Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ipad 2 - Dammkorn under glaset. Värt att lämna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Ipad 2 - Dammkorn under glaset. Värt att lämna tillbaka?

Hej!

Strax innan Jul köpte jag en Ipad 2 3g. Igår upptäckte jag ett litet dammkorn mitt på skärmen som inte går att få bort. Det är ingen repa (jag har känt litte lätt med nageln) och ingen död pixel (den lilla pricken försvinner inte när jag slår av skärmen). Den ända förklaringen är att dammkornet sitter under skärmglaset. Orsaken till att jag inte har noterat detta tidigare är att dammkornet inte syns när rummet är mörkt utan bara i dagsljuset eller under en lampa.
Vad tycker ni att jag borde göra? Är det fördelaktigt att lämna tillbaka min Ipad? Jag har kontaktat Mediamarkt (där jag köpte min Ipad) och de svarar så här:
"Tjena!
Jag kan se att du köpte din ipad för ca 2½ månad sen, kom in till butiken så får vi skicka den till verkstad för beslut om vad som är galet med den.
Då vi skickar produkter på verkstad gäller följande, om produkten visar sig ha ett fel som inte täcks av garanti(tappskada, fuktskada, mjukvarufel som virus osv) tillkommer en kostand för dig som kund för frakt sat undersökningsavgift om MINST 500sek."

Det hela låter ganska jobbigt. Hur stor är risken att dammkornet inte betraktas som defekt eller att jag får en Ipad med exakt samma problem?

Uppdatering - nytt mejl från mediamarkt: "Tjena
Er ipad kommer att skickas till infocare i växjö för att se vad det är för fel på den.
Dom tar sedan ett beslut om de plockar isär och gör rent eller byter ut den."

Det blir bara skummare och skummare. Ska någon nisse i Växjö eventuell öppna min Ipad och riskera att ännu mer damm kommer in? Är detta ok för Apple? Har ni några erfarenheter av Mediamarkt och dess kundservice?

Uppdatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Hej!

Strax innan Jul köpte jag en Ipad 2 3g. Igår upptäckte jag ett litet dammkorn mitt på skärmen som inte går att få bort. Det är ingen repa (jag har känt litte lätt med nageln) och ingen död pixel (den lilla pricken försvinner inte när jag slår av skärmen). Den ända förklaringen är att dammkornet sitter under skärmglaset. Orsaken till att jag inte har noterat detta tidigare är att dammkornet inte syns när rummet är mörkt utan bara i dagsljuset eller under en lampa.
Vad tycker ni att jag borde göra? Är det fördelaktigt att lämna tillbaka min Ipad? Jag har kontaktat Mediamarkt (där jag köpte min Ipad) och de svarar så här:
"Tjena!
Jag kan se att du köpte din ipad för ca 2½ månad sen, kom in till butiken så får vi skicka den till verkstad för beslut om vad som är galet med den.
Då vi skickar produkter på verkstad gäller följande, om produkten visar sig ha ett fel som inte täcks av garanti(tappskada, fuktskada, mjukvarufel som virus osv) tillkommer en kostand för dig som kund för frakt sat undersökningsavgift om MINST 500sek."

Det hela låter ganska jobbigt. Hur stor är risken att dammkornet inte betraktas som defekt eller att jag får en Ipad med exakt samma problem?

Uppdatering - nytt mejl från mediamarkt: "Tjena
Er ipad kommer att skickas till infocare i växjö för att se vad det är för fel på den.
Dom tar sedan ett beslut om de plockar isär och gör rent eller byter ut den."

Det blir bara skummare och skummare. Ska någon nisse i Växjö eventuell öppna min Ipad och riskera att ännu mer damm kommer in? Är detta ok för Apple? Har ni några erfarenheter av Mediamarkt och dess kundservice?

Då dom aldrig lagar iphones eller ipads i princip så borde dom kunna ge dig ett direkt svar speciellt med tanke på att du tydligt förklarat felet, inget som behöver skickas iväg för att betraktas så att säga. Fråga hur du kan ta kontakt med de som tar emot och bedömmer så kan du fråga dom direkt istället.

Jag är osäker själv på vad som gäller för dammkorn, vet att på iphone så får man leva med det, men oerhört ovanligt att vara med om.. dock irriterande och de flesta jag vet som försökt byta har också fått det utbytt.

Vad gäller död pixel så behöver man minst två döda pixlar på en ipad för att få den utbytt.. och en på en iphone/ipod t.ex..

