Köpråd - MacBook Pro 13"/15" med vilka tillval?

Permalänk
Medlem

Köpråd - MacBook Pro 13"/15" med vilka tillval?

Hej!

Jag har bestämt mig för att lämna PC-träsket och testa på Mac. För tillfället äger jag en ACER aspire 5741g som har pajat totalt, så jag kommer med största sannolikhet få en "ny" dator. Tror dock inte att får ta pengarna denna är värd och lägga till en dyrare modell, eller är det någon som vet hur det funkar? Har frågat lite på andra forum men eftersom det börjar dra ihop sig till köp så frågar jag här också.

Användningsområde:
- Kolla på film, serier och liknande. Främst genom att koppla datorn med en HDMI-kabel till TV:n. Detta medför problem med tanke på Mac'ens avsaknad av HDMI-uttag.

- Spela nätpoker, främst på Svenska Spel. Har sett att de har en speciell Flash-klient för de som spelar på en Mac (?).

- CAD. Detta kommer dock inte vara allt för ofta (pluggar till maskiningenjör). Detta kan lösas med hjälp av en Microsoft 7- installation om jag inte missminner mig?

- Surfa (mestadels av datoranvändandet.)

- En del skolarbeten i form av skriftliga inlämningar.

Bör tillägga att jag har en iPhone 4s och gillar verkligen den Appleprodukten. Lite därav jag vill ha en MBP för att kunna synka appleprodukterna tillsammans. Kommer även köpa en AppleTV (tror jag).

Frågor:
- Rent storleksmässigt klarar jag mig nog med 13", men prestandamässigt känns det lite osäkrare. Vad skulle ni ha tagit med avseende på det jag använder datorn till?

- Köpa SSD-disk på direkt som ett tillval eller sätta i det själv?

- Lägga till extraslanten för en "matt" skärm?

Permalänk
Medlem

13" har inte matt skärm som tillval tror jag, och om du inte har en extern skärm gissar jag att CAD är rätt olidligt i 1280x800 (Air kanske är bättre alternativ isåfall).

Köp aldrig disk eller minnestillval av Apple, de tar alldeles för mycket betalt och det är busenkelt att byta själv.

Finns adapter för HDMI. Billigast på ebay.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köp en 15" MBP ifall du har pengarna. Enligt mig att det goare att arbeta på den skärmstorleken och då kan du även skaffa Högupplöst skärm också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dajv:

Köp en 15" MBP ifall du har pengarna. Enligt mig att det goare att arbeta på den skärmstorleken och då kan du även skaffa Högupplöst skärm också.

Ok! Så ett skärmtillvalet är en god investering med andra ord?

Skrivet av Json_81:

13" har inte matt skärm som tillval tror jag, och om du inte har en extern skärm gissar jag att CAD är rätt olidligt i 1280x800 (Air kanske är bättre alternativ isåfall).

Köp aldrig disk eller minnestillval av Apple, de tar alldeles för mycket betalt och det är busenkelt att byta själv.

Finns adapter för HDMI. Billigast på ebay.

Så det är alltså den bättre skärmen jag ska välja som tillval (om ens något) om jag kör på 15"?

Det enda som gör mig tvivelaktig till Air är just att man inte kan byta något eftersom, annars verkar den suverän!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibztah:

Ok! Så ett skärmtillvalet är en god investering med andra ord?

Så det är alltså den bättre skärmen jag ska välja som tillval (om ens något) om jag kör på 15"?

Det enda som gör mig tvivelaktig till Air är just att man inte kan byta något eftersom, annars verkar den suverän!

Ja, skärmen kan du ju inte byta själv och jag tror inte den uppgraderingen är så farligt dyr.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, skärmen kan du ju inte byta själv och jag tror inte den uppgraderingen är så farligt dyr.

Ok, ska tänka på det.

Var in med min trasiga dator idag och det lät som att jag skulle få en ny, likvärdig, dator inom de kommande dagarna. Blir att lägga ut den på blocket innan jag använder den för att kunna få ut en slant till Mac:en.

Med 15" och bättre skärm blir det nästan 18k, funderat på om det är värt pengarna.. 13"aren skulle bli några tusen mindre och behagligare storlek på datorn att ta med sig. Svårt att överväga för- och nackdelarna innan man har lattjat med de olika modellerna något.

Vad säger ni som har ägt både en 13" och en 15"? För- och nackdelar?

Har även läst lite om att det kommer uppgraderas ganska rejält på Macfronten framåt våren, men att vänta dit känns omöjligt. Använder jag datorn jag kommer få ut på försäkringen så kommer den ju genast sjunka drastiskt i andrahandsvärde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en 13" nu och har haft en 15". Kommer köpa 15" nästa gång, skillnaden att ta med sig den är minimal om man har en normal väska. Vill du ha mer portabelt är det MBA som gäller, det är skillnad.

Angående uppgradering, Ivy bridge är väl det enda ryktet som kan ses som bekräftat, högre upplösning/ny design/ etc har det pratats om förr, men det är såklart inte omöjligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag tycker du ska vänta ett tag, har ju läckt lite om mycket hög upplösning på skärmarna vilket säkert kommer locka dig.
Uppgradera inget utom CPU/GPU hos apple, RAM, SSD etc. är sjukt mycket billigare att byta själv.

