Moderkort för Intel Ivy Bridge i full produktion

Permalänk
Melding Plague

Moderkort för Intel Ivy Bridge i full produktion

Det börjar dra ihop sig inför lanseringen av de första processorerna i 22 nanometer. Moderkortstillverkarna är med på noterna och laddar upp med tillhörande modeller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Änteligen! Bra för oss som ska uppgradera till ivy bridge

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Medlem

Så då går det alltså att köra t.ex. 2500K på dessa moderkort, samt att köra ivybridge på aktuella moderkort om de får en BIOS-uppdatering med stöd för dem?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Piece of Cake:

Så då går det alltså att köra t.ex. 2500K på dessa moderkort, samt att köra ivybridge på aktuella moderkort om de får en BIOS-uppdatering med stöd för dem?

Ivy Bridge fungerar redan ur kartongen, behövs ingen särskilt uppdatering av UEFI/BIOS.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ivy Bridge fungerar redan ur kartongen, behövs ingen särskilt uppdatering av UEFI/BIOS.

Även på dagens moderkort (dvs P67 och Z68) också?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Enforce:

Även på dagens moderkort (dvs P67 och Z68) också?

Befintliga modeller behöver troligtvis uppdateras ja, det är heller inte säkert om Ivy Bridge kommer att fungera med alla moderkort för LGA 1155. Kompatibilitetslistor lär släppas inom kort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ivy Bridge fungerar redan ur kartongen, behövs ingen särskilt uppdatering av UEFI/BIOS.

Skrivet av Enforce:

Även på dagens moderkort (dvs P67 och Z68) också?

Skrivet av Andreas D:

Befintliga modeller behöver troligtvis uppdateras ja, det är heller inte säkert om Ivy Bridge kommer att fungera med alla moderkort för LGA 1155. Kompatibilitetslistor lär släppas inom kort.

Förlåt, det var "dagens" jag menade med "aktuella". Dumt ordval med tanke på vad som står i nyheten...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Satt faktiskt och funderade på om Intel hade tänkt släppa moderkort med de nya styrkretsarna innan CPUerna och det verkar de ju göra nu

Permalänk
Avstängd

Äntligen har dom USB 3!
Det var fan på tiden. Tycker det är dåligt att dom inte haft USB 3 tidigare.

Synd att dom har USB 2 också, att dom inte bara har USB 3 istället. Det är ju ändå bakåtkompatibelt, så finns ju liksom ingen anledning att ha USB 2.0 också.

PCI Express 2.0 känns lite tråkigt. Dom borde ju ha PCI Express 3 vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Kommer man med ny version av quicksync också?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)#D...
Hävdar PCIe 3.0 när man använder rätt chipset.
Kan aldrig tänka mig att Intel skulle skippa den finessen när det redan finns chipsets som klarar det.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Svensktiger:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)#D...
Hävdar PCIe 3.0 när man använder rätt chipset.
Kan aldrig tänka mig att Intel skulle skippa den finessen när det redan finns chipsets som klarar det.

Det är PCI-E 3.0 i processorns integrerade kontrollerdel, version 2.0 i styrkretsen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Äntligen har dom USB 3!
Det var fan på tiden. Tycker det är dåligt att dom inte haft USB 3 tidigare.

Synd att dom har USB 2 också, att dom inte bara har USB 3 istället. Det är ju ändå bakåtkompatibelt, så finns ju liksom ingen anledning att ha USB 2.0 också.

Det var ju likadant vid övergången till USB 2.. sparas det verkligen så mycket pengar att de inte kan slänga in fler USB 3 portar så att man slippar tänka på vilken port man ska använda..

Fungerar USB 3 produkter i USB 2 portar?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kommer prestandaskilldnaden märkas i spel alls gämnfört med AM3 och 1155 om man spelar i "normala" upplösningar, typ 1920 x 1080? Har svårt att tänka mig det, men man vet ju aldrig...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Det var ju likadant vid övergången till USB 2.. sparas det verkligen så mycket pengar att de inte kan slänga in fler USB 3 portar så att man slippar tänka på vilken port man ska använda..

Fungerar USB 3 produkter i USB 2 portar?

Oftast ja om de inte kräver extra ström eller något. Överföringshastigheterna blir ju som USB 2.0 så klart.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Får hoppas de inte glömmer koaxial-utgång för spdif bara, som de flesta tycks ha glömt på moderkorten senaste åren. Ett helvete för en sådan som mig som bara ha koaxial-ingång på förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Om moderkortet bara har stöd för pci-e 2.0, hur kan man då få ut pci-e 3.0 hastigheter?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Inaktiv

Ingen galvaniskt isolering med koax spdif.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser riktigt schysst ut, ett par saker får mig att fundera lite dock.

Kommer top-modellen verkligen bara ha ett MSRP på $332? Det är ju ungefär vad man får punga för en 2700k just nu (förutsätter 3000 i svenska butiker)
Då borde ju faktiskt SB-E besitta likvärd prestanda om de kan släppa dessa billigare?

