Styra dator via nätverk?

Permalänk

Styra dator via nätverk?

Tänkte sätta upp en server hemma för lite blandat bruk, bl.a ftp-server medmera och vill köra datorn utan skärm å tangentbord och istället styra den från en annan dator i samma nätverk.
Min primära dator är modern och väluppgraderad med windows 7 64bit ultimate medans min sekundära dator är gammal med xp 32bit home så det får inte va ett krävande program.

Vad finns det för mjukvara som kan va värt och testa som INTE heter teamviewer?
Mvh Raven6666

Permalänk
Medlem

Är det bara FTP du vill köra eller vad är det exakt?
Är det mediaserver?

Om du är villig att sätta dig in i det lite och så kan ju det ju ev vara intressant att kolla runt lite på Linux alternativ? dvs göra en "riktig" server av det med olika tjänster så som t.ex. FTP på?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Tänkte sätta upp en server hemma för lite blandat bruk, bl.a ftp-server medmera och vill köra datorn utan skärm å tangentbord och istället styra den från en annan dator i samma nätverk.
Min primära dator är modern och väluppgraderad med windows 7 64bit ultimate medans min sekundära dator är gammal med xp 32bit home så det får inte va ett krävande program.

Vad finns det för mjukvara som kan va värt och testa som INTE heter teamviewer?
Mvh Raven6666

Vad är det för fel på teamviewer?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är det för fel på sökfunktionen?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för fel på fjärrskivbord?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på xp?

Permalänk
Medlem

googla vnc så hittar du nog några trevliga lätt använda alternativ. Antar du ej behöver något mer avancerat än detta.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för fel på fjärrskivbord?

Finns inte i XP Home, bara professional. Som jag förstod det ska han fjärrstyra den datorn.

Skrivet av TjegeN:

vad är det för fel på xp?

Inget alls.

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på teamviewer. de som fungerat bäst

Permalänk
Medlem

Om inte teamviewer fungerar bra för dig kan du testa logmein sså kan du styra datorn som ett fjärrskrivbord direkt över webläsaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TeamViewer är det bästa fjärrstyrningsprogram som jag någonsin har testat, och då har jag testat de flesta, så jag frågar exakt samma sak som de andra: vad är det för fel på TeamViewer?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Mm ta teamviewer )D

Permalänk
Medlem

Teamviewer tycker jag är segare än netop eller RealVNC, till Windows 7 tror jag man måste ha enterprise edition av RealVNC.

Jag kör själv RealVNC Free och Enterprise och det funkar kanon.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raven6666:

Tänkte sätta upp en server hemma för lite blandat bruk, bl.a ftp-server medmera och vill köra datorn utan skärm å tangentbord och istället styra den från en annan dator i samma nätverk.
Min primära dator är modern och väluppgraderad med windows 7 64bit ultimate medans min sekundära dator är gammal med xp 32bit home så det får inte va ett krävande program.

Vad finns det för mjukvara som kan va värt och testa som INTE heter teamviewer?
Mvh Raven6666

Ska du ha en server som går dygnet runt så bör du satsa på antingen Windows Server 2003, eller om du vill ha mer avancerat så någon Linux version.
Mot Windows Server såkan du använda fjärrskrivbord, Linux administreras via SSH.
Annars är det Teamviewer eller VNC som är bäst.

Skrivet av Ferrat:

Är det bara FTP du vill köra eller vad är det exakt?
Är det mediaserver?

Om du är villig att sätta dig in i det lite och så kan ju det ju ev vara intressant att kolla runt lite på Linux alternativ? dvs göra en "riktig" server av det med olika tjänster så som t.ex. FTP på?

Ja, någon Linux version eller Windows Server 2003 rekomenderas.

Skrivet av TjegeN:

vad är det för fel på xp?

Allt? Läcker minne, är inget serveroperativ, slött, och allmänt instabilt?
Ska man ha server så ska man inte köra på några desktop operativ, utan satsa på riktiga server operativ, såsom Windows Server 2003 eller någon Linux.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ska man ha server så ska man inte köra på några desktop operativ, utan satsa på riktiga server operativ, såsom Windows Server 2003 eller någon Linux.

Jag skulle nog säga att Windows Home Server (2011 till exempel) skulle lämpas mer än Server 2003.

En demo kan köras lokalt som ett separat program här:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows/products/windows-h...

Senare server versioner har ochså mobil-appar för att kunna hantera servern via en mobiltelefon.
http://www.windowsphone.com/en-US/apps/b0dbd32b-908c-e011-986...

Permalänk

Pröva om du känner att du klarar av att köra någon Linux serverdist, annars finns Windows Home Server som finns till privatpersoner för just det ändamålet du har. Att ens kunna rekommendera 2003 till TS är ju som att någon ska trycka in ett 7970 i någons Ubuntu Server som EJ GPU-foldar.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ja, Windows Home server är bättre för enklare hemma servers. Enkaelt att sätta upp iaf. Dock kanske det kan tyckas begränsande för vissa personer. WHS bygger på samma kärna som Server 2008. Denna är betydligt smidigare och faktiskt fick jag ut mer prestanda ur 2008 än 2003 på min Atom bräda.
Jag kör inbyggda fjärrskrivbordet i 2008 och det fungerar prima på den burken.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TjegeN:

vad är det för fel på xp?

