Moderkort för Ivy Bridge börjar säljas i mars

Permalänk
Melding Plague

Moderkort för Ivy Bridge börjar säljas i mars

Den som väntar på Intel Ivy Bridge kan inhandla ett passande moderkort i god tid innan den officiella lanseringen. Modeller med styrkretsar i 7-serien släpps redan nästa månad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Det drar ihop sig ... ska bli kul att för första gången på nästan 20 år köpa en splitterny dator med Intel komponenter! Amd har hängt med länge men nu får det vara!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

4 USB3 och 2 Sata6 var snålt, men avsaknaden av PCI välkommet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

håller tummarna för ett RoG-kort i mATX-format

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad tjänar man på att byta upp sig från P67 och Z68? PCI-E 3.0 och annat "onödigt"?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tempel:

4 USB3 och 2 Sata6 var snålt, men avsaknaden av PCI välkommet.

det kommer säkert kort med fler USB3 fast med lösa kretsar. Det är ju trevligt att de äntligen har en integrerad controller för USB3. Uppdaterad SATA-controller dröjer nog ett tag för Intel verkar ha haft problem med den. Du minns väl vad som hände när Sandy Bridge var ny? Hoppas att de löser det till Haswell bara så det enbart blir SATA3.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Stealthbomb:

Vad tjänar man på att byta upp sig från P67 och Z68? PCI-E 3.0 och annat "onödigt"?

Det är ju inte så meningsfullt, näe. Men om man ska ha en Ivy Bridge-prolle så kan man ju lika gärna köpa Z77. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av MofoSchenked:

håller tummarna för ett RoG-kort i mATX-format

Maximus V GENE

Permalänk
Skrivet av kinc:

Maximus V GENE

Har föregångaren, BÄST!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Master of Overkill

Skall till Cebit så får se vad dom har att komma med

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av tvelander:

Skall till Cebit så får se vad dom har att komma med

Måste tyvärr meddela att CEBIT-mässan inte kommer innehålla någon monter med ASUS som avsändare. Pga oproportionerliga kostnader och minskande intresse för traditionella "stormässor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Måste tyvärr meddela att CEBIT-mässan inte kommer innehålla någon monter med ASUS som avsändare. Pga oproportionerliga kostnader och minskande intresse för traditionella "stormässor".

Nu när du är här, kommer man få se färre trådar på diverse forum om Asus och "cold boot"-problem med de nya moderkorten? (Dvs är det något som aktivt är "åtgärdat"?)

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Yrch:

Nu när du är här, kommer man få se färre trådar på diverse forum om Asus och "cold boot"-problem med de nya moderkorten? (Dvs är det något som aktivt är "åtgärdat"?)

Jag är här varje dag

Om du menar att moderkortet startar om sig en gång vid start så är det inget att oroa sig över. Det är en funktion som kompenserar för att vissa nätaggregat och konfigurationer inte ligger helt i synk med dc-dc omvandlingen på moderkortet. Den finns där för extra säkerhet men framför allt för stabilitet vid överklockning och färre icke-POST:s vid justeringar i BIOS/UEFI. Kondensatorerna laddas helt enkelt upp innan någon belastning i omvandlingen förekommer. Det är relativt sällsynt och i den senaste generationen finns det alternativ i UEFI som stänger av denna funktionen helt.

Skicka gärna konkret information om problemet du upplever i ett PM så kommer jag hjälpa dig med min expertis.

Permalänk

Inga nya styrkretsar för 2011 sockeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Maximus V GENE

När? Specs? Pics?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Kunde ju tycka att alla portar kunde ha USB 3.0 och SATA 3.0 men jag antar dom sparar in lite pengar (och det blir billigare för konsumenterna) på att köra 2.0 på majoriteten av portarna. Inte för att jag personligen behöver fler än 2 st SATA 3.0, kommer bara köra en SSD i vilket fall och USB-enheter har jag inte många heller men det vore snyggare att ta bort all äldre teknik.

Ivy Bridge känns iaf väldigt intressant min Core 2 Duo börjar kännas utdaterad vid det här laget.

