety properties" Unlock voltage control.
Så är det bara att starta om Afterburner och köra

Kör även jag "bara" Zotac Gtx 580

EDIT: 1150 är max för Zotac BIOS och ska vara helt säkert om du har kylning till det.

sorry att jag inte citera :D.. Vilken benchmark kör du på?.. har en men den fastnade på en scen :/ har själv "3dmark vantage"

EDit: kan det vara för att den nådde 81C? kanske ska inte köra på en sån hög frekvens trots allt :x

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

sorry att jag inte citera :D.. Vilken benchmark kör du på?.. har en men den fastnade på en scen :/ har själv "3dmark vantage"

EDit: kan det vara för att den nådde 81C? kanske ska inte köra på en sån hög frekvens trots allt :x

Kombustor / 3DMark11 / Heaven är dom jag använt förutom just BF3 som verkar vara det bästa ^^

Kan mycket väl vara att du slog i taket där med 81c

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Core: 925
Inte gått över 55c i MSI Kombustor, Heaven och nån timmes BF3 spelande (fläkten ligger fö på 40% under detta(!)

Dock kör jag med Accelero Xtreme Plus II och inte stock kylaren.
Det som kommer stoppa om värme inte är problem är Nvidias satans drivrutiner...
I vissa benchmarks kan jag gå upp till 950 utan problem, BF3 vill absolut inte gå högre än 925..

Hejsan.
Jag kanske är lite pucko men funkar inte Firestorm att klocka bra med eller är MSI Afterburner bättre? Har oxå Zotac gtx 580 referenskortet. 1150 volt låter lite saftigt eller? kanske bara felskrivning, jag e som sagt inte bra på detta. Har btw beställt en Accelero xtreme plus 2 till mitt

Mvh Robert

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Kombustor / 3DMark11 / Heaven är dom jag använt förutom just BF3 som verkar vara det bästa ^^

Kan mycket väl vara att du slog i taket där med 81c

Kör på 3dmark PRO nu. Inga vidare fps dock xD hahaha
Dock så kommer det flyta perra på bf3. Är lite ny på detta. Men benchmark är väl för att se hur varmt kortet blir.? Borde egentligen läsa först men vill så gärna klocka kortet så det flyter på ordentligt

EDIT:
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av rob197676:

Hejsan.
Jag kanske är lite pucko men funkar inte Firestorm att klocka bra med eller är MSI Afterburner bättre? Har oxå Zotac gtx 580 referenskortet. 1150 volt låter lite saftigt eller? kanske bara felskrivning, jag e som sagt inte bra på detta. Har btw beställt en Accelero xtreme plus 2 till mitt

Mvh Robert

Hade också firestorm från CDn man fick till kortet.. min kompis rekommenderade dock Afterburner Så kör på det du med.. Man ser ändå att alla kör med afterburner så det borde vara en aning bättre

Jo visst ja.. är detta bra?

http://imageshack.us/f/576/3dmarkga.jpg/

http://imageshack.us/f/843/3dmark2.jpg/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob197676:

Hejsan.

Mvh Robert

Har ingen aning hur firestorm fungerar, aldrig använt det =/
1150 är mer än Asus stock som stannar på 1125 men har man bara kylningen så ska det inte vara några problem
I afterburner står det utan decimal så egentligen är det ju 1.150V

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Kör på 3dmark PRO nu. Inga vidare fps dock xD hahaha
Dock så kommer det flyta perra på bf3. Är lite ny på detta. Men benchmark är väl för att se hur varmt kortet blir.? Borde egentligen läsa först men vill så gärna klocka kortet så det flyter på ordentligt

Olika benchmarks belastar kortet olika men just dom jag nämnde ovan som jag kör med belastar som ett spel hade gjort.
Ser man några arkitekturer(stavning?) så har man en ostabil klock, blir koret för varmt så har du ochså en ostabil klock.