Jag skulle valt 15" modellen, tycker 13" är lite litet, dock tycker jag 24" också är lite smått men jag är kräsen och vill ha 4k skärm o:)
Sen säger jag 15" modellen igen för det dedikerade grafikkortet!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Jag tycker du ska vänta ett tag, har ju läckt lite om mycket hög upplösning på skärmarna vilket säkert kommer locka dig.
Uppgradera inget utom CPU/GPU hos apple, RAM, SSD etc. är sjukt mycket billigare att byta själv.

Jag skulle valt 15" modellen, tycker 13" är lite litet, dock tycker jag 24" också är lite smått men jag är kräsen och vill ha 4k skärm o:)
Sen säger jag 15" modellen igen för det dedikerade grafikkortet!

Frågan är dock om den ökande upplösningen, samt snabbare processorer, gör så mycket med avseende på mina användningsområden.

Kommer till veckan få ut en ny "hp g6-1234", som jag förhoppningsvis kan få ut en 4500kr om jag säljer den innan användning. Använder jag den sjunker den ju genast drastiskt i värde. Kan ju inte heller vara utan dator fram tills de nya släpps.

Som det ser ut på den ekonomiska fronten så blir 15" med extra skärm etc. för dyrt. I sådana fall måste jag vänta ett tag. Men jag är verkligen sugen på en Mac idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar på att göra slag i saken idag, lutar åt 13", och köpa till RAM och SSD (alltså för att sätta i det själv) samtidigt.

Känns att oavsett jag väntar på att det släpps nytt eller inte så kommer jag grubbla om det var rätt eller inte, som det i o f s alltid är i teknikvärlden. Släpps det bara en lättare uppgradering av MacBooksen så blir jag besviken, och vise versa.

Med tanke på det jag använder datorn till idag så krävs det verkligen inte mer än en 13" MBP original. Och eftersom det blir mitt första Mac-köp så behöver det inte vara det värsta. Kommer förmodligen vilja byta upp mig inom ett par år ändå (som alltid).

Frågor:
Sätta in SSD och RAM, fixar man det lätt själv (aldrig gjort det tidigare)?
Var kan jag köpa dessa saker, och är det några speciella märken/modeller som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibztah:

Frågor:
Sätta in SSD och RAM, fixar man det lätt själv (aldrig gjort det tidigare)?
Var kan jag köpa dessa saker, och är det några speciella märken/modeller som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är standardgrejer. Tror det sitter DDR3 1333MHz i macbooksen?
Du behöver en liten skruvmejsel bara, det är jättelätt att skruva loss undersidan på datorn, då kommer du åt minnena och sen är det en eller ett par skruvar till för disken.
När du ska skruva ihop den igen, tänk på att skruvhålen på ena sidan är lite lutade, så du inte försöker skruva i skruven rakt ner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej igen allihopa!

Valde till sist att köra på 13" med i5an. Detta p g a pengarna inte räckte mycket längre och jag tyckte att den var "den bästa av 2 världar" - inte för stor att konka med sig, bra pris och en bra all around-dator, helt enkelt. Fick den för 10 500:- hos Media Markt med 8GB RAM, vilket jag tyckte var överkomligt. Betalade 600kr för de extra RAM-minnena.

Får se om jag gjorde rätt i att köpa den, men man måste ju börja någonstans. När jag får pengar så slänger jag i en SSD. Sista frågan blir alltså: måste jag typ installera om iOS x Lion eller något när jag sätter i den?

Och tack till alla som har svarat och hjälpt mig. Ett särskilt tack till dig, Json_81, du har varit till stor hjälp!

Trevlig helg på er!

Permalänk
Medlem

Du måste installera om OSX när du byter disk.
Ett alternativ är att sätta in SSD:n i ett externt chassi och klona originaldisken med hjälp aav programmet SuperDuper!. Funkar alldeles utmärkt.

Enligt min erfarenhet är Apple ganska kinkiga vad gäller minnen, det finns särskillda "Apple anpassade" minnen från alla leverantörer. Hoppas det var sådana du köpte på MM.

För att öppna baksidan av datorn krävs det en skruvmejsel av modell PH 00, för att byta hårddisken så behöver du även ha små Torx verktyg tillgängliga.

Lycka till och hoppas du blir nöjd med datorn!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Okej, behöver alltså fixa en USB-sticka med OSX så jag kan installera det?

Det var de i butiken som hade satt in 4gb extra RAM i ett par av burkarna för det var så många som frågade om det, så förhoppningsvis är det bra grejer!

Då ska jag kika upp det! Lär dock dröja innan jag har råd med en disk, men vad jag har hört så lär det vara värt pengarna (?).

Permalänk
Medlem

Externt chassi och superduper som depalma nämde är jättesmidigt att använda.
Ett chassi kostar bara någon hundralapp om du inte har ett redan och så kan du använda originaldisken som extern sen.
(Alternativt beställ en optibay/2nd hd caddy från ebay och släng ut superdriven så har du två diskar i datorn).

Jag kan inte minnas att man behövde torx, men det går att kolla på www.ifixit.com, suveräna guider för allt man kan tänkas behöva skruva i sin mac,

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har använt datorn under gårdagsnatten och nu på morgonen, och idag när jag satt och försökte få igång lite grejor med AirFlick, Air video server etc. så hängde den sig. Känns lite sådär att den har hängt sig redan efter en dags användande?

Nu när den hängde sig fick jag upp "tvångsavsluta program", men nu vägrar den stängas ner när jag kryssar den, kommer tillbaka hela tiden.

Ska jag åka in med den på Media Markt där jag köpte den i hopp om att få byta den? måste ju vara något fel på hårdvaran..