LG presenterar "glasögonfri" 3D-skärm

Permalänk
Medlem

Intressant...
Kommer dock bara att kunna utnyttjas av en person, och enbart fungera med spel och dylikt som renderar i realtid.
Så den är inte konstruerad för att uppnå 3d effekter i en vanlig film. Eftersom en film redan är inspelad med kameror en gång kan man inte utnyttja parallax effekten. (Flytta kameran med hjälp av huvudets position)

Men i ett spel är det skillnad! Då kan man tilta runt hörn, undersöka saker i spelet närmare genom att gå närmare skärmen osv.

Finns dock bra lösningar som inte kostar multum för det här! Bara att ta en vettig videokamera och analysera bilden i datorn för att kunna veta vad huvudet är!
FaceAPI http://www.seeingmachines.com/product/faceapi/ är en bra lösning, det har ett bra API som man kan programmera mot spel.

In action

Visa signatur

MOBO: ASUS Sabertooth Z77, CPU: Intel Core i7-3770K 3,5GHz, VGA: EVEGA GTX 780ti Classified, PSU: Corsair HX 1050W 80+, RAM: Corsair 32GB (4x8Gb) Vengeance DDR3 1600MHz CL10, CASE: NZXT H2 Midi Tower White
LAPTOP: Macbook Pro 15" Early 2013 + DISP: Apple 27" Thunderbolt Display.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusst250:

3D handlar inte om något konstigt, bara att visa olika bilder för höger och vänster öga. 3D utan glasögon görs med "autostereoskopi", så det denna tvn gör är att leta reda på vart tittaren befinner sig och justerar bak och fram-lager av skärmen så de "riktar 3dn" åt rätt håll.. Om nu flera kollar så går det säkert att kompromissa med att rikta 3dn åt medelriktningen av tittarna.

Hur uppfattas djupet i sådan 3D?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kan garantera att det släpps Kinect applikationer som gör precis samma sak inom de kommande veckorna ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur uppfattas djupet i sådan 3D?

På samma sätt som vanlig 3D, skillnaden är bara att man istället för att ha glasögon som skiljer på bilderna för höger och vänster öga så har du en kamera som gör det. Tänk dig Nintendo 3DS fast du slipper sitta exakt rätt för att se 3D effekten.

Skrivet av Cwittler:

Kan garantera att det släpps Kinect applikationer som gör precis samma sak inom de kommande veckorna ^^

Du måste ha en skärm som stödjer det också, och nu finns det väll bara den som artikeln handlade om. Om du nu inte pratar om head tracking. För det finns nog redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur uppfattas djupet i sådan 3D?

Grundidén för 3D är väldigt enkel, filma med två kameror (monterade med typ avståndet mellan två ögon mellan varann, typ som man gör här) och sen visar man upp högerkamerans bild för höger öga och vänster för vänster.

Själva autostereoskopin är bara ett sätt att skilja bilderna åt för ögonen när de presenteras för tittaren. I detta fallet ser tittaren genom ett ytterlager och sen träffar syn-riktningen olika pixlar i det inre lagret.

Glasögon är ett väldigt lätt sätt att göra det, då man kan tex polarisera ljus åt olika håll för höger/vänster. Eller så visar man 120hz på en skärm (varannan höger/vänster-bild) och använder shutter glasses som stänger av ljusgenomsläpp för höger resp. vänster öga, dvs 60hz per öga, "blackout"-tiden som blir när ett öga är "släckt" är tillräckligt snabb för att man inte ska hinna uppfatta den.

(sen pillar man förstås massa extra runtom, pillar effekter osv, men grundidén är samma)

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem

Det sitter ju bara en kamera på skärmen?
Hur har de tänkt mäta avståndet till huvudet?
Och ja, 16000 för att titta på TV själv, då köper jag hellre en fin projektor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frgo10:

Det sitter ju bara en kamera på skärmen?
Hur har de tänkt mäta avståndet till huvudet?
Och ja, 16000 för att titta på TV själv, då köper jag hellre en fin projektor

Gissar att man får ställa in hur långt man sitter (soffan står väl på samma avstånd oftast). Dessutom spelar avståndet mindre roll än flyttning åt sidan. Men det kan väl tänkas att det sitter en liten fokusmotor i kameran (samma som finns i (nästan) alla kameror nuförtiden), då vet de ju anståndet.

