-bigadv snart bara på 16+ kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Trevligt. PPDn lär ju sjunka rätt mycket för alla som kör processor-folding när den tar slut. x) Åttakärnig 2011 Xeon-processor nästa, eller? ;D

För dom som nu kör BA iaf. Snarare 4P G34...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Frågan är hur de är för folding, Zambezi är ju inte direkt lysande på de fronten. Men med lite optimeringar i Linux och det kanske kan vara nåt...
Skulle jag haft obegränsat med pengar skulle jag slå till bara för att testa.

AMD's Operton (Stavning, serverprocessorer av Bulldozer) ska tydligen vara riktigt bra?
Har för mig dem sålde x antal tusen till Cray's nya superduper dator.

Skulle tro att deras servervarianter har större plats i företaget, Bulldozer som desktopprocessor är nog rätt kört
Väldigt nöjd med min dock..

Skrivet av Fetkoala:

Fattar inte riktigt meningen med folding? Är det för att se vem som har den snabbaste processorn ?

Du viker proteiner.
Det kanske inte låter mycket men grund idén är helt enkelt:
Istället för att ha ett gigantiskt datorcenter med en massa servers som tuggar och kräver enorma mängder ström, så skickar man ut "uppgifter" (SMP's?) till personer runt om i hela världen.
Efter detta så tar din dator hand om uppgiften, och skickar via nätet tillbaka resultatet till F@H

kanske dumt förklarat, men helt enkelt, istället för x antal stora servrar, så har man hundratusentals datorer som tuggar. "Många bäckar små" helt enkelt

Tror dem fått ihop 1 - 2 sekunder med ren video? Hörde det någonstans....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

AMD's Operton (Stavning, serverprocessorer av Bulldozer) ska tydligen vara riktigt bra?
Har för mig dem sålde x antal tusen till Cray's nya superduper dator.

Skulle tro att deras servervarianter har större plats i företaget, Bulldozer som desktopprocessor är nog rätt kört
Väldigt nöjd med min dock..

Foldingprestanda ligger 4x16c-Interlagos (BD-baserade) bara något över 4x12c-Magny Coures (K10), men drar i gengäld 20% mer ström (500W vs 600W).

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Discokungen
Skrivet av a4magkar:

Det pratas om en 10-kärnig.
http://www.techpowerup.com/159900/10-core-Ivy-Bridge-EP-Sampl...

Bland kommentarerna på http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1441416&mpage=1 så gissar de på ett pris på typ 1500 - 2000 US dollar...

Men man kan ju drömma. En 22 nano-meters Ivy Bridge-E är som gjort för bra PPD/ Watt. Gör inte så mycket om nästa vinter blir en riktig kall en med halva kärnkraftparken på reparation (som vanligt) med en sådan processor i chassit.

Jo, jag har sett de tiokärniga i roadmaps och så. Det vettigaste hade ju varit 2st 8-kärniga klockade till typ 4,5GHz på SR-Xen, men vi får väl se om en eller två månader om det blir något, effektiv PPD/W iaf!

Skrivet av Rba:

För dom som nu kör BA iaf. Snarare 4P G34...

Ja, det jag menar. Men de flesta har väl det aktiverat? Och vadå 4P G34? Du förvirrar mig!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja, det jag menar. Men de flesta har väl det aktiverat? Och vadå 4P G34? Du förvirrar mig!

Kanske har flaggan på plats, men tvivlar på att så många får BA nu för tiden på >12-kärniga maskiner, utan trix.

http://www.supermicro.com/Aplus/motherboard/Opteron6100/SR56x..., 4xG34-socket
+
12-kärniga Magny-Coures (eller om man har gratis el: 4x16c-Interlags)
=
500k PPD@500W

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rba:

Kanske har flaggan på plats, men tvivlar på att så många får BA nu för tiden på >12-kärniga maskiner, utan trix.

http://www.supermicro.com/Aplus/motherboard/Opteron6100/SR56x..., 4xG34-socket
+
12-kärniga Magny-Coures (eller om man har gratis el: 4x16c-Interlags)
=
500k PPD@500W

Eller om man får det gratis... ;P Men ja, det känns ju som att Intels är snabbare på folding ändå, även om jag vet att "många" kör med Opteron för att de har så många riktiga trådar och mycket strömsnålare (?)! Oh well, något dual socket-system hade inte varit helt fel i framtiden. Effektivisera lite.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB