Logitech Serien eller Qpad Serien? (Mus + Tangentbord) För- och nackdelar! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Logitech Serien eller Qpad Serien? (Mus + Tangentbord) För- och nackdelar! Hjälp!

Hejhej!

Har så sjuksjuksjuk beslutångest nu, behöver stor hjälp ska man gå på Logitech serien med Logitech G19 (som tangentbord) och som mus G9x eller G400. Sedan QPAD Mk-85 med mus QPAD 5k?

Faller mycket för qpad tangentbordet, men samtidigt mycket för logitech eftersom det lutar mer åt gaming hållet. Så nu vill jag ha så stora FÖR- och NACKdelar med detta.

Logitech G-Serien Eller Qpad Serien?

Big help uppskattas! Tack på förhand.

Permalänk

Fråga: vad ska du göra? Skriva romaner eller spela WoW hela dagarna?

Visa signatur

Hembygge: Moderkort: ASRock G41M-GS3 CPU: Intel Core 2 Duo E6300 2MB Cache 1.86 GHz X2 FSB @ 1066 MHz RAM: 8 GB DDR2 GPU: AMD Radeon HD 5450 eller 6350

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har Qpad MK-80 (Samma t-bord fast blåa brytare), riktigt bra kvalité på allting, vilket det ska vara för den prislappen, kan verkligen inte komma på något som jag stör mig på, något som jag brukar vara bra på.
Har även Qpad 5k, och samma sak där, grym kvalité och har inte någonting där heller att klaga på.
Är väldigt nöjd med båda med Qpad och kommer definitivt kolla åt det hållet nästa gång jag köper nya grejjer, trots att de kanske är lite dyrare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Logitechs tangentbord = gummimembran, som att skriva på en tvättsvamp, ju dyrare Logitech tangentbord desto mer bortkastade pengar lägger du.
Qpads tangentbord = mekaniska, håller i årtionden, överlägsen feedback, finns med både blå(MK80) och röda(MK50+MK85) switchar. Väljer du blåa brytare kan det låta en del.
Datormus? Prova i butik, ganska lönlöst att fråga på forum. Hade du tex frågat mig hade jag rekommenderat Qpad 5k då jag själv har den

Permalänk

Har ingen av ovanstående men tyckte när jag jämförde tangentbord att logitechs g19 och 2 till ur den serien (g15? möjligtvis) hade väldigt tröga knappar vilket gjorde det jobbigt att skriva på.

Nog för att det handlar om gamingutrustning, men vill råda till att väga in andra aspekter också. Bara t.ex. hur bekvämt det är att skriva i chaten, hur materialet känns mot fingertopparna, storleken på F1-F12knapparna eller hur handledsvinkeln mot skrivbordet blir, är saker som kan göra otroligt mycket för helhetskänslan.

Sen tycker jag inte heller att du skall låsa dig till samma märke för alla produkter även om det kan se snyggt ut på skrivbordet. Vill du prompt rationalisera det kan du tänka att du "väljer guldkornen" från varje tillverkare. No offense.

Ang. ovanstående talare så anses mekaniska tangentbord "exklusivare" i allmänhet då de är dyrare och sällsynta, men att de skulle hålla längre är tveksam fakta. Väljer du ett sådant måste du förstå skillnaden på de olika brytarna och vad de är gjorda för, annars kan det bli väldigt fel / du bli väldigt missnöjd.

Permalänk
Medlem

Kör själv med ett Qpad MK-80 och en Logitech G500 atm.
Varför ska man låsa sig till samma märke, när man inte behöver?

Hur som helst.
Qpad kommer kosta dig mer att skaffa.
Jag ångrar dock inte mitt val av tangentbord!
Hade valt Qpads tangetbord före Logitechs varje dag i veckan!
Kan tyvärr inte uttala mig om Qpads möss.
Har alltid kört Logitech mus och ser inte varför det skulle vara fel ?

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk

Har haft ett logitech g15 (samt testat g19 vid några tillfällen) och har nuförtiden ett mk85, själv tycker jag att extra knapparna på g15/g19 etc är mer en gimmick pryl som jag aldrig fann någon nytta av och räknar man bort de så är qpads tangentbord en klar favorit, fast känner du att extra makroknappar är väldigt viktigt kanske g19 är värt lite mer, men rekommenderar starkt qpads tangentbord.