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Kan det verkligen vara bra med 3d och allt jox? Jag kommer ju inte köpa men iaf.. är folk intresserade av dethär?

Jag håller med! Det var lite som den hära Compact Disc som skulle komma, det var ju ingen som var intresserad av den, finns ju inte ens att få tag i i dagsläget. Digital ljudlagring, bah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Jag håller med! Det var lite som den hära Compact Disc som skulle komma, det var ju ingen som var intresserad av den, finns ju inte ens att få tag i i dagsläget. Digital ljudlagring, bah!

^^

Men det allt handlar om är ju att göra användargränssnittet och tekniken "genomskinlig" för användaren, man ska bara behöva konsumera, inte meka runt en massa eller kunna nåt om tekniken för att kolla på en film.

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Jag håller med! Det var lite som den hära Compact Disc som skulle komma, det var ju ingen som var intresserad av den, finns ju inte ens att få tag i i dagsläget. Digital ljudlagring, bah!

Fast det är ju lite som att jämföra äpple och päron tycker jag..
Nu handlar det om teknik som ger annan upplevelse än 2D. Dessutom har ju CD skivor varit revolutionerande och hållt i många år, och det används ju visst fortfarande.. Tänker du på något annat än "Compact Disc" (det är CD-skiva...)

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Trevligt, men 3D utan glasögon har ju sina brister.

Blir väl som i Mission Impossible: Ghost protocol

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Så det skulle ungefär fungera som denna video som någon postade här för några månader sendan?

http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Passar utmärkt till en datorskärm och en användare åt gången.

Nej, LG-skärmen kan visa en bild med ett upplevt 3D-djup. En bild med enbart head tracking har inget djup i sig och ser lika 2D ut som vilken skärm som helst så länge man sitter still. Det ser lite häftigt ut när man kollar på Youtube-klipp men som sagt så är bilden lika 2D som vanligt, och rörelsen i sidled kan man i princip göra mycket smidigare med tangentbord och mus istället för att flytta runt hela kroppen.

Permalänk
Medlem

Intressant produkt, men ointressant pris. 16000kr för en skärm på 25" med en upplösning på 1080p och en skrutten TN-panel blir det då inget köp av.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Bra början! Har ej skaffat 3D-tv för jag har väntat på att den glasögonfria versionen ska utvecklas, om ett antal år slår man nog till :).

Själv väntar jag på den skärmfria glasögon-utvecklingen

Permalänk

Är jag verkligen den enda som inte uppskattar 3d? Jag tycker det är grymt överskattat. Det blir en häftig upplevelse, javisst men till kostnad av annat som exempelvis bildskärpa, ljus etc. samt att jag tycker det tar fokus från upplevelsen i sig.

Jag undviker gärna 3d så långt det är möjligt, det enda jag får ut av det är migrän.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Själv väntar jag på den skärmfria glasögon-utvecklingen

Finns redan, de håller ju på med kontaktlinser nu ;), vore rätt grymt att ha :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

Är jag verkligen den enda som inte uppskattar 3d? Jag tycker det är grymt överskattat. Det blir en häftig upplevelse, javisst men till kostnad av annat som exempelvis bildskärpa, ljus etc. samt att jag tycker det tar fokus från upplevelsen i sig.

Jag undviker gärna 3d så långt det är möjligt, det enda jag får ut av det är migrän.

Håller med. Jag upplever hellre skärpa, färger än ett par fräcka effekter per film. OM dom fixar så skärpan blir lika bra och att färgerna bibehålls, och framförallt, att man inte behöver ha någonting (glasögon/linser osv) för att uppleva 3D effekter på film är jag beredd att uppgradera min Pioneer 50 tums plasma. Innan det...nix.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Detta är om jag förstår det rätt inte riktig 3D dock utan headtracking som tillåter anpassandet av bilden efter betrakningsvinkeln.