Jag skulle i alla fall vilja fått den utbytt om det var dammkorn under skärmen, oerhört irritierande att ha som sagt..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Får de ens öppna Apples produkter?! Senast jag lämna in min iPhone så byttes den bara ut mot en ny pga tekniker får ej öppna pga något konstigt avtal som Apple har hittat på enligt operatören..

Permalänk
Skrivet av Valgua:

Hej!

Strax innan Jul köpte jag en Ipad 2 3g. Igår upptäckte jag ett litet dammkorn mitt på skärmen som inte går att få bort. Det är ingen repa (jag har känt litte lätt med nageln) och ingen död pixel (den lilla pricken försvinner inte när jag slår av skärmen). Den ända förklaringen är att dammkornet sitter under skärmglaset. Orsaken till att jag inte har noterat detta tidigare är att dammkornet inte syns när rummet är mörkt utan bara i dagsljuset eller under en lampa.
Vad tycker ni att jag borde göra? Är det fördelaktigt att lämna tillbaka min Ipad? Jag har kontaktat Mediamarkt (där jag köpte min Ipad) och de svarar så här:
"Tjena!
Jag kan se att du köpte din ipad för ca 2½ månad sen, kom in till butiken så får vi skicka den till verkstad för beslut om vad som är galet med den.
Då vi skickar produkter på verkstad gäller följande, om produkten visar sig ha ett fel som inte täcks av garanti(tappskada, fuktskada, mjukvarufel som virus osv) tillkommer en kostand för dig som kund för frakt sat undersökningsavgift om MINST 500sek."

Det hela låter ganska jobbigt. Hur stor är risken att dammkornet inte betraktas som defekt eller att jag får en Ipad med exakt samma problem?

Uppdatering - nytt mejl från mediamarkt: "Tjena
Er ipad kommer att skickas till infocare i växjö för att se vad det är för fel på den.
Dom tar sedan ett beslut om de plockar isär och gör rent eller byter ut den."

Det blir bara skummare och skummare. Ska någon nisse i Växjö eventuell öppna min Ipad och riskera att ännu mer damm kommer in? Är detta ok för Apple? Har ni några erfarenheter av Mediamarkt och dess kundservice?

Huh, infocare. Usch för de erfarenheter jag fått från ärenden med dem... långa och försenade leveranstider samt icke åtgärdade fel när produkten väl kommit tillbaka till kund.
Men förmodligen är det samma sak här som det oftast är, det är enbart de sämre ärendena som man märker av, de bra kommer oftast inte upp till ytan.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Kontakta apple direkt? du har ju 1 års garanti hos apple! (har jag för mig?)

Jag hade problem med mina hörlurar, då gjorde dom så att dom la ett reserverat belopp på mitt konto, sen skickade dom nya hörlurar, när jag tog emot dom nya så skickade jag dom gammla, och då togs beloppet bort! Alltså kostnadsfritt!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Hur kontaktar jag Apple på bästa sätt? Räcker det att gå in på en apple affär, till exempel här i Örebro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valgua:

Tack för alla svar! Hur kontaktar jag Apple på bästa sätt? Räcker det att gå in på en apple affär, till exempel här i Örebro?

Finns tyvärr inga Apple affärer i Sverige.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Tack för alla svar! Hur kontaktar jag Apple på bästa sätt? Räcker det att gå in på en apple affär, till exempel här i Örebro?

Deras nummer finns här: http://www.apple.com/se/support/contact/

Nummret är: 0771-199-519

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Finns tyvärr inga Apple affärer i Sverige.

http://www.machuset.se/index.php/om-machuset

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Det funkar inte med http://www.kullander.se/help.php?section=contactus ? Det är en "Apple" butik...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Finns inga Apple affärer i Sverige.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Finns inga Apple affärer i Sverige.

Certifierade i flera led
Solution experts utbildning
Auktoriserad service provider
Apple premium reseller

Ett stort team av experter
Som har genomgått alla Apple utbildningar
Är uppdaterade på det senaste
Fördelade på fem st serviceplatser

Man kan lämna in vad som helst till dom. Har aldrig vart några problem. Förutsatt att det är en Apple-produkt givetvis.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XpreS:

Certifierade i flera led
Solution experts utbildning
Auktoriserad service provider
Apple premium reseller

Ett stort team av experter
Som har genomgått alla Apple utbildningar
Är uppdaterade på det senaste
Fördelade på fem st serviceplatser

Man kan lämna in vad som helst till dom. Har aldrig vart några problem. Förutsatt att det är en Apple-produkt givetvis.

Dock är det fortfarande ingen Apple affär
Det är en auktoriserad återförsäljare.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]