Permalänk

Varför i helvete dumpa PCI? Tänk om man vill ha sitt Xonar ST, vad fan ska man göra då? Och nej, STX inget alternativ pga ljudkvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag trodde att de enbart skulle ha usb 3 och detsamma vad gäller sata 6...

Välkommet med usb 3 utan tredjepartskrets, men det är också den enda fördelen jag kan se mot redan existerande kretsuppsättningar. Att pci saknas är väl egentligen varken plus eller minus.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av FlummbulleN:

Varför i helvete dumpa PCI? Tänk om man vill ha sitt Xonar ST, vad fan ska man göra då? Och nej, STX inget alternativ pga ljudkvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Märker du skillnaden mellan ST och ett STX i ett blindtest så ska jag personligen belöna dig med ett nobelpris i hörsel.
Skillnad är det, men den är till största del mental. Är du riktigt seriös med välljud så har du inte ett ST ändå, utan en extern DAC.

Förövrigt så är det en PCI-port näst längst ned.

Permalänk
Medlem

hmm, på moderkortet på bilden är det ju en pci-port... fuskigt att använda fel moderkort på bilden i så fall om de nya kretsarna inte har någon pci

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag är här varje dag

Om du menar att moderkortet startar om sig en gång vid start så är det inget att oroa sig över. Det är en funktion som kompenserar för att vissa nätaggregat och konfigurationer inte ligger helt i synk med dc-dc omvandlingen på moderkortet. Den finns där för extra säkerhet men framför allt för stabilitet vid överklockning och färre icke-POST:s vid justeringar i BIOS/UEFI. Kondensatorerna laddas helt enkelt upp innan någon belastning i omvandlingen förekommer. Det är relativt sällsynt och i den senaste generationen finns det alternativ i UEFI som stänger av denna funktionen helt.

Skicka gärna konkret information om problemet du upplever i ett PM så kommer jag hjälpa dig med min expertis.

Hehe jo vet det Men menade i tråden

Intressant läsning! Då är det ju en funktion och inget egentligt problem. Då vet man det

Har inga egna problem, syftade mest på att det är rätt vanligt med trådar som tar upp de "problemen" (om man nu skall se det som ett "problem" efter din fina förklaring )

Permalänk
Medlem
Skrivet av MofoSchenked:

håller tummarna för ett RoG-kort i mATX-format

Skrivet av kinc:

Maximus V GENE

Skrivet av Sifear:

När? Specs? Pics?

Maximus Gene IV - Z är väl redan förberett för Ivy bridge?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14555-asus-listar-moderkort-...

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av snozan:

Maximus Gene IV - Z är väl redan förberett för Ivy bridge?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14555-asus-listar-moderkort-...

Maximus IV GENE-Z fungerar utmärkt för Ivy, glöm dock inte att uppdatera UEFI med din nuvarande CPU om du har planer på att uppgradera CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Maximus IV GENE-Z fungerar utmärkt för Ivy, glöm dock inte att uppdatera UEFI med din nuvarande CPU om du har planerar på att uppgradera CPU

Nah I5an får fungera ett tag till, men de var av den anledningen jag valde just de moderkortet Enklare att uppgradera vid senare tillfälle.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Blir nog att köpa ett sånt här när det släpps och köpa IB/Kepler när det kommer. Gott gott

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Blir nog ett Gene här också. Är det nån större skillnad prestandamässigt tro mellan z68 & z77?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av Iceglow:

Det drar ihop sig ... ska bli kul att för första gången på nästan 20 år köpa en splitterny dator med Intel komponenter! Amd har hängt med länge men nu får det vara!

Säger grabben med en Intel-processor i sign

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Vänta här nu... Z68 kort stödjer väll redan Ivy bridge?
Isåfall... Vad är skillnaden??

Jag har ASUS P8Z68-V PRO GEN3

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av klotim:

Vänta här nu... Z68 kort stödjer väll redan Ivy bridge?
Isåfall... Vad är skillnaden??

Jag har ASUS P8Z68-V PRO GEN3

P8Z68-V PRO/GEN3 har identiskt stöd för Ivy Bridge som Z77 så när som på native USB3 och den integrerade grafiken; Z77 kan driva 3 skärmar med den integrerade grafiken.