Sedan kan du ju alltid benchmarka för att få fram poäng. Kombustor, 3dmark, heaven alla har en option för det
Det jag funnit bäst är 3DMark11 och Battlefield 3, kanske inte för att testa hur hög överklocking man kan få utan för att se hur mycket drivrutinerna kan ta innan dom kraschar.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Har ingen aning hur firestorm fungerar, aldrig använt det =/
1150 är mer än Asus stock som stannar på 1125 men har man bara kylningen så ska det inte vara några problem
I afterburner står det utan decimal så egentligen är det ju 1.150V

Ja, jag blev lite fundersam över 1150 volt men nu fattar jag va du menade
Får ta hem afterburner och prova när min nya kylare är på helt enkelt. Tack för svaret.

Mvh Robert

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Olika benchmarks belastar kortet olika men just dom jag nämnde ovan som jag kör med belastar som ett spel hade gjort.
Ser man några arkitekturer(stavning?) så har man en ostabil klock, blir koret för varmt så har du ochså en ostabil klock.

Sedan kan du ju alltid benchmarka för att få fram poäng. Kombustor, 3dmark, heaven alla har en option för det
Det jag funnit bäst är 3DMark11 och Battlefield 3, kanske inte för att testa hur hög överklocking man kan få utan för att se hur mycket drivrutinerna kan ta innan dom kraschar.

Ahaa okej. Körde igår kväll en benchmark på Max inställningar men ändrde även fläkten till max. Temperaturen steg inte :S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ser man några arkitekturer(stavning?)

Artefakter är väl ordet du söker.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terniz:

Artefakter är väl ordet du söker.

Haha japp
Bli lätt så när man går från sängen direkt till datorn utan kaffe i kroppen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

min fläkt låter ju inge när jag surfar.. börjar låta när jag spelar och inte så värsting mycket :S
Ligger på 40C just nu på 40% fan speed, använder mig av msi afterburner.. Min kompis hjälpte mig med det.. Har gjort så att fläkten ökar när kortet blir 50, 60 och 70C så fläkten ökas sakta och inte direkt från 40 speed till max..

Har inställt så att fläkten i princip går upp till ca 55% - 56% när kortet ligger runt 55° C - 56° C. Detta är den lägsta temperaturen jag kan få och samtidigt hålla nere ljudnivån så mycket som möjligt. Men om du vill överklocka kan jag rekommendera min lilla tråd om Arctic kylaren som Tobblish pratar om. Förhoppningsvis kan du lära dig något där :).

Permalänk
Skrivet av borgona:

Jag äger också det kortet sedan 1.5 vecka tror jag. Flyger bara i FSX, men prövade det medföljande Assassin's Creed: Brotherhood lite snabbt.

Med tanke på hur fläkten beter sig (och det faktum att tempen även under surfande går upp till väldigt höga nivåer) så skulle jag nog avråda dig från att överklocka kortet. Om du nu prompt måste göra det (och vill få ned ljudnivån samtidigt) så är detta att rekommendera. Jag kan inte rekommendera det av egna erfarenheter, men det har ett gått rykte om sig. Överväger själv om jag ska skaffa det. Var dock uppmärksam på att garantin bryts om du avmonterar kylaren. Dock så snackas det om att om man är försiktig, och placerar allt där det var, så ska det gå "bra" att lämna in igen :).

Det här kortet är det bästa jag ägt hör inte fläkten o är så sval. Hade ett Asus directcu 6870 förut som låg på 81 grader i bf3 jämfört med 580 som ligger på 70 grader o det är utan fläktkurva på båda korten i msi af.
Köpte mitt Zotac 580 för två veckor sen på Alina.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd

har klockat kortet till
"Core: 925
Volt: 1150"

Som tobblish sa, men är det en säker klock?.. hur stor är chansen för att den överbelastas?.. Jag vill inte att kortet ska överhettas och brännas. :P.. Kör på vanliga inställlningar så länge jag inte vet något mer :/
Körde lite BF3 med klockningen för att se FPS skillnaden. Kan säga att skillnaden var jätte liten :S kör vanliga settings åp den iallafall

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

körde precis test på Heaven, 3dmark11 PRO, 3dmark vantage och kombustor visste dock itne hur man jag kunde print screena på heaven så har inget resultat på det programmet

http://imageshack.us/f/849/resultatv.png/

Är detta något bra? Kördes förresten på OC

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

körde precis test på Heaven, 3dmark11 PRO, 3dmark vantage och kombustor visste dock itne hur man jag kunde print screena på heaven så har inget resultat på det programmet

http://imageshack.us/f/849/resultatv.png/

Är detta något bra? Kördes förresten på OC

Skrivet av xZistence:

har klockat kortet till
"Core: 925
Volt: 1150"