Kul grej men inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Håller med dig helt

Skrivet av MVP:

3d har brister överhuvudtaget, ont i huvudet, det suger etc

Troligtvis skickar dom med en livstids förbrukning av Treo för att kompensera dig för den livslånga migränen du garanterat kommer få av att titta på din nya tv!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Detta är om jag förstår det rätt inte riktig 3D dock utan headtracking som tillåter anpassandet av bilden efter betrakningsvinkeln.

Kul grej men inte riktigt samma sak.

Det är 3D, med en teknik som tar hjälp av headtracking för att låta "sweet spot" vara flytande, för EN användare.

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Ungefär 1/10 kan inte se 3D på grund av ett synfel så du är långt från ensam.

Själv föredrar jag headtracking 3D över "riktig" 3D. Alltså som i filmen FredrikMH visade.

Varför det? Kräver ju att du rör på dig för att uppleva en 3D-effekt, vilket fallet inte är här.
Det bästa är såklart dock en kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Varför det? Kräver ju att du rör på dig för att uppleva en 3D-effekt, vilket fallet inte är här.
Det bästa är såklart dock en kombination.

Vissa personer kan inte uppleva artificiell 3D. Har nåt med nerver att göra.. (och inte rör man sig på bio även om man uppfattar 3D)

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem

Hade mitt första möte med 3D tv på CES iår, jag måste säga att jag vart rätt besviken. Både LG och Samsung hade en del exempel, men jag tyckte att det mesta man såg framkallade illamående och man kände att hjärnan inte tyckte det var helt ok. För kortare sekvenser så funkar det väl, men bilden känns väldigt orolig och jag tyckte personligen det var svårt att slappna av när man tittade.

Det kanske blir bättre med tiden samt att det kanske blir bättre glasögonlöst. Passiva glasögon som LG hade i sitt bås var iaf avsevärt bättre än de aktiva som jag testade, där var det bara flimmer rakt över, fruktansvärt störande.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Hör och häpna mina vänner! Det finns ÄKTA 3D om du rullar upp gardinerna och tittar ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Finns redan, de håller ju på med kontaktlinser nu ;), vore rätt grymt att ha :).

Det är ute med kontaktlinser också!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är ute med kontaktlinser också!

Haha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusst250:

Vissa personer kan inte uppleva artificiell 3D. Har nåt med nerver att göra.. (och inte rör man sig på bio även om man uppfattar 3D)

Hur menar du nu? Den 3Dn på bion använder inte den länkade utan istället polariserat ljus. Men denna metod http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw&feature=player_emb...! kräver att du gör dig för att se effekten. Föresten är jag rätt säker på att detta inte kallas 3D.

Det enda sättet som människor som saknar förmåga att uppfatta 3D är genom wiggle stereoscopic (tror ja det heter) Också det enda sättet som du kan se 3D med ett öga, alla andra metoder kräver två ögon (vad jag vet)

Permalänk
Avstängd

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Fast det är ju lite som att jämföra äpple och päron tycker jag..
Nu handlar det om teknik som ger annan upplevelse än 2D. Dessutom har ju CD skivor varit revolutionerande och hållt i många år, och det används ju visst fortfarande.. Tänker du på något annat än "Compact Disc" (det är CD-skiva...)

Gah! Vart finns sarcmark när man behöver det!

Mest att den ursprungligt citerade menade att han inte kommer använda det och därför är det helt värdelöst. Själv tycker jag att det är en fantastisk utveckling och man får förstå att det kommer givetvis att gå ännu längre. Men det måste ju börja någonstans.

Permalänk
Medlem

Det här har man väntat på "Glasögonfri 3D" Dock lär det väll inte vara speciellt bra i början men utvecklingen går ju snabbt famråt iaf.