Vad gäller mus är det ganska svårt att rekommendera något, kör på den du tycker är skönast helt enkelt. (kan dock säga att även om jag inte har qpad 5k musen (har mionix 5000) så tycker jag den är väldigt trevlig) men som sagt, väldigt svårt att rekommendera en mus, vad jag tycker är bekvämt är kanske raka motsatsen av vad du tycker.

Edit, glömde tänka på extra displayen på g19 (har skärmar så det räcker själv och använde aldrig den själv när jag körde logitech), men det är 2 väldigt olika tangentbord, gillar du extra lull-lull features som extra makro knappar och en liten display så kör på logitech, gillar du bättre byggkvalité och "bättre" (imo) brytare i form av cherry mx röda/blåa så kör på qpad (dock känner jag folk som inte alls gillar mekaniska brytare utan föredrar membran)
Slutsats, kan du så är det guld värt att åka in till butik och klämma på sakerna först, annars finns risken att du förväntar dig någonting helt annat än vad du får.

Permalänk
Medlem

Har ett G19 och var en besvikelse mitt G15 var bättre. tangenterna på G19 känns som någon skrev innan svampiga och tröga dock är det ett snyggt still rent tangentbord dock så nu när jag set Qpads nya MK-85 Pro så önskar jag att jag väntat och köp det i stället

G19 + känns kvaletes mässigt
+snyggt
+ lila särmen är färsigt men överdiven alltig en kul gej men inget störe nya för mig alla fal
- Tröga och svampiga tangenter i bland så när jag holler inne W så stannar gubbe i bland tills jag lärde mig att man får värkligen trycka ner knappen .
-Priset för vad man får

mitt råd känn på dom i affären det ända som jag har erfarenhet av är att Logitecs tangetbord alla fal holler tills man köper nyt om man inte slå sönder det

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Irrationell:

Ang. ovanstående talare så anses mekaniska tangentbord "exklusivare" i allmänhet då de är dyrare och sällsynta, men att de skulle hålla längre är tveksam fakta. Väljer du ett sådant måste du förstå skillnaden på de olika brytarna och vad de är gjorda för, annars kan det bli väldigt fel / du bli väldigt missnöjd.

Så du menar att en gummimatta håller bättre att hamra på än mekaniska switchar med metallfjädrar i sig? hrmpf....

On topic;
Köp mekaniskt, ska du spela mkt skulle jag rekommendera Qpads eller Corsairs nya tangentbord med röda switchar.
Sen att du får full NKRO med de mekaniska tangentborden gör de ju inte sämre direkt (du kan trycka in ALLA knappar på tangentbordet samtidigt och de registrerar som de ska), mycket bra för gamers.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Så du menar att en gummimatta håller bättre att hamra på än mekaniska switchar med metallfjädrar i sig? hrmpf....

On topic;
Köp mekaniskt, ska du spela mkt skulle jag rekommendera Qpads eller Corsairs nya tangentbord med röda switchar.
Sen att du får full NKRO med de mekaniska tangentborden gör de ju inte sämre direkt (du kan trycka in ALLA knappar på tangentbordet samtidigt och de registrerar som de ska), mycket bra för gamers.

Det var kanske en dålig formulering, men vad jag menar är att just "gummimattan" sannolikt håller ihop långt mycket längre än vad sladd, tangenter, färg och kretsar gör.
De mekaniska har i många fall dock en garanti för att tangentens karaktär inte ändras av slitage vilket kan vara fördel.

Permalänk
Medlem

G400 + MK-50/85, best of 2 worlds helt enkelt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Irrationell:

Det var kanske en dålig formulering, men vad jag menar är att just "gummimattan" sannolikt håller ihop långt mycket längre än vad sladd, tangenter, färg och kretsar gör.
De mekaniska har i många fall dock en garanti för att tangentens karaktär inte ändras av slitage vilket kan vara fördel.

Fel igen, bara kolla på gamla IBM och Dell tangentbord från -80-90 talet.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Fel igen, bara kolla på gamla IBM och Dell tangentbord från -80-90 talet.

Jag har ett från 1993 UTAN mekaniska brytare.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Irrationell:

Jag har ett från 1993 UTAN mekaniska brytare.

Jag med, och jag kan lova dig att det inte är likadant som det var när det var nytt, nu är det stenhårt att trycka på de tangenterna då mattan är söndersliten i botten och inte orkar hålla upp knapparna rätt längre.

EDIT:
Lite mkt offtopic nu, men antar att det är ok då TS redan fått svar på sina frågor, om inte så ber jag om ursäkt.