Skrivet av PowerNet:

...Klipp...
Allt? Läcker minne, är inget serveroperativ, slött, och allmänt instabilt?
Ska man ha server så ska man inte köra på några desktop operativ, utan satsa på riktiga server operativ, såsom Windows Server 2003 eller någon Linux.

Kört XP pro på min server i några år, funkat för mina behov, FTP, WEB-server, filserver och torrentklient. aldrig kraschat eller dummat sig, i princip lika stabilt som Windows NT 4.0 jag hade innan.
Så jag ser inga fel i att köra XP i en hemmaserver.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

logmein.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Jag skulle nog säga att Windows Home Server (2011 till exempel) skulle lämpas mer än Server 2003.

En demo kan köras lokalt som ett separat program här:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows/products/windows-h...

Senare server versioner har ochså mobil-appar för att kunna kontrollera servern via en mobiltelefon.

WHS2011 kräver x86-64 hårdvara, vilket jag antog inte TS har då han kör Windows XP 32 bit

Skrivet av Tejprullen:

Pröva om du känner att du klarar av att köra någon Linux serverdist, annars finns Windows Home Server som finns till privatpersoner för just det ändamålet du har. Att ens kunna rekommendera 2003 till TS är ju som att någon ska trycka in ett 7970 i någons Ubuntu Server som EJ GPU-foldar.

Ej? att jämföra att köra Windows Server 2003 mot att sätta i ett 7970 i en Linux maskin är ju helt fel, Windows Server är mycket mer stabilare än Windows XP. Och WHS2011 är x86-64 vilket TS inte kan köra (om man ser till att han kör Windows XP x86 nu på den

Skrivet av Ctrl:

Ja, Windows Home server är bättre för enklare hemma servers. Enkaelt att sätta upp iaf. Dock kanske det kan tyckas begränsande för vissa personer. WHS bygger på samma kärna som Server 2008. Denna är betydligt smidigare och faktiskt fick jag ut mer prestanda ur 2008 än 2003 på min Atom bräda.
Jag kör inbyggda fjärrskrivbordet i 2008 och det fungerar prima på den burken.

Ja Windows Server 2008 är x86-64 violket kan nyttja mer ram än 2003 som är x86.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

WHS2011 kräver x86-64 hårdvara, vilket jag antog inte TS har då han kör Windows XP 32 bit

Det tog lång tid innan 64-bitars processorer i regel började köra 64-bitars Windows OS. XP x64 var inte det mest pålitliga, och Vista var Vista under ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

WHS2011 kräver x86-64 hårdvara, vilket jag antog inte TS har då han kör Windows XP 32 bit

Ej? att jämföra att köra Windows Server 2003 mot att sätta i ett 7970 i en Linux maskin är ju helt fel, Windows Server är mycket mer stabilare än Windows XP. Och WHS2011 är x86-64 vilket TS inte kan köra (om man ser till att han kör Windows XP x86 nu på den

Ja Windows Server 2008 är x86-64 violket kan nyttja mer ram än 2003 som är x86.

Verkar som du missuppfatta en del. WinXP kanske han kör enbart för att x64 inte är så vanlig och buggar lite. Samt att det är det operativ de flesta har hemma. Alla CPUs jag känner till Efter AMD Atlhon 64 och Pentium 4 Prescott klarar 64bitars kod. Bara det att implentering tagit år och dagar på OS sidan. Samma med Dualcore biten, är först nu vi ser saker som börjar få ordentlig SMP prestanda,

Sedan så kan jag tala om för herren att 2003 finns i både 32bits och 64bits, körde själv 64bits 2003 på min Atom. Innan dess körde jag 2003 32bit på min VIA cpu som inte hade 64bits instruktioner. Server 2008 finns även det som 32bits om man nu skulle vilja köra det. Dock tycker jag 64bits är att föredra om man har mer minne.

x86 brukar vara termen på saker som är 32bits och x64 på saker som är 64bitars. Att skriva x86-64 är däremot inte vanligt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ctrl:

Verkar som du missuppfatta en del. WinXP kanske han kör enbart för att x64 inte är så vanlig och buggar lite. Samt att det är det operativ de flesta har hemma. Alla CPUs jag känner till Efter AMD Atlhon 64 och Pentium 4 Prescott klarar 64bitars kod. Bara det att implentering tagit år och dagar på OS sidan. Samma med Dualcore biten, är först nu vi ser saker som börjar få ordentlig SMP prestanda,

Sedan så kan jag tala om för herren att 2003 finns i både 32bits och 64bits, körde själv 64bits 2003 på min Atom. Innan dess körde jag 2003 32bit på min VIA cpu som inte hade 64bits instruktioner. Server 2008 finns även det som 32bits om man nu skulle vilja köra det. Dock tycker jag 64bits är att föredra om man har mer minne.

x86 brukar vara termen på saker som är 32bits och x64 på saker som är 64bitars. Att skriva x86-64 är däremot inte vanligt.