Som tobblish sa, men är det en säker klock?.. hur stor är chansen för att den överbelastas?.. Jag vill inte att kortet ska överhettas och brännas. :P.. Kör på vanliga inställlningar så länge jag inte vet något mer :/
Körde lite BF3 med klockningen för att se FPS skillnaden. Kan säga att skillnaden var jätte liten :S kör vanliga settings åp den iallafall

kan du få det stabilt i BF3 med denna klocken? jag äger samma kort och kör med denna klocken.
Core: 924
Memory: 2103
Volt: 1100
i kombustor är det stabilt dock när jag lirar BF3 så frysersig programmet och jag får stänga av det i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Avstängd

körde själv på
Core: 935

ska lira lite bf3 senare och ska meddela hur det funkar samt FPS, tror dock inte skillnaden är så stor? :S

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

körde precis lite BF3 allting på ultra samt AA x16. FPS låg vid 50-65 och kortet blev inte varmare än 70 grader
Körde sedan lite på High settings och hade FPS på 70 stadiga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nice det är ungefär vad jag ligger på med i fps med den åvannämda klocken, dock är mitt frafikkort uppe runt 85 grader och så fryser sig spelet ibland helt random.

Klockat det till 900 MhZ
1075 V
och 2103 Mhz 'memory'
och har ligger det stabilt (fortfarande runt 85 grader dock)

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beijken:

nice det är ungefär vad jag ligger på med i fps med den åvannämda klocken, dock är mitt frafikkort uppe runt 85 grader och så fryser sig spelet ibland helt random.

Klockat det till 900 MhZ
1075 V
och 2103 Mhz 'memory'
och har ligger det stabilt (fortfarande runt 85 grader dock)

mjoo.. kan nog bero på kylningen i chassit. avslutade precis BF3 och blåser ut redan kall luft..
Har du provat att ändra fläkten på grafikkortet? -Settings,-Fan,-Enable user defined blablabla, så kan du fixa när fläkten ska börja varvas upp.. Jag kör såhär
40C =40% fläkt
50C =50%
60C =60%
65C =70%
70C =85%

Edit: Det är så att jag har haft ett litet problem med kortet.. medans jag spelar BF3 så brukar det komma ett meddelande där det står att drivrutinerna har slutat fungera och har återställts.. Det efter att spelet har fryst :/
Finns det någon som har samma problem eller någon som löst detta problemet? :/

http://imageshack.us/photo/my-images/40/felmeddelande.png/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Zotac GTX 580 1,5GB. Skulle vilja veta hur många fps ni får samt hur varma era kort blir när ni kör furmark?
Jag får själv ut ca 22fps med 1150mV, Core 950MHz , Memory 2100MHz.
Mitt kort blir ca 70 grader varmt.

Har testat köra furmark med ett Asus GTX 580 Directcu II och den får ut ca 42 fps utan att jag har OC det.
Är det något att bry sig fpsen i furmark?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrDumle:

Jag har själv ett Zotac GTX 580 1,5GB. Skulle vilja veta hur många fps ni får samt hur varma era kort blir när ni kör furmark?
Jag får själv ut ca 22fps med 1150mV, Core 950MHz , Memory 2100MHz.
Mitt kort blir ca 70 grader varmt.

Har testat köra furmark med ett Asus GTX 580 Directcu II och den får ut ca 42 fps utan att jag har OC det.
Är det något att bry sig fpsen i furmark?

Minns inte vad jag fick för fps på mina test.. Men på BF3 får jag 10 FPS mer med klocken.. DOCK så kraschar drivrutinerna ibland då klocken inte är stabil för just spelet

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag har nu en liten fråga angående klocken?..
Ska det vara möjligt att klocka så mycket man kan bara man håller tempsen nere?.. eller finns det en viss gräns på alla kort? Hade tänkt mig köpa en "Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus II" till grafikkortet för att sänka tempsen men om det är möjligt att då klocka mer så hade jag gärna gjort det

Visa signatur