Sedan tycker jag kylningen på MSI's showoff-kort ser jävligt klen ut, är detta enbart prototypmodeller de visar på den bilen, eller kommer kylningen faktiskt vara så fattig? (då menar jag INTE big bang, där kan man i alla fall inte klaga )

Permalänk
Medlem

Ser ju trevligt ut. Dock kan jag inte förstå varför de måste envisas med en vga-port på dessa kort. Kan de inte spara plats och köra med dubbla hdmi och sedan skicka med en adapter om man nu vill köra något annat så de istället kan klämma in några fler usb- eller esata-kontakter etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stödjer bara DisplayPort 1.1a och då begränsat upplösningen till 1920x1200. Det är nog inte många som kör den upplösningen från integrerade grafikkortet men DisplayPort-standarden 1.2 släpptes för över två år sedan! Samma historia som med OpenGL.
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_port

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Om moderkortet bara har stöd för pci-e 2.0, hur kan man då få ut pci-e 3.0 hastigheter?

Är väl extra PCIe-banor som sitter i chipet som tillverkarna kan använda lite hur de vill, extra Gbit-lan, lite fler SATA, några extra PCIe x1-platser, och inte de som sitter integrerat i CPUn som används till grafikkort.

Skrivet av Slabb^:

Ser riktigt schysst ut, ett par saker får mig att fundera lite dock.

Sedan tycker jag kylningen på MSI's showoff-kort ser jävligt klen ut, är detta enbart prototypmodeller de visar på den bilen, eller kommer kylningen faktiskt vara så fattig? (då menar jag INTE big bang, där kan man i alla fall inte klaga )

Tycker det är befriande att se såna kylare, mycket bättre än Assasin/BB/etc. Sen tror jag Jonas el. Emil från deras CES-trip nämnde att det bara var förseriekylare som skulle ersättas innan de kom i handel, detta för att minska risken att nån skulle kopiera utseendet på kylflänsarna.

Skrivet av Perrablerra:

Ser ju trevligt ut. Dock kan jag inte förstå varför de måste envisas med en vga-port på dessa kort. Kan de inte spara plats och köra med dubbla hdmi och sedan skicka med en adapter om man nu vill köra något annat så de istället kan klämma in några fler usb- eller esata-kontakter etc.

Lite svårt att få ut analog signal från HDMI med passiv adapter dock.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Stödjer bara DisplayPort 1.1a och då begränsat upplösningen till 1920x1200. Det är nog inte många som kör den upplösningen från integrerade grafikkortet men DisplayPort-standarden 1.2 släpptes för över två år sedan! Samma historia som med OpenGL.
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_port

Vad stödjer bara DP 1.1a? Och vet du varför det inte stödjer 1.2? Är det för att det är så jävla överlägset HDMI?

Permalänk
Avstängd

Någon som vet vilket pris ev. Z77 kan landa på? Funderar på att uppgradera mitt system med IB när de släpps.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Sweet ... vissa moderkort från SB stödjer redan IB CPUer (22 nm).
Mitt gör det i alla fal.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Vad menas med Legacy PCI support?(andra bilden) Har nämligen ett ljudkort som använder gamla PCI x8 och på bilden ser jag bara PCI E x1..

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

Någon som vet vilket pris ev. Z77 kan landa på? Funderar på att uppgradera mitt system med IB när de släpps.

Förmodligen som dagens Z68-kort!

Skrivet av Kau205:

Vad menas med Legacy PCI support?(andra bilden) Har nämligen ett ljudkort som använder gamla PCI x8 och på bilden ser jag bara PCI E x1..

Det är vanliga PCI-kortplatser alltså, inte PCI-Express-delen! Så det finns stöd till det, men brukar inte användas av så många tillverkare. Har ett på mitt UD4.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Ser ju trevligt ut. Dock kan jag inte förstå varför de måste envisas med en vga-port på dessa kort. Kan de inte spara plats och köra med dubbla hdmi och sedan skicka med en adapter om man nu vill köra något annat så de istället kan klämma in några fler usb- eller esata-kontakter etc.

Dubbla DVI-I är ett bättre val eftersom du då kan få passiv adapter/kabel till DVI-I, DVI-A, VGA och HDMI och detta på båda portarna. Gigabyte har kört så på flertalet grafikkort och det är strålande praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Lite svårt att få ut analog signal från HDMI med passiv adapter dock.

Jo förvisso. Men handen på hjärtat. Hur många kör analogt idag. I princip alla skärmar som säljs idag (och sedan en hyfsat god tid tillbaka) har ju dvi så...

Skrivet av bengt-re:

Dubbla DVI-I är ett bättre val eftersom du då kan få passiv adapter/kabel till DVI-I, DVI-A, VGA och HDMI och detta på båda portarna. Gigabyte har kört så på flertalet grafikkort och det är strålande praktiskt.

Fördelarna med hdmi/dp är ju att dessa tar mindre plats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Jo förvisso. Men handen på hjärtat. Hur många kör analogt idag. I princip alla skärmar som säljs idag (och sedan en hyfsat god tid tillbaka) har ju dvi så...

I princip alla svenssons som sitter därhemma kör fortfarande VGA. Det är mestadels "oss datorkunniga" som har högre krav och kör digitalt.
Varför tror du att DVI kabel köpes seperat medan det följer med VGA kabel till skärmen och adapter till grafikkortet?