Ja, Windows Server 2003 och Windows Server 2003R2 finns som både x86(32bitars) och x86-64 versioner (32 och 64bitars)
Windows Server 2008 finns som x86 (32 bitars) och x86-64(32 och 64 bitars) men Windows Server 2008R2 finns endast som x64 (eller ja, den kräver 64 bitars cpu och ingen version för x86 cpuer).

Ja, OS har varit efter och inte varit direkt snabba på att ha stöd för x86-64 bitars system så dem kan utnyttja all kraften, lika så nu med dual/quad/hexcore inte kan utnyttjas till sin maximala prestanda.
På den fronten ligger Linux långt framme och är snabba på att stödja ny teknik.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Ja, Windows Server 2003 och Windows Server 2003R2 finns som både x86(32bitars) och x86-64 versioner (32 och 64bitars)
Windows Server 2008 finns som x86 (32 bitars) och x86-64(32 och 64 bitars) men Windows Server 2008R2 finns endast som x64 (eller ja, den kräver 64 bitars cpu och ingen version för x86 cpuer).

Ja, OS har varit efter och inte varit direkt snabba på att ha stöd för x86-64 bitars system så dem kan utnyttja all kraften, lika så nu med dual/quad/hexcore inte kan utnyttjas till sin maximala prestanda.
På den fronten ligger Linux långt framme och är snabba på att stödja ny teknik.

Men de som inte kan Linux då? Vilket alternativ finns det, Win Server 2008?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dj christian:

Men de som inte kan Linux då? Vilket alternativ finns det, Win Server 2008?

Vad menar du?

Dagens operativ är långt framme och rätt så snabba att ta in ny teknik så det fungerar. Om man vill ha något som är enkelt att konfiguera och drar mindre prestanda så skulle jag säga Windows Server 2003 framför Windows Server 2008.
2003 drar mindre resurser än 2008.

Vill man ha ett snabbt, stabilt och lätt utbyggbart server operativ, så ska man satsa på Linux, dem är svåra att ha att göra med om man inte är van att administrera Linux maskiner eller van vid kommandorad, men dem är kraftfullare,snabbare, stabilare och lättare att bygga ut än Windows Server.

För enkelheten: Windows Server
För mer avancerat/mer krävande installationer så Linux.

Är det bara FTP, och liknande servers som TS ska köra får att enkelt kunna dela filer så skulle jag rekommendera FreeNAS (byggt på BSD).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Är det bara FTP du vill köra eller vad är det exakt?
Är det mediaserver?

Lågbelastad ftp-server, fillagring och vid behov utorrent.

Citat:

Om du är villig att sätta dig in i det lite och så kan ju det ju ev vara intressant att kolla runt lite på Linux alternativ? dvs göra en "riktig" server av det med olika tjänster så som t.ex. FTP på?

Kan ingenting om linux och har för tillfället inte tid att sätta mig in i hur linux fungerar och datorn har en äkta version av xp home 32bit.

Skrivet av PowerNet:

Ska du ha en server som går dygnet runt...

Kommer va igång dagligen men inte dygnet runt, avstängd nattetid.

Skrivet av Tejprullen:

annars finns Windows Home Server som finns till privatpersoner för just det ändamålet du har.

Går det köra under vanlig xp home licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Går det köra under vanlig xp home licens?

Home Server är ett operativsystem, baserat på NT6.1 (samma som Windows 7 & Server 2008 R2).

Svaret är nej.

Permalänk
Medlem

Jag är själv väldigt sugen på Home Server. Har testat demo med Virtual PC och det verkar fungera kalas. Har dock inte testat den senaste. Den gamla hade en begränsning på 2 gig i filstorlek vid överföring samt max 10 användare. Antalet användare går att fixa genom att man låter fler dela på samma konto men att man bara kan föra över max 2 gig är det som gör mig tveksam.

Var bokstavligt talat lite våt efter en HP Home server men efter att fått tillgänglighet att testa den pesronligen så ansåg jag att den var för dyr med tanke på hur begränsad den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Teamviewer tycker jag är segare än netop eller RealVNC, till Windows 7 tror jag man måste ha enterprise edition av RealVNC.

Jag kör själv RealVNC Free och Enterprise och det funkar kanon.

Går ju att ställa in så att den optimerar för bästa hastighet. Tror att auto är inställt från början vilket gör det lite segare.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

vad är det för fel på teamviewer. de som fungerat bäst

2 stora fel, dels klagar programmet ofta på uppkopplingsproblem innan jag ens kan initiera en anslutning och måste då starta om datorn jag försöker koppla ifrån.
Har jag haft en anslutning igång och stängt ned den så slutar teamviewer fungera, alla anslutningsförsök misslyckas tills datorn startas om.